|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך

הנוף כנכס

פעמים רבות מדי פרויקטים לא נשפטים באמת על-פי קריטריונים של נוף הליקוי טמון בעיקרו בהיעדר הכרה כי לנושאים אלו משמעות כלכלית, ובמתן הערכה נמוכה מלכתחילה לצרכים הנובעים מהמרכיבים הנופיים של הפרויקט
13/11/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
"פריט קוסמטי בר החלפה"

בשנים האחרונות, "מככבת" אמירה חדשה בלקסיקון התכנון שמיטיב עם הסביבה: "עקרונות התכנון הם עקרונות תכנון בר-קיימא". משפט זה נשמע מצוין ומבטיח כביכול, תוצר תכנוני איכותי, ותואם את יישום החלטת הממשלה 2426 משנת 2002 המחייבת את כלל משרדי הממשלה לקדם מדיניות בר-קיימא בישראל.

אך כדי להפנים אמירה זו בתכנון, לרבות זיהו מושג "נוף" כנכס, שמירתו וטיפוחו, נדרש קיומם של מספר תנאים: קביעת מטרות והצהרת כוונות שמקובלים על כל הגורמים המעורבים בתכנון, לרבות מדרש האוצר, תמיכה בלתי מתפשרת ופעילה של דרג מקבלי ההחלטות באימוץ מטרות הפרויקט המצהירה שה"נוף" מהווה אחד מהמרכיבים על פיו יישפט; תהליך תכנון "שקוף" גם כלפי גורמים הנתפסים כמתנגדים לפיתוח; תיאום תכנון וביצוע רב-תחומי; והעסקת מתכננים טובים ובעלי ניסיון המכירים בערך של שיתוף פעולה ושיתוף מידע תמורת שכר טירחה הולם. לאדריכל הנוף יש תפקיד חשוב בצוות התכנון והוא יכול וצריך לשמש כקטליזטור משמעותי בהפנמת "הצהרת הכוונות" של הקיימות בתכנון, לרבות שמירה וטיפוח הנוף - ואין זה משנה שזה נוף טבעי או נוף מעשה אדם.

במאמר זה בחרתי להתמקד בשני "מקרי מבחן", דרכם ניתן לבחון פיתוח בראיה של תכנון מקיים.

עצי שדרה בראייה של קיימות

בכוחו של עץ בוגר ומפותח להפוך לסימן היכר של נוף מקומי, להגדיר בצורה מוצלחת חלל ומיקרו-אקלים, לשפר חזות מרחב והיחס אליו, למתג עיר, לעזור לאקולוגיה המקומית ואף לתרום ל"אקולוגיה אורבאנית", ועוד. פוטנציאל זה יתממש כמובן, בתנאי שהעץ יצליח לשרוד מגוון איומים כגון העברת תשתיות (חשמל, מים, תקשורת, ביוב, כבלים וכיוצא בזה), תלונות ציבור (העץ מחשיך, מושך מזיקים, מרים ריצוף, מלכלך רכבים חונים וכיוצא בזה) וגיזום משחית בידי גוזם העצים התורן. עובדה מצערת היא שפעמים רבות עץ ניטע כנספח לתוכנית ומהווה פריט קוסמטי בר החלפה על-פי צו האופנה או צורך הנדסי, רחוק מלהיות סמל ל"קיימות" שדור מייסד מוריש לדורות הבאים, רחוק מיצירת "נוף" מכובד שניתן להעביר מדור לדור.

שילוב עץ בתכנון דורש הכנת בית גידול ראוי, מרחב פיזי, משאבים, הכרה בחשיבות העץ במרחב וחשיבה לטווח רחוק תוך גיבוש תפיסה נופית אסטרטגית כדי להבטיח שהסימון העגול בתוכנית יהיה מעבר למס שפתיים.

היחס לעצים הבוגרים שהורישו מייסדיה לכפר סבא, מבטא בעיני בתמציתיות ובצורה ישירה ואכזרית את יחסן האמיתי של רשויות לתכנון "בר קיימא". הרווח המיידי משיקולים של נדל"ן, צמצום זמן תכנון, וקיצוץ מנדט אדריכל הנוף בקבלת החלטות, בא על חשבון עצים קיימים, ובאזורים נרחבים, הרבה מעבר למקום שתילת העץ עצמו, נפגעה חזות המרחב הציבורי באופן דרמטי ובלתי הפיך. נדרשת פעולה רוחבית ומתואמת כדי להפוך מקרה זה כיוצא דופן ולא הכלל.

