|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מנבי סמואל לעופרת יצוקה

צבא החובבנים לישראל

למערכת הביטחון ובעיקר לצה"ל אין שום רצון לחקור את עצמו – גם כיוון שהממצאים עלולים לדלוף אל מחוץ למערכת, ולהפריע ליחסי הציבור של בכירי צה"ל צה"ל לא פיתח שום תפיסה ייחודית, אלא בזבז שנים של ניסיון מבצעי, שלא הניבו דבר, כיוון שהנו צבא לא-מקצועי
23/04/2009  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות

"אדם הוא תבנית נוף מולדתו" - פסק שאול טשרניחובסקי. במזרח התיכון תרבות הבדיה חשובה וחיונית - לפחות, כמו הצורך בהצגה מוחצנת של גבורת הדובר ("שופוני יא נאס"). לכן, אין פלא, שילקוט הכזבים1 הפך כמעט להיסטוריה צבאית רשמית של מדינת ישראל, וגדולי הדור עוצרים מדי פעם אצל יוסי אלפי לעוד "פסטיבל מספרי סיפורים", וסיפוריהם הופכים לבסיס לידיעת הציבור - וגם המומחים - על העבר.

סבי היה כהן. לכן, לא היה יכול להימלט משירות בצבא הצאר על-ידי הטלת מום בעצמו. אחרי שנשא את סבתי לאישה, שינה את שם משפחתו, כדי להיעלם מרשימות הגיוס. אחרים במשפחתי חצו את היערות דרומה, לעבר האימפריה האוסטרו-הונגרית, והתיישבו שם. בני משפחתנו שם (כיום - בסלובקיה המזרחית) עשו אותו הדבר, אך בכיוון הפוך. שירות בצבא היה זר ליהודים מאז שחרב בית-המקדש, והוא חרב, לפי הרמב"ם, כיוון שבני הדור לא למדו הלכות מלחמה. 2 הציונות החזירה את הצבא לסדר-היום הציבורי של היהודים - אך לא שינתה דבר: הישראלים אינם לומדים הלכות מלחמה, ומסתפקים, לכל היותר, בתרגול פזצט"א. זה נובע, בין השאר, כיוון שאידיאולוגיה פציפיסטית שולטת בתנועה הציונית כמעט מראשיתה. כתוצאה מכך, זאב ז'בוטינסקי - ליברל, שדיבר על צבא עברי ועל צבאיות, ועשה לא-מעט בנדון - נחשב ל"פשיסט" ולמיליטריסט. 3 ודרך אגב, עשו הפציפיסטים הציוניים כל מאמץ להבליע את דברי הרמב"ם, שלא נעמו להשקפותיהם; שהרי משתמע מהם, שגם הבית הציוני ייחרב חס וחלילה אם יימנעו אנשיו מעיסוק מקצועי בצבא ובביטחון.

משך כשמונים-תשעים שנה לא התפתחה בצה"ל מקצועיות, אך נשמרה, פחות או יותר, כפיפות של הדרג הצבאי לדרג המדיני, שצלחה בהצלחה רבה משברים רבים. אי-פיתוח המקצועיות הנו תולדה של החלטה פוליטית של מנהיגי היישוב - ובעיקר, של דוד בן-גוריון. כך, תכנן בראש ובראשונה לבצר את שליטתו האישית במדינה ובצבאה ובשלב שני להפוך את הצבא למאגר להצמחת קאדרים של מנהיגים למפא"י.

לכאורה, ברוב המאה העשרים עברו "היישוב" ומדינת ישראל, שקמה ממנו, מלחמות בקצב מחזורי של אחת לעשור, שסיבתן אי-רצון הערבים להכיר באפשרות שתוקם ישות מדינית של יהודים בדאר אלאיסלאם - ארץ המוסלמים, שבה יש ליהודים שתי אפשרויות בלבד: השמדה בסיף, או חיים של בני-חסות (ד'ימה). זאת סירבו מנהיגי "היישוב" לתפוס (גם בשל היותם אנטי-דתיים), ותכננו כל הזמן ויתורים, שירצו את הערבים, כדי שיוותרו על תפיסותיהם, המושרשות בקוראן. לעומתם, בולט ז'בוטינסקי, שדיבר כבר בסוף שנות העשרים על הקמת "קיר ברזל", שישכנע את הערבים, שהמדינה היהודית אינה סיוט בר-חלוף, אלא עובדה קיימת, שלא יוכלו להעלימה. אליבא דז'בוטינסקי, 4 רק כשיכירו הערבים במדינה היהודית כעובדה בת-קיימא, יסכימו לעשות עמה שלום. 5 במפתיע, כתב משה בילינסון, עורך דבר, את אותם הדברים בפרוץ מאורעות תרצ"ו. 6

בילינסון נמחה מהזיכרון הלאומי, ונותר ממנו בקושי בית-חולים וכמה רחובות בערי ישראל. ז'בוטינסקי נותר בתודעה הלאומית, ורוב "תלמידיו" משלמים לו מס שפתיים, אך אינם הולכים בדרכו. "קיר הברזל" נכתב בידי סופר, איש רוח, פוליטיקאי ועוד הרבה כתרים היו לאיש, שהחליט לעזוב הכל, ולהראות דוגמה אישית בהתנדבותו לשרת בגדודים העבריים, שיזם את הקמתם 7 - טעות פוליטית חמורה, כיוון שיתרונו המוחלט היה בהבנתו הפוליטית ולא במנהיגות המופלאה, שהראה כסגן בצבא הבריטי במערכה נגד הטורקים.

ז'בוטינסקי חשב על צבא עברי כבר בתום מלחמת העולם הראשונה, והוקע על-ידי בני דורו - למרות שהגדודים העבריים הפכו למודל, שחיקו אותו במלחמת העולם השנייה. הוא חשב על צבא במונחים רחבים ביותר: צבא יבשה, חיל אוויר ואפילו חיל ים. בשלב מסוים אף הצליח להגיע להסכם עם הצבא הפולני להכשרת חיילים ומפקדים זוטרים יהודיים.

לעומת זאת, ה"הגנה", שייסד ז'בוטינסקי במהלך מאורעות תרפ"א, הלכה בנתיב אחר לגמרי, והתכוונה להיות משמר טריטוריאלי ומיליציה פוליטית, אלא שהאירועים אנסו אותה להשתנות, ולהפוך לצבא. לדאבוננו, נעשה השינוי במהלך מלחמת הקוממיות - באיחור רב, על-ידי אנשים לא-מתאימים, ובפוליטיזציה ניכרת, שהבטיחה את המרות האזרחית על הצבא, אך סירסה את מקצועיותו. כתוצאה מכך, ממשיך צה"ל במסורת המקצועית של ארגון גרילה טריטוריאלי.

מורשת הקרב של הפלמ"ח [קובעת בצדק תצוגה במרכז מידע פלמ"ח] הפכה עם הזמן לנכס צאן ברזל ולחלק בלתי נפרד ממורשת הקרב שהוקנתה לחיילי צה"ל, מאז היווסדו ...

מורשת זאת בנויה מכמה אלמנטים מרכזיים:

  • פעילות מבצעית ולחימה איננה בנויה על מתכונת קרב אחת שאין בלתה, אלא היא מתאימה עצמה לשטח, לעוצמת האויב העומד מנגד ולכוח האש שלו. מאחר שכל מבצע דורש מתכון לעצמו, תפיסת הלוחמה היא - "בתחבולות תעשה לך מלחמה".
  • הכלל הראשון בקרב הנו להפתיע את האויב. לפיכך, א-פריורית, עדיפה הלחימה בלילה על הלחימה ביום. 8
  • ההתנהגות המוסרית בשדה הקרב הנה אחד מעמודי התווך של הלוחם. 9 המושג 'טוהר הנשק', הנו לחם חוקו. התנהגות זאת, על-פי טבעה, נגזרת מהחלטות אמנת ז'נבה. למשל: לא הורגים שבויים; מכבדים את שבויי האויב; לא פוגעים באוכלוסיה אזרחית תמימה, שאינה מאיימת; לא הורסים יישובים אזרחיים או חלק מהם, אם לא נשקפת מהם סכנת חיים; לא בוזזים רכוש; לא מחבלים ברכוש אזרחי; לא מגרשים אוכלוסיה אזרחית מביתה אם לא נשקפת מפניה סכנה וכד' 10 [ההדגשות שלי - אב"ץ]. 11

רוב הדברים הללו שוליים, ומבוססים על טרואיזם ועל אמירות כלליות. ברוב הצבאות ערכו רשימה של עקרונות לחימה, המאפיינים את מסורת אותם הצבאות. המדובר בעבודה שקדנית של ניתוח קרבות והשוואתם לרשימה הבינלאומית של עקרונות לחימה. האמירה, "פעילות מבצעית ולחימה איננה בנויה על מתכונת קרב אחת שאין בלתה, אלא היא מתאימה עצמה לשטח, לעוצמת האויב העומד מנגד ולכוח האש שלו. מאחר שכל מבצע דורש מתכון לעצמו ...", הנה כללית, ואינה אומרת דבר. הסיפא, "בתחבולות תעשה לך מלחמה", הנו פסוק מהתנ"ך 12 (המשמש כיום כססמת "המוסד"), שהנו שווה-ערך לעקרון הלחימה "תחבולה", המוקבל בכל העולם. כלומר, ניתן היה לאמצו על סמך היכרות עם הכתיבה הצבאית בעולם - גם ללא ניסיון קרבי כל-שהוא.

