|   15:07:40
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

קומדיה על הצורר הנאצי?

את יהודי גרמניה, "היטלר הקומי" לא מצחיק. גם לא את הגרמנים במקרה הנוכחי, של הסרט "הפיהרר שלי", אני מסכימה עם הדעה שפוסלת מכל וכל שימוש בדמותו של היטלר
12/01/2007  |   תרצה הכטר   |   מאמרים   |   תגובות
היטלר, רצח עם

"מראה מבעית במרכז ברלין", כך פותחת כתבה בעיתון "שפיגל" הגרמני און-ליין. "כיכר לוסטגארטן המרכזית הפכה לזירת התכנסות של נאצים, כולל סמלי ענק של צלב הקרס ודמותו הסמכותית של הפיהרר מעל כולם". והכותרת ממשיכה "הרי הסרט ["הפיהרר שלי"] היה מיועד לשבור מוסכמות בגרמניה....".

רבים שואלים, "האמנם"? האמנם ניתן לשבור טאבו על הצורר הנאצי, וליצור מחומרים אותנטיים של טרור נאצי סרט קומי?

עצם המראה הזה בכיכר לוסטגאראן, הוא זה שדורש הסבר ודיון, קודם לכל הסתכלות אחרת. ובנוסף צריך לבדוק מדוע היה כל כך חיוני לאשר לדני לוי להציג קבל עם ועדה דגלי ענק וצלב קרס עליהם, כאשר סמלי הנאצים נאסרו להצגה בפומבי על-פי החוק הגרמני? הרי הכיכר היא מרחב ציבורי שאתה נקלע אליו, לעתים אף בהיסח הדעת. זה לא מוזיאון או תיאטרון שאם אתם רוצים לבקר ולראות מה שיש שם אתם מגיעים ואם לא - אתם מדירים רגליכם משם!

אבל התקשורת והציבור עוסקים בשאלה עקרונית אחרת - מי מסוגל לשבור את דימוי ה"צורר הנאצי" באמצעות סרט קומי, איך והאם זה בכלל אפשרי? מאז סרטו של צ'פלין, "הדיקטטור הגדול" לא עסקו בסוגיה באופן כל כך אינטנסיבי כמו שעוסקים בה בעקבות הקרנת הבכורה של הסרט "הפיהרר שלי" בברלין השבוע.

את עיני צדה בין היתר כתבה על הסרט הקומי החדש של דני לוי (שהפיק גם את הסרט המצחיק "אודות צוקר" שהוקרן בישראל לפני שנה-שנתיים) - "הפיהרר שלי". הטקסט שלה מחדד את השאלה, האם קומדיה על היטלר מסוגלת לשבור מוסכמות? לדעתי צריך לשאול שאלה מקדימה והיא - לאן חותרת תעשיית הסרטים בגרמניה?

שכן, למרות שהמפיק הוא שוויצרי, הסרט נתמך על-ידי מענק נכבד מקרן גרמנית שהשתכנעה מכישוריו של לוי ביצירת קומדיות עבור קהל בית גרמני.

האם קהל יהודי יבין את הסרט כקומדיה שוברת מוסכמות? התשובה היא לא

את שתי השאלות נפרק הלאה לרכיבים נוספים. ראשית, האם קהל יהודי יבין את הסרט כקומדיה שוברת מוסכמות? התשובה היא לא. אנשי רוח ונציגי הקהילה היהודית בברלין מסתייגים מכל ניסיון לבנות סביב דמותו של הצורר אומנות שמיועדת לצרכי בידור להמונים. דיטר גראומן, סגן נשיא ארגון הגג של יהודי גרמניה, אומר "כבן למשפחת ניצולי שואה נראה לי שהסרט יגרום לצופים גרמנים לסבול יחד איתו ולרחם על הגבר 'האומלל' הזה".

שנית, האם הקהל הגרמני מגיב לרעיון של סרט קומי על היטלר בחיוב? מסתבר שבניגוד להנאה שלהם מהסרט הקודם של לוי - "אודות צוקר" - לגבי הסרט הנוכחי של לוי הדעות שנויות במחלוקת. העיתונות הגרמנית עוסקת בסוגיה ובאתיקה של יצירת סרט שצוחק לא רק על היטלר; הסרט עשוי לעורר תחושות של לגלוג גם כלפי תקופת השואה. ועל כך זועמת התקשורת המביאה לציבור הרחב את תחושותיהם של אלו שכבר צפו בסרט.

