|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

יהודה המקבי. ימין קיצוני

אם המקבים היו פועלים בזמננו, מן הסתם היו זוכים לקיתונות של ביקורת ובוז. רבים מאלו שחוגגים את חנוכה מתעלמים מהרקע הדתי הברור של המאבק ומן המשמעות הרוחנית שלו
21/12/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נצחון יהודה המכבי בציורו של גוסטב דורה

חשוב לראות מה אומר מתתיהו לבניו בשוכבו על ערש דווי: "עתה בנים קנאו לתורה ותנו את נפשותיכם על ברית אבותיכם"

חנוכה הוא החג היחיד בלוח השנה העברי שכל-כולו ארצישראלי. יציאת מצרים התרחשה כמובן בחו"ל; סוכות הוא זכר ליציאת מצרים; מתן תורה בשבועות היה במדבר סיני; ראש השנה ויום הכיפורים הם בעלי אופי אוניברסלי; ופורים מנציח את אירועי שושן. לעומת זאת, חנוכה לא רק שנובע מאירועים שהתחוללו בארץ ישראל, אלא שכל מהותם של אירועים אלו הייתה מאבק על דמותו של העם בארצו

חשבתם פעם איך היו מכנים בימינו את המקבים? מה היו חושבים עליהם לפחות חלק מאלו המקפידים בדבקות רבה על אכילת הסופגניות (וקצת על הדלקת נרות)? מה היו כותבים עליהם בכל מיני עיתונים נפוצים?

קרוב לוודאי, שהתדמית שהיו מדביקים למתתיהו ולבניו הייתה של ימין קיצוני, פנאטים דתיים, מחרחרי ריב, עוכרי שלום וכך הלאה. אם אתם לא מאמינים, הבה ונפנה למקור החשוב ביותר על התקופה - ספר המקבים א'. חיבור זה נכתב במקורו בעברית, תורגם ליוונית ושרד רק בתרגומו, משם הוחזר לעברית. את הקטעים הבאים נביא מתוך התרגום וההערות בספרו רב ההיקף ורב החשיבות של פרופ' אוריאל רפפורט (הוצאת יד יצחק בן-צבי, 2004).

עילת המלחמה: גזירות הדת

על מה יצאו המקבים למלחמה? כותב הספר מתאר את גזירותיו של אנטיוכוס הרביעי. המלך שלח "ספרים ביד מלאכים אל ירושלים ואל ערי יהודה ללכת אחרי חוקים זרים לארץ. ולהשבית עולות וזבח ונסך מן המקדש ולחלל שבתות וחגים. ולטמא מקדש וקדושים [במקור כנראה: קודש וקודשים]. לבנות במות והיכלות ופסילים ולזבוח חזירים ובהמות טמאות. ולהניח את בניהם ערלים ולשקץ את נפשם בכל טומאה ותועבה [כלומר: להפר את דיני הכשרות]. כדי שישכחו את התורה וימירו את כל החוקים. ואשר לא יעשה כדבר המלך יומת".

זוהי עילת המלחמה. לא עצמאות מדינית, כי זו ממילא לא היתה, אלא מאבק על קיום התורה ומצוותיה. המתייוונים קיבלו בהכנעה, ואולי אפילו ברצון, את גזירות היוונים והקשר בינם לבין היהדות נותר אתני בלבד. היו אלו בעיקר בני השכבות העליונות, אשר רצו ליהנות ממנעמי הקירבה לשלטון. יש חוקרים הסבורים אפילו, שהמתייוונים הם אשר יזמו את גזירות אנטיוכוס, כחלק ממאבקי השליטה בתוך החברה היהודית.

הגזירות יושמו באכזריות רבה: ספרי תורה נקרעו, ילדים נימולים והוריהם נרצחו, רבים אחרים מסרו את נפשם על קידוש השם כדי שלא לקיים את הוראות היוונים. בבית המקדש הציבו היוונים מזבח לעבודה זרה, ובערים האחרות בנו במות לאותה מטרה.

