|   15:07:40
דלג
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

האפשרויות למכה ישראלית על הגרעין

מחקר אמריקני חדש מעריך כי מהלומה אווירית של ישראל נגד "האטום האירני" אפשרית דרך נתיב טיסה המתחיל במפגש הגבולות שבין טורקיה לסוריה, עובר לאורך הגבול הטורקי-סורי אחר, חודר "חדירה קטנה" אל תוך המרחב האווירי של עירק ומשם למטרות באירן. החזרה - באותו נתיב. כדי להשיג תוצאות טובות לתקיפה, טוען המחקר, חייבת ישראל להשתמש בכמות של כ-70 מטוסים
31/05/2009  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
כור גרעיני באירן [צילום: AP]

מזה שנים רבות נחשבת ישראל בעיני העולם כ"מדינה גרעינית בלתי מוצהרת" כשברור לכל כי היא נתפסת בתודעה העולמית כמדינה שיש ברשותה ארסנל של כלי נשק גרעיניים מתוחכמים

הדילמה הגרעינית המעסיקה כיום את ישראל והעולם המערבי - כולל את הצמרת השלטונית במדינות ערב במזרח התיכון - מתחבטת בשתי שאלות מרכזיות. האחת: באיזה טווח זמן תצליח אירן לפתח נשק גרעיני שאותו ניתן להנחית על "מדינות אויב" באמצעות טילים בליסטיים. השנייה: מה האפשרויות הישראליות להנחתת מהלומת מנע על מתקני הגרעין באירן. גורמים מודיעיניים שונים בעולם - אזרחיים וצבאיים - מנסים להציג הערכה מושכלת לשאלות אלה. אחת ההערכות המעודכנות ביותר הוכנה במרכז האמריקני למחקרים אסטרטגיים בינלאומיים - CSIS - וראתה אור בתחילת חודש מרס השנה.

במסגרת הנתונים שעל פיהם מנסה המחקר לבנות את הערכותיו, נבחנת השאלה איזה אתרי גרעין אירניים כדאי לישראל לתקוף במטרה להשמיד אותם ולהביא לבלימה מוחלטת של ההתחמשות הגרעינית האירנית, או לפחות במטרה לעכב את אפשרויות מימוש האופציה הגרעינית האירנית במספר שנים. המחקר טוען כי טווח הזמן לפעולה התקפית ישראלית, שבמסגרתו המוגבלת מתכננת ישראל את פעילותה, מתבסס על ההערכה הישראלית שלפיה יכולה אירן להגיע לפצצת אטום מבצעית שתהווה "איום קיומי על ישראל" בין 2009 ל-2012. המחקר, לעומת זאת, מעריך במידה "בינונית" של מהימנות, כי טווחי הזמן הם בין 2010 ל-2015.

המחקר מציין שלוש מטרות שלהערכתו עשויות להיות יעדי התקיפה הישראלית:

1. המתקנים להעשרת אורניום בנאתאנז;
2. המרכז לטכנולוגיה גרעינית באיספאהאן;
3. הכור הגרעיני באראק.

המתקן בנאתאנז ממוקם בעומק של כ-8 מטרים מתחת לפני הקרקע וממוגן בשכבות בטון בעובי של 2.5 מטרים. בשנת 2004 חוזק החלק העליון של המתקן בשכבת בטון נוספת שעובייה מספר מטרים. במתקן זה מצויות כמעט כל הסרכזות [צנטריפוגות] להעשרת אורניום. המרכז הגרעיני באיספאהאן עוסק בהעשרת אורניום. גודלו של המתקן, הבנוי על פני הקרקע, משתרע על פני כ-12 דונם. הכור הגרעיני באראק, הבנוי על שטח של כ-7 דונמים, מופעל באמצעות מים כבדים וקיימים בו מספר מגדלי קירור. על-פי הידוע, אין בכור זה כל מתקנים תת-קרקעיים.

המחקר מעריך כי מהלומה ישראלית אווירית נגד אתרי הגרעין באירן אפשרית דרך נתיב טיסה המתחיל במפגש הגבולות שבין טורקיה לסוריה, עובר לאורך הגבול הטורקי-סורי אחר, חודר "חדירה קטנה" אל תוך המרחב האווירי של עירק ומשם למטרות באירן. החזרה - באותו נתיב. כדי להשיג תוצאות טובות לתקיפה, טוען המחקר, חייבת ישראל להשתמש בכמות של כ-70 מטוסי קרב-הפצצה, תוך כדי תדלוק באוויר ותנועה באופן שיקטין מאוד את סיכויי ההתגלות בדרך. המחקר מציג את החישוב של סוגי המטוסים הנדרשים לתקיפת כל אחת משלוש המטרות כאשר הפירוט הכולל לכל המטרות מגיע ל-25 מטוסי תקיפה מסוג F-15E ושבעה מטוסי F-16I ועוד 38 מטוסי F-16I לליווי והתגוננות מפני מתקפת מטוסים אירניים ומערכות הגנה אוויריות.

