|   15:07:40
  שרון קוצר  
הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ברא צמחים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית

מיתוסים נפוצים על אכינצאה

מה רבו המחקרים והמעקבים הקליניים, כמו גם המיתוסים השונים הכרוכים סביב השימוש באכינצאה סביב אחד מהצמחים הנחקרים ביותר בעולם כיום, ישנן לא מעט שאלות נפוצות, כמו האם מותר בהריון? האם טוב למניעה? שימוש בזמן מחלות אוטו אימוניות? ומה זה בכלל עושה?
30/12/2008  |   שרון קוצר   |   מאמרים   |   תגובות
קוצר. לאכינצאה פעילויות רפואיות רבות

השם הכוללני - אכינצאה, מתייחס לשלושה זנים עיקריים של הצמח הנמנה עם משפחת המורכבים (Compositae):
Echinacea purpurea / Echinacea pallida / Echinacea angustifolia.

השימוש הידוע הוא בעיקר בשורש של כל אחד מהזנים הללו. השימוש בחלקים העליים של הצמח ובפרחים אף הוא נפוץ בצורות הכנה שונות (וגם במיץ הטרי הנסחט מהם) בעיקר ב-E. purpurea.

קיימים מספר הבדלים בין הזנים בהרכב החומרים הפעילים, וכיום ניתן למצוא בין השאר מיצויים מוכנים המכילים תערובות ביחסים שונים של שלושת הזנים, השורשים, הפרחים והעלים.

מוצא הצמח הוא מצפון אמריקה, שם הוא כבר ידוע בשימוש מזה מאות שנים, (ועד היום) ברפואה האינדיאנית המסורתית. ישנם כתבים אקלקטיים קדומים עוד מהמאה ה-18, המתארים את השימושים האפשריים והתכונות העיקריות של הצמח. טרם עידן האנטיביוטיקה, אכינצאה הייתה הצמח המוביל לטיפול בזיהומים שונים, הכשות נחשים, פריחות עוריות וכו'.

המרפאים של אז הבחינו בין האיכויות השונות של הזנים כאשר ה- E. angustifolia היה הזן העדיף מבחינתם. הם אף תיארו את הדרך לאמוד את טיבו של הצמח - בהתאם לתחושת העקצוץ בחלל הפה שמותירה לעיסת השורש. בכתבים אלו הצמח תואר "כמניע את נוזלי הגוף" - כאשר עם הידע שישנו כיום, מסתבר שהם לא היו רחוקים כל-כך מן האמת בתיאור ההגדרה כמניע/מחזק את מערכת החיסון בגוף Immunostimulant.

האכיניצאה לשימוש אישי

1. תמציות אלכוהוליות המכונות בשפה המקצועית טינקטורות. האלכוהול ממצה ומשמר את תכונות הצמח. ניתן לשתות את התמצית. נוח לשימוש מיידי.

2. קפסולות או כדורים. אלה תמציות יבשות של הצמח. איכותם גבוהה ותכונות הצמח ממוצות באיכות גבוהה. נוח לשימוש מיידי.

3. תה משורש אכיניצאה. מרתיחים שתי כפיות אבקת שורש אכיניצאה לכל כוס מים, כרבע שעה, על אש נמוכה ושותים. דורש הכנה.

האם השימוש באכיניציאה מותר בהריון

מניסיוננו השימוש בצמח יעיל מאוד בזמן ההיריון ובתקופת ההנקה ובטוח לתמיכה חיסונית וכללית. יתרה מכך, אכינצאה נותנת מענה טיפולי בתקופה רגישה זו, כאשר ישנם מספר רב של צמחים האסורים בשימוש (משפחת השפתניים) במקרים של נטייה לשפעות חוזרות, וזיהומים שונים לרבות קנדידה.

לאחר בדיקה מקיפה שערכנו בנושא, לא נמצא מחקר שמצביע על בעייתיות בנושא. בנוסף, בדיקה על-ידי צוות חוקרים קנדי, העלתה אפשרות כי השימוש באכינצאה הוא בטוח בזמן ההיריון ודרושה בדיקה נוספת לגבי השימוש בזמן ההנקה. בשני המקרים לא ידוע על דיווח המעיד על תופעות לוואי משמעותיות בזמן השימוש באכינצאה.

