|   15:07:40
דלג
  דני בן-ישי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

זה לא בושה להצליח במלחמה נגד הטרור

50 לוחמי יחידה 101, שפעלו בתחילת שנות ה-50' מול הטרור הערבי במשך חמישה חודשים בלבד, הטביעו חותם מובהק על הביטחוניזם הישראלי, למרות שמעשיהם תוארו לעתים כ"פשעי מלחמה"
16/05/2009  |   דני בן-ישי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לא לגמגם... להלחם בטרור [צילום: AP]

טענתו של הנשיא משה שרת כי פעולות הגמול שנקטה ישראל היו "ירידה לרמה" של אויבי ישראל – מבטאת רעיון פציפיסטי משהו, בלתי יהודי ובלתי מוסרי. בניגוד למוסר הנוצרי של "הפנה את הלחי השנייה", על-פי מורשת ישראל – "הקם להורגך השכם להורגו"

בשנת 1953 נקרא סטודנט צעיר ומפקד גדוד מילואים, אריאל שרון, לשוב לצבא מחופשתו, כדי להקים יחידת קומנדו סודית שתפעל מעבר לקווי האויב. לשם כך הוא הורשה לקחת כל לוחם שיבחר, מכל חטיבה בצה"ל. לימים יהפכו יחידה 101, לוחמיה ומעלליה, לאתוס מכונן בהתפתחות הביטחוניזם הישראלי. היא תייצא לשאר הצבא עקרונות ושיטות פעולה, שיהפכו נכס צאן ברזל לצבא ההגנה לישראל, דוגמת החתירה למגע, הדבקות במטרה והערך הפיקודי של "אחרַי!". אך יותר מכל, ידועה היחידה בשל הפעולות השנויות במחלוקת אשר לשמן היא הוקמה - פעולות הגמול - שנועדו לעצור את מתקפת המסתננים הערבים. אף שתרומתן של אלה לבטחון המדינה מוטלת היום בספק על-ידי מומחים אחדים, נראה שפעולות אלה והעיקרון המנחה שביסודן הם רלוונטים מתמיד לעניין ההתמודדות עם הטרור.

את הטעם לפעולות הגמול היטיב לבטא הרמטכ"ל דאז, משה דיין, בדברים שאמר בהרצאה: "אין ביכולתנו למנוע כל צינור מים מפיצוץ וכל עץ מעקירה. אין ביכולתנו למנוע רצח של עובדים בפרדס ושל משפחות בשנתן. אך יש בכוחנו לגבות מחיר גבוה עבור דמינו" ("פעילות התגמול כאמצעי להבטחת השלום", יולי 1955). את הפיצוצים, העקירות והרציחות, שעליהם דיבר דיין, ביצעו מסתננים ערבים מעזה שבשליטת מצרים ומאזור יהודה ושומרון שבשליטת ירדן, אשר כונו "פדאיון" ("מחרפי נפשם"). פשיטות הפדאיון הפכו נועזות יותר ויותר, עד שיצרו איום ביטחוני של ממש על מדינת ישראל הצעירה. הוחלט אפוא על פעולות גמול.

מיתוס "מעגל הדמים"
היו ימים [צילום: AP]

בנקל ניתן להראות שהטרור הערבי אינו תוצאה של רגשי נקם, אלא התנגדות בסיסית מהותית לעצם הרעיון של "מדינה יהודית בארץ ישראל". הפגנת חולשה רק תעודד אפוא את התוקפנות, ואילו עמידה בתוקף נגד הטרור, אף תוך גביית מחיר כבד עבורו ממבצעיו – תנפץ כל תקווה להביס את ישראל. או-אז תהיה השלמה, גם אם רפה, עם קיומנו כאן. פעולות הגמול לא היו אלא ביטוי לגישה זו,

פעולות הגמול הראשונות נכשלו: חיילים לא הצליחו להגיע ליעדם, או שנמלטו כאשר נורתה עליהם אש (למשל, בפרשת הכפר אידנה). על כן הוחלט על הקמת יחידה 101, שתתמחה בסיור ובלוחמה זעירה.

