|   15:07:40
  גרשון אקשטיין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

התנהלותו הלקויה של המבקר

דוגמאות רבות ישנן להתנהלות לא תקינה מצד מבקר המדינה. אז מה עושים? כיצד מעבירים מבקר מדינה מכהונתו? ובא לציון גואל
08/03/2007  |   גרשון אקשטיין   |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות

רקע

הסערה שפרצה בעקבות החלטתו של מבקר המדינה לפרסם באמצעות הוועדה לביקורת המדינה את מסקנות הביניים של הדוח על הערכות העורף במלחמת לבנון השנייה, בטרם קבלת תגובות המבוקרים, חרגה מההתנהלות השוטפת והמקובלת של משרד מבקר המדינה ולמעשה פוגעת בסדרי השלטון במדינה.

התולדה של כל העניין בחטא של החלטת הממשלה שקבעה לפני מספר חודשים שוועדת הבדיקה הממשלתית, בראשות השופט וינוגרד, תבדוק את כל התנהלות המלחמה ואת צה"ל, כולל פיקוד העורף. עם זאת הטילה על מבקר המדינה לבדוק את מוכנות העורף למלחמה ואת מחדלי העורף שהופקר במלחמה עצמה. כאן המקום להזכיר שהממשלה ומי שעמד בראשה החליטו משיקולים שונים לא להקים ועדת חקירה ממלכתית אחת שתחקור את כלל ניהול המלחמה, אלא בשיטה הבדיקה המוזכרת לעיל.

לא ברור מה הביא את הממשלה להפעיל בדיקה כפולה זו לגבי מוכנות העורף, בעוד מבקר המדינה ראה את עצמו ובצדק, גוף עצמאי ובלתי תלוי והתנגד לקבל מטלות מהממשלה עצמה הוא הודיע כמנהגו בתקשורת, שהוא כבר החל בבדיקת את מהלכי המלחמה כפי שהוא ימצא לנכון ויגיש דוח בהתאם, העיתונות דשה בנושא לא מעט אך החלטת ההמשלה לא שונתה ושני גופי הביקורת יצאו לחקור את עניין העורף מבלי לדעת אם ניתנו לגופים הנחיות בדבר נהלי התאום ביניהם וודאי שלא נדע בינתיים מה התוצרת של הביקורת שתופק מביקורת כפולה בשיטה זו.

התנהלותו הלקויה של מבקר המדינה

אני בעבר תמכתי בעצמאות מבקר המדינה ופרסמתי גם שני מאמרים בנושא "אל תפגעו בעצמאות מוסד מבקר המדינה" ו"מבקר המדינה נגד היועץ המשפטי לממשלה". כגוף עצמאי, מוסד מבקר המדינה חייב להיות גוף בלתי תלוי ולבדוק ולחקור את מה שהוא רואה לנכון, ואין הממשלה יכולה ורשאית להטיל עליו משימות ומטלות של בדיקה ועוד לדרוש שידווח לה.

ואכן כך צריך שמצב שזה יישאר. אך התנהלותו של מבקר המדינה מתחילה להדאיג בערערו בכך את המרקם העדין של המערכת השלטונית ובכך גם מצר את צעדיה לנהל את המדינה כמצופה ממנה.

כאשר מבקר המדינה בהתנהלותו יוצר מצבים בלתי אפשריים בהם בג"צ נדרש להתערב בעתירה של ידי צה"ל/פיקוד העורף, היועץ המשפטי של המדינה מסרב להגן על מבקר המדינה, היועצת המשפטית של הכנסת אוסרת בחוות דעתה לקיים דיון על מסקנות הדוח בוועדה לביקורת המדינה ומודיעה שאנה יכולה להגן על יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, כאשר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שוכר עו"ד פרטי כדי לייצגו בבג"צ, כל אלה מכניסים את הרשויות השופטת, המחוקקת, המבצעת והמבקרת לאנדרלמוסיה וערעור שלטון החוק.

אם מבקר המדינה, מר לינדנשטראוס, ימשיך בהתנהגות המתלהמת והמתוקשרת -ומנגד יינתנו התגובות הנשמעות על-ידי כלל הציבור, הוא גורם להתדרדרות המדינה ושלטון החוק לתהומות שקשה להיחלץ מהן. יתרה מכך,הוא גורם כבד גם למוסד מבקר המדינה עצמו. והשאלה מי הסמכות שתורה לו לחדול מכך או גרוע מכך, תדיחו ותחליפו.

חריגה מנהלים ומסמכות

דיי בכך שיום לפני הדיון בפני הוועדה לביקורת המדינה, מודיע משרד המבקר לכל גופים המבוקרים להגיע למשרדו כדי לקבל את טיוטת הדוח בן כמה מאות עמודים, יותר מאשר התנהלות זו היתה מגוחכת היא מדאיגה ביותר. למה באמת דורש המבקר, שבין לילה המבוקרים גם יקראו את הדוח, גם ילמדו אותו וגם יגיבו עד לדיון ובדיון עצמו?