השימוש במחלות אוטו אימוניות

לאור כל הנאמר לעיל, השימוש באכינצאה משפר את התפקוד הכולל והמשולב של מערכת החיסון ועל-ידי כך משפר במקרים מסוימים את הפוקוס והמיקוד של הפעולה החיסונית בכל הרמות.

במחלות אוטואימוניות מיקוד המערכת הוא הבעיה העיקרית, כאשר מערכת החיסון אינה מבחינה בין מזהמים חיצוניים, לתאים של הגוף עצמו.

השימוש באכינצאה נפוץ בקרב הרבליסטים רבים ברחבי העולם לשימוש בזמן מחלות אוטואימוניות ולאחרונה החלו מחקרים המנסים לאשש שימוש זה ולהבין את מנגנון הפעולה.

התוויות רפואיות

  • כאמור, הצמח עוזר במגוון רחב ביותר של מצבי חולשה חיסונית כללית וכן דלקות זיהומיות שונות, במערכת הנשימה, העיכול, השתן והעור;

  • יעיל למצבי חולשה במחלות זיהומיות - כצמח ממריץ כללי;

  • לטיפול בזיהומים ויראליים כרוניים כגון - HIV/EBV/CMV;

  • יעיל בטיפול סיסטמי לזיהומי הרפס Herpes simplex type 1/2. כמו-כן, יעיל גם לשימוש במצבים של שלבקת חוגרת Herpes zoster, לטיפול סיסטמי בזמן התפרצות הנגיף. (בשני המקרים מומלץ לשלב עם Hypericum perforatum);

  • מחלות זיהומיות בכבד, לרבות הפטיטיס Hepatitis לסוגיו - כרוני ואקוטי;

  • כחלק מטיפול לקנדידה וטפילים במערכת העיכול;

  • כחלק מטיפול במחלות אוטואימוניות;

  • כחלק מטיפול באלרגיות - למיקוד פעילות המערכת החיסונית;

  • פרחים ועלים - השפעה יעילה בטיפול של מחלות אקוטיות בעיקר ויראליות (שפעות והרפס). יחסית במינונים גבוהים - 4-3 גרם למנה. מספר פעמים ביום. הטיפול יעיל בסימנים הראשונים של המחלה ובמינונים גבוהים;

  • לשימוש חיצוני - למניעת זיהומים בפצעים פתוחים, וכן לטיפול ביבלות וויראליות.

מניעה או שימוש במצב אקוטי

כאמור, השימוש באכינצאה מעלה את רמת התנגודת של המערכת החיסונית בגוף בכמה רמות מה שבהחלט הופך אותו לצמח מחזק ובונה ומעצם ההגדרה השימוש בו יהיה יעיל וטוב גם למניעה של מחלות וזיהומים בקטריאליים וויראליים (בעיקר בשורשים) לטווח הארוך.

שלושת הסוגים נמצאו יעילים מאוד, ובשל האספקטים הנוספים השימוש בהם יהיה טוב גם כטוניק כללי למערכת ההגנה והבנייה של הגוף.

המיתוס הרווח כי אכינצאה אינה יעילה למניעה, התבסס בעיקר בעקבות מספר מחקרים אשר לא הראו שום שינוי בין קבוצות אשר נטלו אכינצאה לבין קבוצת הפלסבו - כאשר שניהם נחשפו לזיהומים שונים. ברוב המחקרים הללו משך זמן הלקיחה של האכינצאה היה קצר (בחלקם אף 5 ימים), המינונים היו נמוכים מהמקובל, והשימוש היה לעיתים בעלים ובפרחים.

בנוסף, ישנה טענה כי שימוש ארוך טווח באכינצאה יביא בסופו של דבר "להתרגלות" של הגוף ובבוא היום כאשר יתעורר זיהום - הצמח לא ישפיע כלל. לטענה זו אין ביסוס לא במחקרים ומעקבים קליניים ואף לא מניסיונם של הרבליסטים רבים הנמצאים עימנו בקשר שוטף, המדווחים על ההיפך בדיוק. יתרה מכך, מחקר שנערך עוד בשנת 1986 הראה יכולת טובה יותר של עמידות חיסונית בשבוע ה-12 לשימוש באכינצאה על-פני השבוע ה-2.

