|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

משדר אחד, לווין אחד - ואפשר לשגר את הפצצה

האמת העובדתית היא הפצצה הגדולה שממנה פוחד אחמדינג'אד באמת. הבה נשגר אותה אליו
07/02/2009  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: AP]

צדקה עשה אללה עם המשטר החשוך של אירן שנתן לו את ישראל ככתובת להפנות אליה את תסכולי העם האירני באמתלה של מלחמת קודש. לולא הייתה ישראל, היה המשטר האירני נאלץ לפתח עימות אחר, מאלה שנמצאים עכשיו על אש קטנה: עם אפגניסטן בגין בעיות מים, עם עירק - על שליטה במפרץ הפרסי, עם איחוד האמירויות – על איים במפרץ

ארבע מדינות אמיתיות, אורגניות, יש באזורנו: מצרים, טורקיה, אירן וישראל. המדינות האחרות, דוגמת סוריה, לבנון, ירדן, עירק וסעודיה, אינן מדינות במובן המלא של המונח, אלא אזורים שבהם יושבים שבטים שונים וקבוצות אתניות נפרדות, אזורים שגבולותיהם סומנו בסרגל בשרירות ליבם של כמה דיפלומטים מערביים אחרי מלחמת העולם הראשונה. על אף שהן מוכרות במשפט הבינלאומי כמדינות, אין תושביהן עמים של ממש, והן נעדרות היסטוריה מדינית, לאומית ותרבותית מובהקת.

כל אחת משלוש חברותיה של ישראל במועדון המצומצם של המדינות האורגניות גדולה ממנה לפחות פי עשרה במספר האוכלוסין, ובשטח - פי כמה וכמה. הן לא אוהבות את ישראל וחשות כלפיה ניכור במקרה הטוב, סלידה מלווה בהתפרצויות זעם במקרה הפחות טוב ושנאה לוהטת במקרה העוד פחות טוב. ואולם שנאתה הלוהטת של אירן נובעת לא מרגש אמיתי אלא מתוך אינטרס. צדקה עשה אללה עם המשטר החשוך של אירן שנתן לו את ישראל ככתובת להפנות אליה את תסכולי העם האירני באמתלה של מלחמת קודש. לולא הייתה ישראל, היה המשטר האירני נאלץ לפתח עימות אחר, מאלה שנמצאים עכשיו על אש קטנה: עם אפגניסטן, למשל, בגין בעיות מים, עם עירק - על שליטה במפרץ הפרסי, עם איחוד האמירויות - על איים במפרץ, או עם מדינות הים הכספי - בשל תביעה לחלק ביניהן את הזכויות על הים.

העימות עם ישראל נוח למשטר החשוך בטהרן יותר משאר העימותים, משום שעימה אין גבול משותף, ואת העבודה השחורה אפשר להטיל על קבלנים מבצעים קטנים כגון חיזבאללה או חמאס. בנוסף לכך, התעמולה נגד ישראל כבר כתובה ממילא בספרות האנטישמית הקלאסית, ואפשר לקחת חומר מן המוכן ולהזרים אותו ישירות אל אמצעי התקשורת.

סחר בילדים לצרכי עבדות וזנות

לצרכן התקשורת הישראלי נדמה שהנהגת אירן עסוקה רק בנו והיא עושה לילות כימים בדיון בשאלה איך לחסל את ישראל. האמת היא שרוב הזמן עוסקת ההנהגה בבעיות פנים, כלומר בטיוח כישלונותיה הנוראים בתחומי הכלכלה, המשפחה, הבריאות והחינוך. את ישראל היא שולפת כאשר מצוקות הפנים מאיימות להתפרץ ואז היא זורקת את שמנו לתקשורת ביד מיומנת, כדי שהממורמרים ירדפו אחרינו ככלבי מירוץ אחרי הארנב החשמלי שמריצים לפני אפם. המשטר הנוכחי באירן, שעלה לשלטון בסיועו של נשיא ארה"ב הכושל ג'ימי קארטר לפני 30 שנה (חסר חודשיים), הספיק להתנוון מאז עד עצמותיו, ועתה הוא נאבק על חייו מול תהליכי עומק של שאיפה למודרניזציה בקרב 70 מיליון האזרחים, תהליכים שמתחילים להגיח בעוצמה הולכת וגדלה אל הפרהסיה האירנית ואל התקשורת. הפיגור העמוק והחיים העלובים, ולעתים הבלתי אנושיים, שהרחיקו את העם הדווי מן השאה, הם שמרחיקים אותו עכשיו גם מן המשטר הנוכחי.

