|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הקמפיין האלטרנטיבי

המפלגות הגדולות מנהלות קמפיין בחירות של ממש. אז נכון שהקמפיינים ה"רשמיים" הוקפאו, אבל תחתיהם הוכנסו לשירות פעיל ה"קמפיינים האלטרנטיביים"
09/01/2009  |     |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
נתניהו לא "מסייר" אלא ממש מנהל מסעות הסברה [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  מישהו שמע על בחירות?
  הבנזין של אולמרט ו'התקווה' של הח"כים הערביים
  אובמה - חלומו הוורוד של המוסלמי
  ביילין - שלום עם ביטחון
  אשמנו - בגדנו הדלפנו קופי

אם בשבוע שעבר, כמעט כולם עוד אמרו שהבחירות חייבות להיות במועדן ו"לא ניתן לחמאס לשבש את הדמוקרטיה", הרי שהחל משבוע זה הזמירות כבר אחרות, וזוהי רק ההתחלה. השר לענייני גימלאים רפי איתן, שעד יום ראשון השבוע עוד מלמל משהו בנוסח: "נחכה ונראה", יצא הפעם בקריאה ברורה בישיבת הממשלה: "לדחות את הבחירות בשישה שבועות לפחות". לאיתן יש טיעון מעניין. לדבריו, פוליטיקאים אינם מסוגלים לעמוד בפיתוי של קמפיין והדבר הוא בגדר נתינת מכשול בפני עיוור (יש להניח שהוא התכוון יותר למשהו בנוסח "לא תחסום שור בדישו", אבל ניחא). יש גם יוזמות פרטיות דוגמת מכתבו של מי שהיה יועצו של ברק, עו"ד אלדד יניב, לראשי המפלגות הגדולות, שישקלו את הסוגייה. בועז טופורובסקי יו"ר מפלגת הצעירים פנה אל ועדת הבחירות המרכזית בפנייה רשמית שתפעל לדחיית מועד הבחירות ואמר כי "ברור לכל שאין מי שמסוגל לנתק את ההחלטות המבצעיות מההשלכות הפוליטיות שלהן, ומהסקרים הממשיכים להתפרסם".

ח"כ מיכאל נודלמן העומד בראש רשימת מפלגת "ישראל המתחדשת" קורא לדחות את הבחירות לזמן לא ידוע ורק לאחר סיום הלחימה לקבוע מועד חדש. "בזמנים קשים אלו מנהיגי קדימה, הליכוד והעבודה ממשיכים לקבל החלטות קשות בנוגע ללחימה, כאשר לנגד עיניהם ניצב יום הבחירות ומה ניתן לעשות על-מנת להעלות את כמות המנדטים שתגרוף מפלגתם בבחירות הקרובות לכנסת...".

שיהיה ברור. המפלגות הגדולות מנהלות קמפיין בחירות של ממש. אז נכון שהקמפיינים ה"רשמיים" הוקפאו, אבל תחתיהם הוכנסו לשירות פעיל ה"קמפיינים האלטרנטיביים". הם אומנם נראים כמו חדשות ואקטואליה, וללא ספק יש בהם גם את האלמנטים הללו, אבל הם קמפיינים לכל דבר ועניין. אם מישהו סובר לרגע שמסיבות העיתונאים של ברק - אולמרט - לבני, ההודעות לעיתונות וה"סיורים" אינם מחושבים על-פי קריטריונים של מסרים וצבירת נקודות בדעת קהל כיאה לקמפיין ראוי, אינו אלא שוטה.

משום כך, אין כל ספק שכל עוד לא תידחנה הבחירות והמלחמה תימשך נהיה עדים ל"סיורי הזדהות" של חברי כנסת שיילכו ויתגברו. בהתחלה מן הסתם יחפשו כל הוועדות תירוץ להתכנס באשדוד או באשקלון, אחר כך כבר נראה סיורים סיעתיים, ובסוף לא אתפלא אם גם המפלגות החדשות, משומרי העצים ועד מתנגדי הבנקים יתחילו "לסייר" בערי הדרום.