מניסיוננו, הצמח יעיל למניעה של זיהומים שונים על-ידי חיזוק מערכתי כללי, בעיקר למטופלים הסובלים מזיהומים חוזרים. הצמח יעיל לטיפול גם למחלות אקוטיות וכן במחלות כרוניות.

פעילויות נוספות

מעורר ומחזק בעקיפין את התגובה החיסונית הכללית על-ידי פעולה של המרצה וחיזוק מערכות נוספות בגוף - בשורשים בלבד. העלים והפרחים פחות יעילים לשימוש ארוך טווח כאשר הערך המונע שלהם מוטל בספק. תרומתם היא בעיקר בשל פעילות אנטי זיהומית ישירה בדומה לאנטיביוטיקה.

מגביר זרימת דם פריפרית בהיותו צמח מניע ודינאמי - תגובה חיסונית באזור מסוים עלולה להיפגע עקב זרימת דם לקויה היוצרת מחסור בתאים לבנים באזור הנגוע.

משפר תהליכי ספיגה במערכת העיכול - פירוק חלקי של המזון עלול ליצור תחושת כבדות ועייפות המחלישים את הגוף, בנוסף לעומס מטבולי המחליש את תפקוד מערכת העיכול והכבד. כל אלו יכולים בסופו של דבר לפגוע בתגובה החיסונית בכל הרמות. הפגיעה במערכת החיסון היא אף מעבר לכך, כאשר עומס מטבולי מקושר בחלק מהמקרים להתפתחות של אלרגיות ומחלות אוטואימוניות בהן מערכת החיסון כביכול "יוצאת מכלל שליטה".

מגביר ומאזן את התקשורת החיסונית - עוזר בחידוש התגובה העצבית של הגוף. מערכת חיסון יעילה תלויה בעצבוב נכון ועירנות תמידית למזהמים אפשריים. פעולה זו של האכינצאה קשורה לתקשורת החיסונית הפנימית, החשובה ביותר לתפקודה של מערכת החיסון בהקשרים הכללים של הגוף.

פעילות רפואית

ישנם מחקרים רבים המנסים מזה שנים להבין את דרך הפעולה של אכינצאה על-ידי הבנת החומרים הפעילים ומנגנוני פעולתם ואכן ישנה התקדמות משמעותית בתחום זה בשנים האחרונות.

מתוך הניסיון הקליני הנצבר בברא צמחים, הצמח הוא ללא ספק מהחשובים ביותר לחיזוק יכולת העמידות של הגוף על-ידי חיזוק וויסות פעולת מערכת החיסון ומערכות נוספות בכמה רמות:

קו הגנה ראשון - בריריות השונות בגוף:

ברמה הפשוטה ביותר, הצמח מעצים את האפקט הכללי של מערכת החיסון על-ידי הגברת פעילותם של התאים הפגוציטים, כקו הגנה ראשון של מערכת החיסון Phagocytosis והנעה של זרימה לימפטית.

בניגוד לצמחים אחרים, הוא אינו משמש כמשקם ריריות, אלא מעלה את רמת התנגודת החיסונית שלהן, כאשר ידוע כי הריריות הן ברוב המקרים אזור החיץ המפריד בין הגוף הסטרילי כביכול, לסביבה החיצונית ה"מזוהמת" - במערכות הנשימה, העיכול, עיניים, גרון וחלל הפה וגם במערכת השתן. ברוב המקרים (למעט זיהומים עוריים), כאן פוגש המזהם לראשונה את הגוף. המערכה המתנהלת תקבע בסופו של דבר אם תתפתח מחלה סיסטמית, כאשר המזהם פורץ את הקו הראשון ואם לאו.

לכן, האכינצאה יעילה לשימוש במצבים זיהומיים של אותם האזורים, במיוחד במצבים של זיהומים חוזרים, המעידים על רמת תנגודת נמוכה של הרקמה.

לדוגמא: ילדים/מבוגרים הסובלים מנזלת תמידית או שיעול תמידי, ה"תופסים" כל וירוס שעובר בסביבה וגוררים את הזיהום לשרשרת בעיות ומעגל חולי המתמשך תקופה ארוכה. האכינצאה יעילה במיוחד בקרב ילדים ותינוקות למגוון גדול של בעיות זיהומיות, כאשר קו הגנה זה עדיין פרוץ, עד להשלמת ההתפתחות הביולוגית.

