|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מותג ופרסום, מה ההבדלים?

קיימת נטייה לבלבל בין שני המושגים: "מותג" (BRAND) ולעומתו "פרסום". המותג והפרסום "מוגשים" ללקוח יחד כחלק מן המהלך השיווקי, אולם עבור בעל עסק חשוב להבין את ההבדלים בין שני הכלים השיווקיים הללו
06/02/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

נתחיל מבראשית: אדם (או קבוצה) מעוניין למכור מוצר או שירות לפרנסתו, נכנה אותו "החברה". תחילה, על החברה להתארגן כדי שתוכל לספק את אותו מוצר או שירות. בשלב הבא יש ליידע את קהל היעד ולשכנע אותו שהמוצר או השירות אכן מועילים או עדיפים על פני המתחרים, לשם כך נועדו שני הכלים השיווקיים הנדונים.

המותג – הבטחה שאיננה משתנה. המותג הוא ההבטחה שתייצג את המוצר או השירות הספציפי. חשוב שלא נבלבל בין המותג למוצר/שירות או החברה.

דוגמאות:

1. המוצר: שעון יד
מותג א': SWATCH, ההבטחה: אופנתי וקליל.
מותג ב': ROLEX, ההבטחה: סמל סטטוס יוקרתי וקלאסי.

2. החברה: סנו
מותג א': סנו, ההבטחה: מוצרי ניקוי שימושיים לבית.
מותג ב': CREMA, ההבטחה: מוצרי טיפוח לאמבט, מפנק ועדכני (כן, כן, CREMA הוא מותג של חברת סנו).

מהם מאפייני ההבטחה הזו?

א. הבטחה אמיתית: אפשר "לעבוד" על אנשים פעם אחת ואמינות שנפגמה קשה מאוד לשקם.

ב. הבטחה בלתי משתנה: מותגים נכונים לא מזגזגים! למשל: אם B.M.W ינסו למכור מכונית זולה, הם יפגעו בקהל לקוחותיהם פגיעה רגשית "אנושה".

ג. הבטחה מבודלת (שונה) מן המתחרים: אומנם המותג נבנה לטווח זמן ארוך, אך ברגע "לידתו", כניסתו למודעות הצרכנים, עליו להיות שונה בברור מן המתחרים. אחרת לא יבחינו בו או שלא יספק לצרכן סיבה לשנות את הרגליו.

ההבדל לא חייב להיות במוצר/בשירות עצמו, למשל: KOTEX נכנסו לשוק ההגיינה הנשית עם מוצרים שאינם שונים מהותית מאלו הקיימים בשוק. יתרה מזאת, שוק זה נחשב לשוק "קשה" מאוד לחדירה מכיוון שנהוג לחשוב שאשה בוחרת את המותג שלה בגיל צעיר וזה הופך להרגל שכמעט איננו ניתן לשינוי.

הבידול העיקרי של KOTEX היה בשפה העיצובית. הם הראשונים בשוק זה שהעזו להשתמש בצבע האדום, שנחשב ל"אסור" בתחום זה (מסיבות הגיוניות כביכול), והאריזות עצמן עוצבו בצורה מהפכנית לתחום, כמוצרי טיפוח אופנתיים. (מאז השקתו של המותג KOTEX, בשנת 2004, עלתה החברה קימברלי-חוגלה מנתח של 18% במוצרי ההיגיינה הנשית ל-30%).

פקטור המחיר

מלחמת מחירים, כמו כל מלחמה, נגמרת בהפסדים. המותג נוצר כדי להימנע ממלחמה זו! ברגע שההבטחה הוטמעה אצל הצרכנים קשה יהיה להחליף אותה באחרת. קל לחקות מוצר/שירות או מחיר, קשה מאוד לחקות מותג נכון.

