בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פרשת "ויקהל" - לקדש ערכים ולא אבנים
|
אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני מסתייג מאלו שקדושת האבנים היא תמצית ההוויה שלהם, ואני מעדיף את אלו הפונים אל קדושת הערכים החברתיים
מפרשת "ויקהל" אני מאמץ את קידוש הערכים ולא קידוש אבנים. זו פרשה המזמנת לי להציב גישה אחרת. גישה של יהדות שאינה רואה את גולת הכותרת בקדושת האבן אלא ביהדות המקדשת חיים וערכים. בפרשת השבוע יש מקום נכבד לציווי של קדושת ערך חברתי: "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׁוֹת אוֹתָם: שֵׁשֶת יָמִים תַּעֲשֶׁה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶשׁ, שַׁבָּת שַׁבָּתוֹן לַה'...לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכָל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם...". (שמות ל"ה 1-3) לפנינו פרשה, שחשוב ליישם את רוחה, בין אם אתה שומר את כל המצוות כהלכתן, ובין אם מדובר באדם השומר בדרכו. העובדה שבכל שבת מתקהלים כל בני התא המשפחתי, מסבים לשולחן וחווים חוויות משפחתיות והשיח הרוחני הערכי הוא אחד מהמנות המוגשות לשולחן, יש כאן ביטוי צנוע וענו למיצוי המשמעות של הקהל, גם אם אחד מבניה מממש את המנוחה לגוף ולנפש במהלך השבת, כשהוא נתון לקריאת ספר טוב או האזנה למוזיקה אהובה עליו, או בשיחה עם בני משפחה אחרים, וזאת ביום מיוחד, כשכל הזמן נתון בידיו. רבים לא יסתפקו בהקהל המשפחתי, וימצאו לנכון לממש הקהל בתפילה בציבור בבתי הכנסת. "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתו יִחְיֶה" (חבקוק ב, 4), ואני הייתי מוסיף - "איש באמונתו יחיה". יש מי שימצה את ההקהל במישוריות המשפחתית, ויש מי שיראה כיום את גולת הכותרת של הקהל בתפילה בציבור ובלימוד בין כתלי בית המקדש הקטן של עם ישראל - בית הכנסת. פרשת השבוע מדגישה את מצוות שמירת השבת. האיסור הבולט בפסוק 3 - "לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ". אני מאמץ את הגישה, שביום זה בתא המשפחתי, בתא החברתי וגם בתא הלאומי לא נבעיר, לא נצית אש של מחלוקות וריב, אלא נשקיע כוחות נפש לחתירה לחיבור ולמשותף בין כל באי התא. ואם ניתן לעלות שלב מעלה, בניסיון לא להצית אש של איבה ומחלוקת במישור החברתי והלאומי. מי שהעלה ערב הבחירות לכנסת הקודמת תשדיר בחירות, בו מוצג פועל נמל כאיש חמאס זו הצתת אש. אני מאחל לעצמנו בשבת "ויקהל", שתשדירים כאלו לא יפקדו אותנו המערכת הבחירות בה אנו מצויים. כששר בישראל אומר, שהאופוזיציה תוקעת סכין בגפו של ראש הממשלה, זו הצתת אש, גם אם אתן לו נקודות זכות, ואייחס לו רק תקיעת סכין מטאפורית. הפרשה מדגישה את הציווי של שמירת השבת עם הקביעה "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קָדוֹשׁ". (שמות ל"ה 2). ראוי לשים לב שהקדושה ניתנת לזמן ולא למקום. כבר בספר בראשית בפעם הראשונה שמופיע המילה קדוש, היא מצטרפת לזמן ולא למקום, וזה כאשר אלוהים בתום מלאכת בריאת העולם מברך את היום השביעי לבריאה, וכלשון הכתוב "וַיְּקַדֵּש אוֹתוֹ". (בראשית ב' 3). קדושת העם אינה באבן אינה במקדש, אינה במקום. הקדושה היא בזמן !!! לקדש בכל עת ובכל זמן את הערך הסוציאלי החברתי של יום מנוחה לאדם עובד. "בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר תַּזְכִּיר אֶת שְׁמִי - אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרָכְתִיךָ" (שמות כ' 24), אינני חייב להיצמד לאבן מסוימת ולקדשה, עלי להיצמד לדרך חיים הומאנית אנושית, המתחייבת מהמארג החברתי של התורה ובכל מקום שאתן ביטוי למערכת הערכים ההומנית אזכה לברכה. אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני חש מחויבות לדבר אל החברה, שתפנה את כל מרצה למאבקים על דמותה הערכית. אני מסתייג מאלו שקדושת האבנים היא תמצית ההוויה שלהם, ואני מעדיף את אלו הפונים אל קדושת הערכים החברתיים. בשמות כ"ה 8 כאשר נתבע עם ישראל להקים את המשכן, מקדים משה ומזכיר את קדושת הזמן, מזכיר את החובה הסוציאלית לשבות ביום השביעי - "יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶש" . יהיה מי שיתרגם את קדושת השבת לתחושת הקרבה שלו לאלוהים ביום הזה, ועל כך יבורך . יהיה מי שיתרגם את הקדושה הזו למחויבות בכל עת להיאבק על דמותה החברתית של החברה, במאבק לקיומה של חברה, שאדניה הם צדק סוציאלי. וכבר אמרו לפני "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה" - איש באמונתו יחיה.
