|   15:07:40
דלג
  יוסף עברון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

64 שנה לניצחון בנות הברית על גרמניה הנאצית

שני האנשים ששינו את מהלך ההיסטוריה

שעה שצ'רצ'יל ניצב על במת בית הנבחרים האנגלי ונשא את נאומו המפורסם: "אין בידי להבטיח לכם דבר, זולת דם, זיעה, סבל ודמעות..." ייתכן שראה בעיני רוחו מעמד מקביל אחר, שהתרחש 22 שנה קודם לכן כשקלימנסו עמד, בנסיבות כמעט זהות, מול בית הנבחרים הצרפתי המיואש, והכריז בקול נמרץ: "אנו נילחם עד הסוף!"
01/09/2009  |   יוסף עברון   |   מאמרים   |   תגובות
ענק שבענקים. צ'רצ'יל [צילום: AP]

מוות או ניצחון

ב-16 בנובמבר 1917, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, עמדה צרפת על סף הייאוש: הגרמנים התקדמו לכל אורך החזיתות, בנות הברית נחלו תבוסה אחר תבוסה, מלאי האספקה כמעט שאזל, שביתת הנשק בחזית הרוסית שחררה מאות בטליונים גרמנים, שנהרו לעבר פריז; מיום ליום רבו הקולות בצרפת, שדרשו "שלום עם גרמניה", לרגע נדמה היה, שאפסה כל תקווה להמשיך במערכה, והמלחמה כבר אבודה - אותה שעה, נקרא ז'ורז' קלימנסו לעמוד בראש הקבינט. הוא הסתער על הזירה בשצף קצף. אכן לא לשווא כינוהו "הנמר".

"אתם שואלים מה תהיה מדיניות פנים שלי?" הרעים בפני חברי בית הנבחרים: "אומר לכם בקצרה: "לנהל מלחמה!" מה תהיה מדיניות החוץ? - "מ ל ח מ ה !" ומהי מטרתי? - "ל נ צ ח !" "מוות או ניצחון!" - סיכם - "אין פשרה עם האויב!"

האם היה זה מקרה, שבנאומו הראשון, כראש ממשלה, ב-13 במאי, 1940, חזר צ'רצ'יל על אותם המשפטים בפני בית הנבחרים: ...אתם שואלים, מהי הפוליטיקה שלנו? אומר לכם: "זה לערוך מלחמה, בים, ביבשה ובאוויר, בכל עוצמתנו, ובכל הכוח שאלוקים יעניק לנו" - אתם שואלים מה היא מטרתנו? אשיב במילה אחת: "ניצחון - ניצחון בכל מחיר!"

בצוואתו ביקש קלימנסו מסע הלוויה צנוע

על מקום קבורתו כותב צ'רצ'יל בספרו "גדולי הדור" (שפורסם לראשונה ב-1939): "...מבתו קיבלתי איגרת זו: אם תיסע פעם לעלות לקברו, ללא שם וללא כתובת חקוקה עליו, סבורתני שייגע הדבר אל לבך; במקום הצנוע והנידח ההוא, מקום שם רק קול הרוח מהלך בין האילנות - בעבי יערות "מנדיי", ממקום שם יצא בית קלימנסו "דה קולומבייה" לפני מאות בשנים...".

וינסטון צ'רצ'יל נקבר בטקס ממלכתי מלא. 90 מטחי תותחים נורו בבירת בריטניה וסימלו לא רק את קצה של הדרמה האנושית הגדולה, הנקראת וינסטון צ'רצ'יל, אלא הרבה יותר מכך: סיומה של תקופה המקשרת שתי מלחמות עולם: תקופה בה התגלה האדם על כל יצריו האפלים, על כל האכזריות והסדיזם שבקרבו - עדי הגיעו לדרגת חיית טרף משתוללת. אולם גם תקופה בה התעלה האדם לשלבים העליונים של ההקרבה העצמית; בה התגלו בו מעיינות בלתי נדלים של כוחות נפשיים להילחם בשלטון העריצות - תוך נכונות למות ולא להיכנע; תקופה בה למד האדם להכיר את משמעותה העמוקה של המילה חופש. וכל זאת, בהנהגתם האמיצה של שני אישים בעלי שיעור קומה. שני ענקים, שידעו להמחיש לעמי אירופה את ערכה של הסיסמה: חופש או מוות. והודות לשני אלה - ז'ורז' קלימנסו ווינסטון צ'רצ'יל - זכה העולם לחגוג פעמיים את ניצחון רוח האדם על יצר החיה שבו.