לא מקובל שמשרד מכובד כמו מבקר המדינה יכין שאלות לראש הממשלה, וייתן לו שהות של 12 שעות להסביר מהלכים והחלטות של הממשלה 7 שנים אחורה. מה הבהילות? האם אי אפשר לכבד את בקשת ראש הממשלה לתת שהות של עוד 30 יום? הרי נדרשים לעשות עוד דברים חשובים בלשכת ראש הממשלה...

אכן קיים חשש לא מבוטל שבהתנהלותו זו של מבקר המדינה, אכן יש שאיפה לפרסום יתר ורדיפה אחר כותרות אשר יקדימו את פרסום מסקנות ועדת וינוגרד ובכך "לגנוב" את ההצגה בחסות הוועדה לביקורת המדינה, מה עוד שהתנהלות זו משמשת שמן למדורת האופוזיציה שרוצה בכל מאודה את החלפת השלטון.

טענת מבקר המדינה שאצה לו הדרך לפרסם את דוח הביניים גם מבלי לקבל את תגובת המבוקרים,היא שיש סכנה קרובה לחידוש המלחמה, ומכאן שהערכות המיידית של העורף היא הכרחית. טענה מוזרה לאור טענת אגף המודיעין והמטה הכללי של צה"ל שלא צפויה מלחמה בשנה זו.

באחד מערוצי הטלוויזיה כונה משרד מבקר המדינה כ"סוכנות ידיעות לינדנשטראוס",ואכן לא עובר יום בלי פרסום או הדלפה על פועלו של המבקר. מקירות מתוכננות, בדיקה שהסתיימה, דוח שפורסם, פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, בקיצור כל מה שיוצר כותרות. למען הזהירות לא רק משרד המבקר המדינה מדליף, אך אצלו מקורות המידע...

דרישתו של מבקר המדינה לזמן את ראש הממשלה או שרים להתייצב בפני חוקרים במשרד מבקר המדינה לא רק שאין לה תקדים אלא היא בניגוד לחוק מבקר המדינה.

ודבר האחרון, על-פי חוק מבקר המדינה, אין למבקר כל סמכות לפרסם טיוטת דוח ביניים עם מסקנות מבלי לקבל את תגובת המבוקרים. זו היא בבסיסה מהות עבודת הביקורת, ובכך פגע מר לינדנשטראוס קשות במוסד מבקר המדינה ובציבור.

אז מה עושים במקרה זה?

אין ספק שקיימת מערכת יחסים עכורה בין ראש הממשלה למבקר המדינה. בלי קשר להחלטת בג"צ בנושא המחלוקת האם רשאי מבקר המדינה להציג את ממצאיו ומסקנותיו בוועדה לביקורת המדינה ללא תגובת המבוקרים ובכך לפרסמם. יש ליישב את המחלוקת.

הייתי מציע, שתהיה פנייה לנשיאת בית המשפט העליון, הגברת דורית ביניש, שתגשר בין ראש הממשלה לבין מבקר המדינה בדבר המחלוקת של מועד הגשת התשובות לשאלות מבקר המדינה, ותביא בתוקף סמכותה ואישיותה להסדר בעניין זה. הפנייה הזו יכולה להיות גם אל נשיא המדינה שיגשר בכך, אך כידוע הוא נמצא בנבצרות.

לאחר הגשת תגובות המבוקרים, יחלו דיונים במשרד מבקר המדינה מה יתוקן בדוח הביניים ומה לא, ויצא סוף סוף הדוח הסופי לדרך.ורק אז יחל שלב תיקון הליקויים כנדרש.

הפסקת כהונתו של מבקר המדינה

במידה ולא יגיעו להסדר והעימותים עם מבקר המדינה יחריפו, והוא ימשיך בהתייחסותו כפי שפורסמה: "עלי שום דבר לא ישפיע .לא תרפו את ידו של המבקר, אותי לא מצליחים לכופף", נראה שהיתה טעות יסודית בבחירה ובמינוי, לדעתי אין מנוס מהחלפת מבקר המדינה.

מה אומר סעיף 8 בחוק מבקר המדינה?

כהונת מבקר המדינה פוקעת באחת האפשרויות הבאות:

א.בתום תקופתה.

ב.בהתפטרותו או פטירתו.

ג.העברתו מכהונתו.

לגבי העברתו של מבקר המדינה מתפקידו ,סעיף 8א. לחוק קובע כך:

הכנסת לא תעביר את המבקר מכהונתו, אלא עקב דרישה בכתב שהוגשה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בידי עשרים, לפחות, מחברי הכנסת, ולפי הצעת אותה ועדה.

(ב) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לא תציע להעביר את המבקר מכהונתו, אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את דברו.