זאת ועוד:

כגוף צבאי הוריש הפלמ"ח לצה"ל צורות לחימה יחודיות ובלתי שגרתיות, המאפשרות לכוח צבאי נחות כמותית לנצח בזכות יתרונו האיכותי. אך מעבר לכך, ההשתלבות הדומיננטית של מפקדי הפלמ"ח בסגל הבכיר של צה"ל, הנחילה לצבא את מורשת הפלמ"ח וה'הגנה' בכל מה שנוגע לתורת הלחימה האופיינית ולערכי היסוד. הבולטים שבהם:

- שמירה על אופי של צבא עממי, המחובר לכל שכבות העם ונאמן למרות הלאומית. 13
- האמונה שיש בכוחם של מעטים - המשכילים למצות את כוח האדם, את איכותו הטכנית ואת רוחו - לעמוד מול רבים.
- היכולת לטפח בלוחם את כושר המחשבה העצמית והבנת מטרות הלחימה, ואת החריגה משגרת המחשבה והביצוע.
- פיתוח כושר הלחימה, רוח העמידה והיוזמה האישית, וכמובן, הדבקות במשימה; 'ראשונים תמיד אנחנו'.
- חתירה להגיע למתקפות בזק ולהכרעה מהירה.
- שילוב התושיה של טקטיקת הלוחמה-הזעירה - לילית, אופנסיבית, מפתיעה, עקיפה, נעזרת באלתור - אך עם כושרו של צבא סדיר.
- מיזעור האבדות. 14
- שיטות אימונים והדרכה צבאית המגבירות את כשרון האלתור, את טיפוח היוזמה וההעזה וממריצות את התנופה בקרב.
- הקניית רוח ההתנדבות לכל משימה, קלה כמסוכנת.
- מתן דוגמה אישית של המפקדים; השקידה על אחוות-לוחמים ועל רעות נאמנה.
- הסרת גינונים מיותרים של צבאות זרים; קירבה אישית בין מפקדים לטוראים.
- טיפוח רוח-היחידה וגאוות היחידה.
- חינוך הכרתו של הלוחם כיסוד למשמעת צבאית.
- השתתפות פעילה של חיילות ביחידות הצבאיות ובלחימה. 15
- הקפדה על התנהגות מוסרית וטוהר הנשק, גם כלפי האויב ואזרחים. 16

כל אלה שהיוו את משנתו המיוחדת של הפלמ"ח אומצו על-ידי צה"ל, כאשר החל להתגבש כצבא-העם, והוטמעו בתורת הלחימה שלו [ההדגשות שלי - אב"ץ]". 17

ועוד מפרש אותו האתר:

תיאוריה צבאית, המתאימה לתנאי הארץ ולמעמד היהודים בה בשנות המנדט הבריטי, התפתחה בתהליך מתמשך. ראשיתה בימי אירגון 'השומר', בהגנה עצמית על נפש ורכוש. המשכה בתקופה המשתרעת מהקמת ה'הגנה' ב-1920 עד אמצע שנות השלושים, בהתבצרות ביישובים באסטרטגיה מיגננתית, היינו - הצמדת התגובה לתקיפת האויב. מפנה מהותי בתפיסה הצבאית התחולל בימי 'המרד הערבי' (1939-1936), עם הניסיונות הראשונים "לצאת מהגדר" במארבים שביצעה 'הנודדת' בפיקוד יצחק שדה בהרי ירושלים; בפעולות 'פלגות הלילה' בראשותו של אורד וינגייט; ובהקמת 'פלוגות השדה' (פו"ש).

בשנת 1941 הוקם הפלמ"ח. אימוניו ופעולותיו בראשית שנות הארבעים הביאו להאצת פיתוחה של התיאוריה הצבאית הארצישראלית המקורית ולשיכלולה. במלחמת העצמאות עמדה תורת הלחימה במבחנה העליון כהלכה.

מעצבי החשיבה הצבאית של הפלמ"ח הניחו כי התורה הצבאית הינה חלק בלתי נפרד מהשקפת עולמם ומניסיונם של הציבור והיחידים המרכיבים את היחידה הצבאית. ערכי היסוד שהדריכו אותם: ראיית האדם כמרכז הכוח של המערכת הצבאית, חינוכו למחשבה עצמית וטיפוח מעורבותו האישית בהבנת עקרונות הלחימה ומטרותיה. ערכים אלה ניכרו בגיבוש תפיסתו הצבאית של הפלמ"ח, שעיקריה - חינוך מתמיד לפריצת מוסכמות ולגמישות מחשבתית, יוזמה בקביעת יעדי הפעולות, עיתויין ועוצמתן, גישה התקפית עקיפה ושילוב לוחמה זעירה ולוחמה סדירה בפעולות יום ולילה.

לרעיונותיו ולאישיותו של יצחק שדה, המפקד הראשון של פלמ"ח, הייתה השפעה מכרעת על פיתוח החשיבה הצבאית של החטיבה. שדה גרס כי אין להעתיק דגמים הקיימים בצבאות בעולם ולטפח את הקצונה הצבאית ככת סגורה של בעלי מקצוע. התורה הצבאית הארצישראלית לא תעוצב בידי מומחים-לדבר אלא תתגבש כדרך מעשה האמן, המסגל את החומרים העומדים לרשותו לתנאי הסביבה. ראוי להדגיש גם את תרומתם של יגאל אלון, מחליפו של שדה בתפקיד, ויצחק דובנו ('יואב'), קצין ההדרכה הראשי בפלמ"ח (שנפל כמפקד קיבוץ נגבה במלחמת העצמאות). המרת האחידות והשיגרה, האופיינים למסגרות הצבאיות המקובלות בטקטיקה מקורית, המותאמת לאמצעים ולחומר האנושי של הפלמ"ח, הדריכה את הגותם הצבאית של מקימיו ומפקדיו.

במסגרת מטה הפלמ"ח פעלה ועדה מקצועית, שהופקדה על פיתוח המחשבה ועל גיבוש התורה הצבאית של החטיבה, בראשות מפקד הפלמ"ח ובהשתתפות סגנו, קצין המבצעים, קצין ההדרכה הראשי ומספר מפקדים נבחרים. פירות עבודתה ניכרו ברמת האימונים של היחידות ובאופיים, בפיתוח מקצועות צבאיים שלא היו מקובלים עד אז ב'הגנה' ובטיפוח שכבת מפקדים צעירה שהצטיינה בגישה מקורית להתמודדות בסוגיות צבאיות.

התיאוריה הצבאית שנוצרה בפלמ"ח הושפעה מתחושת העליונות והמקצועיות בתחום הביטחון שהקרינו אנשי החטיבה ומפקדיה; ובה בשעה היא נטעה בהם הרגשת ייחודיות וביטחון ביכולתם למלא כל צַו שיטילו עליהם ראשי היישוב. גישת הפלמ"ח צמחה ב'הגנה' תוך לימוד מהתורה הצבאית הבריטית וגם בעימות מתוך ניגוד לגישת הצבא הסדיר, בה דגלו שליחי האירגון ששירתו ביחידות הצבא הבריטי וב'בריגדה העברית' במלחמת העולם השנייה.

דוד בן-גוריון, שהחל מדצמבר 1946 החזיק בתיק הביטחון בהנהלת-הסוכנות היהודית, ביקר קשות את התורה הצבאית של הפלמ"ח. ביקורתו הושפעה מהמאבק הפוליטי בתוך תנועת העבודה וגם מחוסר האמון העמוק שרחש למישנה צבאית שלא נלמדה בצבאות סדירים.

הפלמ"ח לא הוקם כיחידה צבאית רגילה אלא ככוח מתנדבים צבאי המגוייס בקביעות במסגרת ארגון ה'הגנה', שנועד לשרת את היעדים הביטחוניים, ובמידת הצורך גם הפוליטיים, של התנועה הציונית. תפקידיו הצבאיים כללו: לחימה בשיטות של לוחמה זעירה בתנאי מחתרת; מיליציה תנועתית-משטרתית בהפגנות, באבטחת אישים, באסיפות ובעימותים פוליטיים פנימיים ביישוב 18; הובלת מאמצי ההתיישבות וההעפלה; יצירת תשתית אירגונית ותיאורטית ללחימה כצבא סדיר.

בפלמ"ח לובנה וחושלה תורת הלחימה של ה'הגנה' משני היבטים: מהיבט דרכי בניין הכוח ומהיבט שיטות הלחימה. הישגי הפלמ"ח השפיעו על שיקוליהם המדיניים של ראשי התנועה הציונית, הקרינו על תחושת הכוח שלהם והעניקו משנה תוקף לתביעות הלאומיות שהציגו מקבלי ההחלטות בדרג הפוליטי. מכאן שלחשיבה הצבאית אשר נרקמה בפלמ"ח נודעה משמעות בעיצוב דרכו של היישוב היהודי בארץ-ישראל.

'רוח היחידה' נתפסת במחשבה הצבאית כאמצעי המניע יחידה לבצע את תפקידיה גם במשימות היום-יום האפורות וגם בלהט הקרב, עת נתבע מאמץ נפשי וגופני עליון.

