"המשטרה מכריזה: מלחמה באופנוענים!" זאת הכותרת שראיתי באחד מעיתוני סוף השבוע. מלחמה באופנוענים? כבוד השר לביטחון פנים, ראש אגף התנועה, מה דעתכם על כותרת יותר ראויה כמו למשל: "המשטרה מכריזה: מלחמה בעבריינים!"? מה כבר עוללו לכם האופנוענים? אם הם עבריינים תקנסו אותם או תביאו אותם אחר כבוד למערכת המשפט, אבל להכריז מלחמה על אזרחים תמימים רק בגלל שהם אופנוענים? היכן הבושה?
בגאווה פאתטית מספר ראש אגף התנועה על רכישת 20-30 אופנועים חדשים במחיר של 150-200 אלף ש"חליחידה! חשבון פשוט מראה השקעה של 4.5 עד 6 מיליון ש"ח. לא כולל הוצאות שוטפות (ככל שהאופנוע יקר יותר אחזקתו יקרה יותר), בנוסף יש לרכוש ביגוד ממגן הכרחי ויקר, קסדות, כפפות, מגפיים ועוד. כל זאת מדוע? התשובה נמצאת כבר בתחילת המאמר, מסופר על אופנוע חדש שהחל להימכר בארץ ונחשב למהיר בעולם, לכן הוחלט באגף התנועה לרכוש אופנועים גדולים חזקים ומהירים יותר. מה קרה? שוטרי התנועה מרגישים מתוסכלים? הגבריות הרופסת נפגעה? רוצים להוכיח למי יש גדול יותר?
מזה שנים רבות שמשטרת התנועה מוכיחה שוב ושוב את אזלת ידה, יעדים לא נכונים, עדיפות אכיפה מעוותת, שוטרים שחצנים ולא מקצועיים והמצב אינו משתפר, תאונות קטלניות ממשיכות להתרחש.
עכשיו, בזמן של מצב חירום לאומי, רגע אחרי מלחמה קשה, כשרוצים לקצץ בבשר החי של אזרחי ישראל, משטרת התנועה רוצה לבזבז הרבה מיליונים על שטויות.
"אין לנו שום כוונה לנהל מרדפים אחרי אופנועי הספורט המהירים", אומר ניצב שחר איילון, ראש אגף התנועה במשטרה ואופנוען בעצמו. כבוד ראש אגף התנועה, אם אתה אופנוען בעצמך אתה בוודאי יודע שזה לא תמיד חשוב על איזה אופנוע עתה רוכב, חשוב איך אתה רוכב, ואם אין כוונה לערוך מרדפים אז לשם מה לרכוש אופנועים כל כך יקרים ויוקרתיים?
עובדה כואבת, משטרת התנועה לא תתגבר על הגרעין הקשה של המטורפים על אופנועי הספורט, בוודאי שלא במרדפים, רובם רוכבים מעולים או מתאבדים בפוטנציה, ומכיוון שברוב טיפשות הממשלה אין בארץ מסלולי מרוצים חוקיים, התופעה תימשך ואפילו תגבר. אבל יש אמצעים פשוטים, זולים, ובטוחים יותר להתגבר על הבעיה, אמצעי צילום פשוטים יחסית יובילו את החוקרים ישירות לבית העבריין ובצורה הבטוחה ביותר. כל רוכב מתחיל יודע שיש רוכבים מוכשרים עם אופנועים זריזים וקטנים יחסית שיכולים לעשות צחוק מכל רוכב משטרתי מנוסה, ולא חשוב איזה כלי גדול יהיה לשוטר, נהפוך הוא, ברוב המקרים ככל שהאופנוע גדול יותר, הרוכב וביצועיו יהיו מוגבלים עוד יותר.
לפני שנים רבות, בתמימותי ובעוונותיי הרבים התנדבתי במשטרת התנועה, עברתי את כל הקורסים האפשריים, ערכתי מרדפים, ניסיתי לחנך את נהגים פרועים בדרכים טובות וחיוביות, אך לבסוף הגעתי למסקנות שונות. שיטת המלחמה בתאונות הדרכים חייבת להשתנות, החשיבה חייבת להיות אחרת. טרחתי וכתבתי את מסקנותיי למפכ"ל המשטרה דאז אך כצפוי לא זכיתי להתייחסות. תופעה ידועה בארצנו, כאן מי שיש לו חתיכת ברזל על הכתפיים הוא הכי חכם, הוא אינו מסוגל לשקול או לקבל או עצות מאחרים. עם הספר לא מכיר את המושג: "מכל מלמדיי השכלתי", כאן במדינת ישראל צריכים ללמוד את הדברים בדרך הקשה, לא בדרך החכמה.
מבזבזים סכומי עתק על ניידות משוכללות המצוידות במכמונות מהירות יקרות. אומנם בזכות המכמונות העשירו ומעשירים את קופת המדינה, אבל גרמו לעומס כבד ומיותר בבתי המשפט, אבל היעד העיקרי שהוא צמצום תאונות הדרכים לא הושג ולא נראה באופק. עובדה, רוב הסטטיסטיקות והמחקרים בארץ ובעולם מוכיחים שוב ושוב שמהירות אינה גורם משמעותי לתאונות דרכים, אבל עבירה זו הכי קלה לאכיפה.
בזמנו הצעתי דרך הרבה יותר קלה, זולה ובטוחה. קטנועים, זה כל הסיפור, שוטרי תנועה רכובים על קטנועים קטנים וזריזים שינועו בחוצות הערים, יפגינו נוכחות ויאכפו בקלות את עבירות התנועה, ובמיוחד עבירות גורמות תאונות ומעצבנות כמו: נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, חציית פס לבן רצוף, נהיגה בחוסר זהירות, עקיפות מסוכנות, חסימת צמתים, נסיעה לאחור שלא לצורך, נהיגה בצד שמאל של הכביש שלא לצורך עקיפה, עקיפות מסוכנות ועוד. לא צריך להתחבא בעליבות מאחורי שיחים או גבעות כדי לתפוס נהג שנסע 5 קמ"ש יותר מהמותר. זה לא מה שגרם או יגרום לצמצום התאונות.
לשם כך אין צורך במיליונים, אין צורך בתחזוקה יקרה, יתרה מכך, ציידו כל שוטר/ת במצלמה פשוטה, הם יתעדו את העבירות בזמן אמת, והיעילות תוכפל ואפילו תשולש. כך אפשר גם לחסוך הפרעה לתנועה בכבישים סואנים כתוצאה מעצירת חשוד לבדיקת רישיונות ולדיווח. מספיק צילום פשוט, מגיעים למשרד הממוזג במשרדי תחנת המשטרה, בנוחות, ללא וויכוחים מיותרים עם הנהג/ת, רושמים את הדוח כנגד העבריין מצרפים את הצילומים ושולחים לו בדואר. הכי פשוט, הכי מהיר, הכי יעיל.
עדיין לא דיברנו על חינוך לנהיגה נכונה ולזהירות בדרכים, אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת.