|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

איסור פרסום שמות חשודים

הצעת החוק האוסרת על פרסום שמות חשודים עד למועד הגשת כתב אישום - מקבלת תאוצה בכנסת. המתנגדים והתומכים לא מתארים את המציאות באור הנכון - יש פער בין חופש העיתונות ובין ההגנה על הפרטיות ושם האזרח הקטן והממוצע נופל ונפגע. על העיתונות כולה לעשות חשבון נפש, כי יש לה השפעה רבה על הולדת הצעת החוק. עם זאת, יש צורך לאזן בין זכויות האזרח ופרטיותו לבין התקשורת וזכות הציבור לדעת
31/12/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
אדם שוב

אין זו הפעם הראשונה, שהצעת החוק בדבר איסור פרסום שמות חשודים/נחקרים מגיעה לידיעת הציבור ומעוררת בצדק ויכוח סוער. לפני כמה שנים, העלו הח"כים רשף חן (שינוי) ואיוב קרא (ליכוד), הצעה ברוח דומה וכמעט באותם ניסוחים, לאמור: איסור פרסום עד להגשת כתב אישום, אלא אם מדובר בפרשה ובאישיות שיש עניין לציבור בפרסום ובאישור גורם משפטי.

אין ויכוח בין התומכים והמתנגדים שעקרון חופש העיתונות - וזכות הציבור לדעת, הם עקרונות בסיסיים מושרשים וערכיים בחברה דמוקרטית.

הפער בין הדעות נובע ברווח שבין חופש מוחלט לבין המגבלות שניתן להטיל על המידע והעברתו לציבור באמצעות התקשורת הרב גונית.

רוב הציבור וגם חלק מן המתנגדים, לא מודעים ולא בקיאים דיים, בהליכים ובפרוצדורה המשטרתית פלילית המלווה את האירועים שהם נשוא החקיקה המתגבשת אשר מעוררת את הויכוחים הלוהטים.

אם ניקח לדוגמא את הפרשיות האחרונות הבולטות של הימים האחרונים כגון: מעצרו ושחרורו של העיתונאי אדם שוב, ומאידך פרשת ההונאות בביטוח לאומי וחברות הביטוח ע"י בימוי תאונות דרכים בהם מעורבים רופאים בכירים, או פרשיות המעצרים של בכירים באגף המיסים ובמשרדי הממשלה השונים.

מפרשיות אלה ניתן ללמוד את הבעייתיות הקיימת בתחום שבין העקרונות הבאים: מחד "עקרון חזקת החפות" - ומאידך "חופש העיתונות" - וזכות הציבור לדעת.

ברור, שפרשיה כמו העיתונאי אדם שוב, או יתר המקרים שפרטתי, הן בעלות עניין ציבורי, סיפור טוב, כותרות יפות ומוכר עיתונים. אבל - אילו היו נוהגים באיפוק ובאיזון או בהתאם לאמור בהצעת החוק, התמונות שחזינו בהן, כאשר העיתונאי מובל בצורה מבזה ומושפלת באזיקי ידיים ורגליים בפרוזדורי בית המשפט לעיני כל הצלמים, לא היו קיימות.

אילו היתה הוראה של איסור פרסום לפני הגעה לשופט והחלטתו בנושא - הציבור היה מתרשם אחרת. ההד והכתם שבפרסום המוקדם על האיש, חבריו, משפחתו, או ילדיו במקרה של איש משפחה - לא נמוגים ונמחקים במהרה.

התוצאה: העיתונאי אדם שוב, שוחרר כעבור יום ממעצרו כאשר התברר שהתלונות נגדו קלושות ולא מבוססות וכנראה שהתיק ייסגר, אך הכתם לא ירד במהרה.

אני מסכים עם המתנגדים, כי תפקידה של התקשורת לבקר, לברר, לא להסתיר ולא לתת יד להסתרה או מריחה של פרשיות תחת הכסות של אי פרסום שמות חשודים. יש אמת בטענות, כי כמות הפרסומים יחסית לכמות הנעצרים והנחקרים היא מזערית ומתרכזת בעיקר באנשי ציבור, בידור, וידוענים למיניהם ולא באזרח הקטן. אבל בין לבין - יש הרבה אזרחים כמו בעלי חברות בנקאים, אנשי עסקים, פקידים בכירים, בעלי עסקים, ששמם הטוב הוא עיקר רכושם, וכשהוא נפגע - עולמם האישי והעסקי מתמוטט.

אנשי עסקים הנעצרים/נחקרים על העלמת מס, מתן שוחד, חשבוניות פיקטיביות, הברחות מכס וכו', אם וכאשר הם נעצרים ומובלים באזיקים, כבודם ותדמיתם נהרס גם כאשר מתברר כעבור מספר ימים או שבועות, שאין ממש בטענות ואין מי שיפצה אותם.

