|   15:07:40
דלג
  גרשון אקשטיין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגדלת אחוזי ההצבעה בבחירות הכלליות

הבחירות לכנסת ה-18 כבר בפתח ומצב אחוזי ההצבעה הנמוכים מדאיג את רשויות הממשל והאזרחים כאחד, ונשאלת השאלה האם יש לחייב בחוק את ההצבעה, או שמא, להשאיר זאת כזכות והתוצאות תהיינה אשר תהיינה הצעה לפתרון: "המקל והגזר"
05/01/2009  |   גרשון אקשטיין   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
המטרה: להוביל את כולם לקלפי [צילום: AP]

הבחירות לכנסת ישראל ה-18 הולכות וקרבות (חרף הלחימה בדרום, ייתכן והן יידחו, וייתכן שלא) כאשר ב-10 לפברואר 2008 עם ישראל יילך פעם נוספת לקלפיות ויבחר את המפלגות לכנסת וכולנו כבר מצפים בקוצר רוח לתוצאות שיתפרסמו לאחר מכן.

שיעור ההשתתפות הנמוך בבחירות לרשויות המקומיות עורר דאגה במערכת הפוליטית ובקרב האזרחים. ואכן זו תופעה מדאיגה, המצביעה על בעיה של מימוש אחד מערכיה המרכזיים של הדמוקרטיה הקובעת השתתפות האזרחים בקביעת איוש הגופים שיקבלו החלטות הנוגעות להם. תופעה זו הובילה גורמים שונים להציע לפחות ארבע הצעות חוק לחובת הצבעה בבחירות כלליות. במדינתנו ישנה מגמה רבת שנים של ירידה באחוזי ההצבעה, אשר הגיעה לשיאה בבחירות לכנסת ה-17 כאשר רק 63.5% מאזרחי ישראל בעלי זכות הצבעה טרחו ללכת קלפי ולממש את זכותם ולהצביע, וזאת במדינה שרק בעשור הקודם היה בה אחוז הצבעה גבוה במיוחד - כ-80%. ויש הרואים בירידה התלולה באחוז ההצבעה סכנה לדמוקרטיה. בפרט שמדינת ישראל הולכת בעתיד הקרוב לקבל החלטות מכריעות ושנויות במחלוקת שחוצות את העם בנושאים של חיים ומוות וגבולותיה העתידיים של המדינה. כך למשל, לממשלה שתתבסס על רוב מתוך 50% הצבעה, יהיה הרבה יותר קשה להגיע להסכם שלום או לפנות התנחלויות, מאשר לממשלה שתתבסס על בחירות עם 85% הצבעה. ואכן יש חשיבות רבה לקבל תוצאה בבחירות לרצון הרוב הבוחר ולא למיעוטו.

אחוז הצבעה או שיעור הצבעה, הוא חלקם היחסי של המצביעים בבחירות בפועל, מתוך כלל האוכלוסיה בעלת הזכות להצביע, מבחינת החוק. אחוז ההצבעה עלה במשך שנים רבות בעולם כולו, אך מאז שנות ה-60 יש נטייה לירידה באחוזי ההצבעה ברוב המדינות הדמוקרטיות המבוססות. אחוז הצבעה נמוך נחשב לרוב לבלתי-רצוי ובצדק, מאחר והדבר משפיע באופן נחרץ על תוצאות הבחירות.

ישנו ויכוח מה הם הגורמים המשפיעים על אחוז ההצבעה, וכיצד להעלותו. למרות מחקרים שנערכו בנושא, המומחים חלוקים על הסיבה לירידה באחוזי ההצבעה, והסיבות לכך מיוחסות למגוון של גורמים כגון, כלכליים, דמוגרפיים, תרבותיים, טכנולוגיים ומוסדיים אך בעיקרם הם:

א. חוסר שביעות רצון מהממשל בגין שחיתויות מצטברות, חוסר מעש, או סיבה אחרת.
ב. אי אכפתיות מי יהיה בשלטון כי לא חשוב להם.
ג. צעד מחאה כנגד המערכת כולה.

