|   15:07:40
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מינוי מקצועי, לא פוליטי!

ארבע שנים - זה הזמן שלקח לצוות מקצועי להגיע למסקנה כי מדינת ישראל זקוקה לגוף הסברה לאומי עכשיו אסור לקלקל את ההישג: על ראש הממשלה לצרף לצוות המוביל - איש מחקר מקצועי
03/07/2007  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אולמרט, הגיע הזמן.

ד"ר גולד. יודע מה הוא עושה.

ד"ר ארליך. עושה מה שצה"ל לא עשה שנים.

להקים גוף הסברה לאומי
יוסי עבדי
בעת זו, בעוד לקחי המלחמה עודם נלמדים, ראוי כי ראש הממשלה יורה על הקמתו של גוף הסברה לאומי, אשר יאגד תחת קורת גג אחת את כלל מנגנוני התקשורת * גוף מרכזי - שיפיץ מידע, יפיק חומרים, יספק מרואיינים, ויציג משובים
לרשימה המלאה

בשעה טובה: הממשלה אמורה לדון בקרוב בהקמתו של מטה מקצועי חדש שיפעל מטעם משרד ראש הממשלה, ויהיה הגוף המרכז של מערך ההסברה הישראלי. לאחר שהנושא היה מתוכנן לעלות לדיון ביום ראשון, 1 ביולי, הוא ירד ברגע האחרון מסדר יומה של ישיבת הממשלה.

מקורביו של אהוד אולמרט מספרים כי בראש מטה ההסברה יעמדו כעשרה אנשים, ובראשם איש אמון "בעל כישורים מתאימים". ממשרד ראש הממשלה נמסר היום כי המועמד המוביל לתפקיד הוא יעקב גלנטי, המשמש כיום כראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה, כאשר לצידו "יוצב אדם נוסף שיסייע לו". ההחלטה על הקמתו של הגוף החדש, נולדה בעקבות המלצותיו של צוות מטה מקצועי, בראשותו של מזכיר הממשלה היוצא, ישראל מימון, אשר הוביל עבודת מחקר במשך כארבע שנים בתחום ההסברה.

אלא שאנשיו של מר מימון לא המציאו את הגלגל. מבקר המדינה הצביע כבר בשנת 2002 על שורש הבעיה, והוא - היעדר גוף ממלכתי בעל סמכויות הדרושות לריכוז הטיפול בהסברה. המבקר המליץ כבר אז לקבוע תפיסת הסברה כוללת לנושאי חוץ וביטחון ברמה הלאומית, ולגזור בהתאמה את המבנה, הארגון והמשאבים הדרושים, ובראשם - את "גורם העל", אשר אמור להנחות ולייצג את מערך ההסברה ליד שולחן הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני.

בעקבות כשלי ההסברה במלחמת לבנון השנייה, חזרנו והדגשנו, גם מעל במה זו, כי ישראל נדרשת להקים "גוף הסברה לאומי" - גוף הסברה עליון, שיאגד תחת קורת גג אחת את כלל מנגנוני התקשורת. גורם מרכזי - שיפיץ מידע, יפיק חומרים, יספק מרואיינים, ויציג משובים. במערכת מורכבת מעין זו, את המאבק על דעת הקהל, לא ניתן לנצח באלתורים, גם אם ננסה.

ארבע שנים?


קשה להבין מדוע נדרשו ארבע שנים שלמות כדי להגות תפיסה שכבר היתה קיימת. הכל כבר נכתב, הכל כבר נאמר. דוח מבקר המדינה, כאמור, כבר שרטט את כל הצרכים כולם. במהלך שבע שנים, מאז ראשית ימיה של האינתיפאדה הפלשתינית השנייה ועד היום, מתנהלת ישראל ללא דרך, ללא מצפן, ובלא נווט מוסמך. במשך שנים, גופי ההסברה פעלו האחד נגד השני. לפעמים, היתה זו מלחמת כוחות בין הראשים, ולעיתים קרובות עוד יותר, היה זה פשוט חוסר תיאום רשלני. היה זה משול לגוף אדם ללא מנגנון מנהל: יד אחת עשתה כרצונה, יד אחרת נהגה על דעתה, והרגליים - התהלכו אחת לכיוון מזרח, האחרת לכיוון מערב.

הגיעה העת שבמשרד ראש הממשלה יפנימו כי מלחמת ההסברה היא מלחמה בפני עצמה, ויש לה חיים משלה. כלי התקשורת הם נשק חדש בשדה הקרב המדיני-ביטחוני. המאבק על התקשורת, נתפס כיום כחלק מהמאבק על התודעה של קהלי היעד הרלוונטיים, לשם השגת לגיטימציה בינלאומית למהלכים מדיניים או צבאיים. "ניצחון תקשורתי", משמעותו השפעה בכיוון הרצוי על תפיסת המציאות אצל "קהל היעד", בעוד הפסד בזירת התקשורת עלול להתבטא באובדן הלגיטימציה המדינית.