כהמשך ישיר לכך, לשורשים פעילות אנטי בקטריאלית ישירה (בכל הזנים) ופעילות אנטי ויראלית ישירה, בעיקר של הפרחים (במיוחד ב-E. purpurea). החשיבות של אפקט זה היא אומנם נמוכה יותר ויעילה במיוחד בשימוש מקומי, אך אף היא מוסיפה מבחינת ההחלשה והמיגור של הגורם המזהם ליכולת העמידות של הקו הראשון, בסינרגיה כללית של מגוון פעילויות האכינצאה.

תופעות לוואי ואזהרות

כעיקרון, הצמח בטוח לשימוש לתקופות ארוכות, במינונים גבוהים ולאורך זמן, בתינוקות, ילדים מבוגרים וקשישים ואף בזמן הריון והנקה.

טעם הצמח הוא מעט חריף ולכן עלול לגרום לגירוי אצל אנשים עם רגישות יתר במערכת העיכול, במצבי אולקוס וגסטריטיס וכו'. על בעיה זו ניתן להתגבר על-ידי לקיחה של אכינצאה יחד עם הארוחות.
באופן כללי, הצמח לא מומלץ לשימוש בזמן טיפול כימותרפי במצבים של סרטן בלוטות הלימפה או הדם.

מחבר המאמר הינו הרבליסט קליני ופיטותרפיסט מברא צמחי מרפא
תאריך:  30/12/2008   |   עודכן:  30/12/2008
שרון קוצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיתוסים נפוצים על אכינצאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החמאס, שנתפס ללא מכנסיים בעזה, נערך עתה למערכה חדשה, שיש בה מגננה ומתקפה משולבת. אחרי שצה"ל הצליח להפתיע אותו בהפצצה אווירית מאסיבית ולהסב לו אבידות כבדות בשטח - לא נותר לו אלא לגייס למערכה שלו חייל שבוי וחסר אונים: גלעד שליט.
30/12/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בעוד תושבי דרום הארץ מתבוססים בדמם ומסתתרים במקלטים ובמרחבים מוגנים, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל החליטה על קיום עצרות מחאה ביישובים ערביים, כמו גם בערים המעורבות, בהן השתתפו אלפים מבני המגזר הערבי.
29/12/2008  |  ד"ר יחיאל שבי  |   מאמרים
אחד הלקחים השגויים ממלחמת לבנון השנייה הוא שישראל לא הכינה מראש נקודת יציאה מוקדמת מהמלחמה, ועקב כך החל צה"ל לגרור זמן במבצעים עקרים, מבלי שהצליח להכריע את המערכה או להפסיק את ירי הטילים. "לקח" זה נלמד על-ידי כל אלו שסברו מלכתחילה כי אין לצאת למבצע קרקעי נרחב בלבנון ואסור בשום אופן לסכן חיילים על-מנת להכריע במערכה.
29/12/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
תעודת גמר כבר בתחילת המבצע / ירון זכאי
29/12/2008  |  ירון זכאי  |   מאמרים
הזמרת הצעירה נועם וזאנה מופיעה בקביעות באמסטרדם, ומידי תקופה מגיעה ארצה להופעות. לאחרונה היא מופיעה במועדון הג'אז 'שבלול' בנמל תל אביב בקונצרט פרי שיריה ולחניה, כשהיא מלווה עצמה בפסנתר ובטרומבון כאחד.
29/12/2008  |  חיים נוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מהיועמ"שית באמת שאין לי שום ציפיות, כי אכיפה בררנית היא נר לרגליה, אבל מדוע מנהיגי האופוזיציה לא יוצאים בתוקף נגד גולן וקוראים להעמידו לדין על הסתה להשתמטות בשעת מלחמה?
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
זלמן שובל
זלמן שובל
שיר טורם הספרי
שיר טורם הספרי
במדינה מתוקנת אין לי ספק שמקבלי ההחלטות היו רואים את עכו לא כ"עוד עיר פריפריה" אלא כמכרה זהב בדמות עיר תיירות מהשורה הראשונה לא רק בארץ, אלא בעולם כולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il