תשתיות בראייה של קיימות (כבישים ומסילות)

בראיה אזורית בקנה מידה רחב יותר, הקטע המזרחי של כביש 531 של מע"צ, שנפתח לתנועה בשנת 2007, מהווה בעיני דוגמא למחשבה בעייתית בהיבט של "קיימות". במקום ניצול משאב קרקע מושכל, נותרה כפר סבא עם גבול דרומי שמפחית את ערך המקום, בעייתי לשהייה וניצול המרחב, ומזכיר מאד את כביש איילון בקטע שבין חולון לבת ים. בהנחה שהקמת הכביש והמסילה לאורכו אינם במחלוקת, יש להבטיח תועלות במסגרת רצועת התשתית מעבר לפונקציה התחבורתית. לא ניתן להפנות "אצבע מאשימה" רק כלפי מעצ או רכבת ישראל, אלא כלפי השיטה הנהוגה היום בראיה ובאופן הטיפול של הפרויקט מסוג 531, ודומים לו כגון 471, 2, 20, מסילת כ"ס- ת"א, וכו' ועובדה ש"נוף", שמירתו ו/או טיפוח בצורה ראויה, לא מתומחר ולא נשפט כראוי. בראש וראשונה, היחס של משרד האוצר מהווה הגורם שמתחיל את שרשרות העוולות שבאות לידי ביטוי.

נקודת המוצא בקביעת "שלד" הפרויקטים מתבססת על החלטות הנדסיות שמתקבלות קדם כניסתו של אדריכל הנוף לתמונה, ובהמשך תהליך התכנון, מקבלי ההחלטות בגוף המזמין מקטינים את מנדט אדריכל הנוף לשנות או לשפר את התוצר שמתקבל ואת יכולתם להשפיע. במסגרת 531 הכניסות לעיר מיישמות פתרונות שתוכננו ונשפטו ע"פ שיקולים הנדסיים ולא בהיבט אדריכלי ייחודי. מעברים בציר צפון-דרום שאמורים היו לאפשר ולעודד קשר בין כפר סבא ושכנותיה אינם הולמים כמעברים של טיילות. צירי הניקוז והנחלים שחוצים מתחת למרחב הכביש מבוטנים, חלקם כמובלי מים קטנים, במקום הפנמת ההכרה שצירים אורכיים אלו נותרו כרצועות הירוקות הפתוחות היחידות שמאפשרות המשכיות הולמת בין המרחבים של אזור השרון. במקום לחפש פתרונות יצירתיים חלופיים לבעיות הכביש והסביבה ביחד עם נציגי העיר ובתמיכת המזמין והגופים המאשרים, אדריכל הנוף נדרש לנסות לפתור על הצד הטוב ביותר מיזם הנדסי עם דרישות להקמת מיגון אקוסטי "אובססיבי".

העיר כפר סבא היום נותרה מאחורי חומות, אינה חשופה לנוסעים בכביש ולא מעשירה את הרושם הסביבתי הכולל. אמירות כגון "השתלבות בסביבה", "מזעור נזק סביבתי", "החזרת מצב לקדמותו", ו"חיזוק יחידות נוף" – נותרו בעיני כסיסמאות מיותמות משלב אישורי התוכניות. ה"נוף" בקונטקסט של המרחב נפגע, אינו מושך, ותיקונו יעלה הרבה במער לעלות הביצוע לו נקודת המוצא היה התייחסות ל"נוף" כנכס בתחילת תהליך התכנון.

למרות שפרויקט כביש 6 נשאר שנוי במחלוקת, המיזם, בזכות הראיה הרוחבית והאינטגרטיבית של אדריכל הנוף בצוות התכנון, חולל מהפכה בתחום פיתוח התשתיות בישראל, לרבות התייחסות ל"נוף" כנכס לכלל הציבור. רף התכנון והביצוע עלה, והתקבלה הוכחה הלכה למעשה שניתן להשיג שיתוף פעולה ושיתוף מידע בין תחומי התכנון , לרבות בין התחום ההנדסי והתחום האדריכלי לרווחת כל הנוגעים בדבר. התוצר שהתקבל מאפשר למפעילי כביש 6 להמשיך לקדם שינויים במרחב מעבר לגבולות הפיזיים של רצועת הדרך בשיתוף עם ערים וקהילות שכנים, כגון הסדרת שבילי אופניים לאורך הכביש. הקמת שבילי אופניים פתחה אפשרות ולגיטימציה לדרוש ממעצ השלמתם בחציית קטעי כביש שבאחריותו כדי לאפשר רצף לרכיבה בטוחה. פיתוח מושכל של הכביש ומשאב הקרקע מאפשר שמירה על הנוף, הרחבת אפיקי תרומה לציבור הרחב מידי שנה, עם תחושה של גאווה על כל מה שמשתמע מכך, החל מהערך החינוכי שטמון בעשייה.

