|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

המכבי שהכזיב <br>

יהודה המכבי ביקש לכרות ברית עם הרומאים, ובכך קבע את עתידה העגום של מלכות חשמונאי - וגם את הצנעת הממד הלאומי בחגיגות חנוכה לדורות
19/12/2006  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  לעמוד מול שועלים קטנים
  חיילים גיבורים והנהגה אכזרית
  על החובה להשתתף בבחירות

חג החנוכה, הנחוג בשנה זו ככבל שנה ושנה זה כבר למעלה מאלפיים ומאה שנה, פשט מאז קום מדינת ישראל צורה ולבש צורה חדשה, שהיא לעיתים שונה מאד ממה שהכירו אבותינו באלפיים שנות גלותם המרה. עובדה מאלפת זו, מבחינה דתית ולאומית, לא ידועה לרבים.

כך היה חג זה בעינינו בעבר: רגע של התעלות רוחנית למול נרות דולקים. חידת האור וקסמו היו מביאים אותנו למחוזות רוחניים פתוחים לכל חלום נשגב, לכל התקדשות, לכל שמחה. אבל משמעותו של אור זה לא היתה ברורה לנו, על-אף שברכות ההדלקה לא השאירו מקום לספק כלשהו בנוגע לאותם הניסים המוזכרים בהן. ובכל זאת, מהותן של אותם הנסים לא רק שלא הייתה ברורה לנו, אלא שלא טרחנו אפילו לעמוד עליה, ומיותר להדגיש שהנצחון עצמו לא עלה במחשבתנו. האור המשלח קרניו ישר לתוך נשמתנו ולחביון עוזה מילא אותנו תחושת שמחה והתעלות יותר מכל ההסברים ומכל המילים. אכן, מתתיהו מוזכר בתפלה, אך רק כ'כהן גדול'/לא נתנו את דעתנו על החשמונאים, רוב עמנו לא ידע על קיומם, והיוונים אותם למדנו לגנות בכל לשון בתפילותינו לא נתפסו אז כחלק מן ההיסטוריה של בית שני, אלא השתלבו באופן לגמרי טבעי בנוף של שונאים ופורעים אכזריים שהקיף אותנו זה עתה כבר אלפיים שנה, וללא כל מעמד מיוחד. האור והקדושה שהוא סימל בעינינו, העלימו את כל ההקשר ההיסטורי של תקופת החשמונאים, ואפילו את נצחונם הצבאי הניסי.

והנה, כאשר יד ה' התגלתה שוב בהיסטוריה לעיני כל העמים, חשף ה' את זרוע קודשו והקים מחדש את מדינת ישראל מחורבותיה, ושם מדברה כעדן וערבתה כגן ה'. אבל לא רק ערים נשמות נבנו מחדש, אלא שמתהום הנשייה עלו אוצרות עמנו והאירו את פנינו ועולמנו האינטלקטואלי והרוחני באור חדש. חיילי צה"ל, גיבורי ישראל של ההווה, החיו בתודעתנו גיבורי ישראל של העבר, אלו שהרימו בגאווה ובמסירות עילאית את הנס והדגל של שחרור העם מעול זרים אכזרים, האימפריה היוונית. והתברר לנו שאותו אור שהדלקנו בחיבה מיוחדת משך אלפיים שנה היה מנציח נצחונם של כהני ה' משרתי הקודש בבית - המקדש, שקדושתם הגזעית והשורשית הפכה אותם למסורבי כניעה לאומית ורוחנית. אז, האליטות נהפכו למתיוונים, למשתפי פעולה עם האויב, הם אף יזמו תהליך של השלטת התרבות היוונית על עם שבמהותו הפנימית בערה התורה והזהות היהודית והישראלית, והיסוו את ההתיוונות אליה נכספו מתוך התפוררות זהותם היהודית מאחורי סיסמאות של טובת עמנו ומדינתנו. למולם קמו אותם כהנים נאמני הקודש שבישראל, ובידיים ריקות הצליחו להכניע מעצמה אדירה המצויידת במיטב הנשק והאמצעיים. אכן נס גדול היה כאן.

למה רבותינו העלימו

אבל כל זה התגלה לנו רק עתה במלא זוהרו, ואנו עומדים נבוכים מדוע רבותינו כמעט העלימו כליל מתודעתנו כל זה, והשאירו לנו לזכר העניין רק פך קטן החתום בחותם כהן גדול. העלמה זו שנהפכה לחידה בעיני רוב דורנו זכתה אומנם להתייחסויות שונות מכיוונים שונים, רבניים, מחקריים ואחרים, ובכל זאת עדיין נשארה תעלומה באמת, משום שלעניות דעתי כל שנאמר בנדון עד היום רחוק הוא מן האמת הצרופה, נטולת הנטיות הסובייקטיביות.