מפקדה, אריאל שרון, טיפח בקרב לוחמיו יוזמה וחשיבה בלתי שגרתית. האווירה המיוחדת שאיפיינה את היחידה הייתה הכרחית להיחלצות מהרגלי החשיבה הבלתי רלוונטיים, ששלטו אז בתרבות הצבאית הישראלית עוד מימי הפלמ"ח, ורק בזכותה התאפשר פיתוחם של שיטות ועקרונות חדשים ללחימה בטרור.

אף שהיחידה קצרה עד מהרה הצלחות מבצעיות מעוררות התפעלות, היא גם עוררה תשומת לב שלילית בישראל ובעולם. כדי להבין לאשורה את המחלוקת סביב פעולות הגמול, יש לעמוד על ההבדלים המהותיים בינן לבין פעולות מלחמה קונבנציונליות.

ראשית, האבחנה בין לוחמים לאזרחים הייתה מטבע הדברים בעייתית. המלחמה, שהערבים הכריזו על היהודים ועל מדינתם, הייתה בהכללה-לא-גסה מלחמתו של העם הערבי נגד העם היהודי יותר מאשר מלחמה בין מדינות. לקחו בה חלק, לצד הצבאות הערביים הסדירים – כנופיות, ארגונים ואנשים מן השורה. כך היה גם בתקופת הפדאיון, כאשר עקבותיהם של מרצחים ערבים הובילו אל הכפרים הסמוכים לגבול. לפיכך, פעולות הגמול הראשונות נעשו בכפרים הערביים, וכל גבר ערבי היה בחזקת אויב. האשמות בדבר "טבח" ו"פשעי מלחמה" ילוו אפוא את היחידה ואת מפקדיה זמן רב לאחר התפרקותה. לתיקון תדמיתה הנקמנית לא סייעו פעולות כמו "מבצע שושנה", שבו נהרגו כ-70 אזרחים ירדנים, או נקמת הדם שנקט לוחם היחידה המהולל, מאיר הר-ציון, בחסלו – על דעת עצמו – כמה מבני השבט הבדואי אשר ממנו יצאו מי שרצחו את אחותו הצעירה, בעת טיולה הרגלי עם ידיד.

בעיני רבים, בפעולות הגמול איבדה ישראל את יתרונה המוסרי. כך סבר, בין השאר, גם ראש ממשלת ישראל דאז, משה שרת, אשר כתב ביומנו לאחר פיגוע אכזרי במעלה-עקרבים: "מעשה תגובה על מרחץ דמים זה רק יטשטש את רושמו המחריד, ויעמיד אותנו בדרגה שווה עם המרצחים מהצד שכנגד".

אלא שבתקופה בה כמעט כל גבר ערבי נשא נשק והיה מוכן להשתמש בו נגד יהודים, הגדרת ה"אויב" של מבצעי פעולות הגמול לא הייתה משוללת בסיס. ואכן, אפילו בפעולות שנעשו בכפרים "אזרחיים" – בניגוד למאפייניו של טבח, גם לתוקפים הישראלים היו אבידות, לעתים לא מעטות; ובאשר לטענה שהייתה זו "ירידה לרמה" של אויבי ישראל, הרי שזהו רעיון פציפיסטי משהו, בלתי יהודי ובלתי מוסרי. בניגוד למוסר הנוצרי של "הפנה את הלחי השנייה", על-פי מורשת ישראל – "הקם להורגך השכם להורגו". זאת ועוד, בבסיס האידיאל הציוני נמצא הצו המוסרי שלא נהיה עוד חסרי אונים, ולא נרשה שוב שדמנו יהיה הפקר. בניגוד לדבריו של שרת, קביעת התנ"ך, כי "ארור מונע חרבו מדם!" (ירמיהו, מ"ח, י') – נתאמתה בהיסטוריה הטראגית של העם היהודי.