עונת הנדידה דרומה

ואכן התסיסה על הקמפיינים המושבתים מאונס, בעוד המפלגות הגדולות ובעיקר קדימה והעבודה מנהלות קמפיינים אלטרנטיביים, החלה לתת השבוע את אותותיה, וחברי הכנסת החלו לנדוד דרומה. קבוצה ראשונה של חברי כנסת, רובם מסיעת העבודה, יצאו לסיור באשקלון. בדרך נשמעה אזעקה - הח"כים הנכבדים זינקו מכלי הרכב החוצה והשתטחו כאחד האדם לצידי הכביש. במקביל סייר ח"כ יואל חסון מקדימה ביישובי הדרום כאורח מד"א והובהל למקלט עת התפוצצו הרקטות באשקלון. בכך לא תמו הרפתקאותיו, שכן מיד כשנכנס למד"א שדרות נורו קסאמים על העיר. למחרת "זכו" גם חברי האיחוד הלאומי לחוויה. גם הם כמובן באו "לסייר" בבאר שבע ובמהלך הפגישה בעירייה הותקפה העיר - חברי האיחוד הלאומי הוכנסו במהירות אל מרחב מוגן.

מאלפת במיוחד הייתה תגובתו של ח"כ יורם מרציאנו שהצליח לסתור את עצמו מהותית במשפט אחד ואפילו בלי לחייך: "אנחנו לרגע לא עוסקים בפוליטיקה", הצהיר מרציאנו, "כשהחיילים שלנו נמצאים שם, כל מה שמעניין אותנו זה לאחד את כל הכוחות, ואני חושב שמגיע "שאפו" גדול לשר הביטחון על אופן ניהול המלחמה". גם לא עוסקים בפוליטיקה וגם מהללים את יו"ר העבודה וכל זה בלי למצמץ.

אגב, נתניהו בכלל לא "מסייר" אלא ממש מנהל מסעות הסברה, רק שהוא לא מסתפק ברדיו ובטלוויזיה כמסביר את עמדות ישראל אלא גם "יורד אל העם" ומסביר את עמדות הליכוד. הוא כבר ביקר באשדוד ובאשקלון ונפגש עם ילדים ופצועים. במהלך הסיור הוגש לנתניהו תנ"ך שממנו קראו לפניו פסוקים מנבואת עמוס: "על שלשה פשעי עזה ועל ארבעה לא אשיבנו... על הגלותם גלות שלמה להסגיר לאדום". "איפה המשקפיים?" פנה נתניהו לעוזריו, ומשאלה נחתו על אפו המשיך לקרוא בעצמו: "ושילחתי אש בחומת עזה ואכלו ארמנותיה והכרתי יושב מאשדוד ותומך שבט מאשקלון... ואבדו שארית פלשתים". נתניהו לא שכח גם את באר שבע, שם הצהיר השבוע כי: "כל מדינת ישראל היא על תקן עוטף עזה ואנו חייבים להפסיק זאת כי אחרת כל מדינת ישראל תיכנס לטווח הטילים של בסיס הטרור הענק הזה שהוקם בעזה". נתניהו, כמי שרואה עצמו מנהיג וראש ממשלה, לא סתם מתרשם או מנסה לעזור אלא מצהיר על קווי מדיניות, כאילו מישהו בכלל שואל אותו ואומר כי "הפעולה הזאת צריכה להביא לא רק להפסקת האש, אלא גם לסגירת הפירצה הדרומית בציר פילדלפי כדי להבטיח שלא נחזור שוב על רגיעה מדומה".

נו, אז אם נתניהו מצטלם בדרום אז ברק ייצא פראייר? חס ושלום. מסיבות העיתונאים אפופות הסמכות המנהיגותית כבר לא מספיקות כנראה מול נתניהו ולכן טרח והגיע היישר לשדרות שם הצהיר כי הוא מתפעל מ"העורף שהפך לחזית" (כבר שמונה שנים העורף הזה חזית ועכשיו הוא נזכר להתפעל?) ואומר לתושבים: "בסוף ידינו תהיה על העליונה".

תסריט המלחמה ותסריט הפסקת האש

אין ספק שכרגע המצב נוח למפלגות הגדולות ופוגע אנושות במפלגות הקטנות, שלמעשה אינן יכולות להציג את מרכולתן, במיוחד החדשות, ומעל כולן אלה העוסקות בנושאים חברתיים או ירוקים וכדומה בימים שבהם הביטחון והמדינאות הם הנושא. משום כך במפלגות הגדולות בינתיים משדרים "עסקים כרגיל". אבל הדגש הוא על בינתיים.