בפלמ"ח ראו ב'רוח היחידה' גם מטרה העומדת בפני עצמה, המבטאת את נאמנות חבריו לערכים ואת הלכידות של היחידה הלוחמת. בשיטת האימונים, בעבודה במשקים, בחינוך ובהסברה, בהווי, במשטר ובנוהג, במסעות ובמבצעים הוקדשה תשומת לב לטיפוח טיפוס הלוחם והמסגרת הקרבית אשר בה הוא פועל. גאוות היחידה שנוצרה בפלמ"ח, שהתקבלה לעתים כביטוי להתנשאות וליהירות - היוותה מרכיב משמעותי בבניית הכוח ובפיתוח יכולת הלחימה של החטיבה.

החשיבה הצבאית של הפלמ"ח הונחלה ללוחמיו ולמפקדיו באימונים, בכינוסים, ובאמצעות פרסומים מחתרתיים בעלון הפלמ"ח. היה זה אחד מתפקידיו המרכזיים של העלון, לצד דיווח על המתרחש בחטיבה והפצת דברה. העלון שימש במה להצגה מקורית של סוגיות מקצועיות ולהעברת מאמרים מביטאון ארגון ה'הגנה' - 'מערכות'. 19

אי-דבקות באמת

כל אחד, שעבר את שערי בה"ד 1 כצוער מכיר את הדבקות בערכים השונים - ובראשם דיווח אמת. אבוי לך אם תפסו, שדיווחת לא-אמת בניווט. בכל מלחמות ישראל בולטת העובדה, שכוחותינו לא דיווחו אמת. כך, שיקרו ללוחמי המעוזים, וסיפרו להם, שעומדים לחלצם; ואפילו לא התכוונו לעשות זאת. בשמונה באוקטובר 1973 לא הסתערה אוגדה 162 של אלוף אברהם אדן (ברן) על המצרים, וכשכוח שלה הסתבך בקרב מול המצרים והוכה קשות, 22 לא סייעה לו להיחלץ. במהלך ה"מתקפה" בשמונה באוקטובר דיווחו מפקדי כוחות על תנועה למגע כשלא יצאו משטחי היערכות. ברשת המבצעית עבר דיווח, כי כוח ישראלי חצה את התעלה מערבה על גשר מצרי. אף אחד לא טרח להפריך את המידע השגוי, שזרם באין-מפריע לעבר המטכ"ל ולעבר הממשלה.

כלומר, לא רק שאי-דיווח אמת שרר בשטח, אלא שאחוות הלוחמים נעלמה. אך זו פסה כבר במלחמת ההתשה.

נעלמה גם האחריות המקצועית של מפקדים להפיק לקחים מהכישלונות ומההצלחות המעטות (למשל, פעולת חטיבת מילואי הצנחנים 317 של חיים נדל בחרמון) - כחובתו של המפקד לחייליו ולצבאו. מי שאינו לומד את ההיסטוריה, כתב סנטיאנה, נידון לשנות עליה. ואכן, כפי שהראה שמואל אבנרי במחקרו על הפקת לקחים 23 - אין בצה"ל הפקת לקחים. כלומר, המפקדים באים כמצוות אנשים מלומדה לאזכרות ולמשפחות השכולות, אך אינם עושים דבר לשרש תקלות ולשפר את המערכת הצבאית.

אי-תחקיר אירועים

מערכת מקצועית הנה מערכת לומדת, החוקרת את ביצועיה, ומשתפרת. תורת הלחימה של צה"ל אינה עמדת למבחן כיוון שקציניה הצבא ומפקדיו אינם מכירים אותה. הם אינם מכירים גם את ההיסטוריה של צבאם ואת פעולותיו, ואינם מעוניינים שאלה ייחקרו. לימוד הפעולות, קבלת ההחלטות והמבצעים משמש בסיס להפקת לקחים, אך יכול לשמש לביקורת על מפקדים בכירים. כבר בתש"ח נוצרה מיתולוגיה סביב הצבא וניצחונותיו. יחד עם זאת, היה נוח לעלית - לא רק הביטחונית - להסתתר מאחורי מערכת דרקונית של חוקים, המגבילה את חופש הביטוי, את הזכות לדעת ואת חופש העיתונות.

כך, כמו בהרבה מדינות, מרבית הפרשנים לענייני צבא בתקשורת הישראלית הנם בכירים במילואים ובדימוס. התופעה מנציחה את המונופול של אנשי הצבא על הידע הביטחוני, ומאששת מחד-גיסא את מעמדם הבכיר של בכירי מערכת הביטחון, הנחשבים בעיני הציבור למומחים לביטחון - גם אם אינם כאלה, למרות שהיו בכירים בצבא. מאידך-גיסא קשה להניח, שקצין בכיר, שאך זה פרש מהשירות יבקר בפומבי את צה"ל. התופעה יוצרת מעגל קסמים אין-סופי, המנציח את הקיים.

למערכת הביטחון ובעיקר לצה"ל אין שום רצון לחקור את עצמו - גם כיוון שהממצאים עלולים לדלוף אל מחוץ למערכת, ולהפריע ליחסי הציבור של בכירי צה"ל. לפיכך, לא השלים ענף היסטוריה את מחקריו על מלחמת הקוממיות, ולא פרסמם - למרות עשרות השנים, שחלפו מאז. מחלקת ההיסטוריה במטכ"ל לא פרסמה עד היום את מחקרה על מלחמת ששת הימים, לא חקרה את מלחמת ההתשה, וגם טרם השלימה את מחקר מלחמת יום הכיפורים.

כזכור, עם מינויו לרמטכ"ל, הפסיק מרדכי (מוטה) גור את מחקר מלחמת יום הכיפורים, ופיזר את מחלקת היסטוריה, שגייסה אחרי מלחמת יום הכיפורים קצינים רבים לשורותיה, כדי לעמוד במשימת המחקר. גור הגיע ללשכת הרמטכ"ל, למרות ההיסטוריה האישית שלו, ועמו מסקנות על אירועי המלחמה. הוא היה שבוי באמונה, שצה"ל קטן מדי, ועסק אובססיווית בהגדלתו מעל ומעבר - מבלי להתחשב באירועי המלחמה, בכשלים נשנים בתפקוד צה"ל ובאי-יכולתה של החברה הישראלית לשאת הגדלה ניכרת בתקציב הביטחון. כתוצאה מכך, נבנו במהירות אוגדות חדשות, הוצא הון עתק לשווא, 41 קצינים קודמו, לפיכך, במסלול מהיר, ללא הכשרה מתאימה וללא ניסיון, והצבא כשל במבצע ליטני, שסיים את כהונת גור כרמטכ"ל. כארבע שנים אחר כך, תחת רפאל (רפול) איתן, שוב נכשל צה"ל במבחן האש במלחמת שלום הגליל.

באותה המידה גם נבלם ב-1974 מחקר הכישלון (הנוסף) של אמ"ן בספטמבר-אוקטובר 1973. ובעצם, עד עצם היום הזה טרם אספו את המידע (עדויות) מכל השחקנים. כיוון שחלקם כבר הלכו לעולמם, זה היה נזק בלתי-הפיך.

מתוך אותה הגישה, סגר הרמטכ"ל ברק את כל הבטאונים המקצועיים של חילות צה"ל - כביכול, מטעמי חיסכון - אך הותיר על כנם את גלי צה"ל, שאין בינה לבין פעילות צה"ל דבר. צבאות אחרים מפתחים ללא הרף בטאונים מקצועיים בחילותיהם ובמכללותיהם, כדי לעודד מחקר והתדיינות, המפרים את המחשבה הצבאית, ואינם חוששים פן יוצפו בעודף מידע.

לפיכך, אין תימה שלא צמחה באוניברסיטאות ישראל שום מחלקה להיסטוריה צבאית. קשה לנהל מחקר צבאי כאשר הגישה למידע בארכיון צה"ל כה קשה, ומותנית באילוצים לא-סבירים, שביטחון מידע הוא הקלוש בהם. בשנת 2004, קבעה ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת (בראשות ח"כ מיכאל איתן), שעל הממשלה לעשות הכל כדי שמידע, שאספה ועדת אגרנט, יהיה נגיש לקהל ולחוקרים. למיטב ידיעתי, לא נעשה מאז דבר בנדון כדי להנגיש את המידע הזה לציבור.

מאגר המידע של ועדת אגרנט ייחודי בהיקפו, ויכול לסייע מאוד למחקר צבאי בכלל למחקר מלחמת יום הכיפורים בפרט. דווקא משום כך גוררת מערכת הביטחון רגליים במתן אישורים לגישה לחומר הזה. מצד שני, מערכת ההפשרה של ארכיון צה"ל אינה מסוגלת לעמוד במגבלות החוק על פרסום מידע; דהיינו, לכאורה, חמישים שנה.