בעד ונגד הטלת חובת הצבעה על אזרחי המדינה

נימוקים בעד חובת ההצבעה בבחירות

א. מאחר ואי הצבעה מהווה סכנה לדמוקרטיה, יש לחייב בחוק את ההצבעה.

ב. יתאפשר לקבל תוצאות אמיתיות של רוב בעלי זכות הבחירה.

ג. ממחקרים השוואתיים בעולם, עולה כי חובת הצבעה מגבירה את שיעור ההשתתפות בשיעור הנע בין 16-7 אחוזים.

ד. תתאפשר הגדלת השתתפות האזרחים בקביעת איוש הגופים שיקבלו החלטות הנוגעות להם.

ה. עלייה בשיעור ההצבעה עשויה לעורר השתתפות ועניין גדולים יותר בפעילויות פוליטיות נוספות.

ו. עלייה בשיעור ההצבעה עשויה להשפיע על הקטנת ההוצאות הכספיות הכרוכות בתעמולה שתכליתה לשכנע בוחרים להצביע.

נימוקים נגד חובת ההצבעה בבחירות

א. פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות פוליטית היא בסך-הכל וולונטרית.

ב. אי אפשר לשלול את יום החופש, משום שמקומות עבודה רבים מושבתים, וגם מי שרוצה אינו יכול לעבוד בהם.

ג. אלה שיחויבו לבוא להצביע עשויים לנקוט הצבעת מחאה נגד המערכת כולה, פתקים לבנים ופסילת קולות מכוונת. מחאה כזו עלולה לאיים על יציבות המערכת הפוליטית יותר מאשר אי-השתתפות.

ד. היא מעלה את שיעור ההשתתפות באופן שווה, ללא הטיה מעמדית וכך למעשה מחזקת אידיאלים דמוקרטיים של השתתפות פוליטית ושל שוויון.

ה. הצבעת החובה כופה את עצמה על אנשים שאין להם עניין פוליטי והם חסרי ידע פוליטי, ושסביר שלא יקבלו הכרעה שקולה באשר להצבעה, וזה, שוב, עשוי לעוות את תוצאות הבחירה.

ו. היא עלולה להגדיל את שיעור הקולות הפסולים בשל ידע לא מספק על הליך ההצבעה או אי-ידיעה של השפה בעיקר בקרב עולים חדשים.

ז. הקושי במימוש אמצעי אכיפה והעלויות הכרוכות בכך.

כאמור, בקביעת חובת הצבעה נמצא שיש בה משום פגיעה בעיקרון הליברלי שהשתתפות פוליטית היא וולונטרית. וכמו-כן, אין ערך רב להטלת חובת הצבעה בלי הפעלת מערך אכיפה. לפיכך, מן הראוי לשקול אמצעים אחרים לעידוד הצבעה, תוך נקיטת סנקציות נגד מי שבוחר שלא להצביע. היו גם רעיונות של הטלת קנס למי שלא מממש את זכותו להצביע.

כמצויין לעיל בסעיף ז', נמצא כי קיים קושי באמצעי אכיפה - כלומר, עלויות האכיפה הן גבוהות לאין-ערוך מעלויות הגבייה, שלא לדבר על הקמת מערכות אכיפה נדרשות של איתור הלא מצביעים על-פי החוק, וגביית הקנס שיוטל.

אין מחלוקת על כך, שאילו היה מוטמע החינוך, והחדרת התודעה לחשיבות הנושא כבר בגיל צעיר, המצב היה טוב בהרבה, אך זה כבר עניין לשנים.

הצעה לפתרון: שיטת "המקל והגזר"

מאחר וקיימת חשיבות רבה להגדלת אחוזי ההצבעה, מן הראוי לשקול גם אמצעים אחרים לעידוד ההצבעה, לדעתי, יש לאחוז בפתרון של "המקל והגזר".

בצד פתרון "הגזר"

הצעה פשוטה בתכלית - כל מי שבא להצביע יקבל בתום ההצבעה עם החזרת תעודת הזהות לידיו מיושב-ראש הקלפי 50 שקל בשובר למצביע המזכה אותו בסכום זה עבור מימוש הזכות. אומנם זה לא סכום גבוה, אך מספיק שזוג מצביעים שמקבל את התמריץ, הדבר יאפשר לו ללכת בתום ההצבעה וליהנות בבית קפה סמוך, או רכישת מתנה לילד, או לנכד, או למטרה אחרת.

