|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הצל האירני אינו מרפה

אירן לוטשת את עיניה לעבר נסיכויות המפרץ כדי להשתלט על הנפט העולם הערבי אינו רואה את אמריקה של אובמה עושה מה שעשה ב-1991 הנשיא בוש האב
28/02/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
לוטש עיניים לנפט של המפרץ [צילום: AP]

סעודיה, מאחוריך
על-רקע האיסור שהטילו שלטונות סעודיה על קיום טקסים שיעיים בבית הקברות העתיק בעיר מדינה, אירעו השבוע התנגשויות בין המון שיעי לבין משטרת המוסר הסעודית. נראה שהשיעים של סעודיה לא היו מרימים כך את ראשם, לולא חשו ברוח גבית מכיוון אירן

העולם הערבי מתחיל לחוש את טבעת החנק האירנית המתהדקת סביב צווארו. היה זה בשבוע שעבר אחד ממנהיגי השיעה האירנים, נאטק נורי, שהביע בקול רם את מה שחבריו, ראשי השלטון באירן, אומרים בחדרי חדרים: שהאי בחריין שייך לאירן, ושהוא בעצם המחוז ה-14 של המדינה האירנית.

הכרזה מסוג זה מעבירה צמרמורת בגבו של כל מי שגר באזור המפרץ, שכן היא מזכירה לו הכרזה דומה מפי סדאם חוסיין, שכווית היא המחוז ה-19 של עירק. אמר ועשה: באוגוסט 1990פלש לכווית והזמין בכך את העולם להכריז עליו בינואר 1991 מלחמת חורמה, זו שבמהלכה הוא שיגר טילי סקאד לישראל. ההכרזה האירנית כי האי בחריין שייך לאירן מעלה בעולם הערבי זיכרונות עגומים מהימים החשוכים ההם, שבהם נלחמו ערבים (מצרים, סורים וסעודים) נגד ערבים (עירקים) כדי לשחרר מדינה ערבית (כווית) מידיה של מדינה ערבית אחרת (עירק).

המצב כיום דומה למדי: אירן לוטשת את עיניה וציפורניה לעבר נסיכויות המפרץ כדי להשתלט על הנפט, והעולם הערבי אינו רואה את אמריקה של אובמה עושה מה שעשה ב-1991 הנשיא בוש האב. אירן מנצלת את המחלוקת בין אירופה לבין ארה"ב ואת חולשתו הפנימית של העולם הערבי כדי לזנב בו. בחריין נראית כחולייה החלשה בשרשרת הערבית, בעיקר בשל העובדה שכשלושה רבעים מתושביה הם שיעים, בעוד שהשלטון נתון בידי משפחת אל-ח'ליפה הסונית. מצב זה יוצר מתחים בין השלטון לבין האוכלוסיה, ואירן יודעת היטב איך להסית, להדיח ולעורר מדנים בקרב אוכלוסיות כמו בלבנון ובעירק.

העולם הערבי חושש, ולכן מאז דיבר נאטק נורי על בחריין, זוכה מדינה זו לביקוריהם של ראשי מדינות ערב מסעודיה וממצרים, הממהרים לחבק את המנהיגות בבחריין ולהדגיש את היותה חלק מהעולם הערבי ואת הימנעותה מהצטרפות לקואליציה האירנית למרות החשש מאירן. הדבר נראה דחוף בשל העובדה ששכנתה הדרומית של בחריין, קטר, חצתה במהלך החודש הקודם את הקווים וחברה לקואליציה של אירן, סוריה, חיזבאללה וחמאס.

בחריין אף היא הגיבה בחומרה: היא השעתה את השיחות עם אירן על אספקת גז אירני, ואסרה על ספינות אירניות להיכנס למימיה הטריטוריאליים. תגובתה של בחריין, שקיבלה גיבוי ערבי, גרמה לאירנים להתנצל על דברי נאטק נורי ולפרסם "הבהרה" שתרגיע את הערבים ואת המערב, אלא שהרגעה זו אינה פועלת, שכן אירן עדיין מחזיקה בשלושה איים מול חופי איחוד האמירויות, שאותם כבשה לפני עשרות שנים, ועדיין מפגינה מעורבות אינטנסיבית
בלבנון, בעירק, בסוריה ובעזה.

עם זאת, קיים רושם שפעולה ערבית מאוחדת ונחרצת עשויה להרתיע את אירן במידה מסוימת ולתקופה מוגבלת, אך קשה לסמוך על אחדות השורה הערבית לאורך זמן, ואילו לשיעים יש סבלנות והרבה: הם כבר ממתינים 1,300 שנים להשבת ההגמוניה באיסלאם לידיהם, והם חשים שיומם קרוב, במיוחד לאור ההצלחה האירנית בעניין הגרעיני והשיתוק שאחז את העולם בהתמודדותו עם מאווייה הגרעיניים של מדינת ההאיאתוללות.