אופציית פעולה אחרת מציג המחקר הקובע, כי ישראל מסוגלת לתקוף מטרות גרעיניות באירן באמצעות שיגור טילים בליסטיים מדגם יריחו 3 המצויים ברשותה. היתרון של תקיפה כזו, קובע המחקר: לאירן אין מערכת הגנה מפני מתקפת טילים בליסטיים. אמנם, מציין המחקר, פורסמו באחרונה ידיעות כי אירן מנהלת מו"מ עם רוסיה לרכישת מערכת הגנה כזו המבוססת על טילי S-300 שהם פיתוח משוכלל של טילי Sam 12, מהדגם הקרוי Giant, המסוגלים "לטפל" בטילים בליסטיים המגיעים למהירויות של 4,500 קמ"ש. אך בינתיים, ככל הידוע, עסקה כזו עדיין לא יצאה אל הפועל ומערכת טילים-נגד-טילים מן הסוג הזה לא הותקנה באירן.

אופציה אחרת המוצגת במחקר דנה באפשרות תקיפה במקביל של הכור הגרעיני בבושהאר. פרט להשמדת הכור מציג המחקר גם את ההיקף הכבד של הנזקים הסביבתיים שיתרחשו בעקבות תקיפה כזו. פיצוץ הכור הפעיל בבושהאר יעלה אל האטמוספירה כמות משמעותית של חומרים רדיואקטיביים המסוכנים לאדם כמו: יודין-131, סטרונציום-90, צסיום-137 ופלוטוניום-239. הנפגעים הישירים והעיקריים יהיו תושבי בחריין, קטר ואיחוד האמירויות הערביות. כתוצאה ישירה מן הנזק הסביבתי ימותו אלפי אנשים ומן התוצאה המשנית של נזקי הקרינה ומחלות סרטניות שיתפתחו ממנה ימותו במשך הזמן עוד מאות אלפים. המחקר אינו דן בשאלה באיזה אופן תתבצע התקיפה של הכור בבושהאר - באמצעות מטוסים, טילים או באמצעות טילי שיוט המשוגרים מצוללות מסוג "דולפין" המהוות - כפי שפורסם לא אחת - את עמוד השדרה ההתקפי לטווחים רחוקים של ישראל והמופעלות במסגרת חיל הים הישראלי.

דוקטרינת הביטחון של ישראל - מסביר המחקר - מתבססת על הנחת היסוד כי מדינות ערב נחושות ברצונן להשמיד את ישראל, וכי לישראל אין בנות ברית שניתן לסמוך עליהן בבוא "יום פקודה", ולכן ישראל חייבת לדאוג לעצמה. כנגזרת מדוקטרינה זו נקבעה האסטרטגיה הצבאית-מבצעית שבמסגרתה הכרחי שישראל תהיה בעלת יכולת הרתעה מפני מתקפה ערבית. ואם מתקפה כזו תתרחש חייבת ישראל להיות בעלת יכולת לחסל אותה במהירות ובהחלטיות כשהיעד האסטרטגי הוא להעביר את המלחמה במהירות המקסימלית אל תוך שטחן של התוקפות.

לגבי המדינות הגרעינית של ישראל - קובע המחקר - כי ישראל פועלת על בסיס ההנחה כי דרושה לה יכולת הרתעה ברורה וחד-משמעית. כבסיס להנחה זו קבעה ישראל את המדיניות שלפיה כל רכישת נשק גרעיני מצד מדינה ערבית או מדינת איסלאם כלשהי, מהווה איום קיומי בעבור ישראל. ועל כן מטרתה האסטרטגית של ישראל היא למנוע בכל דרך השגת נשק גרעיני על-ידי מדינות אויב - אירן או אחרות. על בסיס המידע הזה, טוען המחקר, כי מזה שנים רבות נחשבת ישראל בעיני העולם כ"מדינה גרעינית בלתי מוצהרת" כשברור לכל כי היא נתפסת בתודעה העולמית כמדינה שיש ברשותה ארסנל של כלי נשק גרעיניים מתוחכמים.

מה תהיינה המשמעויות הפוליטיות והצבאיות של מתקפה ישראלית נגד מתקני גרעין באירן? על כך מסביר המחקר כך: ככל שתהיה לאירן יותר ודאות כי הממשל הישראלי ואיומי התקיפה שלו יהוו איום על קיומו ושרידותו של המשטר האירני, כך תהיה אירן יותר נחושה בדעתה להשיג נשק גרעיני כדי שעצם קיומו יהווה איום מרתיע נגד ישראל. אם אופציה כזו תתממש, מעריך המחקר, תפרוש אירן מן האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני (NPT) בטיעון כי מנקודת הראות של הביטחון הלאומי חייבת אירן לפתח נשק גרעיני כדי להגן על עצמה מפני "תוקפנות ישראלית ואמריקנית".

