|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

תהליכים היסטוריים

אקטואליה בפרשת השבוע
23/12/2002  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  תנ"כ
  פרשת השבוע

ספר בראשית מסתיים בפסוק: כו וַיָּמָת יוֹסֵף בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים וַיַּחַנְטוּ אתוֹ וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם:

מיד אח"כ חוזרת התורה, כמעט מילולית, על מה שקראנו כבר בבראשית מ"ו (שמות א): א וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ:

לשם מה החזרה? ואיזה תהליך התחולל עד שהפכנו מֵאומה עצמאית, עם נציגות נכבדה בשלטון, לעם של עבדים? ולשם מה מספרת לנו התורה את כל זה?

(אור החיים): אכן שני כתובים הבאים כאחת להודיע השתלשלות התחלת השעבוד וסיבותיו, והם ארבעה שלבים: הא' - מיתת יוסף; שאם היה יוסף קיים, יספיק שלא ימשלו בהם המצריים; הא למדת שכל זמן שיוסף קיים היו ישראל בארץ מצרים שקטים ומעונגים. ב' - מיתת האחים; שכל זמן שאחד מן האחים קיים היו המצריים מכבדים אותן וכמו שפירשו ז"ל (סוטה י"ג.) בפסוק (בראשית נ יד) 'וַיָשָב יוסף וגו' ואחיו וגו' אחר קברו את אביו' יעויין שם דבריהם. ג' - מיתת כל הדור; פירוש, כל השבעים נפש; שכולם היו חשובים בעיניהם ובאמצעותם לא היה להם פנים להשתעבד בהם, או לצד שהיו בני דעה ואין מציאות למצריים להתחכם חכמתם שמתחיל בפה רך (ונמשך בפרך) כי היו בני הדור ההוא חכמים ויכירו החכמה ולא יקבלו עשות להם דבר בשום אופן. ד' - 'ובני ישראל פרו וגו''; כי אם לא היתה ההרגשה הגדולה שפרו וישרצו וגו' במאוד וגו' ותמלא הארץ וגו', לא היו נותנים לב לבקש תחבולות; אלא ההרגש (תחושת האיום) הגדול (שחשו המצרים מריבוי בני ישראל) הוא הסובב (גורם השיעבוד), באמצעות העדר המונע שהוא יוסף ואחיו וכל הדור; ובזה נתיישב אומרו ובני ישראל ולא אמר ויפרו וגו' כי לא בא להודיע ענין הרבוי אלא להודיע כי הוא זה סובב הגלות:

המנהיגות הולכת ונמוגה בתהליך טבעי; הדור החדש נולד אל תוך המצב הקיים וחסר את מנגנוני ההגנה המולדים והנרכשים של הדור הקודם, שהרי הם נולדו לתוך מצב נתון בו הם מצויים בארץ לא להם.

משעבוד לגאולה

טו וַיּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדת הָעִבְרִיּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה: טז וַיּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה: יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדת אֶת-הָאֱלֹקִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים:

הנשים הן הראשונות להתמרד נגד הגזרות הדרקוניות והן אלה אשר החזיקו את העם בחיים לאורך כל תקופת השעבוד.

כב וַיְצַו פַּרְעה לְכָל-עַמּוֹ לֵאמר כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְארָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל-הַבַּת תְּחַיּוּן: (פרק ב) א וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת-בַּת-לֵוִי: ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אתוֹ כִּי-טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלשָׁה יְרָחִים: ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאר: ה וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעה לִרְחֹץ עַל-הַיְאר וְנַעֲרתֶיהָ הלְכת עַל-יַד הַיְאר וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ: ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד וְהִנֵּה-נַעַר בּכֶה וַתַּחְמל עָלָיו וַתּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה: י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעה וַיְהִי-לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ משֶׁה וַתּאמֶר כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ:

במפרשים מובאת סברה כי מציאת משה על ידי בת פרעה גרמה לביטול הגזרה הנוראה לאחר שפנתה אל אביה ושיכנעה אותו לכך. אך, עדיין לא ברור, כיצד יוצאים משפל מנטלי כה עמוק?