בוכים על בית קברות שנהרס
מאבקים בין סונים לשיעים

בסעודיה יש מיעוט שיעי גדול, כ-15 אחוזים מאזרחי הממלכה, ואנשיו נתפסים על-ידי השלטון הסוני הווהאבי ככופרים של ממש. אחד הדברים המעלים את חמתו של השלטון הסעודי הוא הטקסים שמקיימים השיעים סביב קברי מנהיגיהם, שבהם הוא רואה עבודת אלילים ופולחן קברים. לפני מספר שנים הבחין השלטון ששיעים מקומיים, וכאלה שבאו לחג' ממדינות אחרות כמו אירן, מגיעים לבית הקברות העתיק של העיר מדינה כדי לקיים טקסי זיכרון לבני משפחתו של מוחמד, מייסד האיסלאם. השלטון הסעודי, שמאוד לא אהב את הרעיון, הביא כמה דחפורים והפך את הקרקע של בית הקברות לערימות עפר חסרות צורה.

מאז באים השיעים כדי לבכות על דיכוי מנהיגיהם, לא רק בחייהם אלא גם לאחר מותם. השבוע אירעו התנגשויות בין המון שיעי לבין "רשות הציווי על הטוב והאיסור על הרע" – השם הרשמי של משטרת המוסר הסעודית, על-רקע האיסור שהטילו השלטונות על קיום טקסים בבית הקברות העתיק, והתנגדות השיעים לאיסור זה. נראה שהשיעים של סעודיה לא היו מרימים כך את ראשם, לולא חשו ברוח גבית מכיוון אירן: הסעודים חוששים שבקרב השיעים יש הפועלים כדי לזעזע את המערכת הפוליטית הסעודית, כדי לאפשר לאירנים להשתלט על חבליה השיעיים של סעודיה לאחר שיצליחו להשתלט על האי הסמוך לחופי סעודיה, בחריין.

מכאן גם ההסבר לרגישות הסעודית הרבה כלפי הכוונות האירניות להשתלט על בחריין: השתלטות כזו – ובפרט אם גם בלבנון היא תתלווה להשתלטות שיעית על המדינה – תעודד את השיעים בסעודיה לפעול באופן דומה כדי להשתחרר משלטון הדיכוי של משטרת המוסר הסעודית, ואולי אף להתחבר לאירנים שישמחו על ההזדמנות להשתלט על הנפט הסעודי החבוי באדמה שתחת רגלי שייח'ים ערבים.

לא יעזור בית דין בינלאומי
יועמד לדין על רצח חרירי. אסד [צילום: AP]

בשבוע הבא צפויות שתי התפתחויות משפטיות פוליטיות מעניינות מאוד בשני בתי משפט בינלאומיים. ההתפתחות האחת היא פתיחת דיוניו של בית הדין הבינלאומי המיוחד בהאג בעניינם של ארבעה מראשי המודיעין הלבנוני, המואשמים בנטילת חלק בחיסול רפיק אלחרירי לפני כארבע שנים. כל מי שעיניו בראשו יודע שייתכן כי במהלך המשפט יעלה שמו של בשאר אלאסד, נשיא סוריה, כמי שנתן את ההוראה. במקרה זה עשוי בית הדין להוציא הזמנה רשמית לנשיא סוריה להתייצב בפניו ולהעיד על חלקו בחיסול חרירי, כשעל-פי תשובותיו יחליט בית הדין אם ראוי לצרף אותו אסד ליושבים על כסא הנאשמים באשמת רצח.

אלא שבדין הבינלאומי מקובל שראשי מדינות מכהנים אינם עומדים לדין, והוויכוח אם להעמיד את בשאר אסד לדין עלול להגיע לפתחה של מועצת הביטחון, שבסמכותה פועל בית הדין המיוחד הזה. במועצת הביטחון יש כמה מדינות שאינן ששות לראות את נשיא סוריה עומד למשפט, ובראשן רוסיה, ולכן התהליך עדיין רחוק ממיצוי. ספק גם אם בשאר ייענה להזמנה להופיע בפני בית הדין, שכן בית דין זה פועל על בסיס הסעיף השישי של מגילת האו"ם, זה שאינו מאפשר הפעלת סנקציות, בניגוד לסעיף השביעי המאפשר זאת.

