|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

משפטים סח

עבדות, מאז ועד בכלל

בנושא הכי אקטואלי, דוח וינוגרד, עסקנו בעבר לא אחת. הבענו דעתנו עוד בטרם הוקמה הוועדה - שחבל על הכסף, על הזמן שיושקע בה, משום שכמו כל קודמותיה, היא לא תשנה דבר
01/02/2008  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע פותחת בדיני עבד עברי ואמה עבריה. נושאים אלו נדונו רבות בעבר וגם כיום הם נישאים, בעיקר בפיהם של אבירי זכויות האדם המכורים להומניזם, בתהייה על מה שמתפרש אצלם כחוקים המתעלמים מזכותו הבסיסית של כל בן אנוש לחופש וכו'. הפרשה עמוסה בדינים המתייחסים לתחומים שונים, ובשנים קודמות עסקנו בכמה מהם, כולל בעבד עברי על קצה המזלג. גם כעת יכולנו לבחור נושא שיתאים יותר לאוירה השוררת אצלנו, ביחוד עם פרסום דוח הוועדה בראשות השופט וינוגרד השבוע, בפרשת משפטים. מה גם שדיני עבד עברי אינם תקפים כלל מזה דורות רבים, מאז שהושעו דיני היובל בגלות הראשונה. כלומר, דינים אלו היו תקפים רק בימי בית ראשון.

אם כך, למה לעסוק במשהו שלכאורה, לחלוטין אינו אקטואלי משתי סיבות: א. כי בנושא הכי אקטואלי, דוח וינוגרד, עסקנו בעבר לא אחת והבענו דעתנו עוד בטרם הוקמה הוועדה - שחבל על הכסף ועל הזמן שיושקע בה, משום שכמו כל קודמותיה, היא לא תשנה דבר. לא נראה שמשהו השתנה עד כדי להצדיק התייחסות של הח"מ לדוח הסופי שפורסם השבוע. ב' כי מה שנראה לחלוטין לא אקטואלי, רק נראה כך. כי במבט עכשוויסטי, כל העניינים הרוחניים/רעיוניים/הגותיים וכו' נראים לא אקטואליים. אבל לאמתו של דבר, עניינים אלו הם הכי אקטואליים פשוט משום שהם נצחיים.

כאמור, התורה פותחת את פרשת משפטים שנאמרה במעמד הר סיני - בהמשך ישיר לעשרת הדברות - בדיני עבד עברי ובמכירת הבת לאמה עבריה, דינים שתחולתם רק בארץ ישראל ובזמן שהיובל נוהג; בזמן ש-'כל יושביה עליה' בלשון חז"ל, כלומר כאשר כל עם ישראל מרוכז בארץ ישראל. והנה אנחנו קוראים בתורה פרשה זו מדי שנה ואף מתעמקים בדיני העבד והאמה בניסיון להרחיב ולהעמיק הבנתנו בהוראות התורה, ממש כאילו דינים אלו נוגעים לנו ביומיום של שנות האלפיים. מוזר, לא ובכן, ממש לא. התורה היא נצחית ודינים אלו, כמו כל דיני התורה, קיימים ברובד הרעיוני רוחני, ומתווים אורחות חיים לכל יהודי בכל זמן. על כן החלטנו לעסוק בעניין הכי אקטואלי שמציעה לנו פרשת השבוע ולהתעלם מרעשי הרקע של האקטואליה התדמיתית. במלים אחרות, מוטב לנו להתבונן בהוראות הנצחיות - ולכן אקטואליות תמיד - של התורה, מלדשדש במי האפסיים של היומיום.

