|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הנשיא - מא' עד ת'

מצטיירת מערכה "מגעילה" שמבזה את מוסד הנשיאות ומערכת החקירה ואכיפת החוק. היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה חייבים לרסן את ההדלפות והמדליפים, לרבות נקיטת אמצעים משפטיים
04/10/2006  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   פרשת קצב   |   תגובות

כאשר הנשיא קצב פנה ליועץ המשפטי לממשלה והביא בפניו את הסיפור על א', שעבדה בלשכתו, והתרשם מהשיחה, שמדובר בניסיון סחיטה ישיר או אפילו מרומז, תוך הדגשת נושא היחסים האינטימיים, החנינות והפקדת כספים בחו"ל - הוא עשה את הצעד המתבקש וההגיוני.

הטוענים, שהנשיא הוא שעשה את המהלך הראשון, בפנייתו ליועץ מזוז והביא על עצמו את הפרשה האומללה הזו, שיכולה לסיים את הקריירה שלו בצורה לא מכובדת, מתעלמים מהעובדה שהנשיא היה כנראה במצוקה רבה, הרגיש לחוץ, ופחד מתוכן השיחה, שאם לא יעשה את הצעד הראשון, הסיפור יגיע דרך המתלוננת לתקשורת. מכאן ניתן להבין שהנשיא אכן התרשם שמדובר בסחיטה ואיומים, שהרי אחרת לא היה ממהר ליועץ בטענה שמוסד הנשיאות בסכנת סחיטה ואיומים, בטענות חמורות של "שוחד חנינות".

השאלה, אם לא היה פונה ליועץ, הפרשה היתה דועכת מעצמה והמתלוננת א' לא היתה פונה לתקשורת, היא היום תיאורטית גרידא. ומשהורה היועץ על חקירה משטרתית, החל מחול שדים של שמועות, רכילות, הדלפות, סיפורי "מקורבים", ליד סיפורים של "יודעי דבר", תגובות עורכי דין והערכות של מקורבים לחקירה.

מה שחסר בכל הקרקס התקשורתי סביב חקירת הנשיא, זה דיווח מפי "פקיד בכיר" במטוסו של הנשיא שעושה דרכו לאומן. לא אתפלא שנקבל דיווח ברוח אופטימית שאחרי ביקור בקברו של הצדיק, חטאיו של הנשיא ילבינו כשלג, והוא ייצא נקי מהפרשה.

פרשת הנשיא, בו מעורבות מתלוננות כמו א' 1, 2, 3, 4, מעוררת חשד שמדובר בקונספירציה של נשים באות א', שהרי גם המתלוננת נגד השר רמון, היא במקרה א'.

אבל אם נתעלם מהקטע ההומוריסטי, נראה לי, שהחוק נגד הטרדה מינית שבא על-רקע חיוני למנוע פגיעה בנשים עובדות, נשים חלשות מבחינה סוציו-אקונומית, חד-הוריות, שמנסות להתפרנס בכבוד ולשמור על המשרה והעבודה, למנוע התעמרות של בעלי שררה וכוח בכל המגזרים, החל מבתי חרושת, מפעלים, משרדים פרטיים ומשרדי ממשלה - נפגע קשה מהפרשיות האחרונות.

הבעיה מתחילה בעובדה שמתחילים לפרש את החוק בצורה רחבה מדי, גורפת, חד כיוונית, שתזיק לנשים שזקוקות להגנת החוק, ומאידך תגרום להכנסת שינויים ותיקונים בחוק, כדי למנוע סחיטה, איומים ותלונות שווא.

פרשת השר רמון היא דוגמא בולטת לניסיון להרחיב את פרשנות החוק מעבר למטרות שהוצבו עם חקיקתו. השר רמון לא כפה את עצמו על המתלוננת/חיילת, הוא לא הגיע למקום כדי להתנשק איתה או לתקוף אותה מינית או לבצע מעשה מגונה. החיילת א' ביקשה להצטלם עמו, פיזזה ונמרחה עליו תרתי משמע, מסרה לו פתק עם מספר הטלפון שלה והזמנה מפתה להצטרף לטיול לדרום אמריקה. הנשיקה המדוברת גם אם היא באה באקראי או כתוצאה מהמגע האינטימי לא היתה בדרגה של מעשה פלילי, גם אם החיילת לא התלהבה מהנשיקה על פיה. התמונות שצולמו לפני ואחרי או תוך, לא מצביעות על מצוקה, פחד או הלם מנשיקה. מקסימום יש כאן התנהגות שאינה מתאימה לשר ולשר משפטים בפרט, והיה מקום להעיר לו ולנזוף בו מנהלית או ציבורית.

