בצלם מפיץ במתכוון מידע בלתי מבוסס
|
יהונתן דחוח-הלוי
|
ארגון בצלם הפיץ בתפוצה רחבה בתקשורת טענה של תושב פלשתיני על רצח במתכוון של פלשתינים הנושאים דגל לבן בידי חיילי צה"ל, ונמנע מלהביא את תגובת הצבא * זאת, למרות שהארגון מסייג את הידיעה: אומר שקיבל הדיווח "לפני זמן קצר" וכי אין ביכולתו לאששו * הדרך בה בחר בצלם מעלה שוב סימני שאלה כבדים בדבר האתיקה המקצועית של הארגון, ומניעיו
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
ארגון בצלם אינו חדל מהנוהג הפסול להפיץ הודעות המאשימות את צה"ל בביצוע מעשי רצח מבלי שהארגון בדק ראשית לאשורן את הטענות הפלשתיניות ומבלי להמתין לתגובת צה"ל. ביום ראשון, 19.1.09, הפיץ ארגון בצלם לכל אמצעי התקשורת הודעה שכותרתה "חשד כי חיילים ירו הבוקר למוות בחקלאי פלשתיני ללא כל אזהרה" ובראשה נכתב: "הודעה לעיתונות - לפרסום מיידי", קרי - ארגון בצלם מבקש מאמצעי התקשורת לפרסם את הודעתו באופן מיידי, וזאת על אף שלא היה בידו, כך משתמע, מידע נוסף היכול לאשש את טענותיו של העד הפלשתיני.
בהודעה שפרסם ארגון בצלם נטען כי "חקלאי תושב העיירה ח'וזאעה, מאהר עבד אל עד'ים יוסוף אבו-רג'ילה, בן 24, נהרג הבוקר מירי חיילים בשעה שהיה בחלקת האדמה שלו, המרוחקת כ-400 מטר מהגבול עם ישראל. מעדותו של אחיו, ד"ר ויסאם אבו-רג'ילה, עולה חשד כי על אף הפסקת האש, חיילים ירו אש חיה ללא כל אזהרה לעבר עשרות חקלאים פלשתינים, ירי שהרג את אבו-רג'ילה".
ארגון בצלם הפנה את אמצעי התקשורת לעד הראיה הפלשתיני, ויסאם אבו רג'ילה, על-מנת שיוכלו לברר פרטים אודות טענותיו, ואולם כאמור הארגון לא ראה לנכון להביא את גרסת דובר צה"ל לטענות אלה. אשר על כן, פניתי לדובר צה"ל בשאילתה דחופה וביקשתי לקבל את תגובתו להודעה שהפיץ ארגון בצלם.
מדובר צה"ל נמסר לי, כי "ממספר בדיקות שנערכו בפיקוד הדרום עולה כי האירוע אינו מוכר". ביצעתי בדיקה נוספת וממנה הסתבר, כי ההרוג הפלשתיני באירוע, מאהר אבו רג'ילה, היה פעיל בגדודי חללי אל-אקצה, הזרוע הצבאית של פתח. עובדת השתייכותו של אבו רג'ילה לארגון טרור הושמטה בעדות שמסר אחיו ויסאם לארגון בצלם.
מקרה זה, המתווסף לרבים נוספים בהם לא הובאה תגובת צה"ל, מלמדים על דפוסי האתיקה המקצועית המנחים את ארגון בצלם ועל המניעים האמיתיים העומדים מאחורי פעילותו ומטילים צל כבד על מהימנות ושלמות הדיווחים שמפיץ הארגון. פעם נוספת מוכיח ארגון בצלם, כי אין לקבל את דיווחיו כתורה מסיני וכי יש להתייחס אליהם בגישה זהירה וביקורתית.