ההמשך מכאן ואילך מבוסס על תורת חב"ד, ובעיקר על מאמר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש (ואלה המשפטים, תשי"ד). בתחילת הפרשה (שמות כ"א) מתייחסת התורה לשלוש ישויות שהן ארבע. הישות הראשונה, עבד עברי: [ב] כי תקנה עבד עברי, שש שנם יעבד; ובשבעת--יצא לחפשי, חנם. אחר כך בת שנמכרת לאמה, כלומר שתי ישויות באדם אחד: [ז] וכי-ימכר איש את-בתו, לאמה--לא תצא, כצאת העבדים. ומאוחר יותר דין המתייחס לעבד כנעני, כפירוש רש"י במקום: [כ] וכי-יכה איש את-עבדו או את-אמתו, בשבט, ומת, תחת ידו--נקם, ינקם. כאמור, דינים אלו מושעים מזה דורות רבים ואינם נוהגים בגשמיות העולם הזה. אבל ברוחניות יש כאן שלוש מדרגות בעבודת ה', השייכות לכל אחד ואחת, ומדרגה רביעית השייכת ליחידי סגולה בלבד, כפי שיבואר להלן בע"ה.

בכללות, וכבר הזכרנו זאת בעבר כמה פעמים, העולם נחלק לארבע מדרגות נגד ארבע אותיות של שם הוי'ה ברוך הוא שהם נגד ארבעה עולמות, אצילות בריאה יצירה עשיה (מלמעלה למטה) שהם נגד דומם צומח חי מדבר (מלמטה למעלה) וכו'. ארבע הישויות הנזכרות לעיל, מכוונות נגד ארבע המדרגות, כאשר עבד כנעני הוא נגד עולם העשיה, עבד עברי נגד עולם היצירה, אמה עבריה נגד עולם הבריאה ובת נגד עולם האצילות. זה גם מכוון נגד המדרגות הרוחניות שיש בכל אדם, עבד כנעני הוא נגד הנפש המקבילה לעולם העשיה, עבד עברי הוא נגד רוח המקבילה לעולם היצירה, אמה עבריה היא נגד נשמה המקבילה לעולם הבריאה, ובת היא נגד חי'ה-יחידה - עולם האצילות.

בתחילת פרקי אבות למדנו כי "על שלושה דברים העולם עומד; על התורה, על העבודה, ועל גמילות חסדים". כלומר, כל יהודי נדרש לעבוד את ה' בשלושת הקווים שהם לימוד תורה, תפילה וגמילות חסדים. מכאן שבכל אחד משלושה קווים אלו, יש את כל ארבע המדרגות בעבודה; עבד כנעני, עבד עברי, אמה עבריה ובת, הרי אמרנו כבר שישויות אלו מבטאות מדרגות בעבודת ה'.

עבודת ה' ולא עבדות לעבדים

עבד כנעני, מדרגת הנפש, עבודתו בחוץ, בשדה. מצד עצמו, הוא מעדיף הפקרות מוחלטת, בהמיות בלא הגבלות, אבל הוא מודע למחיר ומעדיף שלא לשלם אותו. יכול להיות שיעשה את עבודתו נאמנה ובשלמות, כי נכנע מפני איום העונש ועל כן אינו נוטה לימין או לשמאל. הוא מתנהג כבן אדם ואולי אף בלא שום סטיה, עד שנראה ממש צדיק. זו המדרגה הנעלית של עבד כנעני וכזה עבד היה לרבן גמליאל (מסכת ברכות ועוד). יש גם שלבים נמוכים יותר במדרגה זו, כגון שמדי פעם הוא יתבהם בעניין כזה או אחר, אבל ישוב בעוד מועד לאנושיותו, ויש שיעדיף חיים בהמיים בלא לעשות שום חשבון. עכשוויזם בטהרתו, בלא הרהורי חרטה כלל. בעבודת ה' זה אומר שהוא יכול להתפלל, ללמוד תורה ואף לגמול חסדים, והכל מתוך כפיה עצמית מתמדת בלא שיתחולל אצלו שום שינוי בנפש. בלא שיחווה אלוקות במה שהוא עושה.