קצב ההתרחקות גדול יותר אצל השכבה המשכילה - שכבה מתוחכמת ובעלת הערכה עצמית - ואילו חסרי ההשכלה מתפכחים בקצב איטי יותר, למרות שהם הסובלים העיקריים. מיליוני העניים וקשֵי היום הם קורבנות הסחר בנשים ובילדות באירן, רובו ככולו לצרכי פנים: לזנות כפויה מגיל רך ולנישואין כפויים כדרך לחיסול חובות. ילדים אירניים נסחרים בתוך המדינה וילדים אפגאניים מיובאים לשם ניצול מיני מסחרי או לעבודה כקבצנים, משרתים, עובדי כפיים ובקיצור - כעבדים וכשפחות. אירן היא נתיב להעברת הרואין מאסיה לאירופה. שיעור המכורים לאופיום ולמוצריו במדינה הוא מן הגבוהים בעולם, אך גם תפוצת הסמים הסינתטיים הולכת וגוברת בה.

אירן היא מדינה הררית, בעלת מרחבים פתוחים עצומים - שטחה הוא למעלה ממיליון קמ"ר, לעומת 20 אלף של ישראל - אך הסביבה המרהיבה נהרסת, וסובלת מזיהום מים, זיהום קרקע וזיהום אוויר, על בעיות הבריאות הנגזרות מהם: מחלות זיהומיות כמו דיזנטריה, צהבת, קדחת וזן מיוחד של שפעת קטלנית. כתוצאה מכך תמותת התינוקות היא 37 לכל אלף לידות.

גם מצב המשפט הוא בכי רע. החומרות היחידות הנהוגות הן חיצוניות ונוגעות בעיקר ללבושן של נשים ולדיכוי כל גילוי של מתירנות מינית או ארוטית. אולם יחד עם היומרה הדתית לצניעות בכל הליכות החיים, אין באירן חוקים נגד הלבנת כספים, והשחיתות הכלכלית עולה כפורחת. ההנהגה מתלבשת בבגדים מסורתיים בעת הופעות לפני ההמונים וחיה חיי פאר ושחיתות בארמונותיה פנימה. המדינה אומנם מתיימרת לתת חינוך לכול, אך כרבע מכלל האוכלוסיה אינם יודעים קרוא וכתוב, כשמרבית הסובלים מבערות הם נערות ונשים.

אימפריה של בלוגרים מתוסכלים

השכבה המשכילה הרחבה, השולטת בשפות זרות ועוקבת אחרי המתרחש במערב, יודעת כל זאת ומשתדלת לחיות חיי רוח פתוחים ככל האפשר במגבלות הקיימות. מתוך האינטליגנציה האירנית צמחו רופאים גדולים, פיזיקאים, ובשנים האחרונות קולנוענים עטורי פרסים. האשה האירנית המשכילה מצפה ליום שבו תוכל לצאת מתחת ליריעות הבד השחור המכסות אותה, ובינתיים היא יוצאת לאתרי נופש וסקי מצפון לטהרן ומוסיפה להתקשט באביזרים שונים המרמזים על נטייה למערב, כמו כובע בוקרים למשל. מיליונים מעוניינים לשים את ידם על קלטות של סדרות טלוויזיה אמריקניות. לפני שנים לא רבות היו קלטות של "משמר המפרץ" עם פמלה אנדרסון בבגד הים הכתום שלה שוות את משקלן בזהב. על גודל הצימאון לפתיחות כלפי העולם מלמדת למשל העובדה, של-23 מיליון אירנים יש גישה לאינטרנט. אירן היא המדינה הרביעית בעולם במספר הבלוגרים יחסית לגודל האוכלוסיה. התנועה הרפורמיסטית, הנשענת על ציבור סטודנטים גדול ושאפתני, סייעה ב-1997 לבחור את מוחמד חאתמי לנשיא ובשנת 2000 הביאה לבחירת מאג'לס (פרלמנט) עם נטייה לרפורמה. אולם השמרנים הצליחו לבלום את הנטייה הזאת באמצעים חוץ פרלמנטריים, אמצעי לחץ ודיכוי, ובאוגוסט 2005 נבחר לנשיא מחמוד אחמדינג'אד.