המוקד החלש הוא כמובן בקדימה. אולמרט הוא אומנם ראש הממשלה, והוא המחליט, אבל מי שבעצם מוביל ובולט הוא יו"ר העבודה בתפקידו כשר ביטחון. היום הצבא מדבר וברק הוא ראש הממשלה של הצבא. אין ולא יכול להיות לו קמפיין יותר טוב מזה. לנתניהו רקע של ראש ממשלה, כולל רקע ביטחוני ויוקרה של "מסביר לאומי", בעוד לבני נתפסת כטירונית, לכן ההתקפלות הראשונה ביחס למועד הבחירות תבוא קרוב לוודאי מצד קדימה. היום הם אומרים שהם "לא עוסקים בזה" ושר האוצר בר-און הבהיר שדחייה כמוה כ"ניצחון החמאס על הדמוקרטיה" - כן בטח ברגע שבקדימה יחושו שיותר מדי מנדטים מתעופפים לכיוון העבודה על חשבונה, פתאום נשמע זמירות בנוסח: "דחייה תהווה הוכחה לחוסנה של הדמוקרטיה מול החמאס" (למה? ככה!) או "יש לאפשר לאזרחים הצבעה מסודרת ואחראית ללא סיכון חיים וסרבול מיותר".

בליכוד בונים על "הסחף ימינה" בחודשים האחרונים וההבנה שנתניהו צדק באזהרותיו בנוגע לקטיושות באשדוד, כמו גם על הידיעה שהתחזקות ברק באה על חשבון קדימה ובעיקר מהסקרים שעדיין מנבאים ניצחון. לטענתם, רק תרחיש קיצוני של הסתבכות יכול להצדיק מהלך של דחייה. הסתבכות מבחינת הליכוד יכולה להיות גם הצלחה מסחררת של ברק במבצע מדהים ללא נפגעים משמעותיים, מינימום נזק בינלאומי ושקט ואפילו יחסי בגבול. האמת היא שאפילו היום זה נראה תרחיש קיצוני ואפילו דמיוני. עם זאת, ירידה בכוחו של הליכוד והישתוות עם קדימה, דבר שנראה עוד יותר דמיוני כרגע, הוא הסכנה הגדולה ביותר מבחינת הליכוד, וזה כבר יהווה עילה לדחייה, שכן מדובר באיבוד האופציה להחלפת השלטון.

וברק מצידו בינתיים יש לו רק מה להרוויח - כי בקרקעית הוא כבר היה, אז מקסימום הוא יחזור לשם שוב. כל עוד המלחמה מתנהלת "בסדר" מניותיו עולות ומניות קדימה יורדות. הסתבכות קיצונית כמו פתיחת חזיתות נוספות תהיה כבר עילה רצינית לדחיית בחירות, שגם תרחיק את סכנת התרסקותו האישית כך שבכל מקרה, לדחות מבחינתו זו שטות.

למעשה, ניתן להעריך כי המפלגות הבינוניות, אלה שהיום תומכות בקיום הבחירות במועדן אך לא יצאו נחרצות נגד הדחייה, "נמצאות על הגדר" והמהלך לדחיית הבחירות עשוי לצבור תאוצה בהתאם להערכה שלהן על מצבן. התפתחות כזו צפויה ככל הנראה כבר בתחילת השבוע הבא ואולי אפילו קודם לכן.

כל זה נכון כאשר מדברים על תסריט של המשך המלחמה והעמקתה. אלא שבינתיים נכנס גורם חדש לזירה והוא התפתחות משמעותית בלחצים לקבלת הפסקת אש שקיבלו תפנית משמעותית בימים שלישי ורביעי. יוזמת נשיא צרפת סרקוזי ונשיא מצרים בגיבוי האמריקני ומועצת הביטחון של האו"ם אם תתקבל בימים הקרובים, תשים קץ קרוב לוודאי לרעיונות של דחיית הבחירות, שכן לא תהיה סיבה ממשית לעשות כן. אם נחזור לעניין המפלגות הקטנות ובמיוחד מפלגות הנישה של ירוקים, בנקים צעירים וכדומה, ברור כי אלה תיפגענה אנושות בגלל שינוי סדר היום לביטחוני-מדיני מובהק ועוד אחרי קמפיינים אלטרנטיביים חזקים שלא עלו למפלגות הגדולות מאומה וקופותיהן תהיינה גדושות. אין ספק כי מבחינה זו יהיה עיוות ופגיעה קשה בזכות להיבחר, שהיא כידוע זכות יסוד במדינת ישראל.

