|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

תאומים עם אימפוטנציה מנהיגותית

אולמרט ואבו-מאזן, שני מנהיגים שאיבדו את הלגיטימציה בעמיהם, עוסקים עתה בדבר האחד שמעניין אותם כבר זמן רב: הישרדות פוליטית
24/06/2007  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות

אולמרט ואבו-מאזן, שני מנהיגים שאיבדו את הלגיטימציה בעמיהם, עוסקים עתה בדבר האחד שמעניין אותם כבר זמן רב: הישרדות פוליטית; ואם אפשר - עם רווח פרטי בצידה. שניהם כבר הוכיחו שאינם מסוגלים לנהל משברים לאומיים. שניהם הוכיחו גם שלדברים שהם אומרים אין בסיס עובדתי ו/או אחיזה במציאות. שניהם הולכים מדחי אל דחי בעיני ציבורי בוחריהם ובדרך הם "מוכרים" נכסי ציבור ככסות עיניים ל"שום דבר" שהם מביאים בתמורה. תאומי סיאם שלא נולדו יחד אבל מתקיימים יחד זה בצד זה, זה בזכותו של זה.

חזון תעתועים שכזה אינו יכול להימשך זמן רב, משום שבשני העמים, ובזירה הבינלאומית שמסביב, פועלים גורמים נוספים, חזקים יותר, עם מטרות ברורות לטווח ארוך. גורמים אלה מזהים את החולשות ולא ירפו. וכאשר הראשון מבין שני תאומי הסיאם שיעמוד למבחן - ייפול, יבוא אחריו גם השני.

כל המהלכים שסוכמו בוושינגטון בעת ביקורו הנוכחי של אולמרט, אינם אלא "כוסות רוח למת". הם נולדו בחסות התאום הסיאמי השלישי והגדול מכולם, הנשיא בוש, שגם הוא בחזקת שלושת-רבעי בר-מינן פוליטי.

המזרח התיכון הוא כיום המעבדה העדכנית ביותר להוכחת הדארוויניזם - הישרדות הראויים והחזקים. אין מקום במזרח התיכון לחלשים. המזרח התיכון אינו אזור יציב. הדינאמיקה בו מייצרת, בקצב מהיר, שינויים ואתגרים שעימם יש להתמודד בזמן. ומי שאינו מצליח בכך, נופל.

שלום במציאות שמקצינה עימותים, אינו יכול להיות יעד מדיני ריאלי. שלום הוא סיסמא "גנובה" מהמציאות האירופית שאינה מתאימה למזרח התיכון, וכל כולה מסווה לכוונות האמיתיות של אלה שמשתמשים במלה. בדימויה האוטופי סיסמת השלום היא שיקוי מטמטם המטשטש את היכולת להפעיל קריאה נכונה של המציאות. ישראל, המתיימרת להיות בת דמותו של המערב הדמוקרטי במזרח התיכון, חושבת ומתנהגת בדור האחרון כמו המערב הדמוקרטי ועל כן גם מידרדרת כמוהו. באזור הגיאוגרפי שבו ממוקמת ישראל, התרבות המערבית אינה השלטת, המוסר המערבי אינו השליט והנורמות המערביות אינן אלה שעל פיהן אנו חיים. הדרך היחידה לשרוד כיום המזרח התיכון היא להגדיר היטב את מטרותיך ואת האינטרסים החיוניים שלך, ולהיות מספיק חזק ונחרץ בכדי לייצר הרתעה מפני תוקפנות, ולהגן על האינטרסים שלך בכוח אם יווצר בכך צורך.

כדי שתוכל להתקיים חייבת ישראל לעבור מ"מודוס ויוונדי" של "איש לאוהליך ישראל" בחזרה ל"אחריות קולקטיבית". חוסר הסימטריה האסטרטגית בין ישראל לבין יריביה /אויביה באזור, אינו מתיר לנו את המותרות של מחלוקות פנימיות, יריבות סקטוריאלית, הסתגרות אישית והתפרקות ממשמעויות הריבונות שנטלנו על עצמנו עם הקמת המדינה. אסור באיסור חמור, שהדאגה ל"שלום העולם" תגבר אצלנו על הדאגה ל"עניי עירנו". כי רק עניי עירנו הם שותפי אמת, שותפים ללא תנאי, וכל האחרים - הם שותפים על תנאי או שותפים בערבון מוגבל.

הכשלים של אולמרט, כמו אלה של אבו-מאזן, נובעים מעיסוקם בנושאי התפאורה במקום במהות ההצגה. נוסעים וחוזרים. הולכים ובאים. משחררים הצהרות נבובות וסתומות ומחליפים אותן כל שני וחמישי בהצהרות נבובות חדשות. מנסים לרצות את כל העולם, רק לא את עמיהם. מסבירים לציבור שבחר בהם - בשם העולם - מה הוא צריך, במקום להסביר לעולם - בשם עמיהם - מה הם רוצים. אין פלא לכן שתאומי הסיאם האלה הולכים והופכים במהירות לבלתי רלוונטיים.

