לאחרונה יצא לאור "מדריך זכויות הידועים בציבור" של ארגון משפחה חדשה, המפרט את מעמדם המשפטי של זוגות החיים יחד, ללא רישום "נשוי" במרשם האוכלוסין של משרד הפנים. על-פי הערכות ארגון משפחה חדשה, בישראל חיים כיום כ-85,000 בני זוג ידועים בציבור. המדריך מביע, בפרטים משפטיים, את המהפכה הזוחלת של ריבוי מספר "הידועים בציבור". המדריך הוא ביטוי נוסף, למצב שיש זוגיות אזרחית חוקית וקיימת במדינת ישראל.
אפשר רק לנחש שאילו היתה בישראל אופציה לעריכה ורישום של נישואים אזרחיים, החוק המתייחס לזוג שלא נרשם כלל במרשם האוכלוסין היה מתקדם פחות ומעמד "הידועים בציבור" היה פחות מפותח. בהפוך על הפוך, ובאופן מפתיע, ההתעקשות האורתודוכסית שלא לפתוח אפשרות לנישואים אזרחיים בישראל, עודדה מצב חופשי וליבראלי של יותר מ"סתם" נישואים אזרחיים. מצב של חיי זוגיות מלאים, מגובים משפטית, ללא רישום נישואים כלל.
אך ישנן עוד כמה סיבות חופפות ונפרדות למצב הליבראלי הזה: מאחר שגם זוג יהודים הנרשם דרך נישואים אזרחיים בחו"ל מחויב בגט רבני, בוחרים רבים שלא להירשם כלל במרשם האוכלוסין כנשואים, וכך אם וכאשר הם עומדים בפני פרידה, ההליך לא ילווה בהצטרכות לרב אורתודוכסי ארכאי ועמידה בפני הממסד בכלל.
הגידול במספר ה"ידועים בציבור" לא נובע רק משנאת הרבנות, אלא גם מהרוח הפוסט מודרניסטית שלא "להיכבל" בקשר נישואים, והרצון שלא "להסתבך" אם נפרדים. ואכן רבים, כ-45% לפי הערכת משפחה חדשה, ערכו גם הסכמי ממון, מה שמגדיל את הסיכוי לפרידה שלווה יחסית.
גם המצב של מאות אלפי אזרחים מנועי חיתון, וחוסר יכולתם לקבל בזכות רישום "נשוי" פשוט במרשם האוכלוסין, דוחף הרבה מהם מכוח העלבון וחוסר הרצון (או הממון...) שלא לנסוע לחו"ל להירשם כזוג, ורק לחיות חיי זוגיות כ"ידועים בציבור".
אולם, אליה וקוץ בה. יש לזכור שרוב רובם של הזוגות הללו לא חגגו באופן טקסי יהודי, גם לא חילוני את מסיבת הזוגיות שלהם. ואין הדבר טכני, וחסר חשיבות. להיפך, טקסי חיים (לידה, בר/בת מצוה, חתונה ולוויה) וחתונה בפרט, הם עשייה ואמירה תרבותית אישית וחברתית בעלת חשיבות עליונה. הזהות התרבותית-רוחנית של אדם מן הישוב מוטבעת ונצרבת בטקסי החיים שלו. המונופול האורתודוכסי יצר מציאות של ניתוק של יהודים רבים מזהותם היהודית ע"פ הבנתם. ומספר כה רב של זוגות המתעלם מזהותו התרבותית ביום אהבתו הוא טשטוש זהות עצוב, שגורר חוסר הטמעה ראוי של זהות יהודית ליבראלית חילונית והומאנית כאופציה קבילה ונכונה ליהודים בישראל.
יעשו נכון הנאבקים בזכות וביושר, לזכותו של אדם לקבוע כיצד יעצב משפטית את זוגיותו ואהבתו, לעודד באופן מוצהר ביטוי יהודי חילוני ליבראלי, למסיבת האהבה הזו.