ובנוסף: כל מתקפה ישראלית תגרור אחריה תגובה התקפית אירנית באמצעות שיגור טילים בליסטיים מדגם שיהאב-3 נושאי ראשי חץ קונבציונליים לעבר תל אביב, מרכזים צבאיים ואזרחיים אחרים בישראל, וכן לעבר אתרים "חשודים" כמתקני הגרעין הישראלים. המחקר מעריך כי לעזרתה של אירן, אם תותקף, יעמדו גם גורמים כמו חיזבאללה וחמאס, שישגרו לעבר ישראל טילים משטחה של לבנון ומרצועת עזה. יחד עם זאת המחקר מטיל ספק לגבי הנכונות של סוריה להצטרף לקונפליקט ישיר עם ישראל, כיוון שלסוריה ברורה מידת הפגיעות הרבה של מרכזי אוכלוסייתה לתקיפה של חיל האוויר הישראלי, שהינו בעל עליונות ברורה ביחס ליכולת ההתגוננות האווירית הסורית.

בסיכום הדברים טוען המחקר, כי עוד לפני מתקפה ישראלית אפשרית, על המערב להפעיל פתרון ריאליסטי למניעת התפתחותה של תוכנית הגרעין האירנית, בנתיב משולש: צבאי, כלכלי ופוליטי. לא יימצא פתרון לבעיה - קובע המחקר - כל עוד לא תוצג בפני אירן תוכנית אמריקנית שתעסוק בכל תחומי המחלוקת בין ארה"ב לאירן ובדרכים ליישוב מחלוקות אלה. הדרך הנכונה ביותר להתחיל מהלך מן הסוג הזה - מסיים המחקר - היא לפתוח במגעים, ישירים אך חשאיים, תוך יצירת "צעדים בוני אמון" בין שני הצדדים.

תאריך:  31/05/2009   |   עודכן:  31/05/2009
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האפשרויות למכה ישראלית על הגרעין
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהוידע
31/05/09 11:20
2
חיים גרינברג
31/05/09 12:17
3
ירון זכאי
31/05/09 14:48
4
אבקסיס
31/05/09 18:33
5
דר יובל
1/06/09 11:05
6
cid
4/06/09 00:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בצוק העיתים עושות רבות מהמסעדות שמיניות באוויר כדי שלא לאבד את לקוחותיהן המסורים. לצורך העניין הן מרכיבות תפריט מותאם למצב ובד בבד גם מיישרות מחירים.
31/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא מוכרחים לזכות בבחירות על מצע של עקירת התנחלויות, כדי לעקור אותן. אפשר להיבחר על מצע הפוך, לפני זה להורות לנערי הגבעות "לתפוס כל גבעה", להתהדר בכינוי "אבי המתנחלים", ואח"כ לעלות על בולדוזר, ולעקור. שלושים שנה היה מוקצה. דקה אחרי שהתחייב על עקירה, הוכרז כאתרוג.
30/05/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בעיית היסוד של מרבית מדינות ערב היא היעדר לגיטימציה למדינה בעיני רוב אזרחיה, הנובע מן הכישלון שבהנחלת רעיון הנאמנות למדינה על פני הנאמנות המסורתית של האוכלוסיה למשפחה, לשבט, לכת הדתית או ליחידה האתנית. כל המסגרות המסורתיות הללו חיות ונושמות כבר מאות שנים, בעוד שרעיון המדינה חדש, ובמרבית מדינות ערב הוא נולד אחרי מלחמת העולם השנייה. רק מצרים פוסעת על נתיב העצמאות מזה כ-200 שנה, אך היא מקרה ייחודי של מדינה, אשר בה נהוגה כבר אלפי שנים מסורת של שלטון מרכזי - כורח המציאות של משטר המים בנילוס עד להקמת סכר אסוואן בשנות ה-70' של המאה הקודמת.
30/05/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, הרוח המנשבת בוושינגטון מאז מינויו של ברק אובמה לנשיא בינואר נושאת עמה זיקה בין התקדמות במשא-ומתן המדיני בין ישראל לבין הפלשתינים ומדינות ערב ובין המהלכים לבלימת התגרענותהּ של אירן. "אם ישראל מבקשת לקבל תמיכה חזקה מול אירן, אין היא יכולה לעמוד מן הצד בכל הנוגע לפלשתינים ולמאמצי השלום", הבהירה לא מכבר מזכירת המדינה הילרי קלינטון. "שני הדברים כרוכים זה בזה".
30/05/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
חלקה הראשון של מסה זו עסק במאפייניהם של סיפורי הקובץ "תמונות מחיי הכפר" בכללותם. חלק זה יתמקד בסיפור "יורשים", הפותח את הקובץ - סיפור המצטייר יותר מן האחרים כ"מוזר" וכחסר התפתחות ברורה בסיומו.
30/05/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il