מאחר וישנם למעלה מ-4.5 מיליון בעלי זכות בחירה, הרי שמדובר במקרה וכל בעלי זכות הבחירה יגיעו לקלפי, בכ-225.000,000 שקל, והרי לא כולם יגיעו ב-100%, אז יהיה פחות מכך.

אפשרות אחרת, כל מי שיממש את זכותו להצביע, יינתן לו תמורת אישור ההצבעה, זיכוי ממס ההכנסה בסכום של 100 שקל.

ולשאלה מאין יבוא הכסף? נכון, אפשר לוותר על יום השבתון ביום הבחירות שעלותו כ-700,000 שקל, כאשר העודף ישמש למימון פתרון "המקל". או לחילופין לקבוע מתוך הבנה שזה מחיר ההחלטה ושזה אכן שווה את הדמוקרטיה במיטבה.

בצד פתרון "המקל"

לחייב בחוק שקיימת חובת הצבעה בבחירות לכל בעלי זכות הבחירה הכשרים. כל רשימות הלא מצביעים הכשרים יועברו לאחר סיום הבחירות באופן מרוכז למשרד הפנים ולמוסד לביטוח לאומי לצורך הגבייה, כיום בעידן הקידמה והמחשוב, אין כל בעיה בנושא. והרי כל אחד מקבל כסף מהמדינה במיוחד מהמוסד לביטוח לאומי: קצבאות ילדים לילדים, ביטוח נכות, קצבת זקנה, קצבת סיעוד, דמי אבטלה ועוד. לדעתי, יש לנכות מהתשלום עצמו של המדינה אם תוך 90 יום לאחר הבחירות לא הציג אישור רפואי וכדומה.

אופציה נוספת: במשרד הפנים יהיה נתון בצבע אדום, לכל אדם "הלא מצביע" בבחירות, וכאשר יבוא לקבל שירות בעניין תעודת הזהות או דרכון, ייגבו ממנו כ-500 שקל עלות הקנס כולל עלות הגבייה על הפרת חובת ההצבעה, אחרת הוא לא יטופל ולא יקבל שירותים.

בנוסף לכך, במערכת המוסד לביטוח לאומי גם יהיה נתון בצבע אדום על אדם "הלא מצביע" ותתקיים עימו התחשבנות כמו עם כל אזרח בצד הזכות או החובה עד שהקנס בסך 500 השקלים יקוזז.

מי שיבחר לא לממש את זכותו להצביע גם בבחירות לאחר מכן בהתאם לחוק, לגביו יוכפל הקנס והוא ייכנס למערך גבייה מתקדם.

עלויות לכיסוי האכיפה בשיטה זו, יכוסו מהעודף שיישאר מביטול יום השבתון, ועוד יישאר עודף.

לסיכום, בטוחני שיישום ההצעה יגדיל את אחוזי ההצבעה באחוזים ניכרים.

ומה אצלנו?

בארצנו הקטנה כאמור, אין חובת הצבעה ויותר מכך, נהוג בקביעת יום שבתון כללי במשק ביום הבחירות הכלליות, מתוך כוונה לעודד את הגעת המצביעים לקלפיות וכדי שלא יפסידו שעות או יום עבודה עבור מימוש זכותם להצביע. ולמרות הטבה זו, אחוזי ההצבעה הולכים ופוחתים. כשעלות יום שבתון בבחירות מוערך על-ידי כלכלנים שונים בכ-700,000 שקלים (לא כולל עלות מערכת הבחירות בכללותה).

לאור זאת החלו בכנסת להסיק מסקנות מאחוז ההצבעה הנמוך בבחירות האחרונות. והתגבשו כבר ארבע הצעות חוק הקובעות, שרק מי שיביא למקום העבודה אישור מוועדת הקלפי שהצביע, יקבל שכר על יום החופש בבחירות.

ההצעות עלו לדיון במליאה לפני זמן לא רב, אבל ללא הצבעה. זאת משום שוועדת השרים לחקיקה החליטה להתנגד להן - דבר שעלול היה לגרום לדחייתן שכן ההחלטה מחייבת את הקואליציה. כיום בתקופת הבחירות ודאי שלא עוסקים בכך.