כג וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹקִים מִן-הָעֲבדָה: כד וַיִּשְׁמַע אֱלֹקִים אֶת-נַאֲקָתָם וַיִּזְכּר אֱלֹקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֶת-אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק וְאֶת- יַעֲקב: כה וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹקִים:

מה הקשר בין מיתת מלך מצרים לבין ההמשך? נראה כאילו היתה ציפיה של העבדים להקלה בשעבוד עם חילופי המלכים, וכאשר זה לא קרה - ויאנחו... ויזעקו...; הגלות הנה תוצאה של מודעות לקויה כאילו זהו המצב הטבעי, ולפיכך הנכון, של הדברים; בעוד הגאולה הנה תוצר של מודעות מתוקנת: המודעות לכך שה' מנהל את העולם ואין זה תקין שאדם ישלוט ברעהו וירע לו. כשנוצרה מודעות זו - החל תהליך הגאולה.

זרע הגאולה טמון בגולה

צורות רבות לובשת הגלות, אבל (שמעוני) כל המלכיות נקראו על שם מצרים על שהן מצרות לישראל.

עצם השם 'מצרים' אומר הגבלות לא טבעיות לרוחו של האדם וממילא לחופש שלו ליצור ולהתפתח, ועל כן גלות מצרים היא המודל לכל הגלויות, כולל זו שאנו מצויים בה. מן הגולה מצליחים לצאת על ידי שמאתרים את ה-א שנעלמה ובכך הופכים את הגולה עצמה לגאולה. לכך רומז המדרש הבא:

(שמעוני) ראובן שמעון לוי ויהודה, כל השבטים לשם גאולתן נקראו:

ראובן, 'ויאמר ה' ראה ראיתי' (ג, ז) את עני עמי אשר במצרים.

שמעון, 'וישמע אלקים את נאקתם' (ב, כד) של בני ישראל במצרים.

לוי, 'ונלוו גוים רבים אל ה'' (זכריה ב, טו) בגאולה העתידה לבוא מיד ממש.

יהודה, 'ואמרת ביום ההוא אודך ה'' (ישעיהו יב, א) אחרי שנבין איך הגלות הייתה רק הכנה לגאולה.

בנימין, 'נשבע ה' בימינו' (ישעיהו סב, ח) שלא יתן עוד לאויבינו להנות מפרי עמלנו.

דן, 'וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי' (בראשית טו, יד) הבטיח ה' לאברהם אבינו בברית בין הבתרים.

נפתלי, 'נופת תטופנה שפתותיך כלה' (שיר השירים ד, יא) לימוד תורת ה' מתוך שלווה מוחלטת שבגאולה.

גד, לשם המן; 'והמן כזרע גד' (במדבר יא, ז) מה שאכלו בני ישראל במדבר לאחר גאולת מצרים.

אשר, לשם הגאולה; 'ואשרו אתכם כל הגוים' (מלאכי ג, יב) הגויים יפרגנו לנו על האושר שבגאולה.

יוסף, 'והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו' (ישעיהו יא, יא) איסוף כל היהודים מכל קצות תבל.

יששכר, 'יש שכר לפעולתך נאם ה'' (ירמיהו לא, טו) נאמר לרחל הבוכה על סבלם של בניה בגלות.

זבולן, 'בנה בניתי בית זבול לך' (מלכים א, ח, יג) בניין בית המקדש, המוקד הרוחני שלנו.

מדרש זה משיב, מזווית אחרת, על השאלה מדוע התורה מזכירה שוב את שמות השבטים ודווקא בהקשר של תחילת השעבוד; המדרש אומר כי בכך רומזת לנו התורה על הגאולה העתידה לבוא, לאחר וכתוצאה, מן השעבוד.

