|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"ללמד בני-יהודה קשת"

תשובה למאמר של ויקטור פולמכט, הקובל בצדק על רדידות הדיון בענייני צבא בסדר-היום הציבורי בישראל אין בארצנו דיון ציבורי בנושאים הללו, ורמת הסיקור של ענייני ביטחון בתקשורת הישראלית לדורותיה עלובה: רכילות רדודה ותו לאו צה"ל קידש את החובבנות, ואין מי שיכול להטותו מדרך זו
03/05/2009  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
ויקטור פולמכט
ללמוד מלחמה - עכשיו!

האם מלחמה וצבא הנם בגדר אָמָנוּת (art), או שמא הנם אֻמָנוּת (craftsmanship)? בכל מקרה את שתיהן לומדים, כדי להגיע לדרגת שלמות, ולשתיהן צריכים קצת כישרון ונטייה טבעית, שהם מתת-אל. אמנות לומדים אצל אמנים, ואומנות לומדים אצל האומן. פעם, בימי הביניים שניהם - האָמָן והאֻמָן - העסיקו שוליות, שלמדו מהם את העבודה.

לדעתי, השאלה ההיסטורית דלעיל אינה נכונה, כיוון שמלחמה וצבא הנם עניינים מדעיים, שבסיסם בעבודת הצבא, אך מזמן רחקו ממנה, והפכו לעיסוקים עיוניים, כמעט פילוסופיים - ביטחון, הרתעה, אסטרטגיה, לוגיסטיקה וטכנולוגיה צבאית. לכן, למרות כמה טעויות עובדתיות, צודק ויקטור פולמכט, שקובל על רדידות הדיון בענייני צבא בסדר-היום הציבורי בישראל. "הציבור במדינת ישראל בטוח, משום מה, שלדיון מעמיק בנושאי מלחמה, טקטיקה, אסטרטגיה וכיוצא באלה די בשכל ישר ובניסיון אישי. התקשורת מלאה בפולמוסים על נושאים... [צבאיים], אולם קשה למצוא בין דפי העיתונים שלנו או במשדרי האקטואליה אצלנו אזכור כלשהו מההיסטוריה הצבאית העולמית ומדברי אמנות המלחמה".

וממשיך פולמנט: "והנה - בשיח הציבורי והאינטלקטואלי שלנו נדמה כאילו סוגיות של חוכמת המלחמה נמחקו לחלוטין. אצלנו ניתן בקלות למצוא ספרים ומאמרים על כל נושא... אך ספרים בעניין הנוגע לחיים ומוות - אינם בנמצא. גם באינטרנט העברי המצב דומה. אולי מפחדים אצלנו מכל דבר שנחשב 'מיליטריסטי'? אולי מדחיקים את הרלוונטיות של האמירה העתיקה Si vis pacem, para bellum - קרי, 'המבקש שלום - ייכון למלחמה'?".

כמי שעוסק זה שנים בכתיבה - גם באינטרנט - על ענייני צבא, מלחמה וביטחון, אין לי אלא להסכים עם פולמכט. אין בארצנו דיון ציבורי בנושאים הללו, ורמת הסיקור של ענייני ביטחון בתקשורת הישראלית לדורותיה עלובה (ואני מדבר בלשון המעטה, כיוון שבאתי מן התחום הזה): רכילות רדודה ותו לאו. וכמובן, הולך ופוחת הדור... בשבעה-שמונה עשורים היו כמה כתבים, שסיקרו היטב מלחמות. על אצבעות יד אחת של חבלן פצוע ניתן למנותם. וברמת הפרשנות - המצב עוד הרבה יותר רעוע. ולא אזכיר שמות... די לקרוא את הספרים העלובים, שמסקרים את הביטחון הישראלי בארבעת העשורים האחרונים, ובשנים האחרונות המצב לא השתפר כלל.

זה נובע מהרבה סיבות - בין השאר, כיוון שבמערכת הביטחון ובצה"ל אין הבנה של הוויית הצבא והמלחמה. מי שעשה הרבה פזצט"א נחשב אצלנו למומחה לביטחון. ובמקום לשולחו לנבחרת ישראל להתעמלות קרקע, הופכים אותו לפרשן לענייני ביטחון1. צריך לשבת כמה שעות עם קציני צה"ל, ולהבין עד כמה אין להם שמץ של מושג בביטחון... ואפילו לא בהיסטוריה הצבאית שלנו.