אין פתרונות קסם לטווח הקצר

למצב הנוכחי אין פתרונות קסם ולא פתרונות לטווח הקצר. הקמת מדינה פלשתינית נכה אינה פתרון לאף אחת מבעיות האמת, היא רק תספק אכזבה נוספת לכל הצדדים, ייאוש נוסף והקצנה נוספת. המנהיגויות הנוכחיות בשני הצדדים אינן מסוגלות להביא שינוי ו"העולם הגדול" אינו רוצה להביא שינוי (הוא מוכן לדבר על שינוי, אבל לא לעשות), ובלי מנהיגות מקומית ראויה, גם לא יוכל לעשות זאת.

הפתרון טמון בשינויי אמת יסודיים בראיית המציאות בשתי האוכנוסיות – היהודית והפלשתינית-ערבית:

הציבור היהודי חייב להשתכנע שהערבים זנחו את כוונתם הבסיסית לחסל את הציונות באזור. חובת ההוכחה חלה על הערבים. ההוכחה עוברת דרך תוכנית אזורית, בהשתתפות בינלאומית אבל בניהול מקומי, ליישוב הפליטים הפלשתינים בחלקם בתחומי א"י המערבית ובחלקם מחוצה לה.

חובת ההוכחה עוברת דרך הפסקת השימוש באלימות ליישוב סכסוכים וקיום מנגנוני קבע להידברות ישראלית-פלשתינית. חובת ההוכחה עוברת דרך הפסקת האלימות המילולית וההסתה נגד הציונות, ישראל והעם היהודי. חובת ההוכחה עוברת דרך פתיחה של הדיאלוגים הדו-צדדיים לתקשורת ככל שרק ניתן. חובת ההוכחה עוברת דרך תוכניות לשת"פ אזורי ופתוח כלכלי אזורי מואץ, עם מטרות כמותיות קונקרטיות הניתנות לבדיקה אמפירית. חובת ההוכחה עוברת דרך לוחות זמנים ארוכים וריאליים, שתפקידם להבטיח ייצור התוצאות הרצויות, יצירת דפוסי חשיבה ושיפוט חדשים ושיפור האמון הדו-צדדי.

הציבור הערבי חייב להשתכנע שלישראל אין כוונות התפשטות באזור ויש לה אינטרס לסייע ביישוב הבעיות שנוצרו כחלק מהמאבק הכוחני בין הצדדים, אבל לא תהיה אחראית לפתרון. חובת ההוכחה חלה על ישראל.

הציבור הערבי חייב להשתכנע שישראל מעוניינת בהסדר, אבל לא במסגרת של התניות "שטחים תמורת שלום"; השכנוע עובר דרך מהלך שבו כחלק מהסדר כולל, תהיה ישראל מוכנה לדון גם בסוגיות טריטוריאליות, ללא תנאים או מחויבויות מוקדמים וללא ציפיות מוקדמות. שני הצדדים חייבים לבצע מהלכים "בלתי-הפיכים" בכדי לשכנע את זה את זה בכנות כוונותיהם ולהכביד על אפשרות הסתלקות מהם במקרה של מחלוקות בעתיד. הערבים חייבים להשתכנע שישראל תסייע ליישוב הפליטים חרף העובדה שאין היא מכירה ולא תכיר באחריותה ליצירת הבעיה, וכי פתרונות יישומיים לא יושגו בדרכים הצהרתיות והפגנתיות, אלא במהלכים מעשיים בשטח. הציבור הערבי חייב להשתכנע, שמדינה פלשתינית תוכל לקום באזור ותוכר על-ידי ישראל כחלק מתהליך פתרון בעיית הפליטים הפלשתינים; היא אינה תחילת התהליך אלא תוצאתו ויוגדרו מראש התנאים שבהתממשותם, תוכל לקום ולהתפתח בהסכמה ובתמיכה ישראלים.

הפתרון לבעיות הקיימות אינו עובר דרך אילוצים כוחניים של צד אחד כלפי משנהו ולא במהלכים פוליטיים בומבסטיים. לא ניתן לפתור את הבעיות בשיטת "זבנג וגמרנו", משום שלתהליכים שבהם מדובר היבטים פסיכולוגיים, אידיאולוגיים, סוציולוגיים, דמוגרפיים, כלכליים ועוד – כולם תהליכים עם קבועי-זמן ממושכים. אין ספק ששני הציבורים לוקים בקוצר רוח. הישראלים, משום שאצה לרבים מהם הדרך להיות "אמריקה של המזרח התיכון"; הערבים, משום שגם אצלם משך חיי אדם אינו ארוך מ-120 שנה, וגם משום שהבטיחו להם רבות, יצרו אצלם ציפיות מופרזות, וכולם היו רוצים לראות אופק אבל גם שיפור ממשי "במהרה בימי חייהם".