קשה להאמין שאותו יועץ משפטי לממשלה שהעז תוך אומץ לב ציבורי ומשפטי, לסגור את "תיק האי היווני", תוך צירוף חוות דעת משפטית ארוכה ומפורטת בו הוא תוקף את פרקליטת המדינה גב' עדנה ארבל וצוותה שהכינו חוות דעת נוגדת והכינה טיוטת כתב אישום נגד שרון, עוזריו ובניו, בטענה שלא יוגש כתב אישום, כאשר יש רק "ראיות לכאורה", אלא ודאות גמורה להרשעה, לאמור 110% סיכויים, מגיש כתב אישום נגד השר רמון על שטות והתנהגות ילדותית.

האירוע זעזע את הציבור, עד כדי כך שמשפטנים ואנשי ציבור כמו פרופ' רובינשטיין, עו"ד שולמית אלוני, נשים נוספות, סופרות, עיתונאיות ומשפטניות, הביעו ספק בשיקול הדעת של היועץ.

אבל הסיפור של הנשיא קצב עולה על פרשת רמון אלף מונים. הן מבחינת החומרה לכאורה שמופיעה בעיתונות על הנעשה בבית הנשיא ובתפקידיו הקודמים כשר, לפיו קצב נראה ומתנהג כרודף נשים צעירות, כופה את עצמו עליהן ומפעיל את קסמי תפקידו ומשרתו על נשים תמימות חסרות ישע ומפוחדות. אם נכונים הדברים או חלקם, גם אם יתברר שהיחסים היו לכאורה בהסכמה בשל קבלת טובות הנאה, קידום בדרגות, יחס, צ'ופרים בתפקיד, לא יוכל קצב להמשיך בתפקידו.

נשיא המדינה הוא סמל. סמל לא יכול להיות פגום, נגוע, או צודק בחלקו. היושרה האישית של ממלא תפקיד הנשיא מחייבת אותו מוסרית וציבורית, לעשות חשבון נפש, ואם אכן יש דברים בגו, בדברי המתלוננות, גם אם הן מגזימות, נקמניות ורוצות לגמור חשבון - עדיין אינו יכול להמשיך להיות נשיא.

אבל הפרשה וגילוייה הבליטה פן נוסף ולא מחמיא של מערכת אכיפת החוק. הכוונה בעיקר לכיסוי התקשורתי המאסיבי ואפילו האובססיבי בצירוף מערכת משומנת של "הדלפות" שמזינה את התקשורת באופן סדיר ועל בסיס יומי.

הפרשה הבליטה "מעגל שוטה" לפיו התקשורת אוהבת וניזונה מהדלפות - המשטרה, משרד המשפטים, הפרקליטות ועורכי הדין מכל הצדדים, יודעים את הסוד והקסם של ההדלפות, והחגיגה בעיצומה. אבל מי שמכיר את סדרי העבודה של מערכת החוק, יודע שכאשר רוצים לשמור על סודות, ולמנוע נזילות ובריחת מידע, למנוע הדלפות עושים זאת.

שיהיה ברור, החומר הגולמי הראשוני, נמצא רק בידי המשטרה, לפעמים גם בידי הפרקליטות, כך שהדלפות "ראשוניות" יכולות לבוא רק משם. הדבר לא נעשה באקראי וכלאחר יד, יש יד מכוונת ומטרות ברורות.

ניקח לדוגמא פרשיות עבר, כמו פרשת החקירה של צחי הנגבי בפרשת עמותת "דרך-ארץ", חקירת רובי ריבלין יו"ר הכנסת לשעבר, חקירת פרופ' נאמן - שר המשפטים, רפול ז"ל, שר ורמטכ"ל לשעבר. אך מעל כולן פרשת חקירתו של בנימין נתניהו, ראש ממשלה לשעבר, בפרשיות של המתנות וההובלות עם המוביל עמדי. בפרשיות אלו הגיעו החריגות ו"ההדלפות" לשיאים חדשים, כאשר דברים "הודלפו און ליין", ישירות מחדרי החקירות.

כאשר, עיתונאים התקשרו לנתניהו כדי להודיע לו שמתבצעת פשיטה על ביתו ומשרדו, לחפש מתנות. כאשר המשטרה הגיעה עם מיטב החוקרים, בליווי טלוויזיה לביתו ויצאה בתהלוכה של ארגזים מלאי חומר.

התוצאה - סטירת לחי מצלצלת לחוקרים, התיקים נסגרו בקול דממה דקה, למרות המאמצים שהושקעו וההמלצות על הגשת כתבי אישום. אבל הנזק הציבורי, הפגיעה, ההשפלה באדם, משפחתו והתנועה שעמד בראשה, לא נשכחו.