עבד עברי, מדרגת הרוח, עבודתו היא להכניס את המצרכים (המזון) מהחוץ פנימה. הוא מרגיש את הקשר עם הבית ועם האדון, אבל זה לא מספיק כדי לפעול בו שינוי פנימי. המזון שהוא מביא לבית, עדיין אינו ראוי לאכילה ויש לטרוח בהכנתו; ניקוי, בישול וכו. כלומר, מדובר בחומר גולמי שעדיין לא עובד, וזהו מצבו של העבד העברי; אם נטייתו היא להסתגרות, הוא יעבוד בהסתגרות. אם נטייתו היא לפתיחות, הוא יעבוד בפתיחות, אבל אופיו לא ישתנה בהתאם לצרכי עבודתו. זה קורה מפני שאינו משקיע בעבודתו, ורק ממלא חובותיו על-פי נטיותיו הטבעיות. אומנם לצד הקדושה, אבל בלא להשקיע בשינוי טבע מדותיו. ברוחניות זה אומר שיכול לעבוד את ה' מתוך חוויה רגשית, אבל רק בהתאם לעוצמה הרגשית שניחן בה בגלוי. הוא לא משקיע מאמץ בהעצמת רגשותיו ודבקותו בה'. זה מישהו שעשוי לגמול חסדים כולל גילוי אמפתיה, אבל בהתאם למה שמרגיש באותו רגע. לא ישקיע מעבר לכך.

בשתי המדרגות הנ"ל, המודעות העיקרית היא לגשמיות ובה קשה לפעול שינוי, אם בכלל ניתן. שונה הדבר אצל אמה עבריה; זו מקבילה למדרגת הנשמה ועבודתה בתוך הבית, במטבח. היא זו שמבשלת ומכינה מזון לבני הבית. את מה שהעבד הכנעני מגדל בשדה והעבד העברי מביא הביתה, היא מכשירה לאכילה, וזה אומר שינוי מהותי בחומרי הגלם. הבישול ממעט את גשמיותם של המצרכים ובכך מקנה להם טעם חדש. זה גם מה שמאפיין את העבודה הרוחנית במדרגה זו, שינוי המהות האישיותית. לא מסתפקים בעבודה מתוך כפיה ואף לא בעבודה מתוך הרגש טבעי, שאז האדם נשאר כפי שהוא בגשמיותו, אלא משקיעים מאמץ בהבנת הדברים לעומק, ומתוך כך משתנה ומתעדן טבע המדות. כך, מי שטבעו להסתגר - יעבוד את ה' לא רק בהסתגרות, אלא יעשה מאמץ מודע להפתח לצורך עבודת ה', וכן להפך.

עד כאן דיברנו במדרגות רוחניות (וטיפוסי אישיות) של עבדים; עבד כנעני שנוח לו עם הגשמיות והחיבור לרוחניות נעשה בכפיה. עבד עברי שנוח לו יותר עם הרוחניות, אבל בתנאי שזה לא מחייב יותר מדי, ואמה עבריה שהופכת את הגשמיות לרוחניות. טיפוסים אלו מייצגים אותנו, כל אחד ואחת מאתנו, וברור הדבר שבכוחו של כל אחד ואחת, גם של עבד כנעני, להתעלות עד למדרגת אמה עבריה. זה רק עניין של השקעה ושל התמדה בחתירה אל היעד. כעת הגענו למדרגת הבת, שזו מדרגה השייכת ליחידי סגולה בלבד, כאמור לעיל, והיא מותנית בדבקות מוחלטת במשה רבנו, צדיק הדור שבכל דור.