אדם זה הוא אנטישמי ממש, כזה שאת עיוותיו הגופניים והפסיכולוגיים הוא מתרגם לשנאת ישראל פיזיולוגית. בעת נאומיו האנטי-ישראלים הוא מתנועע בסגנון חושני גרוטסקי, בדומה לשונא ישראל מעוות אחר, שקדם לו באירופה. יחסו של אחמדינג'אד אלינו לא יכול להיות גרוע יותר, ולכן אין לישראל מה להפסיד במאבק בו ועליה להוריד את הכפפות. צריך לפגוע בו במקום שיכאב לו ביותר - בקשר הרופף שבינו לבין העם האירני הגדול, העם של פירדוסי, כיאם, חפיז וסעדי, שראוי למנהיגות אחרת לגמרי. כדי להתיר את הקשר הזה, אין צורך במטוסי F-16 ובנשק גרעיני. בסך הכול יש להאיץ תהליכים קיימים. את הדבק ההולך ונחלש, המחזיק עדיין את משטר הדיכוי על מכונו, אפשר להמיס על-ידי הכוונת זרקור לאותם אזורים חשוכים בחיים האירניים, שהמשטר חושש מטיפול תקשורתי בהם.

ישראל היא המקור שממנו צריכה לצאת אלומת האור הזאת, בדמות שידורים בפרסית שיגיעו לכל מקום באירן - דיווחי אמת מעודכנים ומדויקים על אירן ועל המתרחש בה, מסגנון חייה של הצמרת בעיר הגדולה טהרן ועד לענייני יום יום של החקלאי הנאבק על פרנסתו בפרובינציות המרוחקות. בישראל חיים 250 אלף יוצאי אירן - המצבור הגדול ביותר מחוץ לאירן של אנשים המכירים את אירן ואת חייה. יש כאן רבים המדברים פרסית כשפת אם, שיכולים לפנות אל העם האירני בגובה העיניים. באוניברסיטאות שלנו יש מומחים לענייני אירן, לא רק לאקטואליה, אלא גם למורשת הספרותית וההיסטורית העשירה שלה. כמה מגדולי המומחים בעולם לשיעה חיים איתנו כאן, ולו הוענק פרס נובל למזרחנות, הם היו זוכים בו מזמן. בעם היהודי בתפוצות יש יוצאי אירן רבים המעוניינים, מסיבות שונות, לראות בסופו של המשטר הנוכחי במולדתם. גם הם ישמחו להירתם למשימה, ולו רק מסיבות כלכליות, שכן עם המשטר הבא באירן יוכלו לעשות עסקים.

בישראל הצטבר ידע רב על שידורים לחוץ-לארץ, ובכלל זה למדינות עוינות לישראל או למדינות שבהן היו קהילות יהודיות במצוקה. הצעד הנבון ביותר שישראל יכולה לעשות כדי לפתור לעצמה את הבעיה האירנית - ואגב אורחא לנתק את מקור החיות של חיזבאללה וחמאס - הוא להקים תחנת רדיו יעילה, שתשדר לאירן בפרסית במשך כל שעות היממה (כיום משדר קול ישראל בפרסית רק שעה וחצי ביום ורק בגלים קצרים). התחנה תעביר את שידוריה בשלושה אמצעי שידור: משדר קרקעי טוב בגלים בינוניים MW, לוויין רדיו ואינטרנט. הציוד כולו והשימוש בלוויין יעלו לא יותר מ-30 מיליון שקלים - והתוצאות יבואו. הן לא תהיינה מהירות כמו אלו של מלחמה גרעינית, אך מחירן יהיה זול בהרבה והן יביאו את השינוי המיוחל מבלי להפיל ארצה שערה מראשו של איש. האמת העובדתית היא הפצצה הגדולה שממנה פוחד אחמדינג'אד באמת. הבה נשגר אותה אליו.