אנחנו תקווה כי ראשי גוף ההסברה החדש יצליחו להפנים את המשימות הרבות שניצבות בפניהם, ואכן רבות ומרובות הן. מקורבי ראש הממשלה חוזרים ומדגישים כי מי שיעמוד בראש הגוף יהא בעל "כישורים תקשורתיים מתאימים". אלא שכאן, איננו נדרשים לאיש תקשורת וספינים בראש המערכת. המלחמה על ההסברה היא למעשה המלחמה על המידע, המאבק על הנתונים. בראש המנגנון אנו נדרשים לאיש מקצוע, איש מחקר, לאדם בעל עומק זיכרון היסטורי, אדם שיודע לנהל נתונים, אדם בעל ניסיון מוכח. אכן, מומחים בתחום התקשורת והפרסום נחוצים, אך זאת לצידם של אנשי המחקר.

בישראל ישנם לא מעט גורמים העונים לקריטריונים הללו, והחוכמה היא לאחד ביניהם, "לנצל" את מיטב כוחם. על ראש הממשלה לבחון אפוא היטב את בחירתו. הגיעה העת כי נבחר מועמד כתוצאה ממינוי מקצועי - ולא פוליטי. במסגרת זו, ראוי לשקול מועמדותם של מספר אישים עם 'קבלות בשטח'. להלן מספר שמות אפשריים, אם כי בוודאי שלא יחידים:

1. ד"ר ראובן ארליך: מנהל "מרכז המידע למודיעין ולטרור" במרכז למורשת המודיעין. עם צוות אנשים מצומצם בלבד, הצליח ד"ר ארליך, בכיר בתחום המודיעין והמחקר, לנהל אתר מידע והסברה בעל עומק יוצא דופן. האתר מתנהל בשפות שונות, ומספק מענה הסברתי ומחקרי מיידי לאירועי הביטחון השוטפים. למעשה, פרסומיו של ד"ר ארליך מהווים תחליף ראוי, אך מצער, לחידלון הצבאי בתחום המידע.

2. ד"ר דורי גולד: לשעבר שגריר ישראל באו"ם. כיום, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. המרכז שד"ר גולד עומד בראשו, מפרסם, מידי יום, מאמרי דעה ומחקר מטעם טובי החוקרים בישראל. תוצריו הם ציר מרכזי בידיהם של גופי הסברה יהודיים ברחבי העולם.

3. תא"ל (במיל.) יגאל כרמון: מייסד ונשיא ממר"י -Middle East Media Research Institute. כרמון, גם הוא בכיר בתחום המודיעין, הקים מכון בעל שם עולמי, העוקב אחריהתקשורת במזרח התיכון, תוך שהוא מציע ניתוחים מקוריים של מגמות פוליטיות, אידיאולוגיות, תרבותיות ודתיות במזרח התיכון. כרמון הינו איש מידע, איש ניתוח, איש מחקר.

המשימה העיקרית: גוף מידע מוביל


הנה כי כן, מעבר למנגנון הפיקוח האדמיניסטרטיבי שנדרש לו הגוף החדש, קיים צורך מהותי ומיידי בגיבוש צוות מידע מקצועי. אין צורך בגדודי מסבירים, אלא בחצי מניין אנשים שינהלו את התחום באופן רשמי ומסודר. בעוד הפלשתינים שולטים במלחמת המידע האינטרנטית, ישראל ניצבת כעירומה. האתרים הממלכתיים, ובראשם אתר משרד החוץ, "שכחו" שאנחנו במצב של מאבק מתמשך. אין נתונים מסודרים אודות מספר הפיגועים שבוצעו במהלך 7 השנים האחרונות, אין רשימת פצועים, אין תיעוד סיכולים, אין דפי מסרים אודות המדיניות ההומאניטרית של ישראל בשטחים. אפילו את מספר הנפילות של רקטות הקסאם תתקשו למצוא. באתר משרד הביטחון, כך לדוגמה, "מלחמת לבנון השנייה" בקושי מוזכרת.

בשנים האחרונות הצליחו הפלשתינים "להמציא את ההיסטוריה מחדש". הם הציפו את הרשת בנתונים ותיעוד. הם הציגו סטטיסטיקות אודות שעות הסגרים, מספר הפצועים, כמות ההורגים, אחוז העניים, וידעו לפצל את הדיון לחתך של ילדים, מבוגרים, נשים וקשישים. הם הציגו תמונות חדשות מידי יום, תמונות המתעדות את "הצדק הפלשתיני".