דלות האקדמיה

רוב הספרים המקוריים בענייני צבא בארץ הנם בסוגה (ז'אנר) של צ'יזבאטים, שאמינותם אינה עומדת בשום בדיקה ואפילו לא בניעור קל. אני מביט במדפי הספרות הצבאית בספרייתי, והם עניים בתוכן למרות עושרם הכמותי. אצטרא בלגינא קיש-קיש קריא. יחד עם זאת, מבליחים כמה אורות בערפל הסמיך. תקווה מסוימת אפשר לראות בספרי זיכרונות, שכתבו לוחמים ולאו דווקא מפקדים בכירים, או עיתונאים.

הוצאה לאור היא עסק כלכלי, שחוקים די ברורים של ביקוש ושל היצע מכוונים אותו. מדי פעם יש הפתעות - כמו תיאום כוונות לרב חיים סבתו - שעדיין אני מתקשה להבין כיצד הצליח להבקיע את דרכו. זו פנינה אמיתית, שאין רבות כמותה (וכבר מחקים אותה).

הייתי מעורב בהוצאת כמה ספרים בענייני צבא בתקופה האחרונה, ואני יכול להעיד, שהדבר קשה מאוד, אך אפשרי. כלומר, המו"לים בישראל אינם רוצים להסתכן בהוצאת ספרות צבאית מקורית - גם כיוון שחומר מקורי עלול לסבכם עם הצנזורה הצבאית. לדעתם (השגויה בעיניי), אין שוק לספרות צבאית בארץ. ההצלחה של כמה ספרים, שיצאו בשנים האחרונות (ושוב, אזכיר את תיאום כוונות) מוכיחה, שהם טועים.

עם זאת, מקור הבעיה באקדמיה הישראלית, שכמעט אינה חוקרת את ביטחון ישראל. כיום, מסיבות פוליטיות - פוחת מעמדה של ההיסטוריה הצבאית כדיסציפלינה מדעית. אצלנו מעולם לא היה מחקר בהיסטוריה צבאית ישראלית, אלא כיסוי אקדמי לרכילות צבאית ופוליטית. למרות שאין בארץ שום מחלקה להיסטוריה צבאית, צמח באוניברסיטה העברית בירושלים פרופ' מרטין ון קרפלד, מי שנחשב לאחד המובילים בחקר ההיסטוריה הצבאית בעולם, למרות דעותיו השנויות מאוד במחלוקת.

הערות

1. ניו-יורק טיימס זכה השנה ב"פרס פוליצר" לעיתונות חוקרת על הגילוי (של דיוויד בארסטאו), כי גנרלים בדימוס, ששימשו פרשני טלוויזיה ורדיו, דחפו מעל גלי האתר למלחמה בעירק כשקיבלו תשלומים, שלא פורטו, מקבלנים ומחברות נשק, שהרוויחו מהלחימה - [קישור]. ואיני חושד לרגע, שהגנרלים בדימוס שלנו, שעוסקים בטירוף חסר-מעצורים ב"ייעוץ ביטחוני" על כל גבעה רמה, אינם נגועים בזה כשהם מפרשנים ענייני ביטחון.
2. ראו, למשל, את הישגה העיתונאי האחרון של התחנה הצבאית - "תקלה בגלגלצ: צפירה לפני הזמן, חדשות בזמן הצפירה [ביום הזיכרון]" - [קישור].
3. ראו מאמרי, "צבא החובבים לישראל" - [קישור] - המבוסס על מאמר, שכתבתי לספר, קרב נבי סמואל - הכתובת על הקיר שלא נקראה, בהוצאת המדרשה הלאומית ומכון שרידות, 2009, עמ' 140-117.
4. ראו את דברי הרמב"ם (באיגרתו לחכמי מונטפיה), כי הבית השני חרב, כיוון שחכמי הדור לא למדו הלכות מלחמה וכיבוש ארצות.
5. ראו מאמרי, "אפילוג", בספר, עלילת דם בדיר יאסין, בהוצאת המדרשה הלאומית ומכון שרידות, 2007, עמ' 193-183.

צבא אנטי-מקצועי

כדי להגיע למקצועיות - צבא צריך לפתח תורות לחימה, ולשמור אותן עדכניות. בנוסף, הוא צריך לפתח שיטות להכשרה ולאימון. כל זה אינו בנמצא אצלנו כיוון שצה"ל קידש את החובבנות, ואין מי שיכול להטותו מדרך זו3. לכן, הצליחו צמד דמגוגים אלימים גם בלשונותיהם, שפעלו בחסות לשכת הרמטכ"ל, להזנות את תורת הלחימה של צה"ל, ולהוליכו קוממיות אל תהומות לבנון 2. מול העוצמה האדירה והשכנוע הרב, שהפעילו ללא כל בקרה, לא צצה ביקורת. וכי מאיפה תצוץ הביקורת כשהקצונה הבכירה והקצונה הזוטרה כאחת חסרי כל מושג מקצועי על צבא?!