במקום אחר, קבעתי, שמדינת ישראל הנה גן-עדן לצנזורים, כיוון שלממסד ולעלית יש סיבות טובות להתנגד לחשיפה. בעניין הזה חשוב לקרוא דברים, שאמרו התומכים בחופש העיתונות בארצות-הברית. "אחיך האזרחים" - כתב סגן הנשיא תומאס ג'פרסון למי שהציע לו להסתיר מהעם האמריקני מידע על היחסים המעורערים עם צרפת - "חושבים, שיש להם הזכות לקבל מידע מלא בשעת סכנה גדולה להם. בזיעתם ישלמו על תלאות המלחמה, ודמם יזרום לכפר על תוצאותיה". 42 כמה שנים אחר-כך כתב הנשיא ג'יימס מדיסון: "ממשלה של העם ללא מתן מידע לעם, או [ללא מתן אפשרות] להשיגו אינה אלא הקדמה לפארסה, או לטרגדיה, ואולי לשתיהן". 43 פסק-הדין של הוגו בלייק, שופט בית המשפט העליון, בעניין מסמכי הפנטגון בוחן את זכות הגישה למידע. שם נאמר: "לעיתונות חופשית יש אחריות חשובה ביותר למנוע כל זרוע של הממשל מלהונות אנשים, ולשלוח אותם לארצות רחוקות כדי למות מקדחות זרות, מירי ומהפגזות בידי זרים". ואילו ארל וארן, השופט העליון האמריקני, אמר לאחר פרישתו מכס השיפוט, בשנת 1974, "למדנו מן האסון, שאנחנו בתוכו [פרשת ואטרגייט ומלחמת ויטנאם], כי עלינו לתקוף תחילה את הסודיות בממשל כל אימת שהיא קיימת, כיוון שהיא חממה לשחיתות". 44

אין תורת לחימה

הכשרת הקצין בצה"ל - כולל הקצין הבכיר לוקה בחסר כיוון שאינה מושתתת על תורת לחימה. תורת הלחימה של צה"ל נכתבה בסוף שנות החמישים, ונוסחה בספר, תורת הקרב, של צה"ל. הניסיון הבולט ביותר לפתח תורת קרב חדשה היה חלקי למדי. זה נעשה מאמצע שנות התשעים, במכון לחקר תורת המערכה (בראשות תא"ל (מיל.) ד"ר שמעון נוה ותא"ל (מיל.) דב תמרי), וכלל רק את הקצונה הבכירה ביותר. יתר על כן, המכון לחקר תורת המערכה לא פרסם בכעשר שנות פעולתו שום דבר בכתב, והתורה שבעל-פה שלו קרסה במלחמת לבנון 2.

תורת הקרב לא עמד במבחן מלחמת ששת הימים, אך גם לו עמד במבחן המלחמה - המדובר במסמך אנאכרוניסטי, שגילו כמעט חצי מאה. חמשת העשורים שחלפו מאז חיבורו, היו שנות הקפיצה ל"גל השלישי", לננו-טכנולוגיה ולתקשוב. גם אם היה נכון עקרונית, הספר דורש עידכון.

קציני צה"ל אינם יודעים את תורת הלחימה של צבאם, וממציאים כל פעם מחדש את הגלגל. תורת הקרב, שכבר מזמן אזלה, הוחלפה ביוזמות מקומיות, שלבטח אינן מוּנחות שילוב בין-חילי ובין-זרועי. יתר על כן, כיוון שהרבה מהידע המקצועי נצבר על-ידי אנשי מילואים - הוא נעלם עם שחרורם.

היכולת לאסוף מידע מבצעי הנה שלב מתקדם ביותר של ארגון מקצועי. שלב מתקדם יותר הוא הניסיון להנחילו ליחידות אחרות. כאן הכתתיות בצה"ל מעכבת כל אפשרות להעביר מידע לרוחב חילות היבשה, או בתוך החילות עצמם. לדוגמה: אחרי מלחמת ששת הימים הכניס צה"ל לשימוש את "דגן" - צריח מקלע מונחה קרינה תת-אדומה - למערכי הביטחון השוטף. שלוש הסיירות הפיקודיות ("אגוז", "חרוב" ו"שקד") פיתחו, כל אחת לחוד, תורת הפעלה ל"דגן", והמידע לא הועבר מהן הלאה, כדי שיונחל גם לסיירות האחרות. בפועל, כל סיירת התמודדה לבדה מול מחלות הילדות של מערכת-הנשק. 26

באותה המידה לא הועברו מידע מבצעי ומידע תפעולי על הפעלת טנקים בתוכנית ההגנה של סיני במלחמת ההתשה בין חטיבות השריון, שנשאו בעול הביטחון השוטף וההכנה למלחמה הבאה. יתר על כן, מעבר לרמה מסוימת של דיווחי שקר בהכנות ובתרגילים, נוצרה בגזרות השונות תורת לחימה פרטית, שסתרה לעתים את תורת הלחימה של השריון.

משך השנים, הפכו, לכן, יחידות צה"ל - ובעיקר, במילואים - לסרט הקלטה במעגל סגור, המוחק עצמו של פעם, במקום לצבור ניסיון וידע, שנרכשו בדם, בזיעה ובהון עתק. למרות שהתופעה הוחרפה מאוד במלחמת לבנון 2, נראה, שדווקא התחום הזה השתפר מאוד מאז, וב"עופרת יצוקה" היה מאמץ כן להנחיל לקחים בזמן אמיתי, ולהעבירם בין היחידות.

בלי כוח המוח

בה"ד 1 מנחיל לצוערים את הצורך לרוץ ולשמור על כושר גופני, אך לא את הצורך ללמוד, ולהשתלם בענייני צבא. כוח שרירי הרגליים הפך לערך ולא מחשבה צבאית - כוח המוח. בדיון עם קצינים בפו"ם בשנות התשעים אמרתי להם, שהם יכולים, כנראה, לכבוש לא רע גבעה, אך אינם מסוגלים להבין למה עשו זאת. חלק משומעיי רתח מזעם. אחרים (גם חלק מהכועסים) באו בהיחבא אחרי השיחה, והודו, שצדקתי, אך לא היה להם האומץ להסכים עמי בפומבי. "צבא אנטי-אינטלקטואלי", הגדירה זאת ועדת וינוגרד.

זה פרי ישיר של החינוך לאי-מקצועיות בבה"ד 1. לכן, היו יכולים אנשי המכון לחקר תורת המערכה לשבש את דעתם (הקלה) של קציני צה"ל, ולמכור להם "תוכנית ההפעלה", או את "תורת המערכה", בתחילת שנות האלפיים.

כשהקימו את תוכנית פו"ם-ברק, בעקבות מערכת שלום הגליל, הגדירו אותה כקורס הקצינים האמיתי בצה"ל. כלומר, רק אז נחשפו החניכים - בוגרי תפקיד מ"פ ואף יותר מזה - לידע הבסיסי הצבאי. 24 צבא אינו רק כושר גופני ופזצט"א. זו מערכת שלמה, הכוללת חשיבה, תורה, תכנון, מבצעים, טכנולוגיה, לוגיסטיקה, מינהלה ועוד. מרבית קציני צה"ל אינם נחשפים לידע הזה - כיוון שהם אנשי מילואים, והשכלתם הצבאית היא כמה חודשים בבה"ד 1. כביכול, זה מספיק להם; ואת התוצאות רואים היטב בשדות הקרב.

כעבור כמה שנים, עסקו בפו"ם-ברק יותר מדי בחשיבה צבאית, והרמטכ"ל אהוד ברק החליט, שזה מיותר. קצין לא צריך לחשוב. התוכנית נסגרה, 25 ורק באחרונה נפתחה המכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק).

יתר על כן, כיוון שצה"ל מזלזל בערך החשיבה וההדרכה - במלחמה נפסקת הכשרת הקצונה, ובה"ד 1 הופך לחטיבה במערך החי"ר. בטקסים לרגל ארבעים שנה לבסיס במצפה רמון התגאו הדוברים באי-הבנה זו. שום צבא בעולם אינו מפסיק הכשרות לרגל מלחמה.

כרגע, אין למדינת ישראל בית-ספר לקציני יבשה, אלא בתי-ספר חיליים לקצונה; והדבר ניכר היטב בכל מלחמות ישראל. כנראה, גם לא יהיה לנו בית-ספר לקציני יבשה בשנים הקרובות, למרות מס-שפתיים, שהכל משלמים לשילוב הבין-חילי והבין-זרועי. רק לשם השוואה, בזרועות האחרות - אוויר וים - הכשרת הקצין אחרת, ובחיל האוויר אפילו כוללת תואר ראשון.

הכשרה לקויה לקצין

בית-הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1) אינו מכשיר קצינים, 20 אלא מש"קים בכירים, ואלה אינם יכולים לפקד על צבא מודרני - למרות שהם עונדים דרגות קצונה וסיכת מ"מ.

אלוף יוסי פלד, אז ראש מחלקת ההדרכה (מה"ד) במטכ"ל, אמר, שבצה"ל יש מ"כים, וחלקם עונדים דרגות גנרל. פלד אמר את הדברים במסבת עיתונאים לסיכום תפקידו, ערב מעברו לפקד על פיקוד הצפון. מאז הובס צה"ל בלבנון, וכשל בביטחון השוטף. הכישלון המדהים במלחמת לבנון 2 היה צפוי. כל מי שהשקיף על הנעשה בצבא ראה את הכתובת על הקיר, והיא כתובה עד עתה באותיות של קידוש לבנה. לא השתנה דבר, והכישלון הנחרץ במלחמה הבאה הנו רק עניין של זמן.