|
תאריך:
|
02/03/2019
|
|
|
עודכן:
|
02/03/2019
|
|
איתן קלינסקי
|
פרשת "ויקהל" - לקדש ערכים ולא אבנים
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
2/03/19 12:08
|
|
|
|
איצי
|
2/03/19 13:21
|
|
2
|
|
איתן, יש לך שגיאה
|
2/03/19 14:02
|
|
3
|
|
אורי פ
|
2/03/19 16:50
|
|
|
|
תגובה למגיב
|
3/03/19 13:26
|
|
4
|
|
להקהיל בני ישראל
|
3/03/19 13:53
|
|
5
|
|
אורן נחזן הרציני
|
3/03/19 14:07
|
|
6
|
|
לעבר השלום
|
3/03/19 16:01
|
|
7
|
|
פרשת ויקהל
|
3/03/19 18:02
|
|
8
|
|
להקהיל יהודים
|
3/03/19 18:07
|
|
9
|
|
פלא יועץ
|
4/03/19 15:15
|
|
|
|
לפלא הלא יועץ
|
4/03/19 20:20
|
|
נאומי כחול לבן - מלאי קלישאות, סיסמאות יפות לעין ולאוזן, אך רחוקות מהמציאות והיכולת ליישמן. פרשנים ופוליטיקאים מתוסכלים - טוענים שאת נתניהו מעניינים רק הקולות לשלטון ואילו הם נלחמים על ארץ ישראל - אבסורד במיטבו. ומעניין דיומא
|
|
|
צרפת עוברת בימים אלה את אחת התקופות המאתגרות ביותר בתולדותיה בעת החדשה. בכל שבת מאז ה-17 בנובמבר 2018 צועדים עשרות אלפי מפגינים ברחבי המדינה תוך השמעת קריאות גנאי נגד הנשיא עמנואל מקרון וממשלתו ונגד המשטרה. הם דורשים יותר דמוקרטיה, יותר השפעה, ויותר שוויון בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה. ההפגנות החלו כמחאת גמלאים תושבי הפריפריה בצפון צרפת על עליית מחירי הדלק והתפשטו לכל רחבי המדינה כולל פריז והערים המרכזיות תוך הפיכתן לאלימות יותר ויותר.
|
|
|
רבים חושבים שעל השבת נצטווינו לראשונה בעשרת הדברות, זוכרים שכתוב שם (שמות כ,ז): זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ, אבל האמת היא שעוד קודם לכן נצטווינו על כך. כשנגמר המזון שהוציאו ממצרים, הקב"ה הוריד מן, אספו אותו בכל בוקר וכל אחד קיבל בדיוק מה שמספיק לו לאותו יום בלי קשר לכמות שאסף. ביום השישי אספו ויצא כפול, ביקשו הסברים ממשה והוא השיב (פרק טז, כג): ...הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה'--שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת-קֹדֶשׁ לַה', מָחָר... אחר כך שמענו את הציווי בעשרת הדברות ושוב בפרשה הקודמת (פרק לא, יג): וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אַךְ אֶת-שַׁבְּתֹתַי, תִּשְׁמֹרוּ... והנה בפרשת השבוע שלנו הציווי חוזר (לה, ב): שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן, לַה'...
|
|
|
השבוע קיבלתי אי-מייל מעניין. נשאלתי האם יש לי בעיות עיניים. שולח המייל טען שכנראה יש לו בעיות עיניים ותהה אם זה המצב גם אצלי. לטענתו, הוא השתכנע שיש לו בעיות ראיה לאחר שהסתכל על צג המחשב וראה תשואה שלילית באגרות חוב. הוא סגר את המסך ואת המחשב והלך לנוח. למחרת היום הוא שוב נכנס לאתר הבנק ואז למחלקת אגרות החוב ושוב ראה אגרות חוב בתשואה שלילית.
|
|
|
ליהודים שבתוכנו נראה כאילו אירופה מתבשלת בסיר-לחץ ופולטת אדי רעל אנטישמי לכל הכיוונים. האם מישהו פה שואל, מהו הטריגר לגלי האנטישמיות החדשה ביבשת התרבות הישנה?ואיך, לדעתכם, זה מסתדר עם המתינות המופלאה וקבלת הפנים החמה שאירופה ערכה ועורכת לגלי ההגירה-ההמונית שתוקפים אותה זה העשור השני בקצב גובר והולך? שלא לדבר על גלי אונס גואים בשבדיה שאת קרביה הנקביים והבלונדינים 'מנרבג' קהל זכרים קרבי, חדש ורענן? האם המטרה של הלבנים - להגביר את הילודה ביבשת השוקעת בכל מחיר?
|
|
|
|
|
|
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
|
|
|
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
|
|
|
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
|
|
|
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
|
|
|
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|