אז הגיעו אנשי המלך למודיעין, שם ישבו מתתיהו וחמשת בניו. שליחותם הייתה לבנות במה ולהקריב קורבן לעבודה זרה, והם דרשו ממתתיהו - אותו כינו "ראש ונכבד וגדול בעיר הזאת" - להיות הראשון שיעבוד לאלילים. היוונים הציעו לו פיתוי בדמות קירבה למלך, כסף וזהב ומתנות רבות. וכך מתאר מחבר מקבים א' את שאירע:

"ויען מתתיה ויאמר בקול גדול: אם ישמעו לו [למלך] כל הגויים אשר בבית מלכות המלך, לבגוד איש איש בעבודת אבותיו ולבחור במצוותיו שלו [של המלך], אני ובנַי ואחָי נלך בדרך אבותינו. חלילה לנו לעזוב חוק ומשפטים. לא נשמע לדברי המלך לסור מעבודתנו ימין ושמאל.

"וכאשר סיים לדבר את הדברים האלה, ניגש איש יהודי, לעיני כל, להקריב על הבמה במודיעין, כפקודת המלך. וירא מתתיה ויקנא [ביטוי של מסירות ללא סייג לדת ישראל], ויזועו כליותיו ותעלה חמתו כמשפט, וירוץ וישחטהו על הבמה. ואת איש המלך הכופה לזבוח הרג בזמן ההוא ואת הבמה הרס... ויקרא מתתיה בעיר בקול גדול לאמר: כל המקנא לתורה והעומד בברית ייצא אחרַי".

זהו הרגע המכונן. מתתיהו רוצח בזעם את היהודי המבקש לעבוד עבודה זרה ואת שליחו של המלך, במהלך שברור מראש שיגרום לתגובה חמורה מצד שליטי הארץ. וכדאי לראות מה האירוע הנקודתי המביא את מתתיהו להרים את נס המרד. אין זה הניסיון של אנשי יוון להקריב לעבודה זרה בליבה של עיר יהודית, אלא הנכונות של יהודי לעבוד עבודה זרה. כל עוד היוונים עובדים לאליליהם - יבושם להם. אך כאשר יהודי עושה זאת, סימן הוא שהעם הגיע לשפל המדרגה וחובה לעשות מעשה קיצוני.

מכאן הולך המרד ומתפתח, תחילה בכשלונות צורבים ולאחר מכן בשורה של נצחונות. חשוב לראות מה אומר מתתיהו לבניו בשוכבו על ערש דווי: "עתה בנים קנאו לתורה ותנו את נפשותיכם על ברית אבותיכם" - זהו הדגש, התורה וברית האבות. מתתיהו מתאר שורה של קדמונים באומה אשר דבקו בה' ובזכות זאת ניצלו מאוייביהם, ממנה את שמעון ויהודה ליורשיו, ומסיים: "ואתם קרבו אליכם את כל עושי התורה ונִקמו נקמת עמכם. גִמלו גמול לגויים והשיבו אל מצוות התורה". מילותיו האחרונות של מתתיהו מדגישות שוב ושוב: המאבק הוא על דמותו הרוחנית של העם היהודי ועל שמירת תורתו.

הציונות שכחה את העיקר

כבר אמרו לפנַי, שחנוכה הוא החג היחיד בלוח השנה העברי שכל-כולו ארצישראלי. יציאת מצרים התרחשה כמובן בחו"ל; סוכות הוא זכר ליציאת מצרים; מתן תורה בשבועות היה במדבר סיני; ראש השנה ויום הכיפורים הם בעלי אופי אוניברסלי; ופורים מנציח את אירועי שושן. לעומת זאת, חנוכה לא רק שנובע מאירועים שהתחוללו בארץ ישראל, אלא שכל מהותם של אירועים אלו הייתה מאבק על דמותו של העם בארצו.