דוגמאות:

.1 אחד המותגים החזקים בתחום הציוד ההיקפי למחשבים הוא LOGITECH, עוצמתו בתפישת האיכות והחדשנות הנובעת בעיקר מעיצוב המוצר והאריזות. עוצמה זו מאפשרת לגבות מחיר גבוה בהשוואה לרוב המתחרים.

2. המותג REDBULL נכנס ראשון לשוק כ-"משקה אנרגיה" למסיבות. מייד אחריו הופיעו כפטריות אחרי הגשם מתחרים רבים, אולם אלו נתפשים כ"חיקוי" בלבד, מכיוון שלא הצליחו לבנות מותג מבודל, המחיר כאן הופך להיות לא משמעותי.

3. דוגמא הפוכה מזו, המותג,ORANGE היה השלישי להיכנס לשוק הסלולרי בישראל, אולם המותג היה כ"כ מבודל מהמתחרים שהוא הצליח לתפוס נתח שוק גדול. עקביות המותג בניגוד לזגזוג המתחרים הביאה, בנוסף לפעולות רבות אחרות, לגדילה מתמדת בנתח שוק זה. ושוב המחיר כמעט ולא משמעותי, ולראייה ראה מקרה "אמיגו" (המפעיל הרביעי). מאז השקתו של המותג ORANGE, בשנת 1999 עלה בהתמדה נתחו בשוק הסלולארי עד לכדי 32% - מותג זה מוכתר כמותג החזק ביותר בשוק זה ע"י מדד המותגים של גלובס.

פרסום – משתנה בהתאם למצב בשוק

פרסום הוא שימוש במדיות תקשורת שונות (טלוויזיה, רדיו, שילוט חוצות, דיוור ישיר, אינטרנט, עיתונות..) על-מנת ליידע את קהל היעד לגבי המותג ולשכנע אותו. כאשר המותג נטמע במודעות הציבור, הפרסום "יתחזק אותו", כלומר יזכיר את קיומו ויציג חידושים במוצר או בשירות וכך יהדוף תחרות.

ההבדל העיקרי בין המותג לבין הפרסום: הפרסום משתנה ומגיב למצב השוק, לפעולות המתחרים, להבדלים בין קהלי היעד השונים, ולצרכים המשתנים. למשל:

- בנק' זמן a עבור קהל b יהיה נכון לצאת במבצע מחירים.
- בנק' זמן c עבור קהל יעד d, נכון יהיה לבצע פרסום תדמיתי המדגיש פן מסוים של המותג.
- אם המתחרה מדגיש את נושא e אנו נדגיש את נושא f, וכו'.

אך תמיד, תמיד יחזק הפרסום את ההבטחה המקורית – המותג. גם אם בטווח הזמן הקצר ייראה רווחי יותר לפעול אחרת, הרי שהניסיון מלמד שבטווח הארוך, אמינות מותג שנפגעת, קשה לשקם, וההפסדים לא מאחרים לבוא (על-מנת שלא לפגוע באף אחד, נביא דוגמאות לפרסום נכון-מחזק ממותג בלבד).

דוגמאות:

1. פרסום מבצע מחירים של חברת BMW הוצג בשילוט חוצות אלגנטי, כמעט תדמיתי. תמונת אוירה של רכב החלומות ואמירה בסגנון: "עכשיו גם אתה יכול להרשות לעצמך..", בהתאמה למותג היוקרתי. מבצע מחירים של אופטיקה הלפרין הוצג בתשדירי רדיו רעשניים עם אמירה בסגנון: " שברנו את המונופול", "בעל הבית השתגע", בהתאמה למותג העממי.

2. פרסום תדמיתי של "דנונה" מחזק מותג "לבן", כלומר: רענן, נקי ובריא. פרסום תדמיתי של "יופלה" מחזק מותג "אדום", כלומר: שובב ומתגרה.


לסיכום:

התחרות, בכל תחום בשוק, הולכת וגוברת. הצלחת החברה שלך, לא משנה גודלה כרגע, תלויה במוצר או שירות טובים ותחרותיים, ולא פחות מכך בתהליך שיווק נכון ויסודי לטווח הארוך.

