|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

חוקים יוצרי חיים <br>

27/01/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות

(שמות כא) א וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: (רש"י): ואלה מוסיף על הראשונים מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני.

לפעמים, גם אם הרעיון מגובש וההקשר ברור לחלוטין, המלים אינן זורמות; לא בכתב, עכ"פ. זה קורה כאשר מטפלים בנושא בו ישנה מעורבות רגשית/אישית גדולה וזה קורה לנו הפעם. חבלי לידה קשים עוברת רשימה זו ואנו תקווה כי התוצאה תצדיק את המאמץ המושקע.

פרשת השבוע עמוסה בחוקים שנועדו להסדיר את החיים הקהילתיים בעם ישראל; שהפרט יוכל להתקיים במסגרת הכלל, לא יזיק לכלל וגם לא לפרט אחר.

לכל חברה, בכל מקום בעולם, היו וישנם חוקים על פיהם היא מתנהלת וחיה; כאן לפנינו חידוש היסטורי: חוקים בסיסיים לגמרי ממקור אלוקי, מסיני. בשביל מה זה טוב? לא מספיק שמועצת חכמי העם תחוקק חוקים? צריכים בשביל זה מקור אלוקי?

במדינתנו יש בית מחוקקים ויש בתי משפט ברמות שונות לעניינים שונים; יש עם זה בעיה? צריכים דוקא את חוקי התורה?

(תנחומא): 'אשר תשים לפניהם', לפני ישראל ולא לפני אמות העולם. שכל מי שמניח דייני ישראל והולך לפני בית משפט של גוים, כפר בהקדוש ברוך הוא תחלה, ואחרי כן כפר בתורה. וכן חוקות הגויים, שנאמר: 'כי חוקות העמים הבל הוא' (ירמ' י ג).

וכתיב: 'וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם' (יחז' כ כה). אבל לישראל נתתי להם מצות וחוקים טובים, שנאמר: 'ושמרתם את חקותָי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם' (ויק' יח ה).

כל חוק הוא יחסי; גם ביחס לחוקים אחרים וגם ביחס לנסיבות בהן או עבורן נחקק; בהשתנות הנסיבות - יכול שישתנה החוק או אף יבוטל; ככה זה עם כל מעשי בני אדם והחוקים אינם יוצאים מן הכלל. במלים אחרות, לחוקים שיצרו בני אדם אין ערך מוחלט כי ערכו של המחוקק וסמכותו אינם מוחלטים. ההרכב המחוקק הבא עשוי או עלול לשנות את החוק על פי שיקוליו הוא וחוזר חלילה.

חוקים נצחיים

חוקי התורה מאופיינים בכך שיש להם ערך עצמי מוחלט; ערכם נקבע על ידי המחוקק, בורא העולם ומנהיגו, וגם היחסיות המתקיימת ביניהם, נקבעה על ידי אותו מחוקק. יחסיות זו נקבעת על פי מדת הפגיעה שפוגעים, כביכול, במחוקק בביצוע העברה, כי כאן ערכו וסמכותו של המחוקק הם מוחלטים. לדוגמא:

(רבנו בחיי): ידוע כי הרציחה (היא) מן העברות החמורות שבתורה והעונש גדול וחמור מאד, לפי שהוא שופך דם האדם ומאבד נפש אחת מן העולם; ולא אִבֵּד (רק) את הנרצח לבדו, כי אם (גם את) העתידים לצאת ממנו, ואין להם סוף; שהרי אדם הראשון - יחידי היה וכל הבריות של שבעים לשון שיש בעולם - כולן תולדותיו, ואם כן הרי לך כל המאבד נפש אחת כאלו אבד עולם מלא; וכן לענין ההצלה והטובה, כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא; הא למדת כמה גדול עוון הרציחה.

מבחינת קיום העולם, זו העברה החמורה ביותר; (רמבם, הל' רוצח ושמירת הנפש, ד, ט): שאע"פ שיש עונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים.

אז יש עוונות חמורים מרצח? אכן כן. וההסבר: כל עברה גורמת ניתוק בין עובר העברה לבין הבורא יתברך; על כל עברה ניתן לעשות תשובה ולחדש את הקשר עם הבורא, אבל יש עברות בהן המשימה הזאת קשה ביותר; קשה יותר מאשר במקרה רצח:

(רבנו בחיי - המשך) אע"פ שעון הרציחה חמור, עון הגזל וחלול ה' חמור ממנו; כי הרוצח - נמחל לו בתשובה, וכמו שמצינו בקין; ולא כן הגזל, אין התשובה מועילה לו עד שיחזיר הגזל; ואם אינו מחזירו - אינו נמחל לו לעולם. וכן חלול השם אין התשובה מועילה בו כי הוא חמור יותר מכריתות ומיתות בית דין... ושתי עברות אלו החמורות יותר מן הרציחה, והן הגזל וחלול השם, שתיהן נכללות בעון ערכאות של גוים.