זה אינו חדש. אחרי מלחמת ששת הימים הוליכו ראשי הצבא את צה"ל לכישלון במלחמת ההתשה, שנבע בעיקר מחוסר מחשבתם ומאי-יכולתם להתמודד עם המציאות החדשה. כפי שנאמר אצלנו - "סוף מעשה במחשבה תחילה". אי-הרצון להכיר בכישלון הביא לנטישת הצורך לחוקרו, וכך הגיע צה"ל למלחמת יום הכיפורים במבנה שגוי, עם תורות לחימה לא-רלוונטיות ומצויד באמצעי-לחימה בלתי מתאימים בעליל. היה עליו להמציא סיפורים על "מחדל מודיעיני", שכנראה לא היה מעולם, כדי לתרץ את התבוסה. בשנת 1974 פקדו רב-אלוף מוטה גור, הרמטכ"ל, ואלוף שלמה גזית, ראש אמ"ן, לא לחקור את המלחמה. בשוטטותו חסרת-המעש בחוצות וושינגטון במהלך מלחמת יום הכיפורים ירד גור לעומקה של הבעיה. רק הגיע ארצה, והכפיל את סדר הכוחות של צה"ל ללא מחשבה וללא בקרה.

הצבא הזה כשל כבר תחת פיקוד הרמטכ"ל גור ב"מבצע ליטאני"; וכארבע שנים אחר כך במערכת "שלום הגליל" ובמלחמות לבנון. הכישלונות הובילו לבריחות מלבנון ולהתקוממות הערבים, שהניעה עוד בריחות ישראליות. כל זאת מבלי שמישהו עצר רגע לחשוב... וחוזר חלילה.

תיקון קשה, אך הכרחי. כמו ברפואה - ככל שנשתהה, הריפוי יכאב יותר וסיכויי ההחלמה קטנים. בעשור השביעי לקיומה של המדינה נוכחנו, שחרבו של צה"ל קהה וחלודה וחלקים ממנה שבורים. יתר על כן, אין ודאות, שהיד המניפה אותה איתנה; ועוד פחות ודאי, שהמוח הפוקד על היד, רוצה בניצחונה. קצין בכיר מאוד בצבא הסביר לאנשיו במהלך מלחמת לבנון 2, כי סבלנו מצרות נוראיות כל אימת שניצחנו במלחמה. במקום להעיפו לכל הרוחות (ואולי כטוראי לכלא...), קידם הרמטכ"ל אשכנזי את תא"ל צור (כנראה, על היצירתיות המדהימה בפלגיאט שלו) לתפקיד בכיר במערך השדה של הצבא.

כל אחד יודע, שנצטרך לנקוט הרבה בכלל הידוע, "הקם להורגך השכם להורגו" - או בצורתו הלטינית, "הרוצה בשלום, ייכון למלחמה". כל אחד חוץ מהעלית הישראלית, שאינה רוצה לחשוב כהלכה.

"בואו כולנו נלמד מלחמה!" - קורא פולמנט. כיוון שלנצח תאכל כאן חרב4, דבריו נכונים. כדברי אורי צבי גרינברג - "על חרבנו נחיה קובע השכל חוקו / והחוק הוא כבד ואכזר ומְדבר: / תמיד סכנה". לפיכך, צריך "ללמד בני-יהודה קשת". בין השאר, נדרשת הכשרה אחרת של הצבא, אך גם הכשרה למועמדים להיות מנהיגינו, כדי שיבינו את העניינים, שידונו בהם, ולא יביטו בהם כתרנגולים בבני-אדם, ויילכו שבי אחר סיסמאות נבובות של "מומחי הביטחון". את הדברים הללו פירטתי מזמן במאמר, שכתבתי על התאמת מערכת הביטחון של ישראל לאתגרים הביטחוניים במאה העשרים ואחת5.