אכן החשמונאים הפגינו מסירות נפש עילאית וגבורה אין קץ. קדושתם העצמית ועולמם הרוחני שסובב היה תמיד סביב ציר קדושת המקדש, התורה, העם והארץ, העניקה להם את הכוחות הדרושים למשימה הבלתי אפשרית שנטלו על עצמם. בשם ה', בשם התורה וקדושתה אחזו בנשק, לחמו נגד כל ניסיון להשליט עלינו תרבות לא לנו, אוניברסלית בחזותה החיצונית (היינו אומרים היום: גלובלית), אבל אנטישמית בפנימיותה (ככל מגמה המתיימרת להיות אוניברסלית).

אבל למרבה הפלא, ויותר מכך למרבה הצער, שלטונם שלאחר נצחונם הוביל באופן בלתי מורגש ולכאורה בלתי מובן לחורבנה של מדינת ישראל שך אותה תקופה ולהרס המרכז התורני והרוחני של עם ישראל שבירושלים. ממתתיהו כהן גדול צועדים אט-אט אבל בבטחה לקראת שלטונו של העבד האדומי האכזרי הורדוס, הבונה את קיסריה והטובח בירושלים, לא רק חכמי ישראל אלא אף ילדיו הוא.

מי לא יבין לאור זה מדוע חכמי ישראל השאירו לנו מכל נס הנצחון של חנוכה רק את תמציתו הרוחנית, את פך השמן הטהור שבער בלב מתתיהו ובניו בראשית דרכם, אבל לא מעמדם הצבאי והפוליטי, למרות שהם החזירו לנו תורה וחירות, את תרבותנו האמיתית ואת מדינתנו הריבונית. וכדברי גדול פוסקי עמנו, הנשר הגדול הרמב"ם בהלכות חנוכה (פ"ג הל"א) 'עד שריחם עליהם אלקי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני'.

שורש פורה ראש ולענה

אבל מה שאין אנו מבינים עדיין הוא זה: איך קדושי עליון כחשמונאים יכולים היו לבסס שלטון ההולך ומתדרדר בצורה כה נוראה, בניגוד מוחלט למגמתם-הם? מה היה השורש פורה ראש ולענה שהוליד את הסוף הנורא והמאכזב של בית השני? ובכן לשאלה זו משיבים החשמונאים עצמם, באמצעות אחד מסופרי תולדותיהם - הוא ספר מכבים א' (פרק ח), בו נאמר: 'יהודה המכבי ואחיו והעם היהודי שלחוני אליכם להקים ברית שלום אתכם'. אותו יהודה המכבי שהודות למסירותו העילאית ולניסי ה' גאל את עמו מעול יוון, הולך ומזמין את רומא לשלוט בישראל!! את מפעלו הרוחני והלאומי הוא הרס במו ידיו. להושיע את ישראל כדי לכופף אותו בפני עול אחר, היש אבסורד גדול מזה ומסוכן יותר מזה מבחינה ערכית ולאומית?!

לא מדובר רק בצעד אומלל בלבד, אלא בהרס עצמי - שיותר מדי פעמים מאפיין את שלטוננו בארצנו - העלול להוליך להרס לאומי טוטאלי. לא כן אור הרוח והתורה, הוא איננו ניתן להכנעה, ושום מעצמה לא עמדה בפניו לטווח ארוך.

אם רבותינו העלימו מן התלמוד את מימד המאבק הצבאי, אין זה מפאת עבירה זו או אחרת על עיקרון תורני, עבירה שרבים מחפשים בנרות ומתקשים למוצאה, ואין זה גם תולדה של חשבונות קטנוניים, שיש שייחסו לרבי יהודה הנשיא (שלטענתם לא נתקין מסכת על חנוכה בגלל שהחשמונאים נטלו לעצצמם את השלטון, במקום להשיבם לאבותיו - זרע מלכי בית דוד), אלא מפני סופם - חילול אותה קדושה שהפיחה בהם שאר רוח בראשית מאבקם.

שהרי שערורייה היא זו, שלאחר מלחמה רצופה מסירות נפש בשם ה' ולמען התורה והמצוות, יהודה המכבי עצמו הולך וכורת ברית עם הרומאים, והופך את כל התנהגותו במהלך חייו והמרד ללעג וקלס. מדוע רצון זה לשחררנו מעול יוונים אם כל זה היה כדי לסמוך על מעצמה אחרת ולסלול את דרכה להכניענו לאומית ותרבותית?! וכבר טרח אחד מגדולי רבותינו הראשונים, הלא הוא הרמב"ן, להבהיר לנו בפירושו על הפסוק "וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום" (בראשית לב, ד), דברים קשים כדרבנות על נפילתם של מלכי בית חשמונאי:

נכתבה הפרשה הזאת להודיע כי הציל הקב"ה את עבדו וגאלו מיד חזק ממנו, וגו' ועל דעתי גם זה ירמוז כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום, כי מלכי בית שני באו בברית עם הרומיים ומהם שבאו ברומה (כך כותב רבינו בויקרא כו טז), והיא היתה סבת נפילתם בידם, וזה מוזכר בדברי רבותינו ומפורסם בספרים (יוסיפון פרק סה).

