|
אל תלחיצו את הילד [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
לא רק הילד עלול להיתקל בקשיים ובבעיות בכניסה לכיתה א', אלא גם הורים עשויים להרגיש חרדה ולחץ לקראת הכניסה לכיתה א', של ילדיהם.
אווירה משפחתית לחוצה עלולה לפגוע במוכנות הרגשית של הילד לבית הספר, בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות והמוטיבציה של הילד ללמידה. במקרים קיצוניים אף עלולה להתפתח אצל הילד רתיעה חמורה מבית הספר.
בנוסף, חרדה מוגזמת של הורים עלולה לגרום לעיתים להתערבות תוקפנית שלהם בחיי בית הספר של ילדיהם. אחת הסיבות להתנהגות כזו מצד ההורים יכולה לנבוע מחוויות קשות שחוו ההורים עצמם עם כניסת ילדיהם הבכורים לבית הספר או גם מחוויות אישיות שחוו בתור ילדים.
ישנן מספר סיבות לחרדות:
החרדה מאיבוד שליטה וממצב בו הילד יפגע חברתית, פיזית או רגשית. החשש מכישלון הילד בבית הספר כגון חוסר הצלחה בלימודים. חרדה מפני פגיעה בסמוכתם ובערכיהם של ההורים ועוד.
הורים יכולים להימנע מהופעת חרדות אלו, אם יכינו עצמם בצורה טובה יותר למצב. אחד הגורמים החשובים ביותר בהסתגלות של הילד בבית הספר היא העמדה הפנימית החיובית הבסיסית של ההורים כלפי בית הספר.
חשוב שהורים יתפסו את בית הספר כגורם עוזר ולא עוין וינהגו כלפי הצוות כשותפים ולא כאויבים. בנוסף, חשובה ההיכרות המוקדמת עם המורה, פגישה אישית הנעשית באווירה חיובית תסייע לפיתוח עמדה אוהדת וסבלנית. מומלץ גם להתחבר לאסוציאציות אישיות חיוביות מעולם בית הספר, כדאי גם להראות נכונות ולשתף את בית הספר בקשיים רלוונטיים של הילד או של המשפחה, דבר זה יאפשר למורה לגלות הבנה להתנהגויות מסוימות של הילד בכיתה.
חשוב לסמוך על בית הספר, אך אין פירושו הסרת אחריות מצד ההורה לעירנות ולמעקב, כאשר קיימת הרגשה שהמורה נוקשה מדי כלפי הילד, או כאשר ישנם סימני שאלה לגבי הערכת המורה את הילד.
חשוב לזכור, כי כניסת הילד לבית הספר הינה הזדמנות לצמיחה אישית שלו להתמודדות עם החיים ועם מסגרות. יחס מגונן מדי, עלול להפחית את כוחות ההתמודדות של הילדים. לכן חשוב להקשיב ולסמוך על הילד מבלי להסיר אחריות הורית ממעקב ועירנות.