|   15:07:40
משה מכנס עורך דין   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

השופט והמלך בגדוד

בביקורת קשה על מעשיו הפסולים של השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, אמר השופט (בדימ.) אליהו מצא, בלי משים, דברים המתאימים להפליא לתיאור מעשיו הפסולים של בית המשפט
31/05/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

השופט-(בדימ.) אליהו מצא, לשעבר המשנה לנשיא בית המשפט העליון, הוא שופט חכם, שקול ומאופק. הוא זכור לי דווקא מימיו כשופט שלום בבת-ים, במיוחד ממשפט מסובך וקשה - הגם שלא נסב על הון תועפות - שבו הפגין יכולת מרשימה לנהל דיון נעים ושקט בין שני ניצים סוערים, קלט והבין מיד את נפתוליו של הנוכל בפרשה וכתב פסק-דין ערוך ומנומק לתפארת.

השופט מצא הוא מעין "שומר החותם" של ביהמ"ש העליון, המגן בקנאות על כבודו ועל ביצור סמכויותיו בפני הרשעים הקמים לפגוע בהם. הוא מגן בתוקף על השיטה הקיימת, שיטת "האקטיביזם השיפוטי" המכונה גם "חקיקה שיפוטית", שבה בית המשפט מנכס לעצמו סמכויות של חקיקה-בפועל. לאחרונה (29.5.07) התראיין מצא בעיתון ידיעות אחרונות ודיבר על נושאים שונים.

באותו ראיון מתח מצא ביקורת רבה על מבקר המדינה, השופט-(בדימ.) מיכה לינדנשטראוס. בדבריו של אליהו מצא גיליתי קטע המתאים להפליא לאותם שופטים הנוהגים "אקטיביזם שיפוטי". דבריו נאמרו אומנם על לינדנשטראוס, אך בקריאתם דימיתי כי מצא התכוון דווקא לבית המשפט העליון:

"...הוא אינו ממלא את התפקיד שיוחד (לו). הוא ממלא תפקידים אחרים, שהוא עצמו ברא. הוא יצר את התפקיד יש מאין. הוא לקח לעצמו תפקיד, אשר יוצר בעיה במערכת השלטון... הוא חורג באופן מאוד בוטה ממסגרת התפקיד.

האקלים שנוצר אצלנו מקנה לו אפשרות או הזדמנות לפעול בדרך שבה הוא פועל, מבלי שיימצאו אנשים שיחלקו עליו. האקלים הזה נוצר על-ידי נשיא נבצר, ראש ממשלה נחקר, שר אוצר בחופשה ועוד. והנה בא מישהו שמכריז על עצמו כשוטר של הכפר, שבא לעשות סדר. הוא מתקבל ברצון - אבל זה בדיוק לא התפקיד שלו...וחבל שהוא בעט במסורת... והחל לנהוג כמלך בגדוד".

ראוי שמר מצא הנכבד ידע, כי תיאורו זה את מבקר המדינה מתאים בהחלט לתיאור בית המשפט העליון. כאשר בית המשפט העליון מחליט לפתע לשנות הלכה מושרשת, ולפסוק בערעור בניגוד להלכה שהיתה נהוגה שנים רבות לפני-כן, או להרחיב או לצמצם את ציבור הזכאים לתחולתו של סעיף בחוק - ללא כל שינוי בחוק - הוא נוהג כמלך בגדוד.

רבים סבורים כי הבעיה נעוצה בעיקר בהכרעת בית המשפט בשאלות מדיניות, דת ומדינה, "השטחים" וכדומה. הציבור הרחב אינו יודע, כי החקיקה היפוטית הפסולה מפגינה את נחת זרועה דווקא בעניינים שאינם מתפרסמים בעיתונות החדשות.

כאשר בית המשפט מחליט לשנות כליל את הדרך שבה הלך עד עתה בנושא מסוים, ולהנהיג שיטה או השקפה אחרת ושונה לחלוטין, בנימוק המעורפל של "מדיניות שיפוטית נכונה" - דהיינו, אני השופט סבור כרגע שכך צריך לנהוג, ואין צורך בדיון ציבורי, בשיקול הכנסת וועדותיה ובהרחבת הפורום המחליט - הוא חורג מסמכותו ונוהג כמלך בגדוד. כאשר בית המשפט מחליט כי "הגיעה השעה להרחיב את מעגל הזכאים" לתחולת ההלכה שהיתה נהוגה עד עתה (פס"ד אלסוחה, פ"ד מ"ד (3) 397), ללא שום שינוי בחוק שקבע כך, הוא משתלט בכך על תפקיד המחוקק, גם אם רבים בציבור סבורים כי הטעמים להחלטתו נכונים וצודקים.