סיכום

פעמים רבות מדי פרויקטים לא נשפטים באמת על-פי קריטריונים של נוף. הליקוי טמון בעיקרו בהיעדר הכרה כי לנושאים אלו משמעות כלכלית ובמתן הערכה נמוכה מלכתחילה לצרכים הנובעים מהמרכיבים הנופיים של הפרויקט. בנוהל פר"ת של משרד האוצר, מסמך הבודק את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים בתחבורה יבשתית, כתוב כי "המשתנים הסביבתיים שיחושבו בתועלות הכלכליות של הפרויקט הם רעש וזיהום אויר בלבד...השפעות הפרויקט על משתני סביבה אחרים...תעשה באמצעות תיאור איכותי" . בהעדר הצמדת תג מחיר ומקדמים כמותיים למשתנים הנופיים בגוף הנוהל עצמו, נותרה הכוונה להפנמת היבטים אלו בגדר "מס שפתיים". התוצר שהתקבל ב531 נובע באופן ישיר מההדגשות וההוראות הנוהל. המשך טבעי לחוסר יחס זה מתבטא בשכר הטרחה הלא ראוי שלא מתמחר תשומות הנובעות משיתוף ותיאום תכנון בהיבטים נופיים וסביבתיים בקרב תחומי ההנדסה כמו בתחום התכנון האדריכלי.

מעבר לכך, דרישתם של אדריכלי הנוף למתן מענה הולם לסוגיות נופיות-אדריכליות בשלבי תכנון מוקדם ומפורט, נתפסת כטיפול המעכב את לוחות הזמנים ומביאה לחריגה בתקציב, וכאשר משרד האוצר מחייב עמידה בתקציב של פרויקט שנקבע תחילת הדרך, מזמין העבודה מוצא את עצמו מנסה לעקוף, לבטל ולהתנגד ל"גזרות" הקשורות להיבטים אלו.

המאמר נכתב לרגל הכנס השנתי של איגוד אדריכלי הנוף, שיתקיים בהיכל התרבות בבת ים ב-11.12, ובו תוצג לראשונה אמנה לקיימות עירונית של אדריכלי הנוף, שמטרתה לצקת תכנים ברי מדידה למושג עיר ירוקה ובריאה.

לרישום לכנס: "שיקמה בע"מ", טל. 09-7687684, פקס. 09-7687683 לידי גלית galits@shikma.biz
הכותבת הינה יו"ר איגוד הישראלי של אדריכלי נוף.
תאריך:  13/11/2008   |   עודכן:  13/11/2008
תמר פוספלד-דראל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנוף כנכס
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשלה
14/11/08 00:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר שנים התמונה השתנתה. כתיבת וירוסים ונוזקות נהיה לשדה הקרב של פושעים. דבר זה יצר לנו עיסוק לכל השנה. אנשים תמיד תהו 'למה שמישהו ירצה לכתוב וירוס?!', אבל עכשיו המניע הוא די ברור - כסף הוא התמריץ העיקרי ברוב ההתקפות שאנו עדים להן.
13/11/2008  |  רנדי אברמס  |   מאמרים
האזכרות לרצח רבין בכנסת, בבית הנשיא ובהר הרצל, והדיונים בטלוויזיה, מעלים מחדש את השדים הישנים של הסתת הימין, תוך רמיזות עבות, שהימין הוא בין הגורמים העיקריים לרצח רבין. כמובן, כאשר מאשימים בצורה גורפת את הימין, עושים עוול כבד לקבוצות רבות באוכלוסיה וכאשר מפנים אצבע מאשימה למנהיגים בולטים כמו נתניהו - העוול הציבורי, פוליטי, משפטי, מוסרי כבד לא פחות ואולי כואב יותר.
13/11/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
חלף עשור למותו של מיכאל דשא, איש מושב שְדֵמה, משורר אוהב ארץ ישראל, איש אדמה ומחובר לשורשים היהודיים ולהיסטוריה הארץ ישראלית. כאשר באנו לחלקת האדמה שלו במושב שדמה ראינו כמה אהבה הוא משפיע על העצים והשתילים. זו הייתה תחילת הסְתָו, ולרגע שמענו אותו מפזם לעצמו את השיר שלו, והטבע כמו ענה לו:
13/11/2008  |  הרצל ובלפור חקק  |   מאמרים
המדריך לטיפול במחלות החורף השכיחות בילדים באמצעות שמנים אתריים:
13/11/2008  |  גרי קלברג  |   מאמרים
בניגוד לרבים שגינו את שלושת המפלגות הגדולות שהעזו לנטוש את בירת הנצח כשנמנעו מהצבת מועמדים לראשות העיר, אני דווקא הרגשתי הקלה: ברוך שפטרנו מעונשם של אלה הרצים לראשות העיר, המחויבים תמיד לשולחיהם - עסקני מפלגתם, מאשר לציבור בוחריהם בעיר.
13/11/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יאיר גולן נבחר ברוב מכריע    כבר מזמן מפלגה זו לא קיבלה החלטה כה נבונה    קצין מעולה ומשכיל
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
דרור אידר
דרור אידר
אחוז הפגיעה באזרחים בזמן שצבא ארה"ב תקף את מוסול היה 6 אזרחים על כל לוחם    המספרים המעודכנים של האו"ם על המתים בעזה מלמדים שמדובר ביחס שלא היה כמותו בהיסטוריה הצבאית: כמעט שווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il