הכותב היה מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים בקול ישראל.
תאריך:  07/02/2009   |   עודכן:  07/02/2009
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משדר אחד, לווין אחד - ואפשר לשגר את הפצצה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכסנדדר
8/02/09 00:27
2
אסרסון
8/02/09 15:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-29 בינואר השנה, בעקבות תלונות של גורמים פרו-פלשתינים בספרד, ציווה שופט בית המשפט הלאומי הספרדי פרננדו אנדראו על פתיחת חקירה פלילית נגד דן חלוץ, בנימין בן-אליעזר ועוד חמישה אישים ישראלים בגין חשד לביצוע פשע מלחמה בהתקפה האווירית על סלאח שחאדה בעזה בשנת 2002. השופט הספרדי ביסס את סמכותו לחקור את הנושא על סמכות שיפוט אוניברסלית.
07/02/2009  |  רובי סיבל  |   מאמרים
איני "רץ" לכנסת, איני מועמד לתפקיד כל שהוא בשלטון, ואיני מקבל שכר מגורם כל שהוא בגין כתיבת מאמריי, לכן אני חף מכל שיקול פוליטי או אינטרסנטי, בכותבי מאמר זה (וגם מאמריי האחרים).
07/02/2009  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
לאחרונה הופיעו בתקשורת ניתוחים המנבאים את סיכויי ההצלחה של פעולה ישראלית צבאית נגד אירן, ונבואות לגבי תגובות-נגד אפשריות. פסיכולוגים שנוהגים לצייר פרופילים של מנהיגים לפי קורות חייהם נדרשו לסוגייה והתבקשו לחזות בין השאר את תגובותיו של נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, לתרחישים שונים. מקור אחר של ידע ונתונים לספקולציות, מספק המודיעין העכשווי. אך ניתן לנסות לחזות את סיומם של התרחישים על סמך הקשה מההיסטוריה כשהיא מגובה בתורת המשחקים, שמציעה שני תרחישים עיקריים לדילמות שמציבה אירן בפני המערב.
07/02/2009  |  ד"ר דן אופיר  |   מאמרים
תופעה מעניינת בבחירות הממשמשות ובאות - מפלגות משנות מצבי צבירה ומתזזות על הצירים של מדדי המותג הקבועים שלהן: הדבר בולט בשתי המפלגות - קדימה וישראל ביתנו.
07/02/2009  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
כוח ההשפעה העצום של אמצעי התקשורת על ציבור ההמונים נתפס פעמים רבות ככוח הניתן לגיוס לשם קידום מטרות ציבוריות ולשם איחוד אנשים תחת לאומיות, בשם פטריוטיזם ולמען ה'רוח הלאומית' והמורל הלאומי בימי חירום ומשבר. אולם, מעולם לא הוגדר מינון הגיוס ולאלו מטרות בדיוק גיוס זה מיועד. במילים אחרות: מתי, אם בכלל, אחד מתפקידיה הלגיטימיים של התקשורת הוא לשתף פעולה עם מטרה ציבורית מסויימת? עלינו לתהות על נכונותה של התקשורת להתנהל באופן מגויס עבור מטרות כמו מלחמה, בחירות, וכיו"ב - כמטרות מוצדקות או שאינן מוצדקות, ועל אופייה של התגייסות זו. האם כל מטרה היא כזו ששווה להתגייס עבורה כאיש אחד, או שישנן מטרות שאינן מצדיקות התגייסות מאסיבית? ואולי ישנן מטרות אשר אכן מצריכות התגייסות מאסיבית, אך לא מקבלות תמיכה אלא התייחסות תקשורתית רפה בלבד, במקרה הטוב?
07/02/2009  |  דורית שמואלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il