בית המשפט אינו צריך לנהוג כפי שנראה לו "נכון וצודק", אלא כפי שהחוק הסמיכו לנהוג. את הקביעות הערכיות, בדבר "נכון וצודק", עליו להשאיר למי שסמכותו לקבוע קביעות ערכיות - המחוקק. שאם לא כן, מדוע לא יירו השוטרים בעבריינים, דבר שגם הוא לפעמים "נכון וצודק" בעיני רבים? עובדה היא, כי בברזיל הונהגה שיטה "נכונה וצודקת" כזו ע"י אנשי משטרה רבים, שהחלו לשוטט ברחובות הפשע בשעות הלילה ולירות באנשים, לרבות ילדי הרחוב.

אין חולק על כך שבית המשפט מוסמך ואף חייב לקבוע את פירוש החוק, כאשר נוסחו אינו חד-משמעי וברור כשמש, ועליו לשוות לחוק פירוש סביר ונכון על-פי הנסיבות. ואולם, לאחר שהחוק פורש ע"י בית המשפט, שקבע כי הביטוי "צבע" פירושו "לבן", חייב אותו פירוש לעמוד בעינו אפילו מאה שנה, כל עוד לא שינהו המחוקק. החלפת הפירוש, והקביעה כי מרגע זה ואילך יפורש "צבע" כמיועד ל"שחור", בהתאם לסברת-הרגע של הרכב מקרי בבית המשפט, ללא שום דיון ציבורי, גם אם המחוקק התגלה כנרפה וכעצל, כרשלן וכחסר הבנה לבעיה - זוהי חקיקה שיפוטית פסולה.

תפקיד המחוקק נועד למחוקק (הראשי, דהיינו הכנסת, או המשני, כגון שרים, ראשי עיריות וכיוצא באלה) בלבד, ולא לחבר שופטים, מכובדים ככל שיהיו, שלא נבחרו ע"י העם ואשר בשום חוק לא נאמר כי סמכותם כוללת הזזת המחוקק הצידה, בנוסח "אתה אינך ממלא כראוי את תפקידך ולכן אנחנו נעשה זאת במקומך". לטעמי, בית המשפט רשאי להפנות תשומת לבו של המחוקק לבעיה שהתגלעה, ואף להמריצו לשנות את החוק, אך לא לגלוש מעבר לכך.

כאשר שופטת בית המשפט העליון קובעת בפסק-דין, כי סעיף מסוים בחוק הגנת הדייר נחקק עקב המציאות ששררה בימי מלחמת העולם השנייה, של מחסור בדיור, אך בינתיים השתנתה המציאות ואין עוד בעיה למצוא דיור - ולכן מאותו רגע ואילך תתהפך ההלכה, ובית המשפט ינהג בדרך הפוכה לחלוטין לזו הכתובה בחוק - היא תוחבת בכך רגל לתחומו של המחוקק, וכמובן חורגת מסמכותה (פס"ד שפייזמן, פ"ד נ"ז (2) 145).

אין רלוונטיות לאמירה, כי סקירתה את תולדות החוק היתה נכונה מהבחינה העובדתית. אותה שופטת קבעה כך בלא שהונחו לפניה מחקרים וסקרים, טיעונים ודיונים, במציאות השוררת כעת בשוק הדירות ובהשפעתה האפשרית על קביעות המחוקק. המחוקק לא התבקש לדון, ולא דן, בשינויה של הגנת החוק והיקפה. וכך, בהינף-יד, קבע בית המשפט, מכל בחינה מעשית, כי ישונה כליל סעיף בחוק החרות ותשונה הלכה משפטית מושרשת של אותו בית משפט. ראוי לציין, כי אותו פסק-דין היה חוליה בשרשרת של פסקי-דין, שבה עיקר בית המשפט העליון מתוכנו סעיף חשוב מאוד בחוק (אין זה המקום לדון בתוכן הדברים). כדברי מצא על לינדנשטראוס, מעשהו זה של בית המשפט "מתקבל ברצון - אבל זה בדיוק לא התפקיד שלו". מציאות זו, וחריגה כזו של בית המשפט מסמכותו, מתאפשרת בשל חרדתם של הפוליטיקאים מפני נחת זרועו של בית המשפט, ובשל עליבותם והיעדר יכולתם להנהיג את העם.

בית המשפט העליון אינו מוסמך לחוקק חוקים או לשנותם בפסיקתו, בשל היות המחוקק נרפה ולא-מוכשר, לדעתו, יותר משמוסמך המטכ"ל של צה"ל להחליף את הממשלה בשל היותה נרפית ולא-מוכשרת, לדעתו. העובדה שהכנסת אינה "דופקת על השולחן", ואינה מבהירה לבית המשפט מיהו בעל הבית הנכון והאמיתי, מעידה למרבה הצער על חדלונם של חברי הכנסת.

תמיד צצים אותם שוטים, המוחאים כף ומריעים לבית המשפט ה"עושה סדר וצדק" - ולעזאזל הקשקוש הטורדני על חוקיות ועל הפרדת הרשויות. ותמיד צצים אותם שוטים, הסבורים כי חקיקת חוק "עוקף בג'ץ" מהווה עוול מוסרי ומשפטי, כאילו לא המחוקק הוא הריבון, שבפניו חייב גם בית המשפט לכוף ראשו בהכנעה, אלא להיפך.