חלול השם, שהרי זה בוודאי מחלל את השם ונותן כבוד לאחר ותהלתו לפסילים, והוא מייקר שם ע"ז להחשיב אותה, ואמר הכתוב (דברים לב) 'כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים'.

מסתבר אם כן שרצח זה הפשע הכי גדול נגד החברה האנושית, אבל יש עבירות חמורות ממנו: גזל וחילול ה'. גזל כי לא ניתן לעשות תשובה עד שישיב הגזלה; על עוון חילול ה' אין תשובה שלמה אפשרית כל עוד האדם חי; רק אם עשה תשובה מכל הלב ולא שב לחטוא - מתכפר לו במותו.

חילול ה' גורם לנפילת חללים

מעניין. יהודים הדנים שלא על פי חוקי התורה, זה חילול ה' וזה עוון חמור יותר מרצח. איך ניתן להסביר זאת? ובכן, רצח הוא חמור ביותר כי הוא מסלק מן העולם אדם הנושא צלם אלוקים; אבל כל עוד אין אידיאולוגיה של רצחנות - אין זה חילול ה' אלא כשלון חד פעמי.

'חילול ה'' פירושו אידיאולוגיה המושתתת על הנחת יסוד כי ה' לא קיים בעולמנו וממילא יש במקומו חלל ריק שאותו עלינו למלא מדעתנו. כאשר זו הנחת היסוד, אין כוח בעולם שימנע רצחנות כאשר מעריכים שיצליחו להתחמק מעונש אנושי, שהרי עונש אלוקי אינו מרכיב בשיקולים. ואם זו הנחת היסוד של השלטונות - רק טבעי שזה יחלחל מטה מטה עד אל העבריינים.

חוקים נועדו ל-"צרכנים" מוגדרים בדרך כלל; לא שמענו למשל שיחוקקו חוק שכל כולו תיאורטי. בבסיסו של כל חוק מונחות כמה הנחות יסוד והראשונה בהן: הסדרת התנהגות הכלל והפרט במקרה אליו מתייחס החוק. אח"כ, היותו שוויוני ומחייב לכולם. יש עוד כמה הנחות יסוד, כמו למשל אפשרות אכיפת החוק וכדומה, אבל ננסה להתמקד בצד הרעיוני, ונערוך כמה השוואות להמחשת הרעיון; אבל לפני כן, עוד שאלה אחת בעניין הנחות היסוד:

חוקי המדינה מניחים מראש, מה? שהאזרח, צרכן החוק, הוא עבריין והחוק נועד לבלום אותו, או שהוא אדם הגון ביסודו והחוקים נועדו לאפשר לכל אחד לחיות את חייו מבלי שמישהו יציק לו בטעות? לכאורה, שאלה מיותרת.

הרי יש לכל אחד חזקת חפות עד שלא יוכח אחרת בבית משפט. האמנם? אז למה המדינה, בתחפושות שונות תחת שמות שונים, היא התובע הכי גדול של אזרחים במדינה? איך זה שרשויות השלטון למיניהן ולשמותיהן השונים מזמנים לבתי משפט כל כך הרבה "עבריינים"? בדיקה שטחית מגלה כי הנחת היסוד של המחוקק היא שהאזרח הוא עבריין פוטנציאלי בעוד רשויות השלטון מורכבות מאנשים צדיקים שלא יתכן כי יפעלו ממניעים פסולים.

במאמר מוסגר נציין כי זו אולי הסבה לכך שבכל עת שנתפס איש רשות במעשה פסול, התהודה הציבורית והתקשורתית גדולה הרבה יותר מאשר במקרה של אזרח מן השורה.

חוקת התורה קובעת שוויון מוחלט בין כל "צרכני החוק"; הפרט חייב דין וחשבון לבוראו בלבד; אם עבר עברה שיש לבית דין סמכות שיפוט לגביה, לא הרשויות תובעות אותו לדין אלא אזרחים שנפגעו או עדים למעשה. בבואם לדין על פי חוקת התורה, הם כולם עבריינים בכוח; הנאשם וגם העדים/התובעים. לאחר שנפסק הדין, כולם נחשבים צדיקים ולו רק משום שקיבלו עליהם את הדין.

כמה חוקים לדוגמא

יב מַכֵּה אִישׁ וָמֵת - מוֹת יוּמָת:

אחרת מגיעים למה שהמדינה הזאת הגיעה, חיי אדם כבר לא כל כך נחשבים.

(פרק כב) א אִם-בַּמַּחְתֶּרֶת יִמָּצֵא הַגַּנָּב וְהֻכָּה וָמֵת, אֵין לוֹ דָּמִים: ב אִם-זָרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ עָלָיו, דָּמִים לוֹ; שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם. אִם-אֵין לוֹ, וְנִמְכַּר בִּגְנֵבָתוֹ: ג אִם-הִמָּצֵא תִמָּצֵא בְיָדוֹ הַגְּנֵבָה מִשּׁוֹר עַד-חֲמוֹר עַד-שֶׂה חַיִּים שְׁנַיִם יְשַׁלֵּם:

הגנב מסתכן שיהרגו אותו אם נתפס בשעת מעשה וזה לגמרי חוקי להרוג אותו; יצא חי ונתפס - שישלם לפחות כפול ממה שגנב. לא מבזבז זמן בכלא ואח"כ יוצא להנות מפירות גנבתו.

