|   15:07:40
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

חינוך: איך מגיעים למקום הראשון בעולם?

כיצד ניתן לעצור את הדרדרותו של התלמיד הישראלי? האם שיטת הבעלות הממשלתית על מערכת החינוך טובה? די להתערבות הממשלה בחינוך ובבתי הספר! הגיע הזמן להעלות את רף המורים והרמה בבתי הספר!
15/09/2008  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   תגובות
תלמידים. רוצים להצליח [צילום: פלאש 90]

ושוב כמידי שנה, "הישגי" מערכת החינוך מציבים אותנו בתחתית ליגת המדינות הנאורות. הכישלון אינו רק במתמטיקה והבנת הנקרא, אלא גם במטרות מוצהרות אחרות של המערכת. ה"פתרונות" המוצעים לא יעזרו: עוד החלפה של שר חינוך, "שינוי סדרי עדיפויות" או "תוספת תקציב". אפשר להעלות שכר ולהגדיל שעות - נקבל מורים גרועים שמרוויחים טוב... התוצר הסופי - התלמיד הישראלי ימשיך להתדרדר.

משרד החינוך אינו אשם, גם לא המנהלים והמורים. בשורש הבעיה איש לא נגע: הזכות המונופוליסטית שהמדינה נטלה לעצמה - לחנך, להכתיב תוכניות לימוד, להחליט מי ילמד, כמה, מתי והיכן - הכל. הכישלון אינו נובע מבחירה שגויה של שיטת הוראת המתמטיקה או הבנת הנקרא. הבעיה אינה במנהל רע, שר כושל או מחסור בתקציב. אשמה ה"שיטה": בעלות ממשלתית על מערכת החינוך. המונופול בולם התמודדות בין מגוון שיטות ותוכניות לימודים. אילו היו תחרות וחופש בחירה למנהלים ולהורים, אז טעות בשיטת הוראת מתמטיקה בבית ספר מסוים הייתה מתגלה בשלב מוקדם ומזיקה למעט תלמידים. בשיטה השלטת, כולם חייבים ליישר קו עם משרד החינוך. אם טעה - דור שלם נכשל. פוליטיקאים או "המדינה" אינם מסוגלים לחנך כפי שאינם מסוגלים לנהל מפעלי תעשיה. משרד החינוך אינו תורם לחינוך בדיוק כפי שמשרד התיירות אינו מביא תיירות. קשה להניח שדווקא בתחום החינוך יש לפוליטיקאים כישרון יוצא דופן מעבר למוכח בתחומים אחרים...

וכיצד פועלת המערכת...

המנהל פקיד. הרכב התלמידים לא נקבע על ידו, תוכנית הלימודים נקבעת על-ידי הקומיסרים במשרד החינוך. האם הוא יכול לגייס מורים כרצונו? האם עליו לשווק את בית הספר להורים על-ידי הצעת שירותים טובים? האם הוא יכול לפטר מורה? להרחיק תלמיד? מדוע שמנהל יתאמץ? האם יתוגמל על הצלחה? האם יפוטר בגלל כשלון?

המורים מוגנים. השכר אחיד והקידום אינו תלוי בהצלחה. מורה גרוע מרוויח כמו מורה טוב - הוותק עושה את שלו. מדוע להתאמץ? האם מנהל אחר יציע לו משרה מפתה?

ההורים מנוכרים. הם לא בחרו את בית הספר ואינם רשאים להחליפו. תוכן הלימודים מוכתב. אם במקרה, המנהל כושל או המורה אסון, אין דרך לגרום להחלפתם.

התלמידים לא נדרשים למאמץ כלשהו כדי להצטרף לבית הספר. הם לא מתלבטים יחד עם ההורים לאיזה בית ספר להירשם. הם לא חוששים שמא יידחו או חלילה יורחקו. התלמיד יודע שהוא ה"מלך". המורה בקושי יכול "להוציא אותו מהכיתה", לא נורא. הוא נוכח כיצד "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" - המורה "מתחשבת" בכל תלמיד מופרע וחריג. התלמיד מבין שבית הספר הוא "נמר של נייר". מערכת שאי אפשר לכבד. הנטייה הטבעית לתוהו ובוהו מנצחת.

את משרד החינוך צריך לסגור

תקציב החינוך כולו יחולק בין ההורים (יקבלו שוברים בערך של אלפי שקלים). ההורים יבחרו את בית הספר וישלמו באמצעות השוברים. בתי הספר יוכלו להמיר את התלושים לכסף. כיום כל משפחה בישראל משלמת כ-1,400 שקל בחודש מיסים למימון מערכת החינוך הכושלת. סכום עתק. הבעיות במערכת החינוך נובעות מהלאמתה, מעצם קיומו של משרד חינוך ומההשקפה השגויה שבכלל תיתכן "הנדסה חברתית" מטעם שלטון מרכזי-ריכוזי.