החקיקה השיפוטית גרמה אי-ביטחון משפטי עצום בישראל, והיא גורמת אי-צדק דווקא במקום שבו העילה למעשי בית המשפט היא רצונם הכן והאמיתי של השופטים בהשלטת הצדק. עורך-דין הגון חייב להסביר לכל לקוח כי ביכולתו לומר לו אך ורק מהי ההלכה המשפטית באותו רגע, וכי אינו מסוגל לחזות מה יאמר בית המשפט כעבור שנים אחדות, בהגיע אליו הערעור על פסק הדין, גם אם החוק לא ישונה בינתיים. יתר על כן, פרקליט הגון חייב לומר ללקוחו כי יתכן שממש באותו רגע מתפרסם פסק-דין חדש, ההופך על פיה את הקערה המשפטית הידועה עד עתה.

אכן, מיכה לינדנשטראוס ראוי לביקורתו של מצא, ואף לקשה ממנה, אך הבעיה הכרוכה בהתנהגותו - הפסולה כשלעצמה - היא קטנה ופחותת-ערך, לעומת הבעיה הקשה ההולכת ומתעצמת, של האקטיביזם השיפוטי ושל החקיקה השיפוטית, שבהנהגתם נוהג בית המשפט כתיאורו של השופט-(בדימ.) מצא: כמלך בגדוד.

תאריך:  31/05/2007   |   עודכן:  31/05/2007
עו"ד משה מכנס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופט והמלך בגדוד
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גיל שחם
31/05/07 10:01
 
שאינו יודע לשאול
31/05/07 22:57
2
גולדבלט משה
31/05/07 10:13
 
משה מכנס, עו"ד
31/05/07 15:41
 
גולדבלט משה
1/06/07 09:51
3
צודק
31/05/07 10:15
4
אביהו
31/05/07 10:18
 
מישהו
31/05/07 15:53
5
משפטן ותיק
31/05/07 10:26
 
דקדקנית
31/05/07 11:41
6
כנניהו המיסר
31/05/07 10:37
7
דורון ט
31/05/07 12:36
 
הצדיק מסדום
31/05/07 13:34
8
על המאפיה המשפטית
31/05/07 13:37
 
מתמטיקאי חובב
31/05/07 22:39
 
משה קירשענפלוץ
1/06/07 14:20
9
ע. סובול
31/05/07 15:07
10
מצא-צביעות
31/05/07 16:01
 
משה מכנס, עו"ד
31/05/07 19:14
11
הניה
31/05/07 22:24
12
קורא מזדמן
3/06/07 09:13
13
בעל תורה
20/07/07 22:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במלחמה שלנו נגד הטרור ובשיח המשפטי המלווה אותו טמונים שני כשלים חשיבתיים המכשילים במידה רבה מאבק יעיל בטרור.
31/05/2007  |  פנחס לבקוביץ  |   מאמרים
המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, הכריז ביום רביעי על מועמדותו לנשיאות וסתם את הגולל על השמועות הרבות שחזו את הכרזתה של ממלאת-מקום הנשיא ויושבת ראש הכנסת, דליה איציק, על ריצתה שלה לשבע שנים במשכן נשיאי ישראל. בישיבה סיעת קדימה שכינוסה נדחה בחצי שעה בעקבות כינוסו של הקבינט, הכריזה איציק על תמיכתה ללא סייג בפרס.
31/05/2007  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
סגן מנהיג החמאס, מוסא אבו מרזוק, מתאר בראיון לאתר האינטרנט של הארגון (20 במאי 2007) את הזיקה בין הזרוע הצבאית של החמאס לזרוע המדינית, כמובא להלן:
30/05/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ביום ב' בבוקר, בתוכניתו של רזי ברקאי קיבלה אילנה דיין דקות ארוכות בדיון על נושא התקשורת. שמעתי אותה מטיפה מוסר לעיתונאים על שבנושא ההינתקות נתנו לדעתם האישית להשפיע על האתיקה העיתונאית, ונמנעו מלשאול שאלות נוקבות. שמעתי והרגשתי שאני עומד להתפוצץ.
30/05/2007  |  איתן גנור  |   מאמרים
לאחר הפסדו של עמיר פרץ בבחירות המוקדמות מבקשים חסידיו להינחם בכך שהוא נמצא בעמדת כוח כלפי המועמדים בסיבוב השני, עמדה שתאפשר לו להבטיח הישרדות פוליטית ותפקידים הולמים לתומכיו. אנשי פרץ מיהרו להכתיר את עצמם כ"מחנה החברתי" במפלגת העבודה. ח"כ נדיה חילו אפילו טענה בחגיגיות "תוצאות הבחירות ליו"ר מפלגת העבודה הוכיחו שנטענו עמוק את היתדות של המחנה החברתי במפלגה". לדבריה, "זהו מחנה ערכי, מוסרי ומגובש ביותר".
30/05/2007  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il