כ וְגֵר לֹא-תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: כא כָּל-אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן: כב אִם-עַנֵּה תְעַנֶּה אתוֹ כִּי אִם-צָעק יִצְעַק אֵלַי שָׁמעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ:

מקור הסמכות לכל הציווים הוא אחד ואותו לא מרמים. שמירת החוקים היא מצווה אלוקית; שמרת - הרווחת מצווה. לא שמרת - הפסדת. לא מותנה בשאלה אם היה או לא היה בסביבה שוטר או פקח של רשות כזו או אחרת.

הבורא יתברך בכבודו ובעצמו לקח על עצמו את ההגנה על השכבה החלשה בחברה; אם הרשויות אינן פועלות להגנתן, או גרוע מזה, עושקות את החלשים, הבורא יתברך תובע את עלבונם. העולם אינו הפקר ובעל הדין עצמו עושה דין בעבריינים.

פרשה זו הנה הפרשה ה-ח"י (18) בתורה. היא פורסת בפנינו את המצע לחיים במסגרת יהודית; את החוקה המאפשרת קיום לחברה של יהודים. כל יהודי הרוצה בהמשך הקיום היהודי, צריך להיות לו עניין ממדרגה ראשונה שחוקי המדינה יוכפפו לחוקת התורה, ויפה שעה אחת קודם.
____________
- נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'

תאריך:  27/01/2003   |   עודכן:  27/01/2003
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טוב למות בעד ארצנו
27/01/2003  |  נחום שחף  |   מאמרים
בשעה טובה עוד מעט זה יגמר. יום הבחירות, תחזית הטלוויזיה, שמחה פה אכזבה שם והכל שב לקדמותו. מנהיגינו המורמים מעם שוב ישכחו לשאול לדעתנו ולא רק שלא יתקשרו אלא אף לא יחזירו צילצול. זה בסדר, אנחנו כבר רגילים לזה. נמתין בסבלנות, כנראה לא הרבה, אולי שנה או שנתיים, ושוב נוכל להרגיש לכמה שבועות שדעתנו מעניינת ואפילו חשובה - וחוזר חלילה.
26/01/2003  |  ברק בן-עמוס  |   מאמרים
קשה לזכור את הפעם האחרונה בה שופטי בית המשפט העליון נבחרו לתפקידם בבחירות דמוקרטיות וברוב סוחף. אין גוף שמבקר את תיפקודם ובאופן רשמי או מעשי הם אף חסינים בפני תגובות דעת הקהל או הציבור הרחב. יחד עם זאת ולמרות שהדבר לא מקובל, אין אפשרות להימנע מקיום דיון ציבורי בקשר להתנהלות המקצועית של שופטי העליון וזאת עקב תיפקודם שעם השנים הפך לבעייתי מאד.
26/01/2003  |  ברק בן-עמוס   |   מאמרים
המין האנושי מחולק לגזעים שונים ועמים שונים בעלי אופי שונה, תכונות גנטיות שונות שעוצבו במהלך אלפי השנים האחרונות.
26/01/2003  |  אורי נטע  |   מאמרים
יש לי תחביב משונה. אני אוהב לקרוא את מודעות השמאל. מין תחביב מוזר שכזה. אני אוהב לקרוא במיוחד את אותן מודעות, שהשמאל מרביץ בהן רשימה שמית של שמות, שנועדה להרשים את המעיין בהן. אינני יודע כמה ממנויי "הארץ" נוהגים כמוני לעיין ולהתרשם. אין לי ספק, כי הקוראים הבטוחים הם קודם כל אלה החתומים על המודעות. הללו נוטלים את עיתון השמאל, "הארץ", ובוודאי דבר ראשון בבוקר, בודקים אם אכן שמם מתנוסס בתוך המודעה, ובחברת מי הם מופעים, מי לפניהם ומי לאחריהם. יהיה על מה לדבר בהמשך היום...
26/01/2003  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
מי אופטימיים ומי פחות ביחס לעתידה של ישראל? דגל הלאום מונף ברמת הגולן [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90]
שמואל רוזנר
ישראל פסימית יותר מבעבר, בעיקר עקב המצב הביטחוני. פער משמעותי ברמת האופטימיות בין חילונים לדתיים, כאשר דתיים אופטימיים הרבה יותר. רמת האופטימיות ירדה משמעותית בקרב יהודים, בעוד שער...
דרור גרין
דרור גרין
אנדראש מזאי מאפשר לנו להתרחק מהטראומה, מבלי לשלול או לדחות אותה או להדחיק אותה, ומזכיר לנו שבכל רגע, גם ברגע שלפני מותנו, אנחנו חיים, ובכל רגע אנחנו יכולים למצוא אושר קטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il