מלכתחילה, נבנה בית-הספר לקצינים על דפוסי הכשרת הקצין ב"הגנה". כלומר, על דפוסים, שאינם מתאימים לחלוטין לצבא, אלא למיליציה פוליטית, שעסקה קצת בשמירה, ועיקר חשיבותה היה במאבקים הפנימיים על השלטון ב"יישוב". מי שבנו את בה"ד 1 רצו קצינים צייתנים, שלא ישאלו יותר מדי שאלות מביכות, ויאמינו כפתאים להנהגה.

בעוד שבצבאות אחרים, חושבים על הכשרת הקצין להיות "מנהל לחימה" - דמות הקצין בצה"ל נרקחה מקוקטייל של מיתוסים בולשוויקיים עם "לקחים" ממלחמות ישראל ועם אתוס המפקד בפלמ"ח. אם בודקים בעין ביקורתית את קרבות צה"ל - מתש"ח ועד הנה - זה הספיק בקושי לצורך הלחימה בכנופיות ערביות ובצבאות משלוח חסרי מוטיווציה. כשהשתנתה תמונת האויב (עיינו בערך מלחמת ההתשה, 1970-1967), נותר צה"ל ללא יכולת תגובה וללא יכולת לקום מהריסותיו.

את התוצאות המרות ראינו בתבוסה במלחמת יום הכיפורים. ההפתעה המודיעינית (שלא הייתה כלל. היה בידינו המידע, אך לא היו היושר והשכל להבינו) לא שיבשה את ההכנה האופרטיווית למלחמה. תוכניות ההגנה של הצבא ותוכניותיו להתקפה 21 היו רחוקות מהמציאות כמרחק אילת ממטולה. הפתרון: האויב לא התנהג כשורה, ולא עשה את מה שציפינו ממנו. דרך אגב, הדברים נצפו כבר בתרגילים ובמשחקי המלחמה לפני המלחמה, אך לאיש מהקצונה לא היו האומץ והכישורים לערער בקול רם על התוכניות המופרכות.

התוצאה המרה: הקצונה הזוטרה והחיילים היו צריכים לתקן במו ידיהם ובהקרבתם את שיבושי הפיקוד הבכיר במלחמת יום הכיפורים. בשדה הקרב התבררה העובדה המרה, שאין הקצונה מכירה את תורת הלחימה הישראלית (ראו להלן); אין לה מושג על תורת הלחימה של האויב (ראו להלן); אין לה יכולת להשתמש באמצעי הלחימה, שהיו בידי כוחותינו; אין לה יכולת לנהל קרב משולב בין-חילי; אין לה כישורים מקצועיים להתמודד עם שינויים בתמונת המערכה. רוב כוחותינו פעלו לפי שגרות, שהאויב ידע, התכונן אליהן, וידע לבולמן, ולא גילו יוזמה, מנהיגות ותושייה. אין תימה על התוצאה המרה, שאנחנו משלמים את מחיריה עד עצם היום הזה.

את זה הנחילו בבה"ד 1 - באמצעות פתרונות מקודשים של בית-הספר לקצינים, באמצעות השתקת כל שמץ של מחשבה, באמצעות התמקדות ב"ערכים", שמנחילה מפקדת קצין חינוך ראשי, ואינם כוללים ניצחון ומקצועיות. הצבא היה בינוני במלחמת סיני ובמלחמת ששת הימים כשהיה עליו לרדוף אחר אויב בורח, ששדרת הפיקוד-והשליטה שלו קרסה. כשהאויב התחיל להתקיף (ממלחמת ההתשה ואילך) - השתנתה תמונת הקרבות, וכוחותינו החלו לשפר עמדות לאחור, ולא חדלו מכך עד עצם היום הזה.

הערות

1. "אחד מתוצריו התרבותיים המובהקים של הפלמ"ח הוא הספר ילקוט הכזבים, אשר נערך בידי שני יוצאי פלמ"ח – חיים חפר ודן בן-אמוץ – ופורסם בשנת 1957. השניים נעזרו באלופי הכזבים הפלמ"חאים – שאול ביבר, ירוחם כהן, חיים זינגר, מוסה פינקל ואחרים. ספר זה כשמו כן הוא – קובץ של כזבים ו[של] סיפורי מעשיות ..." – מרכז מידע פלמ"ח [קישור].
2. באיגרת ליהודי מונטפיה שבצרפת, "מדוע חרב בית-המקדש?"
3. על זאב ז'בוטינסקי כאיש צבא – ראו את הרצאתו של יעקב עמידרור, "תורת ז'בוטינסקי במבחן הזמן" – [קישור].
4. זאב ז'בוטינסקי, "על קיר הברזל (אנחנו והערבים)". כתבים – בדרך למדינה, ירושלים, ערי ז'בוטינסקי, 1923 (1953), עמודים 260-253.
5. אביתר בן-צדף, "'קיר הברזל' נגד הטרור", האומה 154, דצמבר 2003.
6. משה בילינסון, "טעם המערכה". במשה בילינסון (עורך). ליום תל-חי, המרכז לתרבות, ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ-ישראל, . תל אביב, 1938, עמ' 59.
7. הגדודים העבריים הוקמו לאחר ניסיון מוצלח של יוסף טרומפלדור ושל ז'בוטינסקי בהקמת גדוד נהגי הפרדות, שסייע למאמץ הכושל של הבריטים לנחות בגליפולי, כדי לפתוח חזית שנייה במלחמת העולם הראשונה.
8. בעיקרון, ניתן להפתיע את האויב בדרכים שונות (ראו בהמשך המסמך) ולאו דווקא בקרב לילה. מכול מקום, חשוב לציין, כי צה"ל פסק כמעט לחלוטין לנהל קרבות לילה במלחמותיו.
9. למשל, ביזה בקטמון הכבושה; אירועי לוד במבצע "דני"; אירועי עין-זיתון במאי 1948 ועוד – בכולם עורב הפלמ"ח, למרות השפה הגבוהה של יוצאיו, המתרברבים על "טוהר הנשק".
10. שימו לב לעובדה, כי בכללים הללו אין נזכרת אחוות לוחמים.
11. [קישור].
12. "גבר חכם בעוז ואיש דעת מאמץ כוח. כי בתחבולות תעשה לך מלחמה ותשועה ברוב יועץ" (משלי כ"ד, פסוקים ה'-ו').
13. כפי שהודגם בקרבות לטרון, שבהם סירבו מפקדי יחידות פלמ"ח לבוא לעזרת חבריהם לנשק מהחי"ש.
14. כפי שלמדנו מקרב נבי סמואל ומקרבות השיירות בשער-הגיא.
15. חיילות הודרו מלחימה מאז הקמת המדינה, ואם השתתפו בלחימה – זה היה בניגוד לפקודה מפורשת, הקיימת עד עתה. במקום אחר הראיתי, כי המיתוס הלוחמת העברייה חלול כשם שמולידו, המיתוס שוויון בתנועה החלוצית, היה חלול ואולי שקרי.
16. ראו הערה 7 לעיל.
17. [קישור].
18. שימו לב לערבוב בין משימות צבאיות לבין משימות פוליטיות-מפלגתיות.
19. מרכז מידע פלמ"ח – [קישור].
20. בבה"ד 1 מכשירים את כל הקצונה בצה"ל (כיום – כולל קצינוֹת). במסלול החי"ר – כל הכשרת הקצין נעשית בבסיס. במסלול לחימה (חילות השדה – שריון, תותחנים, הנדסה), או תומכי לחימה (אג"ם ובסיסי) – עובר הצוער קורס בסיסי בבה"ד 1 ואחריו השלמה חילית בבסיס ההדרכה החילי. כך, הדיון ברמת ההדרכה בבה"ד 1 הנו דיון עקרוני, שנוגע במקצועיות הצבא – כיוון שלרבים מהצוערים, זו השכלתם הצבאית היחידה.
21. למשל, בשמונה אוקטובר ניתנה הוראה לכוחות אוגדה 162 לצלוח את התעלה מערבה על גשר מצרי – אם ייתפס. טנק ישראלי שוקל כחמישים טונות, וטנק מצרי שוקל כשלושים טונות. בניסויים אחרי המלחמה התברר, שרוב גשרי הטנקים המצריים קרסו תחת משקל הטנק הישראלי. דוגמה אחרת: מבצע הצליחה בפורט סעיד, שכל המשתתפים בו תיארוהו כמבצע התאבדות, וכלל נחיתה של הקומנדו הימי מהים.
22. בבוקר – גדוד הטנקים של חיים עדיני; אחר-הצהריים – גדוד הטנקים של אסף יגורי. שניהם מחטיבת מילואי השריון 217 של נתקה ניר.
23. מאמר מסווג, שערכתי בזמנו בקובץ ממודר בהוצאת מערכות, והותר לפרסום פומבי במערכות ביוני 2007, לרגל 25 שנה למלחמת שלום הגליל.
24. לתיאור מדהים של חוסר-הידע המקצועי של קצין בשנות השמונים – ראו משה (צ'יקו) תמיר, מלחמה ללא אות, מערכות, 2005. לדברי תמיר, רק בפו"ם-ברק נחשף למונחים מקצועיים ולחשיבה תיאורטית, הנוגעת לחיזבאללה.
25. לשונות רעות שיערו, כי העובדה, שחניכי המכללה חקרו את קרבות הגיס הצפוני במלחמת שלום הגליל (שברק היה סגן מפקדו במלחמה) הביאה לסגירת התוכנית – בעצם להדחת מפקדה, שאחריה שונתה התוכנית כליל.
26. אותה התופעה נשנתה כשהסיירות הפיקודיות הופקדו בתורנות על המשימה להתגבר על טיפול במטוסים, שייחטפו לנמל-התעופה לוד.
27. עם זאת, יש רגליים להנחה, שמרבית היישובים היהודיים הללו לא נפלו, אלא הופקרו לכיבושם.
28. בהגזמה, נאמר, "כשטנק עברי מסתער, הישמעאלי יברח!" ברמה מעשית, צוטטו לא-אחת מפקדים ישראלים על כך, שאם לבנון תתקוף, ישלחו נגדה את תזמורת צה"ל; ובגרסה אחרת – ביד אחת וב'עוזי' אגרש את המצרים, אם ינסו לחצות את התעלה. לתיאור האווירה בשריון הישראלי ערב מלחמת יום הכיפורים – ראו ברטי אוחיון, נשארנו שם, כנרת וזמורה-מודן, 2008, עמ' 68-66.
29. שהיה חלק מהמערך הקדמי של דיוויזיה 14 מארמיה 2, שישבה ב"מיסורי".
30. הדבר דווח בהרחבה במאזן האסטרטגי, שפרסם בכתב המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS) בלונדון כחודש לפני המלחמה, אך היה ידוע היטב לכול.
31. כמו המארב המפורסם, שעיכב את אוגדה 162 (ובעיקר, את חטיבת מילואי השריון 217 של נתקה ניר) ברומני.
32. לדיון מפורט על תורת הלחימה המצרית ערב מלחמת יום הכיפורים – ראו דני אשר, לשבור את הקונספציה, מערכות, 2003. על לוחמת חי"ר בטנקים – עמ' 223-210 בספר של אשר.
33. אלי זעירא, מלחמת יום כיפור, מיתוס מול מציאות, ידיעות אחרונות, 1993, עמ' 235.
34. זעירא, מלחמת יום כיפור, מיתוס מול מציאות, עמ' 236.
35. למרות זאת, היו כמה יוצאי אצ"ל בצמרת צה"ל – מאיר שמגר, הפרקליט הצבאי הראשי, ישראל בן-אמיתי, קצין תותחנים ראשי, מרדכי ציפורי (אחיו של בן-אמיתי), שהיה קצין שריון ראשי במלחמת יום הכיפורים, משה בר-כוכבא-בריל, מפקד גיסות השריון; שלמה אראל, מפקד חיל הים; קלמן מגן; אברהם אורלי ומעטים אחרים.
36. ככל הידוע, היחיד בצמרת צה"ל, שהיה בלח"י, הוא הרב שלמה גורן.
37. ידוע הסירוב לגייס לקבע את אביעזר, בנו של מאיר יערי, מנהיג מפ"ם. הוא גויס רק אחרי מלחמת ששת הימים לאחר שהיה קמ"ן חטיבת מילואי השריון 8, והגיע לדרגת אלוף. באורח דומה, לא אושר גיוסו של משה ארנס לשירות חובה בצה"ל בגיל חברותו בבית"ר ובאצ"ל.
38. לשם השוואה, בכתב-העת מערכות לא הופיע מעולם מאמר על לחימת "הפורשים" בבריטים ועל ערכי הלחימה שלהם.
39. עם פרישתו מהצבא (למרות התרעת פנחס ספיר, שר האוצר ומראשי "המערך", שניסה למנוע את פרישת שרון מצה"ל פן יצטרף לגח"ל), הצטרף שרון למפלגה הליברלית, ויזם את הקמת הליכוד. כשהסתכסך עם מנהיגי גח"ל, פרש שרון, והקים את "שלומציון", ורץ בראשה לבחירות 1973.
40. שרון רצה להעביר את מרכז הכובד של המתקפה אל ארמיה 2, ולנתק את מפקדתה, שישבה באיסמעיליה, מעיקר כוחותיה, שתפסו את מתחם "מיסורי" בגדה המזרחית של התעלה. המטכ"ל וחזית הדרום העדיפו להתעסק עם ארמיה 3, החלשה יותר, ולאיים מגזרתה על קהיר.
41. אחרי שנים, התברר לראשי צה"ל ומערכת הביטחון, שאין בכוחה של המדינה לשאת צבא ענק כל כך, וחלק מהיחידות שנבנו בחיפזון נסגרו.
42. במכתב לאלברידג' ג'רי, 26 בינואר 1799.
43. מכתב אל ו"ט בארי בשנת 1822. Harold L. Nelson and Dwight L. Teeter, Law of the Mass Media. Freedom and Control of Print and Broadcast Media.Mineola, NY: The Foundation Press, 1978, p. 416.
44. Nelson and Teeter, 1978, p, 416.
45. רבים מהם לא-יהודים.