כך בפרשת הנשיא קצב, הנזק כבר נגרם, לאדם למשפחתו ובעיקר למוסד הנשיאות. אילו החקירה היתה מתנהלת כדין, כיאות וכנדרש, התלונות היו נבדקות, ללא ליווי תקשורתי, היועץ היה מחליט והנשיא היה פועל בהתאם כנדרש וכמצופה ממנו.

פן נוסף לשיטה הקלוקלת, המתגלה בפנינו, שמאחר שהנשיא מותקף יום יום ע"י הדלפות וגרסאות, הוא נאלץ להתגונן. פירוש הדבר, עורכי הדין פרופ' ליבאי + עו"ד ציון אמיר, נאלצים להשיב מלחמה ולהפוך מסניגורים מכובדים גם ליחצ"נים ויועצי תדמית. כך שבשלב ראשון המלחמה האמיתית אינה בבית משפט על בסיס משפטי טהור, אלא מאבק בתקשורת, בשפיטה ע"י עיתונות בצורך לראיין מקורבים, חברים לשעבר, ועוזרים בהווה, וכל הנושא מקבל תפנית רכילותית המבזה את העוסקים בה.

בעקבות הפרשיות האחרונות חייבים לנקוט בצעדים מעשיים לשינוי. לדעתי על היועץ המשפטי לממשלה, במשותף עם מפכ"ל המשטרה, לנקוט בצעדים ובמדיניות לריסון החגיגות התקשורתיות בכל הנוגע לחקירת אנשי ציבור.

על שני האישים לבלום את ההתנהלות הזו, ע"י הוצאת הוראות ברורות ומפורשות בליווי צעדים משפטיים ומנהליים, כנגד המפרים. למשטרה יש דובר. למשרד המשפטים יש דובר, רק הם יוסמכו להוציא הודעות רשמיות על התנהלות והתקדמות החקירה אם ימצאו לנכון.

אני אישית, לא מאמין שניתן לחסל את התופעה מבלי לנקוט באמצעים דראסטיים, אבל לצמצמה למינימום - אפשר, וגם זה יהיה הישג. אבל חייבים לפעול בכיוון זה כדי למנוע את "הקרקס התקשורתי" הפגום הזה.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  04/10/2006   |   עודכן:  04/10/2006
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנשיא - מא' עד ת'
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלוה
5/10/06 02:15
2
ניתאי
6/10/06 02:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חשיפתו של ארגון חברתי בתקשורת, הפניית זרקור אל פעילותו והבלטתו ביחס למתחריו - מטרתם למצבו כאוטוריטה מקצועית בתחומו וכבר-סמכא עיקרי עבור התקשורת בבואה לעסוק בנושא.
04/10/2006  |  הילה אפרתי   |   מאמרים
בואו ננסה לתאר לעצמנו מה יכול היה לקרות לו תנועת המחאה החשובה כל כך והצודקת כל כך של המילואימניקים ושל ההורים השכולים היתה קמה סמוך לפרוץ המלחמה, לפני ההרוגים, ההרס, הפליטים, כפר גלעדי, 33 החיילים שנהרגו לאחר הכרזת הפסקת האש, לפני המאהל בירושלים שהיה קם מוקדם יותר, או ההפגנות בכיכר רבין?
04/10/2006  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
ההשפעות המעצבות את השיח הציבורי בארץ ובעולם ביחס לישראל, ואת התנהלות מנהיגינו משמאל ומימין נראים כמו תאונת שרשרת מחרידה שקורבנותיה העיקריים הם היהודים באשר הם. באחד משיריו כותב מאיר אריאל, כי 'בסוף כל משפט שאתה אומר בעברית יושב ערבי עם נרגילה, אפילו אם זה מתחיל בסיביר או בהוליווד עם הבה נגילה', ואכן איך שלא מסתכלים על זה, נוח לפתוח בהם את השרשרת.
04/10/2006  |  אלון דהן  |   מאמרים
התדמית השלילית שהתפתחה כלפי תחום יחסי הציבור במהלך שנות ה- 80, נבעה מטעות ומאי הבנה של משמעותו המילולית של המונח 'יחסי-ציבור'. מקור אי ההבנה הוא בהנחה שתפקיד יועצי התקשורת הוא לזרות חול בעיני הציבור, להכחיש, לטייח ולטשטש את האמת כדי לחפות על מחדליו של לקוחם.
03/10/2006  |  אסנת גואז  |   מאמרים
בימים נוראים של אמירת סליחות שבין ראש השנה ליום כיפור חווינו סיור עוצמתי ומיוחד במינו. עם בוקר הגענו למרכז 'אסנט' בצפת, המרכז למיסטיקה יהודית על-פי תורת החסידות ושם נפתח בפנינו העולם הקסום של הקבלה הצפתית.
03/10/2006  |  שוש מיימון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il