ההתנגדות לפעולות הגמול מתבססת גם על חוסר יעילותן לכאורה. ההיסטוריון הצבאי יוסף ארגמן כותב בספרו "מלחמת הצללים" (2007), כי בראיה לאחור פעולות הגמול "לא ממש הורידו את הערבים על הברכיים". לדבריו, הן היו "עוד אחד מאותם ניסיונות חוזרים-ונשנים להבהיר להם כי 'אנחנו רציניים ולא כדאי לכם להתעסק איתנו'. עם זאת, היסטוריונים מסכימים כי מן ההיבט האסטרטגי זה לא ממש עזר". על-פי גישה זו, מכה תחת מכה רק מולידה "מעגל דמים" אינסופי, כשכל צד נוקם באחר על הפעולה האחרונה שננקטה נגדו. או כדברי הדלאי לאמה: "עין תחת עין ושן תחת שן משאירים את כולם עיוורים ומחוסרי שיניים".

אולם, מבחינה היסטורית לא קשה להפריך את מיתוס "מעגל הדמים". פרעות של ערבים ביהודים נעשו הרבה לפני שיהודים פגעו או שלטו בערבים, והן רק החמירו ככל שהיישוב העברי הפגין חולשה בהבלגתו. בנקל ניתן להראות שהטרור הערבי אינו תוצאה של רגשי נקם, אלא התנגדות בסיסית מהותית לעצם הרעיון של "מדינה יהודית בארץ ישראל". הפגנת חולשה רק תעודד אפוא את התוקפנות, ואילו עמידה בתוקף נגד הטרור, אף תוך גביית מחיר כבד עבורו ממבצעיו – תנפץ כל תקווה להביס את ישראל. או-אז תהיה השלמה, גם אם רפה, עם קיומנו כאן. פעולות הגמול לא היו אלא ביטוי לגישה זו, שאותה הגדיר לראשונה זאב ז'בוטינסקי, המנהיג הציוני מימי המנדט הבריטי, ושאותה אימצו הלכה למעשה דוד בן-גוריון וחבריו להנהגה. היום, כאשר התקווה לגרשנו או לחסלנו עודנה קיימת בליבם של רבים, עיקרון מנחה זה אשר מונח ביסוד פעולות הגמול הינו אקטואלי כאז.

קשה להפריז בחשיבותן של יחידה 101 ושל פעולותיה בהיסטוריה של צה"ל. דמות המפקד הישראלי, עקרונות הלחימה הצה"ליים ותפיסת הביטחון הישראלית – בכולם ניתן למצוא את טביעת אצבעותיה של אותה קבוצה קטנה בת 50 אנשים לכל היותר, שפעלה במשך חמישה חודשים בלבד, בתחילת שנות ה-50'. חשיבות מיוחדת יש לדרך שהתוותה היחידה להתמודדות עם הטרור הערבי: לא נקמנות, ולא תאוות דם, כי אם גביית מחיר מן המרצחים עצמם ומתומכיהם, למען יידעו מהן ההשלכות לשפיכת דם יהודי. אין ספק שהעתקת הלחימה אל שטח האויב, בניגוד להתגוננות באמצעות ישיבה על הגדר, העניקה לצה"ל את הביטחון העצמי, התנופה והיוזמה, ששירתו אותו היטב במלחמות שלאחר מכן. לא בכדי נאמר, שמבצע סיני לא היה אלא פעולת גמול נוספת, גדולה מן הרגיל.

עם זאת, סמוך ליום העצמאות ה-61, אולי ראוי שנזכיר את הגמול המשמעותי ביותר על ניסיונותיהם של הערבים לחסלנו או להפחידנו: 61 שנים, וישראל עודנה קיימת ומשגשגת, על אף האיומים ולנוכח האתגרים, ועוד הזרוע נטויה.