זלזול באויב

קריאה ביקורתית של ההיסטוריה הצבאית הישראלית - ובעיקר, של מורשת הקרב הישראלית - מלמדת על גורם דומיננטי: זלזול באויב.

צה"ל ניצח במלחמת הקוממיות, ובלם את פלישת צבאות ערב. כך, לא נכבשה מדינת ישראל מיד עם הקמתה. במלחמה, שהתנהלה בכמה זירות יבשתיות, נחל צה"ל כישלונות לא-מעטים - ביניהם נפילת העיר העתיקה בירושלים ואי-הצלחת התוכניות לכובשה מחדש בקרבות עשרת הימים; קרבות לטרון; נפילת משמר-הירדן; נפילת ניצנים. 27 בעיקר, יצאו הצבא הסורי והלגיון העבר-ירדני כצבאות, שהיו יריב שקול לצה"ל - אם לא עדיף ממנו. למרות זאת, נוצרה אווירה של זלזול באויב, שפגע בדיעבד בערכו של הניצחון, שהושג בעמל רב, למרות שצבאות ערב, שפלשו לארץ-ישראל, לא גילו רוח קרבית מעולה.

צבא מנצח דואג להאדיר את יריבו על-מנת להעצים את הישגיו, ולפאר את לוחמיו ואת מפקדיו. אחרי מלחמת העולם השנייה דאגו האמריקנים לפאר את הוורמאכט. גם כלפי הצבא היפני היה לאמריקנים יחס של כבוד מהול באימה. כאילו רצו לומר, ניצחנו את הצבאות הטובים ביותר בהיסטוריה.

לעומת זאת, כבר במהלך מלחמת הקוממיות הציף את ישראל גל של זלזול באויב, שלווה בבוז למבנה המעמדי של החברה הערבית. כך, אחרי כיבוש קאקון הובאו עיתונאים ישראלים לסייר בכפר הכבוש. לקראת ביקורם, פונו גוויות החיילים העירקיים מהכפר, ונגררו לאזור בפאתי המוצב, שהעיתונאים לא היו אמורים להסתובב בו. כשראו העיתונאים את הגוויות הכפותות, המציא קצין בדותה, שהמפקדים העירקיים כבלו את אנשיהם, כדי שלא יברחו לנוכח ההתקפה הישראלית, והיא הופצה, וצוטטה לא-אחת. בקרבות מלחמת סיני הושם דגש על תיאור - כולל בצילום - של אלפי זוגות נעליים, שהותירו החיילים המצריים אחריהם.

בדיעבד, הקטנת האויב עושה עוול ליחידות הלוחמות, למפקדיהן ולחייליהן. וגורמת נזק אסטרטגי חמור ביותר: היא מפריעה לחשיבה נכונה, המפיקה תוכניות לחימה. כיוון שהערבים "אינם יודעים להילחם" ויש להם "מוראל נמוך" - הרי כשיסתער עליהם כוח ישראלי, הם יברחו מיד ויפוצו לכל-עבר. 28 אם כך המצב - הרי אפשר לתכנן תוכניות מופרכות בהגנה ובהתקפה; ולא נדון בכל התוכניות, שהוכנו למלחמת יום הכיפורים - גם במהלכה. בכולן חוזר המוטיב, "האויב יברח". יתר על כן, לנוכח התעוזה המצרית בהסתערות על קו בר-לב, הומצא בישראל מיתוס, שהמצרים לחמו תחת השפעת סמים; שהרי ערבי אמור לברוח כאשר יהודי יורה ומסתער.

שיא מסוים בסינרגיה השלילית בין זלזול באויב לבין אי-הכרת תורת הלחימה הושג כששלחו מפקדי אוגדה 162 את חטיבת הצנחנים 35 (למעשה, רק גדוד מוקטן 890) לסרוק את ציר "טרטור", בפאתי המערך המצרי ב"חווה הסינית", 29 כדי לטפל בחוליות של "ציידי טנקים". בתורת הלחימה הסובייטית, שאימצו המצרים, יש לדיוויזיית חי"ר כוח אורגני נ"ט, המתבסס, בעיקר, על הרוויית יחידות החי"ר בנשק נ"ט. 30 לקראת מלחמת יום הכיפורים, הועברו יחידות קומנדו מצריות תחת פיקוד הארמיות, כדי לתגבר את יכולתן לעצור את טנקי צה"ל. כוחות נ"ט ארמיוניים/דיוויזיוניים משמשים כמשמר קדמי/אחורי של היחידה בהגנה ובהתקפה. בנוסף, בגדודי (פוג') הקומנדו יש כוחות נ"ט, שתפקידם אסטרטגי - אמנעת השריון הישראלי מהגעה לאזור הלחימה. 31 כלומר, אין "חוליות של ציידי טנקים", שנעות בשטח כציידי צבאים. 32

המושג, "ציידי טנקים", הנו מושג ספרותי, שהונחל לצה"ל באמצעות ספרות תעמולה, שכתבו פוליטרוקים סובייטיים (כמו הספר המפורסם, אנשי פנפילוב, שהפך לספר חובה לצוערים בבה"ד 1).