מערכת חינוך ללא מעורבות המדינה

הממשלה תפסיק להתערב בחינוך ובבתי ספר. כל בית ספר יהפוך לעמותה עצמאית בשליטת דירקטוריון של הורים שימנו את המנהל. יזמים והורים יוכלו להקים בתי ספר נוספים. התחרות בין בתי הספר על התלמידים ועל כוח ההוראה יעשו את שלהם - המנהלים, ההורים והשוק יתאימו את מספר המורים לנדרש. כך גם את תוכנית הלימודים. שכר העבודה יעלה ובמקביל גם איכות ההוראה. מורה טוב ירוויח, מורה "בלתי מספיק" - יעוף.

כיום אי אפשר להעלות את שכר המורים "הטובים". אין פקיד שיכול להחליט מיהו מורה "טוב". זיהוי מורים טובים יוכל להתבצע רק בעזרת אוסף ההחלטות של מאות ואלפי הורים לאן לרשום את הילד. המנהל שיעמוד בתחרות כבר ידאג שבבית ספרו יהיו מורים טובים, אותם יתגמל באמצעות שכר ותנאי עבודה. מורה טוב יועסק יותר שעות - תהליך טבעי שיגרום לפליטת מורים גרועים ללא מעורבות ממשלתית.

תוכנית הלימודים הנוכחית תהיה ברירת המחדל, נקודת המוצא. דירקטוריון בית ספר בשיתוף עם המנהל בסיוע יועצים, יוכל להחליט על שינויים בהרכב המקצועות. ההורים יחליטו לאיזה בית ספר לרשום את ילדם. בתי הספר יחליטו את מי לקבל ואת מי לדחות. יתגבשו בתי ספר ברמות שונות, אחדים ישימו דגש על מתמטיקה, אחרים על ביולוגיה או דת. אין יסוד להנחה שפקידי ממשלה מיטיבים לדעת מההורים (כציבור) מה טוב לילדים. אין יסוד להנחה ששם למעלה יושבים "מומחים" שיודעים לבשל את התמהיל הטוב ביותר בין מקצועות הלימוד.

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר - למה (כמעט) הכל עקום ואיך אפשר אחרת www.kav.org.il
* הכותב מהנדס בוגר הטכניון, בעל תואר MBA מאוניברסיטת תל אביב
תאריך:  15/09/2008   |   עודכן:  15/09/2008
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חינוך: איך מגיעים למקום הראשון בעולם?
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מחנכת
15/09/08 17:45
 
מד' ליונה עיוורת
16/09/08 00:13
2
vgdfgert
15/09/08 18:31
3
במדינת ישראל...
15/09/08 22:11
 
תיקון השקפת עולם
20/09/08 17:29
4
אייל.ב
16/09/08 08:51
 
יוצמך
16/09/08 09:18
5
ההפרטה בחינוך
16/09/08 10:17
 
אסף בן דור
16/09/08 13:22
 
ל'מומחה'
17/09/08 00:46
6
אסף בן דור
16/09/08 11:30
7
לבן דור
17/09/08 01:10
 
אסף בן דור
17/09/08 10:26
8
דליתה2
17/09/08 06:01
9
לבן דור החוצפן
17/09/08 14:00
 
אסף בן דור
18/09/08 15:04
 
לאינטלקטואל אסף!
18/09/08 17:59
 
אסף בן דור
18/09/08 18:36
 
טיפוס מעורר בחילה
20/09/08 00:26
10
מורה צעירה בישראל
17/09/08 19:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאלה: מה היה קורה עם "סוכני אוסלו" אילו במדינת ישראל היה אסור לאנשי ציבור לשקר, או הייתה תרבות של לקיחת אחריות על כישלונות?
15/09/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אדון פאראנויה וגברת היפוכונדריה ממשיכים להוליד צאצאים מעוותים, למרות כל אמצעי האיבחון המתקדמים שהמדע מעמיד לרשותם.
15/09/2008  |  עידן סובול  |   מאמרים
היגיינת הפה היא אמצעי למניעת עששת (חורים בשן) ומחלות חניכיים כדוגמת מחלה פריודונטלית, גינגיביטיס, מחלת מיסב השן, ריח רע מהפה ומחלות שיניים אחרות.
15/09/2008  |  ד"ר נפתלי ברזניאק  |   מאמרים
אני טורח לכתוב את המאמר כאתגר לתובנה של אלה הדורשים בחירות חדשות לאלתר, וכתגובה לאלה המגנים את קדימה ש-70,000 חבריה (בוודאי פחות) יקבעו מי יהיה/תהיה ראש הממשלה הבא/הבאה.
15/09/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
הכאבים היו ויהיו חלק מחיינו - זוהי עובדה ידועה. עובדה ידועה היא שכולנו סובלים מכאבים מדי יום. יש כאלה שסובלים מכאבים חולפים כגון: מתיחות שרירים וכאבי גב ויש גם כאלה, שלמרבה הצער, סובלים מכאבים כרוניים קשים.
15/09/2008  |  ד"ר דניאל פלוטקין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il