|   15:07:40
  עינת מירון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

יח"צני דמיקולו

גם בתחום יחסי הציבור, כמו בכל תחום אחר, יש אנשי מקצוע ויש חאפרים. חאפרים יעשו הכל כדי לקדם את הלקוח שלהם, גם אם המשמעות תהיה המצאת נתונים, סילוף עדויות, ובכלל, יצירתיות מופלגת שלא עומדת בקנה אחד עם קריטריונים עיתונאיים
13/07/2006  |   עינת מירון   |   מאמרים   |   תגובות

בספרו "שקיעת הפרסום ועליית יחסי הציבור", כותב גורו השיווק אל ריס (עמ' 89): "בניגוד לפרסומת, ליחסי ציבור יש אמינות. אנשים מאמינים למה שהם קוראים בעיתון או בכתב העת ולמה שהם שומעים ברדיו או רואים בטלוויזיה". האמירה כל כך נכונה עד שכולם מעוניינים לנכס לעצמם מעט מהערכים שמספקת התקשורת.

יחסי הציבור הם חלק בלתי נפרד מתעשיית התקשורת המקומית והבינלאומית, ובין שני הצדדים נעשה ניסיון מתמשך לשמור על מאזן כוחות. הבעיות מתחילות כשהאיזון העדין הזה מופר. לא קשה למצוא דוגמאות לתוכניות טלוויזיה המתקשרות עם ארגונים עסקיים בהסכמים שונים שתכליתם אחת - תוכן שיווקי.

בעיתונות הסטטוס-קוו עדיין נשמר, כך נדמה. במרבית המקרים המידע שמוצג נבדק, מאומת ומוגש באופן מגוון, כך שניתנת האפשרות לבחור מתוך האפשרויות המוצגות. אף שבחלק ניכר מהמקרים (לגבי האחוזים האמיתיים אין תשובה חד-משמעית - תלוי את מי שואלים) מאחורי ידיעות בעיתון עומד איש יחסי ציבור, דובר או בעל אינטרס, הידיעה עוברת הליכי סינון; איש יחסי הציבור יוצר קשר עם עיתונאי רלוונטי ומנסה לעניין אותו בנוגע ללקוח שאותו הוא מייצג. העיתונאי מפעיל שיקול דעת ומכוון את עצמו לקורא שלו. הוא בוחן את הסיפור הן מבחינת העניין שיש בו והן מבחינת האמינות והדיוק. משתמע מכך כמובן שעל איש יחסי הציבור לשאוף למקצועיות, אמינות, ענייניות, שאם לא כן, הסיפור שלו לא יקודם מאחר שלא יעבור את סף העניין של העיתונאי.

מלבד אנשי יחסי ציבור, עושה העיתונאי שימוש בערוץ מידע נוסף: סוכנות ידיעות. לכאורה, מידע שמגיע מסוכנות ידיעות מוערך על-ידי העיתונאי כבעל אמינות גבוהה. אחרי הכל, את התוכן כותב קולגה שלו. לאחרונה, אחת מסוכנויות הידיעות המקומיות עשתה מעשה. בתפוצת נאט"ו שיגר מנכ"לה לכל משרדי יחסי הציבור, לשכות הדוברים ובעלי העניין הצעה שלכאורה לא ניתן לעמוד בפניה: שלם לנו מחיר חודשי, קבוע, ובתמורה נדאג להפיץ את הודעתך על גבי מסכי טלוויזיית חוצות ובקרב העיתונאים. ההפצה דרכם, כך הובטח בפנייה, תגדיל את סיכויי החשיפה והפרסום ואף תגיע לקהל יעד רחב.

הבעיה היא שאותה סוכנות ידיעות חוטאת למטרה. בעיקר באי הבנת מקצוע יחסי הציבור. ראשית, איש יחסי ציבור רציני ומקצועי לא נזקק באמת לשירותי ההפצה של סוכנות ידיעות. הוא מרושת ומקושר בעצמו, אחרת אין לו מה לחפש במקצוע. שנית, איש יחסי ציבור רציני ינטר ויסווג את המידע שהוא מפיץ לתקשורת באופן כזה שיגיע לקהל היעד הרלוונטי. ידיעה על גיוס הון בטח לא מעניינת את מסעודה משדרות. שלישית, לא תיתכן העברת כל מידע, ללא בדיקה.

גם בתחום יחסי הציבור, כמו בכל תחום אחר, יש אנשי מקצוע ויש חאפרים. חאפרים יעשו הכל כדי לקדם את הלקוח שלהם, גם אם המשמעות תהיה המצאת נתונים, סילוף עדויות, ובכלל, יצירתיות מופלגת שלא עומדת בקנה אחד עם קריטריונים עיתונאיים. המשמעות - תמורת סכום סמלי, כל מידע שהלקוח חפץ בפרסומו, ימצא עצמו מככב על מסכי ענק בצמתים מרכזיים, על מסכי טלוויזיה מסחרית, במוניות שירות או אוטובוסים ובמרכזי שירותים המציעים להעביר את הזמן בצפייה במסרים שונים.

כעת, כשהמידע מפורסם, ללא מערך הביקורת של העיתונאי ומערכת העיתון, חשוף הציבור למידע רב. כן, גם של יח"צני דמיקולו שמוכרים אוויר בשקל. מידע שייתכן כי אינו אמין, שקרי ואולי אף מזיק. ונשאלת השאלה, האם בעוד שנה-שנתיים, כשגישת ה"שלם לנו ונפרסם" תושרש באופן כל כך מהותי, נוכל עדיין לתת אמון מלא בעיתונות.

הכותבת מנהלת את מירון-תקשורת משווקת, המתמחה בעבודה עם חברות היי-טק ושוק ההון.
תאריך:  13/07/2006   |   עודכן:  13/07/2006
עינת מירון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כשהתותחים רועמים המוזות שותקות" אבל לא הפעם. מצטער מאוד אבל אני מסרב לשתף פעולה עם אלו הקוראים בעת הזאת להתייצבות מאחורי מנהיגנו הכושלים. אנחנו מחויבים להעמידם מול האמת, לומר להם נכשלתם ולתבוע מהם, כאן ועכשיו, יותר. אולמרט ופרץ נושאים באחריות למחדל שמצא ביטויו בחטיפת החייל בגבול עזה וחטיפת החיילים בגבול הלבנון. הם חוליה נוספת בשלשלת של הנושאים באחריות למחדל הביטחוני הגדול ביותר מאז המחדל שהוביל לתוצאות הקשות של מלחמת יום כיפור.
13/07/2006  |  דניאל (דני) כהן  |   מאמרים
כואב, קשה ולא נעים, אבל צריך לומר זאת בגלוי למרות הנסיבות הקשות וצריך להסיק מזה את המסקנות האופרטיוויות והפרסונליות המיידיות. צה"ל שלנו, הצבא שאנחנו כל-כך סומכים עליו וכל כך אוהבים לאהוב אותו, נתפס בשבועות האחרונים עם המכנסיים למטה.
13/07/2006  |  ראובן שפירא  |   מאמרים
תמצית העובדות
13/07/2006  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   מאמרים
מדינה ריבונית?
13/07/2006  |  מאיר גז  |   מאמרים
אני מאשים את "ארבע אמהות", "ווטש", וארגוני כניעה אחרים, בזריית דמורליזציה, החלשת כוח העמידה של צה"ל, ערעור האמונה בצדקת דרכנו. אילו אמהות שכאלה היו במלחמת השחרור לא היתה קמה מדינת ישראל.
13/07/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il