המשא-ומתן של ועדת הכלכלה של הכנסת מתנהל עם הבנקים כמו הבנקים היו הריבון של המדינה ואילו ועדת הכלכלה של הכנסת הם נציגי ועד העובדים של הבנק. על חברי הכנסת להפנים שהם כנציגי העם הם הריבון. תחושת העליונות של הבנקים נסמכת על יכולתם לקבל החלטה חד-צדדית להעלות בתכיפות את העמלות מבלי לקבל הסכמת הצרכנים. הצרכן בעיני הבנק הוא נתין שלהם והבנקים יכולים מבלי לקבל את הסכמתו להיכנס לחשבונו ולקחת כמה שהם רוצים.
הבנקים הפנימו את עוצמתם ואף הצליחו לשדר לציבור הרחב, ובכלל זאת לחברי הכנסת, עוצמה אימתנית כמו היו מעל לריבון. לכן זה אך טבעי שהרשו לעצמם מנכ"לי הבנקים גם להתעלם מהזמנתם לוועדת הכלכלה של הכנסת ולא להופיע בפניה. יתרה מכך, הבנקים הצליחו לשדר עוצמתם המשתקת כלפי כל הגופים החל מבנק ישראל וכלה בחברי הכנסת, שבהשראת הבנקים, סרסו את ההמלצות המקוריות של ועדת בכר.
ח"כ משה כחלון הנכבד, עם כל האדיבות והרצון הטוב הבנקים יהיו קשובים רק לכוח נגדי שיעמוד מולם. אם ועדת הכלכלה מבקשת להגביל הדורסנות של הבנקים עליה לנהוג בתקיפות, כמו בדרך שתוצג להלן.
מרבית שרותי הבנקים הינם שירותים מנהליים בלבד. שירותים אילו ניתנים לתמחור בפשטות וניתנים לאימות והשוואה עם נתוני התפעול של בנק הדואר. כמו כן רשאית הוועדה לבקש, מכל אחד מהבנקים, פרטים על הרכב העלויות של השירותים המנהליים. נזכור שהכנסת היא הריבון ולכן יש לה הזכות לקבל מהבנקים כל פרט שיידרש.
כאשר יעמדו בפני חברי הוועדה הנתונים הדרושים כנ"ל, חברי ועדת הכלכלה לא יבקשו "טובות" מהבנקים להורדת תעריפי השירותים השונים אלא יודיעו לבנקים את המלצותיהם ויתנו להם הזדמנות להציג הערותיהם לתעריפים שהוועדה ממליצה. השירותים שחברי הוועדה יבחנו ראוי שיכללו את כלל השירותים הבנקאיים למשקי הבית למעט הלוואות ומסגרות אשראי. לכך יש להוסיף:
א. החלת איסור על הבנקים להטיל על משקי הבית עמלות שלהן לא נקבע תעריף מאושר על-ידי ועדה שהוסמכה לכך, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, בדומה להגבלת תעריפי החשמל והטלפון המסופק על-ידי בזק.
ב. החלת איסור על הבנקים לחייב על עמלה אם לא אושרה על-ידי הלקוח מראש, ורק כאשר הלקוח מודע למשמעות החיוב.
ג. יש להביא בחשבון מתן תמורה ללקוחות על הפיקדונות בחשבונות עובר ושב של לקוחות הבנקים - פעם שילמו הבנקים בישראל ריבית על יתרות זכות.
ד. עד ליישום המגבלות יש לאפשר ולעודד הפקעת תחומי פעילות של הבנקים לידי חברות שיעסקו בתחומים מסוימים, ולא בכלל פעילויות הבנקים, כגון רישום הבעלות על ניירות ערך וכן רכישת ומכירת ניירות ערך. דבר זה עשוי להוזיל בצורה ניכרת את "דמי השמירה" המופקעים שהבנקים גובים כיום ללא כל הצדקה אמיתית שהרי כיום אינם שומרים על דבר, שכן כל ניהול ניירות הערך מתבצע במחשב.
ה. בשל הפיקוח המוגבל של בנק ישראל,הבנקים מרשים לעצמם גישה דורסנית כלפי אותם לקוחות חלשים. הגבלת משיכות היתר רק אישרה לבנקים לעקוף זאת תוך שהם גובים מהלקוחות הנרדפים עמלות גבוהות יותר. צריך יחידה ציבורית שתעמוד בפני דריסת לקוחות הבנקים.
באשר לאשראי למשקי בית, הן בדרך של הלוואה והן בדרך של מסגרת אשראי, יש להחיל גם על פעילות זו את המגבלות:
שיעור הריבית בו יחויבו משקי הבית יהיה בפיקוח ועדה ציבורית. מעבר לחיוב משקי הבית עבור ריבית, כאמור לעיל, לא יחוייבו את משקי הבית בעמלות נוספות בקשר להעמדת האשראי.
הפתרון היעיל ביותר מצוי בעידוד התחרות בין הבנקים במגזר משקי הבית. לשם עידוד הבנקים הנוספים יש להקל על תנאי הסף לאישור הבנקים שיפעלו במגזר משקי הבית בלבד, כגון לאפשר לבנק הדואר מתן שירותים בנקאיים מלאים למגזר משקי הבית כולל פיקדונות והלוואות. כאשר יפעלו בנקים נוספים, יתקיימו תנאי שוק תחרותי ואז מעורבות הרשויות תהיה מיותרת.
אם מר כחלון וחבריו בוועדת הכלכלה יכשלו חלילה, יאבד הציבור אמונו גם בנבחרי הציבור ויידרש לצעדים אחרים בהתגוננות מהבנקים, כמו על-ידי הינתקות ממערכות הבנקים והתנהלות במזומנים ללא בנקים. יתכנו גם תגובות מחאה בתרחישים אחרים, אשר יגבו שכר לימוד גבוה מכולנו.