הנה כי כן הגלות, לא רק שאינה מצב טבעי עבורנו, היא גם טומנת בחובה את זרעי הגאולה, ואלה כבר נבטו ואף החלו לצמוח; הבעיה שלנו היא בכך שאנו מתקשים להפרד מהרגלי החשיבה של הגלות; נדמה לנו שאין ברירה וחייבים להישאר משועבדים להנחות העולם הזה שאינן מאפשרות ליהודי לנהוג כיהודי בכל אורחות חייו, כולל מדיניות פנים וחוץ.

משה רבנו סרב לקבל את הנחת העולם שקבעה כי מצרים היא בית עבדים והעברים הם רכושם של המשעבדים; הוא אמנם נאלץ לברוח מפני פרעה אבל שב למצרים בשליחות הבורא יתברך והוציא אותנו ממצרים.

התהליך שם ארך כשנה; אצלנו זה צפוי להיות הרבה יותר מהיר. ברגע שנבקש את ה' ואת המנהיג האולטימטיבי, המשיח, מתוך מודעות שזהו הפתרון היחיד עבורנו - המעבר מגולה לגאולה צפוי להיות קצר מאד.

ושיהיה רק טוב ליהודים.

_______________
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'

תאריך:  23/12/2002   |   עודכן:  26/12/2002
ישעיהו נסים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

התקשורת שוב חוגגת: אותם עיתונאים ששיתפו פעולה עם הוזי אוסלו, תוך הסתרת האמת מעיני הציבור, עושים זאת עתה שוב. כמעט כאיש אחד הם מתגייסים לנסות ולהטות את הכף בבחירות הקרובות לטובת ה'מחנה' שלהם. האמת לא חשובה. העובדות רק מבלבלות. מה שחשוב הוא לנצח בכל מחיר.
כמו במדינות הבולשביקיות. השקר - הוא האמת; העובדות - לא חשובות. הציבור ממילא קורא רק את הכותרות. כך זה היה לפני כעשור כשרבין חתם על 'הסכם שלום', וכך זה היה כאשר ביילין רץ לטאבה והבטיח לפלשתינים את 'זכות השיבה' ( במספרים קטנים…) וכך זה קורה עכשיו כשמצנע מבטיח נסיגה חד-צדדית אל מאחורי גדרות תייל. לא 'שלום' - ולא בטיח. רק נסיגה - אל הגטו ש'מחנה השלום' מייעד למדינה היהודית.

בבחירות 1999 נעשה שימוש בעמותות שקר כדי לגייס מיליונים לטובת 'התקווה הגדולה'( קרי: אהוד ברק…) של "קואליציית  השלום". מבקר המדינה קבע שהיו ראיות לכאורה למעשים פליליים. היועץ המשפטי לממשלה הורה לחקור. הכל קרה - ושום דבר לא קרה. יצחק הרצוג, אז מזכיר הממשלה והיום מועמד בכיר ב'רשימה של מצנע', שמר על זכות השתיקה. המשטרה המליצה על העמדתו לדין. אותן המלצות הוגשו גם כנגד וייצמן שירי וכנגד אורנה אנג'ל - אף הם מועמדים אצל אותו מצנע - אבל העיתונאים לא 'מחפשים' אותם. הם רוצים לדעת למה מיכאל אלנקווה הזמין חדרים ערב הפריימריס בליכוד בבית מלון. אהוד ברק כבר לא מעניין אותם. רק האמריקנים עדיין חוקרים אותו. הם באמת רוצים לדעת מה קרה סביב לפרשת החנינה של נוכל המיליונים מארק ריץ'. שם אי אפשר יהיה 'לקנות' כמה עיתונאים ולהחליק את הפרשה העגומה הזאת.

גם 'פרשת גינוסר' לא מטרידה את מנוחת העיתונאים. לא העובדה שהאיש המושחת הזה ניהל מו"מ בשם מדינת ישראל עם אלה שעימם יש לו עסקים ושמטעמם הוא, ורבים אחרים מ'מחנה השלום', גוזר קופונים במיליוני דולרים, ולא העובדה שמשטרו של ברק עשה זאת ביודעין. עכשיו הורה היועץ המשפטי לממשלה לחקור את פרשת תצהיר השקר שהגיש דני יתום- עוד מועמד ברשימה של 'האיש הישר' - לבית המשפט הגבוה לצדק בפרשה שעוד לא הייתה חמורה ממנה, אבל העיתונאים רוצים לדעת אם גילה גמליאל כבר הגישה את העבודה האחרונה שלה למנחה האקדמי שלה במסגרת לימודיה לתואר שני.