מהנעשה בעולם

המושג "חובת הצבעה" מתייחס לחובה שהמדינה מטילה על בעלי זכות ההצבעה, להצביע ביום הבחירות. אי-ציות לחובה האמורה עלול לגרור הטלת סנקציה (אם כי לא בהכרח), שכן ישנן מדינות בהן מדובר ב'הצהרה' בלבד ולא יותר מכך.

במדינות שונות ישנם דפוסי הצבעה שונים. בארצות הברית למשל, מצביעים חצי מן הקולות הכשירים בלבד, אך באוסטרליה ובמלטה, שבהן ישנה חובת הצבעה, מצביעים תשעים וחמישה אחוזים מכלל בעלי הזכות להצביע.

המדינות שיש בהן חובת הצבעה בבחירות לפי המחקר מ-2001 הן: אוסטרליה, אורוגוואי, איטליה, אקוודור, ארגנטינה, בוליביה, בלגיה, ברזיל, גבון, גואטמלה, הונדורס, טורקיה, יוון, לוקסמבורג, ליכטנשטיין, מצרים (רק גברים), מקסיקו, נאורו, פיג'י, הפיליפינים, פרגוואי, פרו, צ'ילה, קוסטה-ריקה, קפריסין, הרפובליקה הדומיניקנית ותאילנד.

מה בכלל מניע בני אדם להצביע בארצם?

ההנחה הרווחת אצל מדענים ולאור מחקרים שנעשו ברבות הימים הסיבות להנעת בני אדם להצביע הן:

  • עמידה בציווי החברתי להצביע.
  • אישור הנאמנות של היחיד למערכת הפוליטית ולמפלגה.
  • ביטוי להעדפה המפלגתית (מרכיב זה ידוע גם כ"הצבעה מבטאת", שעיקרה הצבעה על-מנת להביע תמיכה, ולא ציפייה לתוצאה כלשהי).
  • קבלת אישור לחשיבות עצמית של היחיד למערכת הפוליטית.
  • פעילות המעניקה סיפוק לאלו המתעניינים במערכת הפוליטית והמפלגתית.

קיימות מספר סנקציות אפשריות המוטלות על מפרי החובה להצביע והן:

א. חובת מתן הסבר- בעל זכות הצבעה שלא הצביע בבחירות חייב להציג הסבר סביר לאי השתתפותו בבחירות על-מנת להימנע מנקיטת סנקציות נוספות כנגדו (ככל שאלה קיימות).

ב. קנס כספי.

ג. מאסר (יש לשים לב שגם במקרים בהם מוטל קנס - אי תשלום הקנס עלול לגרור מאסר, אך במקרים אלו המאסר הינו בגין אי התשלום ולא בגין אי ההצבעה).

ד. פגיעה בזכויות הניתנות לאזרחי המדינה- בין השאר, תיתכן שלילת זכות הצבעה או פגיעה בזכויות סוציאליות, לדוגמא בבוליביה: אי הצבעה עשויה לגרור ביטול זכאות למשיכת שכר בתקופת שלושת החודשים לאחר מועד הבחירות; בסינגפור: בעל זכות ההצבעה שנמנע מלהצביע נגרע שמו ממרשם המצביעים עד אשר יספק הסבר לאי הצבעתו.

ה. שונות– לדוגמא, בבלגיה, ייתכן קושי בקבלה לעבודה בסקטור הציבורי. ביוון: ייתכנו קשיים בקבלת דרכון או רישיון נהיגה חדשים.

מקורות

1. "עידוד ההצבעה לבחירות ברשויות המקומיות" - המכון הישראלי לדמוקרטיה, מאת: גידי רהט - 1998.
2. חובת הצבעה בבחירות והסנקציות בגין הפרתן, מאת: מרכז המחקר והמדע בכנסת -31.12.07.
3. ויקפידיה האנציקלופדיה החופשית - אחוזי הצבעה בבחירות.
4. "רוצה שכר? רוץ להצביע", מאת: שחר אילן, הארץ - 16.7.07.
5. "להצביע זכות או חובה" - המכון הישראלי לדמוקרטיה - 1998.
6. "חובת הצבעה בבחירות מוניציפליות", מאת: חיים בן חיים, אומדיה - 11.1.08.
7. יו"ר ועדת החוקה בכנסת "לבטל את יום השבתון בבחירות", מאת: ענת וולפסון, Ynet 24.11.08.