תרומת "מערכות"
"יודע הכל". ברק [צילום: AP]

יחד עם זאת, טועה פולמכט, כיוון שבספריותינו יש מדפים רבים של ספרות צבאית בעברית - מעט מאוד מקורית, והרבה מתורגמת - אך עיון קפדני ילמד, שאת מרבית הכותרים הוציאה הוצאת מערכות של צה"ל (גילוי נאות: הייתי שייך הרבה שנים לשורותיה, וגם ערכתי את כתב-העת מערכות). זו עשתה המון, מאז הוקמה בשנת 1939, להנחיל ידע צבאי בעברית לקציני צה"ל ולציבור הישראלי - הן בכתיבה מקורית והן בתרגום.

הבעיה הנה אי-הבנה של ראשי הצבא, כי יש לחייב קצינים לקרוא ספרות צבאית כתנאי לקידום - כשם שמחייבים אותם בצדק לעבור מבדקי כושר גופני (ובארצות-הברית גם מקפידים על משקלם הנאות... כלומר, שלא כמו בצבאנו המפואר, אין שם לאנשי צבא כרסים).

ואילו אצלנו - לכאורה, צאצאי עם הספר - קריאה הפכה למילה מגונה - כיוון שחשיבה הוצאה מחוץ לחוק, ולא רק בצבא. לכן, במסגרת צעדי חיסכון כביכול, סגר הרמטכ"ל אהוד ברק את כל הבטאונים המקצועיים בצבא, אך לא את גלי צה"ל - בזבוז טהור, שאינו תורם דבר לצבא ולביטחון מדינת ישראל, אדרבה2, אלא משמש מקום אחסון נוח קל"ב לילדי העלית - פתרון, המונע מהם להשתמט.

בבטאוני החילות היו סימנים מעודדים של חשיבה - כמעט כמו בצבאות אחרים. דווקא זה הרתיח את הרמטכ"ל ברק, והוא הצמיתם. שהרי מרובה העיטורים יודע הכל, יודע לעשות הכל ומנוסה בכל, והישגיו האדירים ידועים לכל, וממלאים בהבל-פה את כל העולם כולו.

תאריך:  03/05/2009   |   עודכן:  03/05/2009
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכנסת הקודמת נעשה מאמץ אדיר לקדם חקיקת חוק התיישנות חדש. הצעת החוק נולדה בעבודת ועדה מיוחדת ומדובר בהצעה מורכבת שתכליתה עידכון הוראות החוק בסוגיית ההתיישנות. ליבה של הצעה היה קיצור משמעותי בתקופת ההתיישנות שלאחריה לא יוכלו ניזוקים לתבוע את נזקם. בנוסף קוצצה באופן דרמטי תקופת ההתיישנות לקטינים, שהוריהם לא תבעו את נזקם, וכן תקופת ההתיישנות לנפגעי זיהומים תעשייתיים, שהמאפיין את הפגיעה בהם היא תקופת החביון הארוכה של מחלתם.
03/05/2009  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
מתח רב שורר בציבור לקראת מפגש ביבי-אובמה במאי בוושינגטון. יש פרשנים הטוענים כי אובמה ילחץ על ביבי ואפילו יאיים בהפסקת הסיוע אם לא תהיה התקדמות בערוץ הפלשתיני. ואילו ביבי יאמר: אירן תחילה ואחר-כך - הפלשתינים.
03/05/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
באוגוסט 2007 הגיעה ר.ח., מורה בת 52 ואם לארבעה, לבדיקת ממוגרפיה שגרתית במכון הממוגרפיה של קופת חולים מאוחדת בירושלים. גם הפעם כמו לפני שנתיים הגיעה לבדיקה בעקבות זימון שנשלח אליה מקופת חולים מאוחדת. היא הניחה שהבדיקה הנוכחית תהיה דומה לבדיקה שלפני שנתיים: צילום רנטגן של השדיים המתבצע באמצעות מכונה מיוחדת שלוחצת את השד בין שתי פלטות, לא נעים במיוחד, אבל גם ממש לא נורא. לזכרונה מדובר, בבדיקה שאורכה כ 15 דקות לכל היותר, ושלאחריה חזרה לביתה.
לפני כחודש הטרחתי עצמי, בלווית רעייתי וזוג חברים, לראות את תערוכת הגוויות המבותרות, שהתקיימה בטכניון הדר בחיפה.
03/05/2009  |  גד גזית  |   מאמרים
הדמיון המודרך הוא כלי טיפולי שמטרתו לכוון את הדמיון על-מנת להשיג תוצאות של ריפוי ושינוי. למה דמיון ולמה מודרך?
03/05/2009  |  אמיר ודפנה רטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il