|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

לופט געשפט במערכת החינוכית

המערכת החינוכית שמה דגשים מוגזמים על הנחלה תרבותית ולא על כישורי חיים. מובן, שיש מקום לכבד את ההנחלה התרבותית כי בזה מותר האדם מן הבהמה, אולם השאלה היא אם עידוד בלתי מבוקר של מקצועות ומסלולים עיוניים לא הופכים אותנו לחברה של "לופט געשפט"?
14/01/2007  |   שושנה ויג   |   מאמרים   |   תגובות

ארגוני המורים העל יסודי והיסודי יצאו לאחרונה למאבק על עידכון שכרם, על עידכון המערכת החינוכית מבחינה מערכתית, הבקשות הן אלמנטריות: כיתות קטנות, מורים בעלי הכשרה מתאימה שיזכו לשכר הולם. במאמר הבא אציג תמונה שאינה קשורה למערכת החינוכית בלבד אלא קשורה לפני החברה בכלל.

אין לנו כעם להתעלם מן המערכת החינוכית, המערכת החינוכית היא בסיס חיינו. ממנה יוצאים האזרחים העתידיים של המדינה. כדי ליצור אזרחים תקינים במדינה מתוקנת צריך לדעתי שני דברים, ראשית מדינה שיש בה מערכות חיים כמו בית מחוקקים, מערכת הגנה כמו צבא ומשטרה, מערכת שופטת וכמובן אזרחים שמתפקדים במדינה במקצועות שונים, גם במקצועות שיש בהם עבודת כפיים ולא רק מקצועות היי-טק או מקצועות חופשיים.

התקינות של המדינה צריכה להתקבל גם מתוך הדגמה ראויה של כל בעלי התפקידים המוצבים בנקודות המפתח בחברה. השקיפות לה אנו זוכים בימים אלה לא מציגה את המדינה במקום גבוה מבחינת ההגינות ואין במדינה את הדוגמה שאליה צריכים לשאוף האזרחים. שחיתות פשתה בכל חלקה טובה, שחיתות בכל אושיות החברה מעוררת לחשוב שאנו לפני קריסה או להבדיל לפני תקוות גדולות. אם נשכיל לתקן את המוסדות השלטוניים בצורה אמיתית נוכל לקבל מדינה מתוקנת בה כל אזרחיה חיים את החיים הנכונים. זהו מאבק אמיץ להשגת מטרות נעלות, מטרות ייצוב השלטון תוך מהלכים כואבים של ניקוי האורוות.

שנית, המערכת החינוכית במדינה צריכה להיות מערכת מעודכנת שיש בה הפקות לקחים על סמך העבר. אין טעם לעצום עיניים באשר למה שהתרחש במערכת החינוכית בעשורים האחרונים. המערכת צריכה לעבור שינוי מהותי ולא רק בכיוון שדורשים ראשי ארגוני המורים, אלא בכיוון ההופך אותנו גם לעובדי כפיים. כן, היום אנו כחברה נהנים מהתוצרים שסיפקה לנו המערכת החינוכית, בסוף המאה העשרים עברה המערכת החינוכית מהפכה שהמיתה ומוטטה את עבודות הכפיים, וכך המדינה בשיתוף פעולה עם המערכת החינוכית הפכה צעירים רבים לפרזיטים.

כיצד הדבר נעשה? המערכת החינוכית עודדה בכל מיני מהלכים השגת תעודת בגרות לכל ילד בארץ. כמובן, שעידוד השגת תעודת בגרות עדיין נתפס בעיני כמטרה נעלה אולם לצד השגת תעודת בגרות מחקה החברה מערכת קיימת בת מאות שנים של הערכה לעובדי הכפיים. האיכרים, עובדי עבודות הכפיים, הפכו נחותים, עובדי הניקיון הפכו נחותים עוד יותר. עבודות מסוימות הפכו בזויות יותר משהיו. עבודה באשר היא כבר לא נחשבת. עבודה המכבדת את בעליה כבר אינה נחשבת. דור הפרזיטים לא מוצא את עצמו שנים רבות לאחר סיום הלימודים, כיוון שנטעו בו תחושות שאין בהן היגיון. מבחינת המציאות מותר לתת לכל אדם תקווה להשכלה גבוהה. השאלה האם התקווה להשכלה גבוהה יכולה לפתור את הבעייתיות שנוצרת בתום התהליך.