חנוכה קיבל משנה חשיבות והדגשה עם ההתעוררות הציונית, כאשר מרד המקבים נתפס כאנטיתזה לסבילות ולסבל של היהודי בגולה. אלא שהציונות, החילונית ברובה, נתפסה רק לפן הלאומי-צבאי של חנוכה והתעלמה מהפן הדתי-תרבותי שלו. למעשה, הציונות שכחה - ואולי אף השכיחה - את עיקרו של חנוכה, שכפי שראינו הוא מאבק על קיום קפדני של מצוות היהדות.

אי-אפשר לנתק את מלחמותיהם של המקבים מן האידיאולוגיה שלהם. מי שעושה זאת, דומה למי שמתעלם מכך שמלחמת העצמאות של 1948 נועדה להקים מדינה יהודית בארץ ישראל. התרכזות בנצחונות והתעלמות מן המטרות, היא במקרה הטוב בורות ובמקרה הגרוע - צביעות. התמקדות בנרות החנוכייה והפניית עורף לנרות המקדש, היא במקרה הטוב שטחיות ובמקרה הגרוע - רפיסות.

אולי כעת נבין מדוע הסופגניה מסמלת טוב מכל את חנוכה הישראלי המודרני: הרבה בצק, הרבה שמן - אבל מעט מאוד תוכן ממשי.

תאריך:  21/12/2008   |   עודכן:  21/12/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהודה המקבי. ימין קיצוני
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציוני חילוני
21/12/08 11:43
2
פופאי
21/12/08 12:07
3
מרטין שלאף
21/12/08 13:12
4
י.ש
21/12/08 13:31
5
ש.ר
21/12/08 13:46
6
ע.ג1
21/12/08 14:25
 
י.ש
21/12/08 16:36
 
ע.ג1
21/12/08 18:07
 
י.ש
21/12/08 20:02
7
humanape
21/12/08 17:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שנים היא הייתה ממסעדות הדגים המיתולוגיות של נמל יפו. בני הדייג, דמות ציורית בשיער אסוף, הגיש שם, בסיועה של אמו, את הדגים הכי טובים בעיר, ובשעת רצון היו שם גם תבשילים טריפוליטניים.
21/12/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עברתם תאונת דרכים אשר במהלכה נפגעתם או נפצעם, דעו כי הינכם זכאים לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לכם בתאונה.
עבירות פליליות בישראל מטופלות כיום על-ידי התביעה בהתאם למצב החוקי אשר אפשר בחירה בין שתי חלופות. האחת, במידה ומוצאת התביעה כי המדובר בעבירה חמורה ו/ או עבירה הגוררת אחריה עניין לציבור, הגשת כתב אישום כנגד החשוד. החלופה השניה, במידה ומדובר בעבירה קלה יחסית, או בהיעדר עניין לציבור, להורות על סגירת התיק.
הצביעות העיתונאית והפוליטית אינן חדלות לעולם, לחפש ולחטט בחייהם האישיים של אנשי הציבור, וכאשר החיטוט אינו מעלה תוצאה רצויה, אזי גם דירה אשר הרווחת ביושר בעיסוקיך - היא תירוץ לניגוח.
20/12/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בקרב על התודעה, בעלי האינטרס מנסים לחדור לתודעתנו באמצעות פיצוח כל החושים שלנו. יש כמה דרכים וכמה טריקים. הפעם נתעלם מהעברת מסרים באמצעות ספינים וראיונות שמגיעים אלינו מהעיתונים, רדיו, טלוויזיה ואתרי האינטרנט. שורות אלה עניינן פוסטרים עם תמונות של דמויות מופת.
20/12/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
הגרסה החילונית: מדליקים חנוכיה בסלולרי  /  עידן יוסף
הדלקת נרות חנוכה בערוץ הראשון  /  לינדה בר
בנק אוצר החייל מעניק ללקוחותיו מתנה  /  איתי גורמז
לקראת חג החנוכה  /  ציפי לידר
מה ראה משה מהר נבו  /  ד"ר מוטי גולן
קהילת יהודי תימן לבשה חג  /  ד"ר מוטי גולן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il