ההתפתחות הפוליטית-משפטית האחרת היא האפשרות שבית הדין הפלילי הבינלאומי יוציא צו מעצר בינלאומי נגד נשיא סודאן, עומר אלבשיר, בשל האשמות בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם במהלך המלחמה העקובה מדם שניהלו בארבע השנים האחרונות מיליציות הג'נג'וויד, בתמיכת הממשלה הסודאנית, נגד אזרחי סודאן תושבי חבל דארפור. גם במקרה זה יש ספק ביעילותו של צו המעצר, כי אם יישאר אלבשיר בסודאן, לא ניתן יהיה לבצעו.

אלא שאפשרות זו מעוררת ויכוחים רבים בעולם הערבי סביב השאלה: למה רק את מנהיגינו (ראה המקרים של סדאם ובשאר) מבקש העולם להביא לדין, ולא את נשיא ארה"ב – על מה שעשה בעירק ובאפגניסטן? ומדוע לא יועמדו גם מנהיגי ישראל לדין על מה שעשו בעזה? מה פשר הצביעות הבינלאומית הזו? הכיצד זה שוב הערבים מופלים לרעה? אך מנגד יש קולות ערביים המברכים על התביעות המוגשות נגד שליטיהם, שכן רק כך ניתן לדרוש מהם דין וחשבון על מעשיהם כנגד אזרחיהם וכנגד אחרים. הגיע הזמן שהם – הדיקטטורים המושחתים הדבוקים לכיסאותיהם – יחושו שיש דין ויש דיין ויתחילו להתייחס לאזרחיהם כאל בני אדם.

וברקע של משפט החשודים ברצח חרירי עומדת האיבה בין מדינות המערב, הכועסות על סוריה בשל קשריה עם אירן, לבין מדינה שהיא אבן יסוד בקואליציה האירנית. גם למסדרונות בתי המשפט הבינלאומיים מגיעה הבעיה עם אירן. מעניין רק מתי יתעורר העולם לראות את הנשק הגרעיני שאירן משתדלת לייצר, כדי להשליט את עצמה על כל מי שתרצה.

ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  28/02/2009   |   עודכן:  28/02/2009
ד"ר מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצל האירני אינו מרפה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
1/03/09 16:30
2
שירה
1/03/09 16:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"השמיניסטים" הינה קבוצה אידיאולוגית של בוגרי תיכון המסרבים להתגייס לצה"ל גם במחיר של עונש מאסר בכלא צבאי. עומר גולדמן, בתו של סגן ראש המוסד לשעבר, חברה ב"שמיניסטים" והיא ריצתה בשנת 2008 שני עונשי מאסר בגין סירובה הנחרץ להתגייס. בראיונות לתקשורת הישראלית נימקה עומר את החלטתה ב"כיבוש הישראלי" וב"פשעי המלחמה" שמבצע צה"ל נגד העם הפלשתיני.
28/02/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
צירוף מקרים נדיר הביא לכך שיום שלישי השבוע אכן היה בבחינת "פעמיים כי טוב": ב"כפר המכביה" ברמת-גן פתח צוות המשא והמתן של הליכוד את הדיונים עם הסיעות החרדיות בתביעותיהן להקמת ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, ובראשן הגדלתן של קצבאות הילדים. במקביל, לרגל "יום המשפחה" שחל באותו יום, פרסמה בירושלים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים על גודל המשפחה הישראלית.
27/02/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
מאפיין נפוץ של התעמולה המודרנית הוא החוצפה - עוז הרוח ויהירות הנפש המאפשרים לאדם להישיר מבט, ואל מול עובדות המציאות לטעון ברצינות, ללא כל התנצלות ואף בתקיפות, את ההיפך מן המשתמע מהן בבירור. כיוון שהדבר כה מקומם, המתנגדים לו אינם מסוגלים לתגובה רציונלית, בעוד כל השאר משתאים מן הביטחון העצמי הזה, ומשתכנעים ב"צדקת" דבריו. הייתה בכך אירוניה טראגית וכן מעגליות מסחררת, כשבשנת 1925 הגדיר אדולף היטלר לראשונה, בספרו "מיין קאמף", את שיטת הדמגוגיה הזו - אשר תשמש רבות את תנועתו בעתיד, וכינה אותה "שקר גדול", האופייני ל"שטיפת המוח" של היהודים.
27/02/2009  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
כיצד אירע נס כלכלי ברשות השניה לטלוויזיה ולרדיו? לאיזו 'ברית זוגיות' יתחבר ליברמן באמת? מי יהיה בעוד כמה דורות ה'פיליפיני' של מי? ומתי כבר תהיה לנו תעודת זהות אלקטרונית?
27/02/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
ברית הזוגיות שמקדמת ישראל ביתנו תסייע אולי לציבור מאות אלפי פסולי החיתון בישראל, אבל היא תפגע בזכויותיהם המשפטיות ובאפשרויות הפוליטיות של ההומואים והלסביות בישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il