מצנע עצמו נחקר תחת אזהרה לאחר שהתברר שחשבון לקבלת תרומות נפתח בארה"ב. כמה מעובדי העירייה עבדו בשבילו. אחד מהם אף נפגש עם 'תורם' וקיבל ממנו 20 אלף דולאר. גם החקירה הזאת מוקפאת - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה רוחמה אברהם שילמה  בעד כנס תמיכה שהתקיים בלוד. מצנע, אגב, עוד לא הסביר כמה מהתנהגויותיו המוזרות-לכאורה בתקופה שבה הוא שירת בצבא, אבל גם בעניין הזה אף עיתונאי לא רוצה לדעת מה באמת מסתתר מאחורי האיש  עם החזות של קיבוצניק שזה עתה קם משנתו במחסן האספסת.

אלי בן מנחם - עוד מועמד חשוב ב'רשימה של מצנע' - הציע שוחד למועמד אחר. הראיות אינן שנויות במחלוקת, אבל העיתונאים רוצים לדעת למה  החקירה  בעניין 'השחיתות' בליכוד לא מעלה כל עובדות של ממש. חלק מהם אפילו 'כועס' על אוזלת ידה של המשטרה. הם לא מבינים כיצד זה לאחר שהם כבר הושיבו את הליכוד על ספסל הנאשמים - הראיות בוששות להגיע.

הקלפיות המזוייפות בבחירות בין בורג ופואד כבר "נחקרות" למעלה משנה  - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה ענבל גבריאלי לא גילתה להם שהיא עוד לא סיימה את לימודיה  במרכז הבינתחומי. גם "קלפיות השקר" משנת 1999 שהדיחו את אדיסו מסאלה לטובת סופה לנדבר עדיין נודדות בין משרדי החקירות, אבל העיתונאים רוצים  לדעת למה מי שביקר בהרבה 'חגיגות משפחתיות' הועדף על פני מי  שעסק רק ב'עשייה ציבורית'.

גניבת דעת היא עבירה פלילית. אבל אף אחד מן העיתונאים לא יעמוד בגינה לדין. שום דבר לא קרה להם בגלל 'שיתוף הפעולה' שלהם ערב מלחמת יום הכיפורים ומאומה לא קרה להם בעיקבות ה"משת"פיות" שלהם עם  השקר האש"פי - וגם עכשיו הם יצאו, ללא ספק, ללא פגע.

חבל.


22/12/2002  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים



22/12/2002  |  יהודה דרורי  |   מאמרים

באחת השבתות ראיתי תוכנית שנקראת מספרי סיפורים. בתוכנית זו סיפרה קולט אביטל על מקרה סברה ושתילה שהושווה בצרפת, שם היתה צירה בשגרירות, לטבח באורדור בו, לדבריה נטבחו יהודים.

אורדור היא מקרה מאד מפורסם בהיסטוריה הצרפתית החדשה. המקרה האמיתי היה 11 ימים אחרי הפלישה לנורמנדי. שיירה של הצבא הנאצי הותקפה מן המארב ליד הכפר אורדור סור גלן   (Oradur-sur-Glane)  ה- SS ריכז את כל תושבי הכפר בכנסיה ושרף אותם. אחרי כן הוחרב הכפר ונשרף. עד היום ניתן לבקר בחורבות הכפר שנישאר כמצבה אילמת לחיתיות של הנאצים.

במקרה זה של אורדור לא היה כל קשר ליהודים

מעניין שבחיפוש שערכתי באינטרנט, השם אורדור מופיע בסמיכות לדיר יאסין, כפר מרצחים בפאתי ירושלים שתושביו הוזהרו, תוך איבוד יתרון ההפתעה, ונתבקשו לעזוב את הכפר. בתום כיבוש הכפר התברר כי נהרגו אזרחים רבים, התנהגות ידועה של לוחמי "חופש" ערבים להשתמש באזרחים בתור מגן חי.