מעניין שהשחקן המגלם את דמותו בסרט, הלגה שניידר, לא הגיע להקרנת הבכורה באולם "דלפי פילם" בברלין. אבל לוי וצוות השחקנים, כולל הכלבה בלונדי, הגיעו וזכו לתשואות בקרב הקהל.

צ'רלי צ'פלין גילם את תפקיד הפיהרר, בסרטו הידוע "הדיקטטור הגדול". לא זכור לי שהיו אי פעם תגובות שליליות ולא מחמיאות לסרט שלו. כולנו צפינו בו מידי פעם בהקרנות חוזרת דרך ערוצי הטלוויזיה. אישית, התמוגגתי מכישוריו הייחודיים של צ'פלין בתפקיד הדיקטטור. אך למען האמת, במסגרת ההוראה שלי בקורס "הומור ושימושיו בפוליטיקה ובתקשורת", הבאתי חומרים מסרטיו של צ'פלין היותר מוקדמים כמו "זמנים מודרניים", כדי להמחיש היבטים הקשורים לתיאוריות העוסקות בפונקציות של ההומור. בסרט הדיקטטור הגדול לא עשיתי שימוש כזה משום שחסתי על רגשותיהם של הסטודנטים.

במקרה הנוכחי אני מסכימה עם הדעה שפוסלת מכל וכל שימוש בדמותו של היטלר, לטוב ולרע, לצרכי בידור. הטיעון הנוסף, דהיינו שהאנושות עדיין לא מוכנה לצפות בסרט קומי על היטלר, ולצחוק על חולשותיו מתוך רגש של עליונות, הוא טיעון משני בחשיבותו. גם אם נבזה אותו כנחות מאיתנו ותוך כדי כך נחוש שאנחנו שווים הרבה יותר "מהחלשלוש המכור לסמים הזה", לא נצא נשכרים. צריך להיות גאון כדי לשבור מוסכמות בהקשר לחומרים של השואה הנאצית.

56% מהקהל שהתראיין לצרכי סטטיסטיקה התנגד לעצם הצגת הסרט!

לוי עצמו טען במהלך הפקת הסרט, שיצירה קומית על היטלר מאפשרת לאנושות להעניק להיטלר דימויים חדשים, מבזים - היטלר האימפוטנט, הקפריזי, המרטיב, המכור לסמים, ובקיצור האדם הפאתטי. אך כפי שמסתבר גם העיתונות מהזרם המרכזי בגרמניה, כגון "טאגסשפיגל" ו"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", סבורה כי מותר כמובן לצחוק על היטלר. אבל התחושה שמתעוררת היא של רחמים כלפי האדם וילדותו הקשה - "אין דבר יותר גס מזה!".

סקר של המגזין "שטרן" העלה כי 56% מהקהל שהתראיין לצרכי סטטיסטיקה התנגד לעצם הצגת הסרט! לעומת זאת, כמות לא מבוטלת - 35% מהקהל שהתראיין - סבורים שאין בעיה, והם אף רואים בחיוב את הקרנת הסרט. מי שירוויח מהסרט הם אנשי תעשיית הקולנוע משום שהמחלוקת והדיון הציבורי יביאו בוודאי לפרסומו ברבים ויהיו כאלו שיצפו בו מתוך סקרנות גרידא.

בחזרה לכתבה בדר-שפיגל: "תיירים מזדמנים לא האמינו למראה עיניהם. ביום שני, כך כתוב ב"דר שפיגל" שהסתובבו במרכז ברלין ראו מודעות ענק הנושאות צלב קרס ענק, ליד הקתדרלה של ברלין, וחיילי הוורמאכט בכובעי פלדה ניצבים בין העמודים של המוזיאון לבין ההמון המריע ומצדיע בקריאות "זייג הייל".

במבט נוסף על הסצינה המדהימה גילו התיירים רכבים וציוד של תעשיית הקולנוע.... אשליית הרייך הרביעי התפוגגה מיד. בכל מקרה, האזור הפך ללהיט כשהמוני סקרנים הגיעו והצטופפו יחד כדי להביט במחזה הבלתי שגרתי. העיתון מציין גם ש"המפיק היהודי-שוויצרי דני לוי, מצליח לשבור טאבו כמו האפקט שיצר הסרט "הנפילה" ב-2004 שניסה להציג את הצד האנושי של היטלר".