במהלך התהליך הרסו במערכת בצורה שיטתית מקצועות לימוד שהוגדרו שנים רבות כמקצועות כפיים: טבחות, ספרות, מכונאות רכב, מכאניקה עדינה, מכשירנות, הנהלת חשבונות, צילום, פקידות, נגרות חשמלאות, דפוס, ניהול כספים.

המערכת החינוכית שמה דגשים מוגזמים על הנחלה תרבותית ולא על כישורי חיים. מובן, שיש מקום לכבד את ההנחלה התרבותית כי בזה מותר האדם מן הבהמה, אולם השאלה היא אם עידוד בלתי מבוקר של מקצועות ומסלולים עיוניים לא הופכים אותנו לחברה של "לופט געשפט"? בעקבות פריחת ההשכלה הגבוהה ופתיחת מכללות רבות, נוצרו בחברה הישראלית קטבים בלתי הגיוניים של רוכשי השכלה, שרכשו השכלה אך לא רכשו עבודת כפיים. גידלנו בלא שרצינו המון פרזיטים. המון אנשים שלא רואים את עצמם כאלה, החינוך יצר אשליה. אם מוצאים כיום כמעט בכל בית מישהו שלומד במסלולי המכללות ועובד בעבודות סטודנטיאליות בצורה בלתי מבוקרת ולא מתחיל לחיות את חייו, הקמנו לנו חברה שאינה חיה. אם יש אנשים שפוסלים עבודות כי אינן מקושרות לעסקי האוויר וגם אין להם הכשרה מתאימה, יצרנו דור בטלן. ואם לא נשנה זאת בהקדם נקרוס כולנו כחברה.

בית הספר במתכונתו הנוכחית מטפח אשליה לציבור הרחב. הוא אינו מוציא אדם לחיים. הוא אינו מעניק לו כישורי חירות בחיים אומנם הוא מנחיל לו תרבות של האנושות ועוסק בהנחלת המסורת, אך לא ממונה על כישורי החיים של התלמיד. הורים תובעים מן המערכת את מה שהיא מגישה להם. הציבור רובו בולע את הסיסמאות החינוכיות החדשניות המטפחות את הפוטנציאל הגלום בתלמיד ולמעשה מטעה אותנו כמקבלי שירות.

כאשר מעודדים תלמידים ללמוד לקראת מבחני בגרות ולא מלמדים אותם מהם ערכי החיים, כמו למשל ערך עבודת הכפיים כמו עבודות חקלאיות, אנו מגדלים דור שאינו רואה במקצועות מסויימים את ייעודו. זכור לי בילדותי קטיף בפרדס. כיום לא מוצאים תלמידים שיצאו לקטיף בשדה או בפרדס. המלאכות הללו לא תחשבנה כמלאכות ראויות. השאיפה היא לעבוד מול מחשב. בעולם מתורבת כפי שמשדרים לנו המסכים, התרבות נשענת על רובוטים בדמות מחשבים או באמצעות מכשור רב שמסלק את עבודות הכפיים אבל הופך אותנו כחברה לבלתי מתפקדת. הניוון הזה הוא ניוון של כל המערכת.

כדי להשיב את הערכים הנכונים לעולם צריך להשיב מסלולים שנכחדו מן העולם, כמו כלכלת בית ותפירה. המיומנויות הללו הפכו להיות למבוקשות בתוכניות בידור. אופנתי לקשט תוכניות טלוויזיה באמצעות שף צעיר ומדופלם אולם אין כמעט בתי ספר תיכוניים שיש בהם הכשרה מקצועית לתלמידים תיכון. אין הכשרה כזאת כיוון שהיא נחשבת לנחותה. אם מציבים בפני התלמידים בתיכון אפשרות להשגת תעודת בגרות בלא רכישת מקצוע יוצרים אשליה. בתי ספר מקצועיים נלחמים כיום להפוך ליותר עיוניים כיוון שתדמית של בית ספר מקצועי ממעיטה בערכו של בית הספר.

גם הורים נלחמים בעבור ילדיהם במאבק להשגת תעודת בגרות, תעודה שיש בה לפעמים הטעייה כי כאשר ההישגים שהיא משקפת אין בה כדי להבטיח כרטיס כניסה לאוניברסיטה יוצרים חממה לקראת קורסי ההכנה לאוניברסיטאות. מעט תלמידים יוצאים מן המערכת החינוכית כשהם מתאימים באופן אבסולוטי למערכת האוניברסיטאית. כדי להתאים את התלמיד למערכת הבאה יצרה החברה מערכות תומכות שמגבות את האשליה. מכונים שתומכים מבחוץ גם במערכת החינוך וגם באוניברסיטאות. המדינה טיפחה באופן בלתי הגיוני כפי שקורה במערב את התרבות ההישגית, כאשר לרוב ההישגיות היא סך הכול הישגיות שאין בה תרומה לערכי החברה.

