|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

דת ודתיים בעיני החילונים

תופעת הצגת הדתיים והחרדים על-ידי 'הפורשים' מהדת בתדמית שלילית מטילה כתם על הקהילה כולה. ה'פורשים' הללו בסך-הכל מצדיקים סטייתם מהנורמה הדתית על-ידי הטלת דופי על הזולת או על הקבוצה כולה, משום שבדרך זו הם מתמודדים עם רגשי האשמה הנובעים מסטייתם, ובכך משקיטים קול מצפונם אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות מהצגת מקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה
24/10/2008  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יהודי. לא להסיק מסקנות חפוזות [פלאש 90]

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה, הבאה לידי ביטוי בתחום העיתונות, הספרות (נעמי רגן, חנוך דאום וכדומה) והקולנוע, שאנשים אשר פרשו מהקהילה הדתית או החרדית מטילים צל וכתם כבד על הקהילה כולה. תופעה זו אינה חדשה. כבר סופרי ההשכלה והתחיה, החל משלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים, ועד יוסף ברדיצ'בסקי, סופר דת העבודה, הציגו תדמית שלילית של קהילת מוצאם.

זוהי תופעה אפולוגטית ידועה. בפסיכולוגיה מכונה מנגנון הגנה זה בשם היטל (פרוייקציה). הוא מתמצה באמרת חז"ל "הפוסל - במומו פוסל". עיקרו: כאן כאמור מדובר בפסילה קולקטיבית של הקהילה החרדית.

הניסיון להציג את הקהילה החרדית כעבריינית וסוטה מבוסס על הכללה ואינו משקף את המציאות. נהפוך הוא. תופעה שהקהילה הדתית והחרדית יכולה להתברך בה, הוא שאחוז העבריינים בה הוא מזערי, שכן בתורה טמון פוטנציאל מרסן אדיר. ידועה אמרת חז"ל: "נתתי לו יצר הרע, נתתי תורה תבלין לו". הראייה לכך - בעלי התשובה שעברו מאורח חיים מתירני לאורח חיים מבוקר ומרוסן בזכות התורה.

אינני שוללת עובדת קיומם של חריגים בציבור הדתי. אולם כאמור שיעורם יחסית לכלל האוכלוסיה נמוך ביותר. מקרים חריגים אלו מפרנסים את התקשורת, הרוקחת מהם מטעמים כיד הדמיון הטובה עליה, ואת הציבור החילוני הרעֵב לסנסנציות, במיוחד מקֶרֶב הציבור הדתי (אולי מסיבות אפולוגטיות), והללו עטים עליהם כמוצאי שלל רב, כאילו הם מייצגים חלילה את הציבור הדתי כולו. לבד ממקרים בודדים יוצאי דופן, כל יתר השמועות מקורן בסוכנות (מכירים?) אא"א - איש אחד אמר, ואין להן כל יסוד או אחיזה במציאות.

דת ודתי

עד כאן על התופעה בכללותה. מכאן ואילך ברצוני להבהיר עקרון יסוד, אשר אולי יפתח צוהר להבנת מושגים דת (יהדות) ודתי.

אין המושג דתי זהה עם המושג דת, ואין חזות חיצונית, דתית או חרדית, מעידה על זהות דתית. הקריטריון הוא מעשי: אדם הוא דתי כאשר הוא ממלא אחר מצוות התורה בנאמנות. או אז מייצג הוא אורח חיים דתי והתנהגות דתית. זו היא אמת מידה יחידה לבחון אם אדם הוא דתי או לא. אין הדבר נבחן לא בלבוש, לא בהופעה חיצונית, לא בתוויות ולא בהשתייכות לקבוצה המזוהה כדתית, אלא בשמירת מצוות בפעל בלבד. יהא אדם בעל חזות דתית או חרדית, או ידוע כמזוהה עם קבוצה דתית - אם עבר על מערכת הערכים והנורמות ההלכתיות, הרי הוא פרש מכלל זה של ציבור שומרי תורה ומצוות, ואין הקריטריון הדתי עוד חל עליו (להוציא מקרים פתולוגיים כמובן).

יש אפוא לשפוט אם אדם הוא דתי אך ורק על-פי עמידתו בדבקות ובנאמנות בחוקי היהדות - עמידה עקבית ואיתנה המעוררת כבוד שאינה יודעת פשרות.

הנה לדוגמא, אנו לא נבחן מקצוע מסוים על-פי טיב המורה המלמד אותו, אלא להיפך. נקודת המוצא תהיה, נבחן את המורה על-פי מידת יכולתו להעביר מידע הגלום במקצוע בצורה נכונה. כך למשל, המורה למתמטיקה נבחן על-פי מידת יישומו את הידע המתמטי בהוראה. אנו לא נחרוץ ממורה פסול משפט על המתמטיקה כולה שהיא מדע פסול, רק משום שהמורה הוא גרוע. על אחת כמה וכמה דרושה מידת שיפוט זהירה ביהדות כאשר המבחן הוא מעשי. נקודת המוצא תהיה, לבחון אם אדם הוא דתי על-פי הדת, דהיינו מידת יישומו את חוקי היהדות, ולא לשפוט מהות היהדות על-פי האדם ה'דתי'- בעל חזות דתית או המשוייך לקבוצה דתית. אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות ממקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה. על-פי נקודת מוצא זו הלבוש וההופעה החיצונית הם סממן לוואי בלבד, המאַשר ומאַמת עוּבדת היות האדם דתי אם אכן הוּכחה התנהגותו הדתית.