ולסיום, מידע מעניין נוסף:

קרן גרמנית שהקציבה 450,000 יורו מכספי הציבור להפקה זו, תיארה את העלילה כך: "היטלר שורד לאחר מלחמת העולם ומספר את הסיפור האמיתי על עצמו - מי הוא בעצם, נמושה שהצליח להעפיל לראש ההיררכיה בעזרתם של קומץ גרינבאומים".

אבל כל זה לא יעזור. העין והרגש הם סלקטיביים כשנחשפים לחומרים כאלו. לא משנה מה רצה יוצר הסרט להשיג, מרבית קהל הצופים בפועל, והקהל הפוטנציאלי של הסרט יוצרים לעצמם את האינטרפרטציות שלהם. תובנות הקהל נובעות מהסתכלות סלקטיבית מבעד לפריזמה הטבועה עמוק בתוכם.

המאמר פורסם ב"הצלחה", הבלוג של תרצה הכטר
הכותבת היא ד"ר/מרצה/חוקרת רטוריקה, מיתוסים ותקשורת פוליטית.
תאריך:  12/01/2007   |   עודכן:  13/01/2007
ד"ר תרצה הכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחקר חדש, שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג, במדינת פנסילבניה שבארצות הברית, קבע כי קיים קשר הדוק בין השמנת יתר לבין היעדרות מהעבודה. המחקר, אשר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת האמריקני למקצועות הרפואה הסביבתית, הוכיח כי השמנת יתר משפיעה על התפקוד בעבודה בקרב עובדים בתפקידים פקידותיים ובקרב עובדים בתפקידים ניהוליים הסובלים מהשמנת יתר.
12/01/2007  |  נאוה עינבר  |   מאמרים
לא פעם נשמעת האמירה שצה"ל הוא כור ההיתוך של החברה הישראלית. אזרחי מדינת ישראל הצעירים מגיעים מכל קצוות הארץ, מורידים את בגדיהם האזרחיים ולובשים מדי ב' ירוקים ההופכים אותם לקולקטיב הלוחם למען מדינת ישראל. גם הכנסת אמורה להיות כור ההיתוך של החברה הישראלית רק באופן מעט שונה. לכנסת מגיעים נציגי הציבור שבחרו אותם אזרחי מדינת ישראל מכל קצוות הארץ, פושטים את בגדיהם האזרחיים ולובשים את מדי השרד הניתנים לחבר כנסת ישראל.
12/01/2007  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
סיימנו לקרוא את ספר בראשית ומתחילים לקרוא את 'שמות'. נתחיל בכך שנתמקד בשם הפרשה שהוא גם שם הספר, ונשאל: מה הקשר בין שם הספר/פרשה לבין התוכן שלהם?
12/01/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מפלגת העבודה הנה מפלגה האוכלת את מנהיגיה ועובדה זו הייתה חייבת להיות ברורה לעמיר פרץ, כמו גם לכל מועמד אחר שנבחר, או שואף להיבחר להנהגתה. זו אכן מפלגה הרואה עצמה כמפלגת שלטון ועל כן כל תוצאה שהנה פחות מהשגת השלטון היא כשלון המחייב בחירה מחדש למשרת היו"ר. זה עדיין לא אומר שאם נבחר יו"ר הוא יורשה להוביל את המפלגה בבחירות, אם הסקרים אינם מנבאים לו הצלחה. כולם זוכרים איך הוחלף פואד במצנע ולא הורשה אפילו להפסיד בבחירות.
12/01/2007  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
ברק חזר. מאז אותו יום שלישי, שבו התפטר, עברו, כמעט שש שנים. בבחירות לראשות הממשלה שהתקיימו ב-6 בפברואר 2001 ניצח אותו אריאל שרון בהפרש מוחץ. עוד באותו ערב הצהיר אהוד ברק כי הוא נוטל אחריות אישית והודיע על פרישתו מראשות מפלגת העבודה ומהכנסת ועל פרישה מהחיים הפוליטיים. ההודאה בתבוסה, והפרישה מן החיים הפוליטיים בעקבותיה היו מעשה חכם, אולי, המעשה החכם היחיד שאהוד ברק עשה בחייו.
12/01/2007  |  דן אלבו   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il