תאריך:  05/01/2009   |   עודכן:  05/01/2009
גרשון אקשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגדלת אחוזי ההצבעה בבחירות הכלליות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
5/01/09 16:51
2
פח האשפה
6/01/09 23:17
פורום: בחירות לכנסת 18 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם אדיר
05/01/2009  |  ד''ר אברהם שלום  |   מאמרים
תרופות הוליסטיות הן אחד מחמשת המאפיינים המרכזיים של תבנית הרפואה המשולבת. תרופות הוליסטיות, הן פעולות אנושיות פשוטות, כגון: שינה, מקלחת, מחשבה חיובית, מעשה טוב, חיבוק, נשיקה, אהבה, יחסי מין, הליכה, ביקור במקום חדש, ועוד.
05/01/2009  |  דני לוסקי  |   מאמרים
מייד לאחר מלחמת לבנון השנייה החל ארגון החמאס ברצועה בתהליך של חיקוי שיטות הפעולה של בן בריתו החיזבאללה בלבנון. בכירי החמאס הבינו מייד כי הטקטיקה שנקט הארגון, בהכוונה אירנית, בלחימה מול חיילי צה"ל ובתקיפת אזרחי ישראל ברקטות וטילים הוכיחה את עצמה בעיני החיזבאללה, וכדאי לאמצה. פעילי טרור של החמאס יצאו מהרצועה ללבנון ואירן, וחזרו אליה לאחר כמה חודשים מתודרכים ומאומנים. המודיעין הישראלי החל לגלות בהדרגה כי פעילי החמאס בונים ברחבי הרצועה ביצורים בסגנון "שמורות הטבע" של החיזבאלללה בלבנון, מבריחים לרצועה טילי נ"ט מתקדמים ורקטות "גראד" ארוכות טווח ומתאמנים בהפעלת מסגרות צבא סדירות. כך, תוך כמה חודשים קמה לה ברצועת עזה דיוויזיה חמאסית הדומה במבנה שלה לדיוויזיה של החיזבאללה שהוקמה בהשראה אירנית בדרום לבנון טרם פרוץ מלחמת לבנון השנייה.
05/01/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הדי נפץ הקסאמים, הגראדים, הפצמ"רים, נשמעים מקצה העולם עד קצהו. הטילים נוחתים על בתים ובינותם, בגני ילדים וברחובות, באתרי בנייה ובגינות ירק. הלוויות נערכות בנתיבות, באשדוד, דליית אל-כרמל, בערוער. רק בחדר אטום אחד אין שומעים את ההדים, אין יודעים דבר על המתרחש בדרומה של המדינה.
05/01/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
את הישגיה המרשימים של מלחמת "עופרת יצוקה", כפי שהם מצטיירים לפי שעה, יש לזקוף, מעל לכל, לזכותו של מחוללה, אהוד ברק. יותר מכל אחד אחר הוא האיש שראוי על כך לכל שבח. במרוצת השנים האחרונות הורגש אצלנו, היטב, חסרונו של "מר ביטחון". אחרי ככלות הכל, על משענת הקנה הרצוץ של שלטון אולמרט לא ניתן היה לסמוך אפילו בשדה הקרב. כשלון המלחמה הצורב של מלחמת לבנון, בראשותו, נותר, עדיין, עם כל הכאב, כפצע שלא הגליד.
05/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי  
מפלגת לח"ם: לדחות הבחירות, אנו מקופחים  /  איציק וולף
כשהתותחים רועמים: לבני בחוג-בית פוליטי  /  עידן יוסף
מודעות יוזמת ז'נבה אינן 'תעמולה אסורה'  /  רותי אברהם
צל"ש לבנימין נתניהו   /  ד"ר אברהם בן-עזרא
אתם אשמים  /  ארנון סגל
התבשיל התפל של המטבחון  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il