אומנם בהכללה נכון הדבר שהלבוש וההופעה החיצונית מהווים אלמנט זיהוי סוציולוגי, על שום המימד הסמלי והייצוגי הטמון בהם. הם משמשים כסמלים המייצגים זהות דתית או קבוצתית מסויימת. כך למשל הכיפה הסרוגה המסמלת ציונים דתיים, הכיפות והחליפות השחורות המייצגות את החרדים. אכן זוהי כאמור הבחנה סוציולוגית בלבד, אך באשר לפרטים יש לבחון בדקדקנות כל מקרה ומקרה לגופו. כאן יש לנקוט את הכלל הנבון: חכמים היזהרו מחיקויים ומזיופים! ידועים מקרים של אנשים מתחזים, אשר לגביהם כל האמצעים כשרים - כולל שימוש בחזות חרדית להשגת מטרות אישיות (כגון תרומות כספיות), או במקרים קיצוניים אפילו מטרות לאומניות (כגון חבלנים המתחזים לדתיים). כל אלה עושים בלבוש ובהופעה החרדית קרדום לחפור בהם לצרכים אישיים.

ואחרון אחרון ראוי להעיר: במאמרי זה הרביתי להשתמש במונחים 'דת', 'דתי', 'חרדי', 'חילוני'. זוהי הבחנה סוציולוגית בלבד, ולא הבחנה מהותית. אגב, המונח 'דת' מקורו פולחני - בכנסייה של ימי הביניים, ואילו התורה מעולם לא הכירה במושגים אלה. מבחינה מהותית המכנה המשותף לעמנו - כולנו יהודים. בפעל קיימים אנשים שומרי תורה ומצוות ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, דהיינו שהפוטנציאל היהודי בהם לא בא לידי מימוש ולא מוּצה עד תום, אך בפוטנציה (בכוח) כל יהודי שומר תורה ומצוות. עובדה היא, רובם של היהודים שומרים ומקיימים מצוות בסיסיות: מילה, בר מצווה, קידושין, צום כיפור ועוד, וכן מצוות שבין אדם לחברו.

השלד ההלכתי המחייב כל יהודי הוא המשותף לכל שומרי המצוות, אך הציבור הדתי אינו עשוי מעור אחד ונבדל בגווניו השונים. ההבדלים הם אידיאולוגיים, כגון בין ציונים דתיים לחרדים, או מקורם במנהגים שונים בין העדות. אגב, הלבוש החרדי אינו מעוגן בהלכה, ומקורו במנהג מזרח אירופאי בלבד.

תאריך:  24/10/2008   |   עודכן:  24/10/2008
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דת ודתיים בעיני החילונים
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד רפאל
24/10/08 16:36
2
מעין
25/10/08 14:01
 
דוד רפאל
25/10/08 20:55
 
ציפי לידר
26/10/08 12:17
 
ציפי לידר
27/10/08 01:07
3
דוד רפאל
26/10/08 11:01
4
דוד רפאל
26/10/08 11:57
5
ציפי לידר
26/10/08 12:10
6
דוד רפאל
26/10/08 21:57
7
דוד רפאל
26/10/08 22:42
8
דוד רפאל
26/10/08 23:49
9
דוד רפאל
27/10/08 01:29
10
דוד רפאל
27/10/08 03:56
11
דוד רפאל
27/10/08 09:07
12
דוד רפאל
27/10/08 09:41
13
דוד רפאל
27/10/08 10:41
14
דוד רפאל
27/10/08 11:09
15
דוד רפאל
27/10/08 11:37
16
בס''ד
28/10/08 04:14
 
שלמה בן משה
28/10/08 14:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודש החגים כבר לקראת סופו ואנחנו חוזרים לימי השיגרה הנראים לכאורה אפורים לגמרי. בחגים, מי שמצליח להתכונן היטב לקראת החג, כל חג, עשוי לזכות לחוויות רוחניות נעלות. בהכנה מתאימה הוא מכשיר את עצמו להיות כלי לקליטת אותן המשכות רוחניות עליונות היורדות אלינו בחג, ואז הוא עשוי לחוות את מלוא עוצמת הקדושה של החג. אלא שלכל חג יש מוצאי חג, והשאלה היא מהו היחס בין החג לבין הימים שלאחריו. האם לאחר ההתעלות שחווינו בחג, מי שחווה, יש עוד משהו, או שמא מתחילים לרדת חלילה?
24/10/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בספר שמואל מסופר על אחת העצות הטובות של אחיתופל לאבשלום, לתקוף את מחנה דוד בהפתעה, עם שנים-עשר אלף אנשים. התוכנית הייתה להניס את לוחמי דוד, להרוג את דוד ולצרף את לוחמי דוד לשורות אבשלום. ברם, חושי הארכי, רע דוד, ייעץ לאבשלום להגדיל את כמות לוחמי אבשלום, עצה כושלת על-מנת להעניק לדוד זמן להתכונן לתקיפת אבשלום.
23/10/2008  |  עו"ד אשר אביטן  |   מאמרים
ארגון בצלם פירסם הודעת גינוי לפיגוע הדקירה שאירע היום בירושלים תחת הכותרת "פלשתיני דקר אזרח ישראלי למוות בשכונת גילה שבמזרח ירושלים" (יום ה', 23.10.08).
23/10/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
סחף או תקשורת-פנים חיובית?
23/10/2008  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
כעורכת דין ותיקה אני מזהה בספר החוקים הישראלי לא מעט חוקים שאבד עליהם הקלח, או שניתנה להם פרשנות מעוותת, אבל שום דבר לא הכין אותי לאבסורד בסעיף 39 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965.
23/10/2008  |  עו"ד סימה פרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il