השנה החולפת היתה הגרועה ביותר בארה"ב מאז 1990, מבחינת מספר ההרוגים בתאונות דרכים: 42,850 נהרגו בכבישים, עלייה של 1.7% לעומת 2001 בה נהרגו 42,116 איש. שנת השיא של לפני תריסר שנים, גבתה מספר שיא של 44,599 הרוגים.
מספר הפצועים ירד ל-2.9 מיליון איש, לעומת כ-3 מיליון אמריקנים שנפצעו בתקופה המקבילה אשתקד.
כך עולה מנתוני NHTSA - הרשות האמריקנית הלאומית לבטיחות בדרכים, המתפרסמים השבוע בארה"ב. לדברים חשיבות ערב הענקת מיסוד אקדמי לחקר תאונות הדרכים, בכנס אשר יערך היום (ה', 1.5.04) במחלקה לקרימינולגיה של אוניברסיטת בר-אילן.
המיסוד האקדמי נדרש בישראל בדחיפות לנוכח המסקנה החוזרת ועולה בכל המחקרים והוועדות שדיווחו בתקופה האחרונה בישראל, אשר הצביעו כי אין בארץ כל בסיס נתונים אמין וחד משמעי לפיו ניתן לנתח בישראל את הסיבות האמיתיות לתאונות הדרכים.
באין בסיס נתונים מוצק, אין אפשרות לנהל בישראל מאבק ממוקד.
בארה"ב הנתונים מעוגנים היטיב בממצאים, וכך ניתן לנסות למגר את נגע תאונות הדרכים.
להלן עיקרי המסקנות מארצות המוצא מהן מיובאות ארצה המכוניות הפוגעות.
כרבע מההרוגים - 10,626 איש, נפגעו בתאונות שנגרמו מהתהפכות גי'פים ו-42% מהתאונות קשורות לאלכוהול - נתון הגובר ברציפות מאז 1999. 59% מההרוגים נימצאו כשגופם אינו חגור בחגורות בטיחות.
נתוני המרכז הלאומי לחקר הניפגעים - Fatality Analysis Reporting System, כפי שהם מתפרסמים באתר האינטרנט של הרשות הלאומית האמריקנית לבטיחות בדרכים.
הולכי רגל
אחד מכל חמישה הולכי רגל שנהרגו בתאונות - נפגע בתאונת פגע וברח. במחקר שנערך במשך כל 25 השנים האחרונות, עולה בברור כי ילדים וזקנים הם החשופים בעיקר לתאונות כהולכי רגל.
לא פחות מ-175,000 הולכי רגל ניקטלו במהלך חצי היובל האחרון: 18% היו מעורבים בתאונות פגע וברח. 78% נהרגו על כביש ישר ולא בצומת, 44% נהרגו על כביש בו לא היה מעבר חצייה, 64% נהרגו בכבישם עירוניים, 63% מההרוגים היו גברים, 46% מהתאונות התרחשו בין 6 בערב לחצות הלילה, 18% מהתאונות התרחשו בין חצות ל-6 בבוקר.
גי'פים:
עלייה של 5% נרשמה בתאונות גי'פים: 10,626 איש נהרגו בהתהפכות כלי רכב בעלי הנעה 4X4, 'האשמים' וכמחצית מהעלייה הכוללת בתאונות הדרכים.
ילדים:
מספר הילדים בגילאי 7 ופחות אשר ניפגעו בתאונות, ירד באופן דרמטי עד ל-980 הרוגים, לעומת נתונים ארבע סיפרתיים בשנים קודמות.
נערים: עלייה של 9% בלדים הרוגים בגילאי 8 עד 15.
נהגים צעירים:
עלייה מתונה, סך הכל 7,722 הרוגים בגילאי 16 עד 20.
אופנועים:
עלייה רצופה בת 5 שנים בהרוגים, עלייה של 24% במספר ההורגים בני 50 פלוס.
אלכוהול:
בדמם של 42% מההרוגים נמצאו עקבות אלכוהול. ירידה של 7.2% נרשמה ברמות האלכוהול הנמוכות (0.01 - 0.07) עלייה של 4.7% נרשמה ברמות האלכוהול הגבוהות (0.08 ומעלה). מאז 1999 נרשמת עלייה במקרי מוות הקשורים בצריכת אלכוהול בנהיגה.
משאיות: ירידה בת 3.55 בתאונות הכרוכות בפגיעת משאיות כבדות.
הנזק הכלכלי:
הנזק הכלכלי למשק הלאומי הגיע לפי ההערכות לסכום שיא של 230 מיליארד דולר, כ-820 דולר בממוצע לנפש.
שר התחבורה הישראלי עומד לצאת בתכנית של חילוט מכוניות אשר היו מעורבות בעבירות על חוקי התנועה.
שר התחבורה האמריקני, נורמאן מינטה, יצא בקריאה לנהגים לקחת אחריות גדולה יותר על חייהם ועל חיי חבריהם האזרחים.