אם לא בקורס מ"פים, הרי במכללה לפיקוד-ולמטה, או בקורס מג"דים, היה על כל המעורבים להכיר את האויב ואת שיטות לחימתו. במקרה דנן מפקד אוגדה 162, סגנו, מח"ט 35, מג"ד 890 וקמ"ן 35 לא יכלו לעצור, ולשלוף ממוחם את תבניות הלחימה של המצרים ואת ארגונם הקרבי. זה לא נעשה, כיוון שהם לא ידעו זאת, וזלזלו באויב למרות יותר משבוע לחימה קשה נגדו. עשרות חללים השאיר גדוד 890 בחולות "טרטור" 42 כתוצאה מהכנתו החובבנית למשימתו, מחוסר מקצועיות מפקדיו ומזלזולם באויב.

יריבות אישית

במקום נאמנות למדינה, פועל צה"ל כקואליציה רופפת בין סיעות של גנרלים. במלחמת ההתשה ניהלו רב-אלוף חיים בר-לב, הרמטכ"ל, ואלוף אריק שרון, אלוף פיקוד הדרום, סיבוב נוסף במאבק האישי ביניהם, שהחל כשבר-לב לא הצליח להביא את חטיבת "גבעתי" בפיקודו לפעול כיאות, וכחילופין הוקמה יחידה 101, שממנה צמחו גדוד הצנחנים 890 וחטיבת הצנחנים 202, שנשאו בעיקר העול בביטחון השוטף לפני מלחמת סיני. ה"דם הרע" בין השניים גרם להתנגשויות נשנות - גם כששרון עזב את המטכ"ל, ומונה לאלוף פיקוד הדרום. שניהם חלקו זה על זה בדיונים על תוכנית ההגנה על סיני, ואחר כך העבירו את העימות האישי למאבק בין המטכ"ל לפיקוד הדרום. בין השאר, טענו, שהרמטכ"ל עומד מאחורי גל ההדלפות נגד אלוף הפיקוד בפרשת פינוי הבדואים מפתחת רפיח. אחר כך התכתשו השניים בדיונים לקראת פעולת התגמול "ויקטוריה", שנכפתה על הרמטכ"ל. בתגובה, נועד בר-לב עם עיתונאים במהלך השלב האחרון של "ויקטוריה" - בעוד לוחמי "שקד" עדיין על אדמת מצרים, והסביר להם, שהפעולה נכשלה - דבר שהיה מנוגד לחלוטין לאמת המבצעית, לאחוות לוחמים ולנאמנות מפקד לפקודיו.

לשיא הגיעה התופעה במלחמת יום הכיפורים כאשר הרמטכ"ל דוד (דדו) אלעזר הצליח כבר להיפטר מאריק שרון, אך לא הצליח למנוע ממנו מינוי כמפקד אוגדה 143. באורח פלא, בר-לב, שמונה למפקד החזית, הפך למפקדו של שרון. הפעם לא טרטר אותו אישית, כפי שעשה כששרון פיקד על חטיבת מילואי השריון 60, ובר-לב פיקד על גיסות השריון - אלא טרטר את כל אוגדת שרון. על אוגדת הפלדה 162 פיקד במלחמה אלוף אברהם אדן-ברן. מפקדי שתי האוגדות ניהלו קרב אגו, בניצוח הרמטכ"ל, מפקד החזית ואלוף הפיקוד, והריקושטים ממנו הגיעו לשטח. אוגדה 143 נקראה בפי החיילים, "אוגדת הליכוד", ואוגדה 162 - "אוגדת המערך". 39 למרות שהיה בכיר מפקדי השדה בחזית הדרום, ואך שלושה חודשים לפני המלחמה סיים לכהן כאלוף הפיקוד, התעלמו בחזית הדרום משרון, וכל הזמן חתרו תחתיו - גם בשליחות הרמטכ"ל דדו, אויבו הגדול. בצר לו חבר שרון שוב לשר הביטחון דיין, וכפה באמצעותו את רעיונותיו על חזית הדרום ועל המטכ"ל. בין השאר, התבטא העימות בין דדו ובר-לב ובין שרון במתקפת שמונה באוקטובר, שבה ניסו למנוע ממנו כל אפשרות להפיק יחסי ציבור מניצחון אפשרי, בהכנות למבצע הצליחה "אבירי-לב", במהלכו ובוויכוחים על פיתוח המשך מתקפה הישראלית ממערב לתעלה. 40

מערכת מקצועית יודעת לקזז יריבויות אישיות בין מנהלים בכירים, ואינה מניחה להן להתמשך, ולהפריע לפעילות הארגון. בניגוד לתדמיתו, בצה"ל נמשכת ההגמוניה המפלגתית, והוא נשלט על-ידי סיעת הפלמ"ח ועל-ידי נאמני תנועת העבודה הסוציאליסטית. ברגע ששרון חבר לאויבי תנועת העבודה, הותר דמו, ונוצרה זהות בין השסע האישי לבין השסע הפוליטי - למרות עצות טובות, שנזנחו, של שני מנהיגים בתנועת העבודה (ספיר ודיין).

מאוחר יותר, כששרון היה שר ביטחון, בזמן מלחמת שלום הגליל, נמשך השסע האישי, ושוב נוצרה זהות בינו לבין השסע הפוליטי. בסיכומו של דבר, הקריבה העלית של מח"ל את שרון באמצעות ועדת חקירה (ועדת כהן) על-מנת לקבל חופש פעולה פוליטי, ומינתה במקומו את משה ארנס לשר ביטחון.

סיכום

בניגוד לדברים הגבוהים, שנכתבו במרכז מידע פלמ"ח, לא פיתח צה"ל שום תפיסה ייחודית, אלא בזבז שנים של ניסיון מבצעי, שלא הניבו דבר, כיוון שהנו צבא לא-מקצועי. את הגישה הלא-מקצועית ירש צה"ל דווקא מאבותיו - ה"הגנה" והפלמ"ח. יתר על כן, מעניין לציין, כי צה"ל כמעט שלא הפיק לקחים מלוחמת היבשה במלחמת יום הכיפורים בעוד שתורת הלחימה של צבא ארצות-הברית AirLand Battle פותחה אחרי מחקר עמוק וממושך של מלחמת ויטנאם ושל מלחמת יום הכיפורים, והופעלה בהצלחה ניכרת במלחמת המפרץ נגד עירק, 1991.

לעומת זאת, בחיל - זרוע - האוויר הישראלי, שנוסד על מסורת לא-פלמ"חאית, שהביאו מתנדבי חוץ-לארץ 45 ויוצאי הצבא הבריטי, נוצרה תרבות ניהולית אחרת לחלוטין, מקצועית למדי, שהניבה הצלחות ניכרות - גם כשצבא היבשה של צה"ל כשל במלחמת יום הכיפורים, במלחמותיו בלבנון ובכל מערכות ישראל מאז ראשית שנות השבעים.

פוליטיזציה, א-פוליטיזציה ורה-פוליטיזציה

ה"הגנה" - ובעיקר, הפלמ"ח, כוחה המגויס - היו ארגונים פוליטיים. לכאורה, המפקדה הארצית, שייצגה את "היישוב המאורגן", פיקדה עליה. אך מאז שקיבל בן-גוריון עליו את תיק הביטחון גברו המאמצים להפוך את ה"הגנה" לעוד אפיק בפעילותו הפוליטית. מפא"י עברה בשנות הארבעים את הפילוג כשסיעה ב' האקטיוויסטית פרשה ממנה. כתוצאה מכך, מרבית פעילי הפלמ"ח לא השתייכו למפא"י. אי-אפשר לזנוח את היסוד הזה כשדנים ביחסים המסובכים בין בן-גוריון לבין הפלמ"ח. מול "כוכבי" הפלמ"ח (שהיו בפרוץ מלחמת הקוממיות גם כוכבי מפ"ם, שהוקמה מאיחוד "השומר הצעיר" עם "סיעה ב'") העמיד בן-גוריון את יוצאי הצבא הבריטי, שרבים מהם היו אנשי מפא"י.