אם נשמעים כעת קולות הקוראים לצמצום המכללות בשל האינפלציה בלתי מתקבלת על הדעת במקומות להשכלה גבוהה, ניתן להבין שהשינויים המהותיים שעברה מערכת החינוך בהתרמת ההשכלה והפיכת כולנו לבעלי תרבות ובעלי השכלה, הפכו רבים בינינו לחסרי מקצוע. הפכו חלק מאיתנו לנכים מבחינה תעסוקתית. גם אלה שאינם מצליחים להגיע להישגים בהתאם לרף שהציבה החברה מנסים לחקות זאת בדרכי רמייה כאשר הם משיגים תעודות אקדמיות בתוך מכללות שמעניקות תארים לאחר שעוסקים בעסקי אוויר. האם אין כאן הטעייה של הציבור?

אולי אלה תחלואיה של החברה המודרנית ואין מנוס מפניהם. ואולי יש מקום להשיב חלק מערכי העולם הישן לטובת שיקום עולמנו בעתיד. צריך לעודד עבודות כפיים גם מבחינה כלכלית ולטפח מקצועות שאין הם מקצועות הצווארון הלבן. גם חנווני הוא מקצוע. גם עגלון וגם זבן. לא רק עורך דין או עובד היי-טק. חפשו לי סנדלר ברחוב הקרוב. בדרך כלל הוא עולה מחבר העמים ויש לו דוקטורט בסנדלרות והוא בטוח אינו בוגר המערכת החינוכית שלנו. והוא אינו מתבייש במלאכתו!

תאריך:  14/01/2007   |   עודכן:  14/01/2007
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לופט געשפט במערכת החינוכית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבים נשמו לרווחה לאחר החלטת בג"צ בנושא הסיכול הממוקד. אולם קריאה יסודית של פסה"ד מעלה שאלות קשות בנוגע למשמעויות מרחיקות הלכת העולות ממנו.
14/01/2007  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
לפני פחות משנה התקיימו הבחירות לכנסת. בבחירות אלה היתה רשימה שחרתה על דגלה, כנושא ראשון, את המלחמה בשחיתות. רשימה זו לא עברה אפילו את אחוז החסימה וקיבלה פחות מאחוז מהקולות.
14/01/2007  |  עו"ד יוסף שטח   |   מאמרים
שר פלשתיני מוסלמי ישראלי ראשון. זאת התרומה של עמיר פרץ, להיסטוריה של הדמוקרטיה הישראלית. מה קרה? מה פתאום עכשיו? הרי יכול היה למנות שר ערבי בתחילת הקדנציה. זה היה נראה יותר טוב גם בעיני המתנגדים. למה עכשיו? אלו שיקולים הנחו אותו בטרם החליט לעשות היסטוריה.
14/01/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אני מסיים, כאן ועכשיו, מרצוני החופשי, ארבע שנים של כתיבת מאמרים באתר הנהדר הזה - "חדשות מחלקה ראשונה". אני מכיר את העורך הראשי ואת העורכים המשניים רק בשמותיהם. אינני מכיר איש מהם היכרות אישית. מעולם לא החלפנו מלה. הקשר - פתוח, חופשי, זורם - היה (ועודנו) כל-כולו וירטואלי: יום אחד, בחודש פברואר 2003, שלחתי מאמר לאתר. הלא ייאמן כי ייתכן קרה: הוא פורסם. ואחריו מאמר נוסף. ועוד אחד ועוד ועוד ועוד. עד היום, עד עכשיו.
14/01/2007  |  אברהם שרון  |   מאמרים
מדהים כל פעם מחדש לראות, כיצד אנשי השמאל השליטו את הנרטיב שלהם, תבעו לעצמם בעלות על השלום והציגו את הנוסחה שלהם לפיתרון הסכסוך באיזור, דהיינו התרפסות וריצוי כלפי מי שנוקט בדרכי אלימות וטרור כפיתרון היחידי האפשרי, תוך כדי העלמת פתרונות אלטרנטיביים ותוך כדי השלטת מדיניות של ניכור כלפי אוכלוסיות לא יהודיות שלא הפעילו טרור וכן ניסו לחיות עמנו בדו קיום.
14/01/2007  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il