נראה שקולט אביטל לא למדה את החומר, לא כשהיתה צירה בשגרירות ישראל בצרפת ולא אחרי כן. בהיותה גורם בכיר לאורך שנים רבות במשרד החוץ ניתן להקיש על הידע והבקיאות של חבריה במשרד החוץ. 

לפני זמן קצר נפטר אבא אבן, שהיה אוטודידקט יוצא דופן. נראה שרוב ממשיכי דרכו היו והם חיוורים ביחס אליו. ונשאלת השאלה, אם מדינה בעלת מקבץ כישרונות נדיר לא יכולה להוציא מקרבה 500 אנשים המתקרבים לרמתו המקצועית של אבא אבן?

ולשגרירות ישראל ביוון, כדאי לכם לדעת שהיה מקרה דומה ביוון בכפר דיסטומו (Distomo) בו בעקבות תקיפת שיירתSS   ב - 10 ליוני 1944 נרצחו 218 תושבי הכפר - מתינוק בן חודשיים עד זקן בן 86, מקרה שדומה יותר לטבח בסברה ושתילה, שבוצע בפאתי בירות על-ידי נוצרים, כתגובה מאוחרת לטבח של הארגון לשחרור פלשתיןבנוצרים בדאמור, כהכנה לשחרור "פלשתין".


21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים
21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים

המגזין האוסטרלי SMH מפרסם מאמר (שבת, 21.12.02) שכותרתו: "טנקים ישראלים מטילים צל על רוח חג המולד, אשר בה מפרט הכתב כי "קשה לדמיין את האווירה הקשה של חג המולד בבית לחם יותר מאשר בשנה זו. ישראל כפתה שוב את הכיבוש הצבאי שלה על העיר... והאזור המקיף את כנסיית המולד, המקום בו על-פי המסורת ישו נולד, נשלט כעת על-ידי חיילים ישראלים חמושים".

ה"אב" קרנרדוס מצוטט באומרו, כי "מלך השלום, ישו, נולד כאן. אבל לא היה כאן שלום מאז זמנו של המלך דוד". ובצד השני של הכיכר, עומד עומר חביב, פלשתיני בן 17, אשר בילה 25 יום בכנסיה באפריל. הוא עדיין מאמין, כך נכתב, כי "אם הישראלים עדיין מוכנים להושיט ידם לשלום ולידידות הם ימצאו שותף נכון, לפחות בקרב פלשתינים 'רגילים' רבים". "אם הם (הישראלים; ה.פ.) רוצים שלום, בסדר, אין בעיה, אבל אם הם רוצים להרוג אותי והם מביאים את הרובים שלם, יש בעיה".

עוד נכתב, כי עד לא מזמן יכל ראש הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, לבקר בבית לחם, וכי הוא ביקר באופן קבוע במיסה בחג המולד, עד לשנה האחרונה, בה מנעו ממנו הישראלים את הכניסה.

אבל מעבר לטקסט, שנראה די אובייקטיבי, אומרת התמונה הכל: צילום פיסלה של הבתולה מרי, מוכתמת בדם, ותחתיו כתוב: "פיסלה של הבתולה מרי, מוכתם בדם כתוצאה מירי של הישראלים" (ירי כתוצאה ממה? לא מפורט). התמונה, תמונה אמיתית, וגם מה שנכתב עליה נכון. האם למרות זאת ניתן לקרוא לסיקור מסוג זה תעמולה?