הסכנות שבמעצר/חקירה לעיני התקשורת היא רבה, שהרי ניתן בקלות לפברק תלונה על תקיפה מינית, שוחד, פדופיליה, מתוך נקמה, רצון לפגוע במתחרה או לפעמים טעות בתום לב, אבל עד שהטעות מתבררת, זה לפעמים מאוחר.

הציבור לא יודע - שבמקרים רבים, עפ"י החוק הקיים ניתן לשחרר עצור/נחקר ע"י גופי החקירה השונים בתחנת המשטרה, ללא פרסומת וללא תקשורת.

אבל, המשטרה במקרים רבים - כדי לקבל תשומת לב תקשורתית, להוכיח שהיא חיה ובועטת ופועלת, מביאה את העצור/נחקר בכוונה לבית המשפט, שם יש עדת צלמים ועיתונאים, כדי לפגוע באדם, להשפילו לשחררו ע"י שופט - דבר שיכלו לעשות בתחנת המשטרה.

אז נכון, שכבר לפני מספר שנים, הוכנס תיקון לחוק המאפשר, לבקש משופט איסור פרסום שם של עצור, אבל רבים לא יודעים זאת ורבים לא מספיקים לבקש זאת, כי שמם ותמונתם מודלפים החוצה לתקשורת לפני הגעתם לבית משפט.

בכל הדיונים, המאמרים והסימפוזיונים המקצועיים, גם במסגרות כמו לשכת עו"ד והעיתונות - הדגישו את נושא פומביות הדיון בבתי המשפט, את הכיסוי העיתונאי האפשרי ואת מתן השירות לציבור, תוך עמידה על עקרונות וכללי האתיקה העיתונאית - בפרסומים השונים.

אבל בכל הדיונים, לרבות מסע ההתנגדות המאסיבי והציבורי שמנהלת העיתונות ואנשי מקצוע, פרשנים ואנשי ציבור, מכל קצוות הקשת הפוליטית - נשכחה, או הושתקה בעיה יסודית ועקרונית והוא העיקרון של "חזקת החפות" מחד וההגנה על שמו, משפחתו, ילדיו של החשוד מפני פרסום שמו וההאשמות נגדו בכל כלי התקשורת, רק מפני שהוא הוחשד, הובא לבית משפט, הוגשה נגדו תלונה, מבלי שהיה זמן לברר את מהות האשמה תכנה והיכולת להוכיחה - מאידך.

הקלישאה המקובלת של תמונה אחת שווה אלף מילים - מקבלת במקרים רבים ממדים מפחידים ומפלצתיים - שהרי תמונה בעיתון או בטלוויזיה של אישיות ציבורית, פוליטית עסקית או בידורית - באזיקי ידיים ורגליים מובלת ממכונית משטרה, לתחנת משטרה או במסדרונות בית המשפט לפני עדת צלמים ועיתונאים יכולה להרוס קריירה, עסקים ולפרק משפחה - וכבר היו דברים מעולם.

ולמה העיתונות אשמה וחלקה רב בקידום ודיון בהצעת החוק, מאחר והעיתונות ברוב להיטותה רצה לפרסם מעצר, חקירה, הגשת כתב אישום - אך צנועה מאד מאד במתן פרסום או כיסוי עיתונאי, כאשר מתברר שמדובר בתלונות שווא, בסגירת התיק, בזיכוי או בטעות או ברשלנות שהובילה לחשוד לחקירה ולכל מערכת ההשפלה והביזוי הציבורי.

לזכותם של עיתונאים וכתבי משפט רדיו וטלוויזיה - הם היו מספיק כנים להודות במפגשים מקצועיים וכנסים, כי מתן כיסוי לאחר השלב הראשון של הגילוי או הסקופ שהשיגו - הנושא כבר יותר לא מעניין, הן מבחינה מקצועית או מחוסר זמן מסך בטלוויזיה, או בעיתון אבל בעיקר שהם כבר עסוקים בפרשיות אחרות חדשות ומה שהיה לפני שבועיים, חודש או שנה - כבר "פסה" מבחינתם של עורכי העיתונים והתוכניות בטלוויזיה.

יוצא - שאיש ציבור או אדם אחר - שסוקר, צולם עם אזיקים, עם כתב אישום או עם שוטר ליווי - שיצא זכאי או התיק נגדו בוטל או שעניינו גווע לאיטו מחוסר עניין לציבור או נסגר מחוסר אשמה או חוסר ראיות מספיקות - לא מקבל אזכור בעיתונות ואם כן, בעמוד 17 למטה בשלוש שורות מסכנות.

יש להזכיר, כי בתקופתו של טומי לפיד כשר משפטים וביוזמתו - תוקן החוק הפלילי בנקודה זו - אשר חייב את עורכי העיתונות לפרסם בהחלטה זהה ובמקום בולט את תוצאות החקירה או המעצר של האישיות שדווחו עליה, כדי שהציבור יקבל תמונה שלמה.