קישור לאתר החברה
למען הסר ספק, יובהר כי השימוש בשמות המותגים הוא למתן דוגמאות בלבד והם אינם קשורים בצורה כלשהי לחברת BRANDUP.
הכותב הוא שותף בחברת BRANDUP, העוסקת בבניית מותג ופרסום.
תאריך:  06/02/2006   |   עודכן:  08/02/2006
עמרי קלינברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא המדינה, מר קצב, ופוליטיקאים מימין ומשמאל, הצהירו על הזדעזעותם ממראות הפינוי הלא נעימים לעין. במרץ רב דרשו הפוליטיקאים להקים ועדת חקירה, דרשו לחקור את המשטרה האלימה, המרימה אלות אל מול נוער ציוני אדוק ומשולהב, שבא להגן על מבנים לא חוקיים בעמונה ומוכן להסתכן בשבירת ידיים ורגליים למען אדמות יש"ע השייכות לפלשתינים.
06/02/2006  |  עו"ד אברהם פכטר   |   מאמרים
היא רוקדת סביב עצמה. עיניה עצומות. חיוך זעיר מבצבץ משפתיה .עיניה נפתחות אל העולם כאשר מניפת ריסיה מסוככת עליה. המוזיקה הפנימית העולה מתוכה מרקידה אותה בעוצמות שלא ידעה קודם. ידיה משחררות צעיפים מוזהבים וצבעוניים מנענעת אותם בתנופות של סיחרור מעגלי. עיניה עוקבות אחר התנועה הצוחקת אליה במשובת נעורים. המוזיקה מטלטלת את גופה הצעיר. שערותיה מתבדרות בהנף הצעיפים. היא שם מחוללת על הרצפה של חדר המגורים ואין איש זולתה. החיוך מתפשט אל פיה פוער אותו אל הצלילים. כשהיא רוקדת היא רואה בבהירות. הזריחה שבאה מתוכה מרטיטה את איבריה. החיים זורמים למרות הכאב היומיומי הזה שצובט בלב. למרות היותו שם. הזריחה הבוערת מעיניה מובילה אותה כמעוף של ציפור לדאות בדמיונה מעל הבתים הגבוהים, מעל אמירי הצמרות. חיוכה סוחף ודאייתה כאנפה לבנה בשמים מעוררת פליאה.
06/02/2006  |  יהודית מליק-שירן  |   מאמרים
עיכוב בלידה היווה את אחת הסיבות המרכזיות לתמותת עוברים ויולדות, בסין העתיקה. התופעה השכיחה הזו חייבה את הרופאים הסינים למצוא מענה לבעיה כאובה זו. ואכן, לאורך ההיסטוריה הרפואית הסינית צצו רופאים ידועי-שם אשר נתנו את הבסיס להבנת התופעה והדרך הטיפולית המתאימה לכל מצב ומצב.
06/02/2006  |  פרופ' משה שטרנפלד  |   מאמרים
הוויכוח על בית המשפט העליון התנקז עד כה לשתי טענות יסוד: האחת שנטייתם של שופטים לקבוע בעניינים הנתפשים כערכיים ולהתערב בבוטות בסמכותה של הכנסת נובעת מהשקפת עולמם הפרטית; והשנייה, שבעידן רב-תרבותי אין מקום ליומרתו של בית המשפט להחיל ערכים "נאורים" על קהילות שאינן רואות בערכים אלה מקור לזהותן העצמית. רבים סבורים שהבעיה תיפתר כשבית המשפט העליון ישקף בהרכבו את הגישות הערכיות המקובלות על קבוצות הזהות השונות בחברה.
06/02/2006  |  צביה גרינפילד  |   מאמרים
פנימי! לכל חברי קדימה, המצע:
06/02/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il