מילכוד תחושות הבטן והמנהיגות הרופסת

לטעמי, פתרון בעל סיכוי עובר דרך תוכנית לשת"פ עם הרשות הפלשתינית, ליישוב פליטים המתגוררים כיום באיו"ש ביישובי קבע חדשים, כחלק מתוכנית להקמת תשתית למדינה הפלשתינית. הרשות חייבת להעביר את מרכז הכובד של פעילותה מן התחום הפוליטי-פורמלי-הצהרתי, לתחום האזרחי-כלכלי-חינוכי, ליצירת בסיס ליישות מדינית שתוכל לפעול ולהתקיים עצמאית בשלום עם ישראל. כל דבר אחר ינציח את המצב הקיים ואף יחמיר אותו, יוביל לאי-שקט חברתי, יקצין עמדות, יחדש את האלימות ויאלץ בסופו של דבר את ישראל לחזור ולהקים "קיר ברזל" בינה לבין הרשות ואולי אפילו לפעול נגד הרשות או מי שיחליף אותה בכוח, עם הסכמת "העולם" או בלעדיה.

זו אינה משימה פשוטה מכמה וכמה סיבות:
ראשית, יש להסכים על התהליך, מטרות הביניים שלו, מסגרתו, קצבו, כללי הניהול והבקרה ועוד. במסגרת זו, תצטרך ישראל להיערך באיו"ש הערכות שונה מזו הקיימת כיום, שבעתיד תכלול גם ניוד תושבים יהודים כחלק מהמהלך הכולל, אבל ללא פינוי חד-צדדי.

שנית, יהיו לתוכנית מתנגדים באזור, שהאינטרס הפלשתיני אינו בראש סדר העדיפות שלהם, והם ינסו לטרפד אותה.

שלישית, אין וודאות שהרשות מסוגלת להוביל אפילו מהלך מוגבל כזה.

רביעית, המדובר בתהליך ממושך, שאת מלוא פירותיו ניתן יהיה לראות לאחר שנים. יתרונו ביכולת ל"גלגלו" – להרחיב או לצמצם – לפי מידת ההצלחה וההתקדמות של מהלכי ה"פיילוט".

חמישית, בעיות האמון והבדלי התרבות בין הצדדים. אלה יחייבו מנגנוני בדיקה והערכה אובייקטיביים וחיצוניים ל"שותפות" הישראלי-פלשתינית, לפחות בשלביה הראשונים.

שישית, לחץ ציבורי להרחיב את מסגרות היישום להיקף וקצב שיסכנו את הפרויקט כולו.

שביעית, קביעת מינון המעורבות הבינלאומית והערבית בתהליך אינו פשוט.

למרות שיקולים אלה, ומשום שהברברת הפוליטית של המנהיגות הנוכחית משני הצדדים ושל תומכיה מכל הצדדים אינה מובילה ליעד קונקרטי כלשהו, רצוי לקבוע יעד מציאותי, מעשי ולא בומבסטי ולהתקדם אליו בהדרגה. בלי יעד כזה, יחזור המזרח התיכון ה"דינאמי" לעסוק בפוליטיקה של כוח ו"כיפוף ידיים", ובצעדים ייצוגיים ופורמליסטים שיביאו רק קשיים ואכזבות. עיסוק כזה (במסגרת הקונספט של "הכול עכשיו") לא הביא דבר בעבר ולא יביא כנראה גם שום דבר בעתיד, אלא יקצין עמדות. הסכמי אוסלו נכשלו משום שעסקו בהצהרות "סתומות" ובמהלכים "הפגנתיים", שלא יצרו מציאות חדשה בשטח. כל צד נשאר בעמדותיו והתבצר בהן, כשהוא מצפה להתקפלות הצד האחר.

"המשוואה" שנרשמה בבסיס התהליך, לא הייתה מאוזנת מבחינת ה"ממדים". אין ולא יהיה איזון ממשי בין ויתורים בחומר לתמורה בניירת. זה מרשם כושל מראש. ומרשם כושל כזה היה הבסיס ל"אוסלו", ל"וואי", ל"שארם" ולכל הדיאלוגים האחרים שנכשלו.