יש להדגיש כי בפועל הדבר לא בוצע ורק מי שנתמזל מזלו או יש לו קשרים עם עיתונאים, עורכים, פוליטיקאים זוכה לכתבה מנקה מסבירה - המאפשרת לו להסביר את גרסתו, להסביר מה קרה - למה זוכה, למה התיק נסגר, מי העליל עליו ומי רצה לפגוע בו ובכך להציל חלק מכבודו אבל אלה הם רק יחידי סגולה ומה עם היתר?

לאור המצב כפי שתואר לעיל, נראה לי שהחוק כנראה במקומו אבל יש צורך לאזנו במידתיות הראויה - כדי לשמור על הערכים הבסיסיים של האזרח במקביל לציבור והתקשורת.

הצעתי אם כן - אומרת:

א. איסור הפרסום יחול 48 שעות לאחר המעצר עד להבאתו של העצור/נחקר בפני שופט מעצרים.
ב. יעשו סידורים מנהלים ופרוצדורליים - להביא לידיעת העצור על זכותו לבקש אסור פרסום שמו.
ג. הנהלת בתי המשפט - תנחה את השופטים לדון בסוגיות הפרסום או אי פרסום בזמן המעצר גם מיוזמתם.
ד. שופט, אם נתבקש או מיוזמתו - יחליט בכל מעצר והארכתו לגבי אי פרסום או פרסום , תנאיו מגבלותיו ואורכו.
ה. תוטל סנקציה רצינית על הפרת צו השופט על עיתונאים עיתונות ועורכי עיתון.
ו. תוטל אחריות על בעלי אתרי אינטרנט ועורכיו - על הפרת הצו.
ז. ניתן יהיה לערער על החלטת השופט בפניו או ערכאה גבוהה יותר.

לדעתי, מציאת הסדר שיאזן בין העקרונות והרצונות, מבלי שיפגעו באופן בוטה וגורף זכויותיו של האזרח - ומאידך זכויותיו של הציבור ותפקידה של התקשורת במדינה דמוקרטית - הוא חיוני והכרחי.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  31/12/2007   |   עודכן:  31/12/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איסור פרסום שמות חשודים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. סובול
31/12/07 13:42
 
הנ"ל
31/12/07 15:09
 
אחד שואל
31/12/07 16:49
 
יודעת דבר מפנים
31/12/07 18:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח מרכז אדוה לצדק חברתי, שמילא את כותרות העיתונים לפני מספר ימים, משקף לנו את הנורא מכל: חורבן שנגזר עלינו מבית - בעוד אנו ממוקדים בעיקר בסכנות מבחוץ. מדינת ישראל, השבויה בידיהם הלא אמונות של פקידי אוצר נטולי ראיה לאומית, חזון ותפיסה ערכית יהודית וחברתית, מסכנת את קיומה בהמשך צמיחתם של הפערים החברתיים. אלו, בתורם, עלולים להביא לחורבנה, לחורבננו.
31/12/2007  |  רוני שטרן  |   מאמרים
קבלו ציטוט: "אני יש לי מגבלה. אני מדבר בצורה פשוטה, ואומר את האמת שאחרים רוצים לומר, ולא מעיזים" (מתן וילנאי לגאולה אבן, "יומן שישי", 28.12.07). מי שמתנסח ככה ("אני יש לי מגבלה"), רוצה לומר, שהוא בניגוד לאחרים, מפלס את דרכו בפוליטיקה, מבלי להיעזר ביתרון הבלתי מוסרי הגלום בשקרים.
30/12/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בית פרומין היה שייך למשפחת פרומין, אשר ביקשה להקים שם בניין משרדים של מפעל הביסקוויטים "פרומין". הבניין, ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים שימש משכנה הזמני של הכנסת בשנים 1950-1966, כלומר בעת כהונת חמש הכנסות הראשונות, עד למעבר הכנסת למשכן הקבע בגבעת-רם ב-‎30 באוגוסט ‎1966.
30/12/2007  |  אראלה גולן  |   מאמרים
שמות, פרק א', ט"ו-כ"א, סיפור המיילדות העבריות:
30/12/2007  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
עדנה ארבל, פרקליטת המדינה לשעבר, איננה חשודה, כנראה, כמי שמבקשת להתנכל לחיים רמון בגלל רעיונותיו המדיניים; ובכל זאת, כאשר עלתה בבית המשפט העליון הסוגייה של כשירותו של מי שזה עתה הורשע במעשה מגונה, היא היתה נחרצת במיוחד. למרות, אולי, שמקצת מן הרעיונות ההזויים שלו לא יידחו, מן הסתם, על הסף אם חלילה הם יעלו לדיון בבית המשפט העליון.
29/12/2007  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il