לאחר פירוק מטה הפלמ"ח, טעו אנשי מפ"ם, ופרשו מהצבא. בכך הקלו על מלאכתו של בן-גוריון, שלא היה צריך לטהרו מיסודות לא-נאמנים. כך, התגלה בשנות השישים, כי תיקים של קצינים, שהיו מועמדים לקידום, הועברו ממינהל הסגל באכ"א לעיון מזכירות מפא"י. כלומר, תחת המעטה הדמגוגי של צבא ממלכתי (משמע, א-פוליטי) נוצר צבא של מפא"י. בן-גוריון, שנתקל בהתנגדות אנשי המנגנון ההסתדרותי של מפא"י, ביקש לעוקפם באמצעות טיפוח עלית חדשה למפלגה, שתבוא מקרב הקצונה הצעירה ("צעירי מפא"י"). כבר בבחירות הראשונות הוצבו ברשימת מפא"י לכנסת שני קצינים בכירים בצה"ל - אהרן רמז (מפקד חיל האוויר ובנו של השר דוד רמז, מראשי מפא"י ומזכיר ההסתדרות בעבר) ומשה דיין (מג"ד 89 ובנו של שמואל דיין, ממייסדי דגניה וממנהיגי תנועת המושבים ומפא"י). רמז ודיין נבחרו לכנסת, וויתרו על מקומם. הם היו אמורים להיות משקל-נגד לאנשי הפלמ"ח, שנכללו ברשימת מפ"ם.
המאבק להכללת אנשי ביטחון - עם התמסדות המדינה לאחר פרישתם - ברשימות המפלגות חשף ממצא מעניין: רבים מבכירי צה"ל ומערכת הביטחון משתייכים למפא"י, וזה אינו סוד. כלומר, תחת המעטה של צבא ממלכתי, התבצרה מפא"י בצה"ל. אחד האמצעים היה הבטחת משרות לקצינים בכירים שפרשו מתפקידם. למשל, מספר אלי זעירא:

הדילמה הייתה - כיצד לשרוד בחברה הישראלית של 1974, שהממסד שלה רווי סממנים בולשביקיים בדרך טיפולו באנשיו. ה"נומנקלאטורה" (שכבת נשאי המשרות הבכירות), אשר עליה נמנים אלופי צה"ל תוגמלה לפי כדאיות ההשקעה בהם. יוצאי הצבא ה"מבטיחים" קיבלו משרות מתאימות בממשלה או בחברות הציבוריות השייכות לממשלה. גם ה"מבטיחים-למחצה" הושארו בתוך "המחנה", על-מנת שלא יעברו, חס וחלילה, למחנה השני ...". 33

לדברי זעירא, הוצע לו לנהל בנק במסגרת קבוצת "בנק הפועלים", והוא סירב. "בכך שרפתי את הגשרים עם הממסד, אם כי עתיד הייתי לגלות, כי הממסד איננו משלים עם כך בקלות". 34

משמע, שיטת הקריירה השנייה, שמדללת את צה"ל מידע מקצועי - בהבטיחה ריצה מטורפת של הקצונה הבכירה במסלול הדרגות, כדי לפרוש בדרגת שיא בגיל 50-40, גם חושפת את הקצונה לפוליטיזציה, כיוון שהמינויים לתפקידים בכירים במשק - בקריירה השנייה - אינם מנותקים מזהות פוליטית.

והדבר נמשך כל הזמן, כיוון שלמרות המלל הגבוה על ממלכתיות, רוב המינויים לתפקידים בכירים בשירות הממשלה (כולל במוסדות של התנועה הציונית - כמו הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל וכיו"ב), בחברות הממשלתיות (כולל דירקטורים) ובחברות עירוניות הנם פוליטיים, ואילו המינויים בצבא הנם מינויים אישיים. כדברי מוטי אטיה, חבר ה"פורום לאזרוח תחקירי קרבות ולקחי מלחמה": "לקידום אתה צריך עמו"ס - עיתוי, מזל ו'סוס' לרכוב עליו".

חלק חשוב ביותר ברה-פוליטיזציה של צה"ל יש בתוכנית הבן-גוריונית לשני מוסדות: מינהל הסגל ומפקדת קצין חינוך ראשי. מפא"י דאגה תמיד, שנאמניה יעמדו בראש אכ"א, או למצער בראש מינהל הסגל, המנהל את קציני הקבע של הצבא. כך, הובטחה שליטה במינויים מחד-גיסא וטיהור הצבא מיסודות לא-נאמנים - כמו יוצאי אצ"ל 35 ולח"י 36 ומתנגדי מפא"י ממפ"ם. 37

זה נעשה בשילוב של שימוש לרעה בתחקירי הביטחון, שנדרשים לעבור מועמדים לשירות הקבע. תפקיד אחר, שנשמר מסורתית בידי מפא"י, היה קצין חינוך ראשי, שמפקדתו חולשת לכאורה גם על תחנת גלי צה"ל. באחריות מפקדת קצין חינוך ראשי נמצאת ההסברה לחיילי צה"ל, ובמסגרתה ניתן להכשיר תכנים פוליטיים-מפלגתיים, ולהופכם לתכנים ממלכתיים (גם באמצעות העסקת עשרות עסקני מפלגה בתפקידי מסבירים במילואים). כמו-כן, במסגרת הנחלת מורשת הקרב של צה"ל הודרו "הפורשים" כמעט לחלוטין, ונזנח לחלוטין מאבקם בבריטים, 38 או חלקה של בית"ר במרד גטו וארשה - לעומת האדרת חלקם של ה"הגנה", של הפלמ"ח ושל תנועות הנוער הסוציאליסטיות.

כלומר, באמצעות מינהל הסגל נעשה פיקוח מפלגתי על קציני צה"ל, כדי להרחיק משורות הקצונה כל גורם, שאינו מקובל על מפא"י, ואילו מפקדת קצין חינוך ראשי שימשה צינור להזנת הצבא בתכנים מפלגתיים. למעשה, ממשיכה מפקדת קצין חינוך ראשי בכך עד היום - כולל חלקה המכריע באינדוקטרינציה של חיילי צה"ל לקראת גירוש יהודי קטיף וכתיבת מסמך "רוח צה"ל". כזכור, ב"עופרת יצוקה" התגלע עימות בין מפקדת קצין חינוך ראשי לבין מפקדת הרב הראשי לצה"ל על העברת תכנים מוראליים ודתיים לחיילי צה"ל קראת הקרב. בעימות הזה גויס עיתון במחנה להעביר מסרים פוליטיים, ששללו את זכות של הרב הראשי לצה"ל להעביר לחיילים מסרים.

מאמר בספר, "קרב נבי סמואל - הכתובת על הקיר שלא נקראה", שיצא עתה לאור בהוצאת המדרשה הלאומית ומכון שרידות.
תאריך:  23/04/2009   |   עודכן:  23/04/2009
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צבא החובבנים לישראל
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רוצה מצה"ל?
23/04/09 21:42
 
עמי בית
24/04/09 23:21
2
ירון זכאי
23/04/09 23:32
3
ולדמיר
24/04/09 02:09
4
צ. שין
24/04/09 08:36
5
עמי בית
24/04/09 23:16
6
עמי בית
24/04/09 23:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוסריותו של צה"ל לא צריכה להיבדק ללא מישור התייחסות, כי בבדיקה מסוג זה - שאינה הוגנת בעליל - לא יהיה צדיק בארץ.
23/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ערב חג הפסח הגיעו לאום אל-פחם שני אוטובוסים ובהם עשרות יהודים חובשי כיפות מרחובות ומירושלים. הם באו לעיר לא מתוך מניעים פרובוקטיביים רוויי שנאה לתושבי המקום. העיר קיבלה אותם בסבר פנים יפות. הם התארחו בגלריה לאמנות הפועלת בעיר. ראש העיר וחברי מועצה קיבלו את פניהם. למפגן הרעות והאחווה בין יהודים חובשי כיפות ובין ערביי אום אל-פחם לא נמצאה אף לא מילה אחת בתקשורת.
23/04/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מי שהיה זקוק לשיעור נוסף על הציניות השלטת בעולם הוויזואלי והווירטואלי, ודאי למד לקח משמעותי מהופעתה של סוזן בויל. מאחורי השידור של הקטע המרגש בו מתגלה האישה במלוא כישרונה, למרות כל הזלזול והבוטות של קהל הצופים לפני שפצתה את פיה בשירה, עומדת תעשיית בידור משומנת היטב שמטרתה העיקרית עשיית כסף קל. ודאי שבעלי תחנת הטלוויזיה ששידרה את התוכנית כבר עשו "מכה" כלכלית כי זה מה שמעניין אותם ולא שום סנטימנטים הומניים. זה מה שנקרא הפוך על הפוך. מצלמות הטלוויזיה אשר זזו באופן כה מדויק כדי "לתפוס" את ההפתעה לכאורה, לא היו אלא אמצעי נוסף לגרוף רווחים ולעשיית עושר, ולא לגרום אושר לזמרת המסכנה שהתגלתה ככישרונית מאוד.
23/04/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
סוד גלוי הוא שעו"ד שמואל תמיר חתר לנצל את משפט קסטנר כדי להגיע על גביו אל ראשי היישוב, הסוכנות היהודית ומפא"י, ולהציגם כמי שהיו אחראים למעשיו ומחדליו של קסטנר וחיפו עליו בתקופת שואת יהודי הונגריה.
23/04/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לאחר הבחירות, כאשר התבוסה המוחצת של מפלגת העבודה הביאה את אהוד ברק להצהרה כי פני המפלגה לאופוזיציה, נדהמנו כולנו מדו-פרצופיותו של האיש, כאשר כרת ברית עם יו"ר הליכוד מר נתניהו, והצליח (בזכות טיפשותם של חברי העבודה) להעביר החלטה הפוכה לחלוטין מהבטחתו לבוחר.
23/04/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il