מדרגת הבת מקבילה לעולם האצילות שנקרא כך מכיון שהוא אצל הבורא יתברך ממש. במדרגה זו, אין שום הרגשה של ישות וכל העניין הוא לעשות את רצון ה' כרצונו, בלא שום הרגשה עצמית. במדרגות הקודמות, הכל בנוי על הרגשת האדם; עבד כנעני - זה ברור, הוא חי בכפיה עצמית (או חיצונית) מתמדת. גם עבד עברי חי ועובד את ה' בהתאם להרגשתו והוא אפילו לא מנסה להתעלות מעבר לכך. אפילו במדרגה של אמה עבריה, שמשקיעים ומצליחים להפוך את הגשמיות לרוחניות, גם במדרגה זו אדם מרגיש את עצמו, בבחינת יש מי שאוהב (את ה', את הזולת). לעומת זאת במדרגת הבת, ההרגשה האישית לא עולה למודעות כלל. כמו בן העובד את אביו במסירות אין קץ פשוט מפני שהוא אביו, בלא לערב כלל הרגשת עצמו בעבודתו.

למדרגה זו צריכים לחתור כולנו. וגם אם לא נצליח, לפחות נתקדם למדרגת אמה עבריה או למצער, למדרגת עבד עברי. תודו שלהיות עבד כנעני זו לא משאת הנפש שלנו, אז הבה נשתחרר מן השטויות שמלעיטים אותנו בהן, ונתחיל לחיות באמת.

כדי שסוף-סוף יהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  01/02/2008   |   עודכן:  01/02/2008
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני חושבת שהנבחרת שלנו היא בכושר הכי טוב שלה עכשיו. ציפי אובזילר מדורגת בסביבות המקום ה-80 בעולם, שזה הדירוג הגבוה ביותר שלה, היא משחקת היום את הטניס הכי טוב ששיחקה ושחר בטופ 20, כך שיש לנו נבחרת חזקה.
01/02/2008  |  אנה סמאשנובה  |   מאמרים
צופיה המרותקים של התוכנית "הישרדות", ממתינים לגלות מה יעלה בגורלם של נועם ומולי. הם גם מחכים לראות מה תהיה המניפולציה הבאה של דן. בעוד זה קורה, הישרדות מסוג אחר לגמרי, נטולת שיקולי פופולריות, מתרחשת אי שם במדבר בדרום הארץ. טל ברכה (שם בדוי) מספרת על מסע מרגש במיוחד, שבסופו אומנם לא מצפה לזוכה מיליון שקל, אבל חיים חדשים עשויים להתחיל, למי שיזכו להגיע לגמר.
01/02/2008  |  מיכל קונפורטי  |   מאמרים
כמעט כל פרשת השבוע, פרשת "משפטים", נראית כאילו אין מקומה בתורה. הפרשה עוסקת רובה ככולה בעניינים שבין אדם לחברו, ובארציים ביותר שביניהם: שור נגחן, נזקי שריפה, גניבות, שמירה, בתי משפט ועוד.
01/02/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הביקורת לא מזיזה הרבה לעיתונאי הצמרת עטור הפרסים והכיבודים, נחום ברנע. זה עתה חגג ראיון בלעדי שהוענק לו על-ידי נשיא ארצות הברית (מה צריך לעשות כדי לקבל ראיון - האם עזרה מלשכת ראש הממשלה באה בחשבון?) וכבר חזר למלאכתו הקודמת. כיבודים ופרסים מהממסד ליקיר העיתונות הם דבר טוב, אבל החובה קודמת. החובה היא כמובן לשמש כדוברו במשרה מלאה של אהוד אולמרט. ייתכן שיש לאולמרט דוברים נוספים, אבל ברנע, ללא ספק, מאפיל על כולם, אפילו על טומי לפיד.
01/02/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
ארגון החמאס הצליח למלכד את הנשיא מובארק והפלשתינים, ובעולם הערבי מצפים כעת שהנשיא המצרי יצליח למצוא פתרון להפעלת מעבר רפיח, כדי להקל את המצור הכלכלי על הרצועה. הסיכויים לכך אינם רבים. הקשר בין הרצועה למצרים יתהדק בעתיד, אם תשכיל ישראל לנהל את המדיניות הנכונה ולא לוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה.
01/02/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il