לאתר מראה
תאריך:  16/05/2009   |   עודכן:  16/05/2009
דני בן-ישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זה לא בושה להצליח במלחמה נגד הטרור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באוקטובר 2006 אמר פרופ' איתן גלבוע כי בעולם שנעשה חסר סובלנות ועוין יותר ויותר, הקרבתם של אינטרסים חיוניים לישראל, ואף הקרבת המדינה עצמה, עלולות להיחשב מחיר בהחלט סביר עבור השגת סיום העימות הגלובלי בין המערב לבין הפונדמנטליזם האיסלאמי. ואילו בפרקי אבות, לעומת זאת, נאמר: אם אין אני לי - מי לי, ואם לא עכשיו - אימתי?
16/05/2009  |  ד"ר מרטין שרמן  |   מאמרים
זה למעלה משני עשורים שאנו מתאמצים להיגרר אחר סיסמה אחת ויחידה: "שלום", סיסמה שבתחילה מוססה לבבות, כאשר עוד לא הבנו כי היא כסות צינית לאנשי המלחמה ולבעלי בריתם בעולם הערבי ובאירופה האנטישמית. שנים שאנו מתבסמים מן המחשבה שהדבר תלוי רק בנו, שאין צד שני, ושאם יש כזה - הרי שאין לו כל התנגדות שיהיה כאן כבר שלום. שנים שאנו מוכרים את סם ההזיה האשלייתי הזה לילדינו, משוכנעים שבידינו הדבר - ורק בידינו. וכך הולכת התמכרותה הקולקטיבית של החברה שלנו ומתבססת, וכל מחשבה חלופית נדחית מפניה. שירים נכתבו, מחזות הועלו, תוכניות חינוכיות נתפרו על-פי מידותיה העלומות של "מורשת רבין", וסופרים ופובליציסטים הפכו לדילרים בחסות הנרקומניה הלאומית. נאומים נוסחו, מדינאי כל העולם התאחדו, הכל למען מטרה אחת ויחידה: "השלום".
16/05/2009  |  ד"ר אלון דהן  |   מאמרים
למרות שנחום (נחצה) היימן מזוהה יותר מכל עם יצירת לחנים שמהווים נוסטלגיה פועמת בלב זיכרוננו הקולקטיבי כ"חופים", "אניטה וחואן" ו"צמח בר", הוא מהווה גם שילוב של פני הישראליות במיטבה. מנופי הקיבוצים והזמר העברי דרך תל אביב הבוהמית ועד להצלחה בינלאומית מחוץ לגבולות המדינה. מהעלאת מעמדם של הגיבעטרון והלהקות הצבאיות, ועד צרפת ולונדון בהם כתב למייק בראנט, מארי לה פורה, ננה מושקרי, ריקה זראי ועוד.
15/05/2009  |  מאיה מנדלוביץ  |   מאמרים
יש סברה כי בית המשפט בערכאת ערעור לא יתערב בפסקו של בית המשפט שמתחתיו בנושאים של שיקול דעת לגבי עגמת נפש ונזק לא ממוני אחר, וזאת מהטעם בשית המשפט קמא הוא אשר שמע את העדין ובחן את הראיות, ואילו עיקר תפקידו של בית המשפט בערכאת ערעור הוא להתייחס לטענות משפטיות.
15/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בשבוע שעבר וכחלק מסדרה של מאמרים שיעסקו באופן הצגת דוחות כספיים של חברות ציבוריות בהתאם לכללי ה- IFRS ( תקני דיווח וחשבונאות בינלאומיים לפיהן מחויבות החל משנת 2008 חברות ציבוריות להציג את דוחותיהן הכספיים), דנו בתקן IAS 39 שאפשר לחברות ציבוריות להציג בדוחותיהן אגרות חוב שהנפיקו, בתנאים מסוימים, בהתאם לשווי השוק שלהן ולא לפי סכום ההתחייבות העתידית לפירעון. הצגה היכולה להביא את הקורא הסביר למסקנה שגויה כי חברה שאגרות החוב שהנפיקה נסחרות במחירים נמוכים, אינה מחויבות לפירעונן במחיר הנקוב על האיגרת אלא בשווי השוק שלהן. מסקנה שגויה היות ורק במקרה חריג ביותר של הסדר נושים יכול הפירעון להיעשות במחיר הקרוב לשווי השוק.
15/05/2009  |  חובב לויטס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il