בהסכמים "סתומים" ובתמורות לא מאוזנות, אין מגיעים לשינוי עמדות ותפיסות מהותיים. ניתן להגיע לחיזיון זמני של ויתור בכדי להשיג יתרון מוחשי בלי לשנות מציאות ועמדות מן היסוד. הסכם השלום עם מצרים אינו סותר כלל זה, אלא מהווה מקרה-גבול שלו. סיני הוא אזור גדול מאוד, מדברי, מיושב בדלילות רבה, מפורז מכוחות צבא ונשק כבד ומרוחק מאוד ממרכזי האוכלוסיה האזרחית של ישראל, ומאידך בעל חשיבות כלכלית רבה למצרים, ומגובה בערבויות אסטרטגיות וכלכליות של ארה"ב. עובדות אלה מעמידות לצד התמורה הטריטוריאלית של ישראל, תמורות מוחשיות של מצרים. אין בכך איזון, אבל יש בכך משקל נגדי סביר. כל עוד סיני אינו מיושב בצפיפות, במיוחד באזורי הגבול עם ישראל, הפרת הסכם השלום על-ידי מצריים מאפשרת "תיקון" הא-סימטריה גם על-ידי ישראל.

זה, כמובן, אינו המצב באיו"ש וברמת הגולן, ולכן כללי המשחק באזורים אלה חייבים להיות שונים. במקרה הפלשתיני האיומים הם מסוג אחר לגמרי והפתרון חייב להיות מסוג אחר. שחרורי כספים לא יועילו, והקלות כאלה ואחרות בתנועה לא יועילו. פינוי של מספר ישובים "בלתי חוקיים" לא יועיל, כוחות בינלאומיים לא יועילו וגם חיבוקים והצהרות תמיכה לא יועילו. כל המהלכים הללו אינם מבשרים שינוי ולכן לא יועילו. ויתורים חסרי-שחר לא יועילו, כי ויתורים חסרי שחר מייצרים דרישה לעוד ויתורים חסרי שחר.

שני הצדדים במילכוד, בגלל "תחושות הבטן" שלהם ובעיקר בגלל המנהיגות הרופסת שלהם. מדיניות האספירינים היא מדיניות כושלת, אם תימשך - צפויות לנו הפתעות בלתי נעימות גם באיו"ש.

תאריך:  24/06/2007   |   עודכן:  24/06/2007
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאומים עם אימפוטנציה מנהיגותית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא שמעתם על זה בתקשורת, בעיתונים לא נכתבה על כך מילה, אך עיר הבירה של ישראל הושמה ביום חמישי האחרון (21.6.2007)במצור ובעוצר, לראשונה מאז סיום המנדט הבריטי.
24/06/2007  |  אביעד ויסולי  |   מאמרים
מהו החזון הטכנולוגי העיקרי שהחברה שלך דוחפת?
24/06/2007  |  גיל פרוינד  |   מאמרים
לפני מספר שנים ביקש ממני לקוח לפתח עבורו טופס אלקטרוני. פתחנו visual studio, באמצעות drag & drop לכמה שדות על המסך וכמה שורות קוד, קיבלנו טופס ונתוניו נשמרו בבסיס הנתונים. אחר-הצהריים המערכת עבדה, הלקוח מרוצה, והמחיר זול. הטופס, דרך אגב, עדיין עובד.
24/06/2007  |  אבי רוט   |   מאמרים
כבר אמרנו זאת בעבר ונאמר זאת שוב, בגדול, הדמוקרטיה הינה שלטון הרוב הדואג גם לזכויות המיעוט, פשוט למדי נכון? ובכן לא פשוט ואינו תמיד נכון. עקרונות הדמוקרטיה הינם ברורים כל זמן שאנו עוסקים בניגודים ברורים ומובהקים, אך מה באשר לגווני האפור? מה קורה לעקרונות הדמוקרטיה כאשר שני הצדדים צודקים, כאשר זכויות שני הצדדים שוות, אמיתיות וזהות?
24/06/2007  |  אהרון רול  |   מאמרים
אם למישהו היה ספק בכך שבורג מאוכזב ממדינת ישראל, בא הספר "לנצח את היטלר", כדי להוכיח אותו על טעותו. רצית מדינה יהודית? רצית דמוקרטיה? החלט מה אתה מעדיף, כי המושג "מדינה יהודית דמוקרטית" הוא, אליבא ד'אברהם בורג, אוקסימורון. אפשר לקיים מדינה יהודית בישראל רק על-ידי שלילת זכויותיהם של תושביה הערבים, ולהפך. החלת הריבונות הישראלית על ארץ ישראל אינה בעיקרה האוטופיה שאבותינו חלמו עליה. להפך - בנימין זאב הרצל, "חוזה המדינה", חזה מדינה שתושביה היהודים והערבים שווי-זכויות ושאינה תחת ריבונות יהודית.
24/06/2007  |  אריק פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il