פורסם במקור: 'יום ליום'.
תאריך:  09/01/2009   |   עודכן:  09/01/2009
חגי סרי לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקמפיין האלטרנטיבי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסכה אחרונה נפלה
10/01/09 15:55
2
א. פובליציסט
11/01/09 10:39
פורום: בחירות לכנסת 18 כתוב הודעה
פורום: מבצע עופרת יצוקה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר בתחילת הפרשה ניתן לעמוד על הדמיון בין פרשת חיי שרה לפרשה זו. למרות ששתי הפרשות מספרות על מות צדיקים - שרה אמנו ויעקב אבינו - הן נקראות על שם חייהם. התשובה לפרדוקס - לכאורה זה, נעוצה במאמר חז"ל, כי צדיקים במותם קרויים חיים. גם אם גופם מת, רוחם חיה בקרבנו, במורשת הנצחית של מידות ומעשים טובים שהם מנחילים לכל הדורות. אולי מסיבה זו המילה מיתה אינה נזכרת בפטירתו של יעקב. כאחרון האבות, ואבי שנים- עשר שבטי ישראל, דמותו משמשת מודל חי ללימוד תורה, קיום מצוות ומידות טובות.
09/01/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
השבוע אנחנו מסיימים את קריאת ספר בראשית המכונה ספר הישר, משום שהוא עוסק במעשי אבותינו הישרים, וכיאה לספר שמגמתו היא חינוכית במובהק - הוא מסתיים במסרים חינוכיים חדים ביותר, ותמיד אקטואליים. אנחנו נתרכז בשנים עשר הפסוקים האחרונים של פרשת השבוע ושל הספר כולו, וננסה למצוא את המסר עבורנו, אנחנו שחיים בעשור הראשון של המילניום השלישי - בעיצומה של מלחמת דמים על ההסדר המדיני הבא, כדבריה של שרת חוּצֵנוּ. אחרי שחי שבע עשרה שנה במצרים, יעקב אבינו מת ונקבר במערת המכפלה. בניו שבים למצרים עם כל המלווים ואחי יוסף מוטרדים (בראשית נ'): (...) וַיֹּאמְרוּ, לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף; וְהָשֵׁב יָשִׁיב, לָנוּ, אֵת כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ. כל זמן שהאבא חי, כולם חוסים בצילו וזה עצמו מאלץ אחדות ביניהם; אף אחד לא ינקוט יוזמה שעלולה לגרום לאבא מורת רוח. מאחר שהלך לעולמו - לכאורה לא נותר גורם מלכד, ומזה הם חוששים.
09/01/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הקבלן והיזם הוותיק רוני מזרחי, בן ה-50, מפתיע. בניגוד לרוב המכריע של יזמי הנדל"ן, הוא צופה שהגאות בענף הנדל"ן בכלל, ובדירות בפרט, תתחדש תוך שלושה-ארבעה חודשים. לא זו בלבד - הוא מצהיר - אלא שמחירי הדירות גם יתחילו שוב לעלות.
09/01/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
כבר שישים שנה רווייה אדמת ישראל בדם חייליה. מלחמה רודפת מלחמה כבמעגל קסמים, ואיש אינו רואה את האור בקצה המנהרה. שמונה מלחמות, שפע של מבצעים ופשיטות, ואפילו שתי אינתיפאדות, לא הצליחו לשים קץ למעגל הקסמים הזה.
09/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מדי כמה שנים מופיע בעולם הערבי שקרן מדופלם המשמש כ"שופר השלטון" ומספר להמונים הערבים כזבים ומעללי גבורה כדי לעודד אותם ולשפר את מצב רוחם. התופעה הזו קיימת בדרך כלל בתקופה של מלחמות, כך היה ב-1967 במהלך מלחמת ששת הימים כאשר השדר המצרי הידוע אחמד סעיד הודיע מקהיר כי צבא מצרים כבש את תל אביב וכמובן שאסור לשכוח לרגע את מחמד סעיד א-סחאף, שר ההסברה העירקי של סדאם חוסיין אשר במלחמת המפרץ השנייה הפך סמל לדברי הרהב העירקיים וטען שוב ושוב כי דיווחי הצבא האמריקני שקריים וכי צבא עירק עומד להביס את הפולשים.
08/01/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
דחיית בחירות - רק ברוב של 80 ח"כים לפחות  /  רותי אברהם
אינדקס פוליטיקה - המדריך האובייקטיבי לבוחרים  /  מריאנה קוז'וקרו
סקר משעל חם: הליכוד מתחזק ל-32 מנדטים  /  רובי שטיינברג
המלחמה מתמשכת משיקולי בחירות, וטוב שכך!  /  הרב ישראל רוזן
אהוד ברק - שחקן של money time  /  טל רבינוביץ'
אני מחבב את חיים אורון  /  עו"ד משה גולדבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il