(ג) דיוני הכנסת לפי סעיף זה ייערכו בישיבה שנועדה לעניין זה בלבד או בישיבות סמוכות זו לזו שנועדו כאמור; הדיון יתחיל לא יאוחר מעשרים ימים אחרי החלטת ועדת החוקה, חוק ומשפט; על מועד תחילתו יודיע יושב-ראש הכנסת לכל חברי הכנסת בכתב לפחות עשרה ימים מראש; חלה תחילת הדיון שלא בזמן אחד הכנסים של הכנסת, יכנס יושב-ראש הכנסת את הכנסת לשם קיום הדיון.

כלומר,דרושים עשרים ח"כים לא מרוצים מהתנהלותו של מבקר המדינה כדי להניע את תהליך הפסקת כהונתו.

ובא לציון גואל.

הכותב שימש בעבר בתפקיד יו"ר ועדת הביקורת הארצית של ארגון "צוות". כיום סופר ופובליציסט.
תאריך:  08/03/2007   |   עודכן:  09/03/2007
גרשון אקשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנהלותו הלקויה של המבקר
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חולתה
8/03/07 13:22
2
אברום
8/03/07 14:06
 
בור שכמוך, למד עברית
8/03/07 23:35
 
א מ רול
9/03/07 08:24
3
אברום
8/03/07 14:16
4
אברום
8/03/07 14:37
5
מבקר
8/03/07 14:58
6
זוכרת את זה היטב
8/03/07 15:12
7
אזרחית
8/03/07 15:16
8
מרדכי דוטש
8/03/07 15:43
9
ט.ג.מ.
8/03/07 17:37
10
גרשון אקשטיין
8/03/07 20:36
11
א מ רול
8/03/07 21:04
12
א מ רול
8/03/07 21:18
13
א מ רול
8/03/07 22:00
14
מאיר אברהם
9/03/07 00:05
15
אליעזר 65
9/03/07 00:11
16
פובלציסט....
9/03/07 05:05
17
א מ רול
9/03/07 08:33
18
אחד שאיכפת לו
9/03/07 09:22
19
ורשות שופטת. הוא רק מבקר, פקיד ממונה. וכאמור לא חכם
9/03/07 16:01
20
תגובה של גרשון אקשטיין למגיבים
10/03/07 07:14
 
ליאון-אחד שאכפת לו
10/03/07 11:05
21
בנדור
10/03/07 09:23
22
חולתה
10/03/07 10:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לחיזוק תזה מקובל להיתלות באילן גבוה. העיתונאי יואל מרקוס ניתלה באילן ננסי: מבקר המדינה הקודם השופט (בדימ.) אליעזר גולדברג. במאמר השתלחות שכתב נגד מבקר המדינה הנוכחי מיכה לינדנשטראוס, מצטט התועמלן יואל מרקוס את מר גולדברג, שאמר בכנס שדרות 2005: "מבקר המדינה לא צריך סקופים. אין לו תחרות עם עיתונאים. עליו לנהוג איפוק טרם פרסום, תוך מתן זכויות למבוקר" (הארץ / 6.3.07).
08/03/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
העכברושים השורצים בקרקעית הספינה הם תמיד הראשונים הרואים את הסדקים המאיימים להטביעה. לפיכך, הם הראשונים לנוס על נפשם קודם שהיא יורדת למצולות.
08/03/2007  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
ביום 25.8.06, כעשרה ימים לאחר סיום מלחמת לבנון השנייה, התפרסמה במוסף הארץ הכתבה "ההימור של ג'רי", מאת אורי בלאו. הכוונה לג'רי גרשון, אלוף פיקוד העורף. בכתבה צוטט גרשון האומר לוועדת חוץ וביטחון בסמוך לתחילת המלחמה: "צה"ל פינה כבר 90 אחוז מהחומרים המסוכנים במפרץ חיפה... עשינו רידוד ודילול של החומרים המסוכנים כמו מכלי אמוניה. 90 אחוז מהסכנה שנשקפה לציבור מאותם חומרים ירדה. הדילול נמשך ואנו מוגנים כעת ברמה גבוהה".
08/03/2007  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
אז מה היה לנו?
08/03/2007  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בדרך כלל חושבים על תאוריית "משחק סכום אפס" כעל תאוריה כלכלית. התאוריה, שזכתה לפרסום נרחב כשהנשיא קרטר השתמש בה ב-1979 כדי להסביר את מבנה התקציב הפדרלי, מסבירה מקרים בהם כשצד אחד זוכה בסכום מסויים, הצד השני מפסיד אותו סכום. כדוגמה, כששני שחקני פוקר מתחילים משחק כשלכל אחד מהם 500 דולר, ערך הקופה הוא כמובן 1000 דולר. בגמר המשחק, באם בידי השחקן הזוכה יש, נניח, 750 דולר, ברור שהשחקן השני נותר עם 250 דולר0. הסך-הכל לא השתנה – הוא עדיין 1000 דולר. לא משנה מה התוצאה הסופית, ערך הקופה הסופי נשאר כשהיה בתחילת המשחק, ולכן שם התאוריה, 'משחק סכום אפס'.
07/03/2007  |  אריק פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il