אור חדש צריך להאיר על ציון, ואז נזכה כולנו במהרה לאורו, אור צח של ישראל סבא ששום מעצמה אינה יכולה לו, חודר את ההיסטוריה ומכניע כל רוח כניעה ותבוסה. על אור כזה אנו יכולים תמיד לברך שעשה ניסים ושהחיינו.

חנוכה שמח!

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה ורב הטכניון
תאריך:  19/12/2006   |   עודכן:  20/12/2006
הרב אליהו רחמים זייני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סליחה, הילה. זו לא את, זה אני. טוב לי ברשת הסלולרית שעמה אני מצוי בקשר עסקי מתמשך, רב-שנים, לשביעות רצוני המלאה. אין לי סיבה להחליף רשת. לא, תודה. אני משוכנע שהמבצעים שלכם טובים, אטרקטיביים, מפתים אפילו, אבל תודה. באמת תודה. אני לא זקוק לשינוי. אין לי סיבה להחליף רשת. טוב לי להיות לכוד ברשת "שלי". שירות הלקוחות שם מעולה, מדהים. הוא יעיל להפליא, אדיב. השירות אנושי מאין כמוהו, מקצועי לעילא. מעודי לא המתנתי שם יותר מחמש דקות. מה שלא הבנתי - הסבירו לי בסבלנות, בפירוט. לא סיימו איתי עד שווידאו שהבנתי מה שהוסבר לי. אין לי ספק, הילה, שגם ברשת שאת נמנית עם אנשי השירות (המצויינים, כמשוער) שלה מתייחסים לקוחות בכבוד, ברצינות, עם חיוך ו(מכונת) קפה. באמת, תודה. שגם לך יהיה יום קפה (אני, אגב, אם את שואלת, אם המים רתחו, אם את מכינה גם לעצמך "משהו חם", מעדיף אותו טורקי - שחור ובוצי, עם כפית סוכר אחת. תודה).
19/12/2006  |  אברהם שרון  |   מאמרים
הז'אנר הוא דרמה בריטית, התסריטאית היא מרתה פיינס, אחותו של השחקן ראלף פיינס. בסרט לוהקו עוד מספר שחקנים נפלאים, בהם פנלופה קרוז הידועה מסרטי אלמודבר (כאן היא משחקת נערת ליווי, החולה במחלה סופנית), ובן צ'אפלין, המשחק בסרט את דמות העיתונאי, המחפש כותרת לעיתון צהובון, ועקב כך בוגד בחברו הטוב, עד כדי הריסת חייו המקצועיים כעורך דין מצליח בחברה מסחרית גדולה וקריסת חייו האישיים והמשפחתיים.
19/12/2006  |  לאה טרן  |   מאמרים
הפלשתינים קוצרים היום את פירות הבאושים של המהפכה הדמוקרטית - נוסח חמאס. בתחילה, הצליחה המהפכה הירוקה ונטעה בלב תושבי השטחים סיכוי ל"עתיד חדש". הפלשתינים, העידו אז המצביעים, תומכים בחמאס לא רק בשל הסלידה מהשחיתות שהשתרשה במדיניות 'הגוורדיה הישנה' של הפת"ח, אלא משום התקווה האמיתית כי סוף כל סוף יעמוד לו המנהיג הפלשתיני שידאג לרווחת התושבים.
19/12/2006  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
התצלומים של יהודים בעלי חזות חרדית המתחבקים עם מכחיש השואה מאירן, הבולט בשנאת-ישראל שבו, והפועל להשגת נשק השמדה המוני כדי לפגוע (היו-לא-תהיה) במיליוני יהודים החיים בארץ-ישראל - זִעזעו רבים בארץ ובעולם. מקרב חוגים רבים נשמעה השאלה, מדוע לא פורסמה הודעת גינוי חריפה מטעם גדולי הרבנים והאדמו"רים, נוכח מעשה נתעב שכזה.
19/12/2006  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
"איך אתה יכול להסביר את הסתירה בין הקביעה הבלתי ניתנת לערעור ב'פרוטוקולים של זקני ציון' שליהודים מיוחסת יכולת בלתי נדלית וחובקת עולם בשעה שהם לא הצליחו למנוע את השואה, כלומר: השמדת ששה מיליונים מעמם"? שאלה גברת אחת את פרופסור ריצ'רד לאנדס מאוניברסיטת בוסטון. לאנדס הרצה במרכז למדינה ולחברה בירושלים, בנושא:"תיאוריות של קונספירציה אנטישמית, הפרוטוקולים של זקני ציון, ומלחמות התרבות של המאה ה-21 ".
19/12/2006  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il