ארגוני זכויות האדם, מצידם, מסייעים להם במלאכה. מדי יום מועלים עידכונים שוטפים אודות פעילות צה"ל ו"פשעי המלחמה", כלשונם. אלא שאם נחפש את התגובה הרשמית של ישראל לטענות הללו - ניוותר בידיים ריקות. ובאין תגובה - אנו למעשה מעלים את הטיעון הפלשתיני לרמת ה"אמת". הצופה הזר, מי שאינו מקורב לנבכי הסכסוך, מקבל את העמדה הפלשתינית כעמדה ה"בלעדית". התוצאה: שכתוב ההיסטוריה לאורך שנים.

כאמור, יש לברך על המהלך האסטרטגי במערך ההסברה. מלאכתו של המוביל החדש ועוזרו לא תהא קלה. מחד-גיסא, הם צפויים להתמודד עם מלחמות "אגו" לא פשוטות מצד ראשי משרד חוץ, משרד הביטחון וצבא ההגנה לישראל. מאידך-גיסא, ישנו החשש כי באין שליטה מפוקחת, משימות יפלו להן בין כסאות המשרדים, כאשר צד אחד יאשים את השני באחריותו. רק ניהול אחראי, רק צוות בעל ניסיון וכושר מחקרי, רק ניהול עם מתווה דרך, עם אסטרטגיה, עם יוזמה, עם מעוף, עם יצירתיות - רק אלה יחזרו את ישראל למקומה הנכון במפת התקשורת העולמית.

המאמר פורסם לראשונה באתר "אומדיה"
www.omedia.co.il
תאריך:  03/07/2007   |   עודכן:  03/07/2007
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מינוי מקצועי, לא פוליטי!
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תוכי יוסי
3/07/07 14:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קומץ קוראי הנאמנים ובני משפחתי סובלים מרה מנטייתי המוזרה לעסוק בצל"שים ובעיטורים, שלא/מעניק צה"ל ללוחמיו. לפני יותר משנה, עתרתי עם חברי ל"פורום לאזרוח תחקירי קרבות ולקחי מלחמה" לבג"צ, כדי שארכיון צה"ל יחשוף בפנינו את תיקי ועדת העיטורים אחרי מלחמת יום הכיפורים.
03/07/2007  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כשאנו רואים הפגנות המוניות נגד החלטה לא להגיש כתב אישום בסעיף שאין מספיק ראיות משפטיות כדי להרשיע, אנחנו חייבים לבחון מה קרה לנו כחברה, שחלקים חשובים בה מתלבטים אם מותר או אסור לאכול חזיר אבל לא מהססת לטרוף בני אדם. חיים. בלי ראיות. בלי בסיס משפטי. בלי תשתית עובדתית המוכיחה את אשמתו מעל לכל ספק סביר.
03/07/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
בתיקי תלונה שעניינם עבירות מין מקיימת המשטרה, תדיר, עימות בין המתלוננת לחשוד. כך ממש נוהגת המשטרה, תדיר, בתיקים כגון דא שעניינם בין "בוזגלו" לאשתו או בו "ברקוביץ" לחברתו/גרושתו/פילגשו.
בשנת 2002 הודיעה אירן באופן רשמי כי היא מפתחת יכולות גרעיניות, תחת המטריה של הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית International Agency for Atomic Energy (IAEA) בראשותו של מוחמד אל ברדאעי.
03/07/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
יום שני, מיד לאחר מהדורת החדשות, אני ממתין כבר לטישירט השחור ומנת הג'ל השבועית, עכשיו אני הולך ליהנות מתוכנית אירוח שתשכיח ממני את טרדות היום, הקסאמים בשדרות, הנשיא האנס, וכמובן את הפוליטיקאים. הנה זה בא. הנה האייקון אליל הנשים תופס מסך. הפעם להפתעתי מכנס שחור, טישרט שחור, ג'ל, קיפוץ בבוני משהו וחיכוך ידיים, הכל ע"פ המסורת. הגידו שלום לתמיר והלהקה - כבר מתחילים...!
03/07/2007  |  אשר גרלר   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"העסקה הירדנית - תרמית של אולמרט"  /  רותי אברהם
השב"כ: "החמאס הקים מפקדה בי-ם"  /  ניר יהב
מצרים: בקרוב יחודש המו"מ לשחרור שליט  /  יהונתן דחוח-הלוי
יאיר לפיד החלף דיסקט  /  גורי גרוסמן
באומץ, בפרגמטיזם, בנדיבות  /  ענבל בר-און
אהבת הפתח  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il