אין ספק, שני צדדים למטבע. גם הסיקור הישראלי את האינתיפאדה, הראשונה והשניה, סיקור "המלחמה" (והדיון הניצחי בכך שאנחנו נמצאים במלחמה, גם אם לא קוראים לה מלחמה אלא בכותרות העיתונים בלבד) גם הוא מעלה שאלות לא מעטות. השפה בה בחרה העיתונות להשתמש, של "הם" ו"אנחנו", פעולות צה"ל "בתגובה" ופעולות הפלשתינים "מפרות הסדר" ועוד דרכים רבות אחרות בהן משתמשת התקשורת להעביר את מסריה, גם אם בחלקן, וגם אם בחלקן הגדול נכונות - אינה מאפשרת לנו לדעת בעצם, מה נכון ומה לא, מי אובייקטיבי (יש כזה? עוד דיון שלא נגמר) ומי לא. כל צד תורם את חלקו.

ערוץ 7, לפני מספר שנים, פרסם מילון מונחים לשדרניו. לדוגמא, בחלק מההוראות נכתב, כי יש לכתוב "התהליך המדיני" במקום "תהליך השלום". הסבר הערוץ: טרם הוכח שהמגעים עם הערבים אינם מבוא למלחמה. או, "התפרעויות" במקום "הפרות סדר". ההסבר: זהו חלק ממאמץ להעניק חיפוי פסיכולוגי לאלימות הפלשתינית.

ספרו של דניאל דור, "עיתונות תחת השפעה", אשר מתאר את התודעה הקולקטיבית הישראלית שמתעצבת על-ידי התקשורת, והעיתונות אשר פועלת תחת השפעתם של הפחד, הזעם, השינאה והבורות, לדבריו,  יכול להיכתב בדרך דומה, על הסיקור "שלהם", כפי שאנחנו רואים אותו. גם כתבות באתרים הפלשתינים, בהם מתואר מצב בו חיילים ישראלים עצרו פלשתיני אשר "לא היה בידו משהו שנראה כמו נשק מסוכן", אינן מדווחות בעצם מה היה בדיוק אותו דבר ש"לא נראה כמו נשק מסוכן".

לנצח נוכל להצביע "עליהם", או להפנות אצבע מאשימה כלפי עצמנו, לזעזע את עצמנו בכותרות של "מלחמה", "כיבוש" וחלק מאיתנו גם לא ידעו מה בעצם עומד מאחורי הכיבוש, הנכבש, הכובש, אנחנו והם, אלה שרוצים שלום ואלה שמחרחרים מלחמה, כל צד בוחר בחייל שלו במשחק - לבנים ושחורים, משחק שנראה אחרת משני צידי הלוח.

הכותרות והשפה התעמולתית, של שני הצדדים - לטובת מי הם?; לטובת ביטחון המדינה?; גיוס התקשורת לטובת השלטון (שלנו, "שלהם")?; הפחדת הציבור או הכנתו למלחמה?; הרי קהל הקוראים הממוצע, הקורא את העיתונים הפופולריים, שאינם מגוונים, בלשון המעטה, את הכיוון בו נושבת בהם הרוח, אינו יכול או אינו מעוניין להתנגד לדעת השלטת. והרי הדעה השלטת מתגבשת בשיחות הסלון, לאחר עיון בעיתונים, לאחר שיחות, ובהתבסס על דיווחים בעיתון ובטלוויזיה (דומה, אפילו התמונות), ושטיפות המוח - ראוי להדגיש של שני הצדדים. מכאן, שהתקשורת אינה משמשת רק ככלי העושה את המוטל עליו כשירות לציבור שזכותו לדעת, אלא היא כלי להעברת תעמולה, בכל דרך שתסתכלו עליה, מעצם היותנו העיתונאים בני אדם המגוייסים למדינתם, בין אם נודה בכך ובין אם לאו. המצפון שאינו מאפשר לנו להראות מה שיכול להזיק לנו, עומד בעוכרנו. והפתרון היחיד - הוא שלום. ואולי הגיע הזמן, שיזם הסטאט-אפ הבא יזום רעיון מקורי וישים - כיצד להגיע לאותו שלום, וכך יימכר אותו סטארט-אפ בסכומי עתק, וירוויח מכך היוזם - הקונה, והציבור הרחב.

אוטופיה? בינתיים בהחלט שכן.


21/12/2002  |  הדר פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il