שני ענקים שהתנבאו בלשון אחת

לא! אין זה מקרה, ששני האישים נאמו בסגנון אחד. גורל אחיד, מוזר, מלווה אותם בכל דרך חייהם; שניהם לוחמים משחר נעוריהם, שניהם מושכים בעט-סופרים, עיתונאים מחוננים ונואמים מזהירים. כמנהיגים הייתה בהם תערובת מוזרה של פילוסופיה ומדיניות; לעתים הייתה יד הפוליטיקאי שבהם על העליונה - ולפרקים, גברה יד הוגה הדעות. על כן, לא תמיד הצליחו להבינם - ואין זה פלא שפה ושם האשימום בצביעות. כיוון שעלו בשיעור קומתם הרבה מאוד, מעל הממוצע - הרי שאנשים התייראו מהם, ולא העמידום בראש השלטון - רק שעה שלא נראתה להם ברירה אחרת. וינסטון צ'רצ'יל וז'ורז' קלימנסו חזו את הסכנה הגרמנית - כל אחד בתקופתו - הרבה זמן לפני שהיתר נתנו דעתם על כך, ושניהם נרדפו ונודו, בשל צלצולי האזעקה שלהם - צלצולים שלא נעמו לאוזני מרבית אזרחי מדינותיהם שהעדיפו את האשליה הנעימה על ההכרה בסכנה הקרובה... ושניהם סולקו מהשלטון מיד לאחר שהביאו לעמיהם את הניצחון.

יום יבוא וההיסטוריון המעמיק יגלה את השפעתו הגדולה של ז'ורז' קלימנסו על וינסטון צ'רצ'יל. בתקופתו של "הנמר" - במלחמת העולם הראשונה - היו אמצעי הפרסומת והתעמולה דלים, לאין ערוך, מאלה הנהוגים בימינו. מכשיר הרדיו לא שיחק אז כל תפקיד בהעברת נאומים; וכך אירע, שנאומיו המזהירים של קלימנסו לא הגיעו אלא לאוזניהם של חוגים מצומצמים בלבד - אפילו בצרפת גופא, ובמרוצת הזמן נשכחו כליל. נאומיו המלחמתיים של צ'רצ'יל - לעומת זאת - עברו מיד מפה לאוזן באמצעות הבי.בי.סי - ובמהרה הפכו לשם דבר, ברחבי העולם החופשי, כשבני אדם גומאים בצמא כל מילה ומילה מהם. כוחו של צ'רצ'יל בנאומיו היה ביכולתו לבטא במשפטים קצרים את מה שחשו האנשים, אותה תקופה, בלבותיהם. הוא ידע להפיח תקווה גם ברגעים הקודרים ביותר ולרומם את הנפש שנמצאה על סף הייאוש. לעתים נדמה היה, שלא מדינאי הוא שחיבר את הנאומים - אלא סופר ומשורר - והוא הדין לגבי ז'ורז קלימנסו.

מרבים להזכיר את הכרזתו האמיצה של צ'רצ'יל, לאחר נפילת צרפת: "נילחם על החופים, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בהרים - לעולם לא ניכנע!"

במרס 1918, שעה שהגרמנים עמדו שנית על המרנה - היה זה קלימנסו, שהקדים להשתמש באותם המשפטים. והנה מה שסיפר על כך וינסטון צ'רצ'יל במסה הגדולה, שחיבר על "הנמר": "הגיעה שעת המשבר, השעה המכריעה. הגרמנים עמדו על גדות המרנה. מעל רמת "מונמרטר" בפריז אפשר היה לראות את אש התותחים, המאירה את פאתי השמים. האמריקנים נלחצו ב"שטו-פיירי" כמו במלכודת - דומה היה כאילו כל כלי מלחמה לא יצלח נגד הגרמנים - אבל קלימנסו, אף הוא היה כך. בחדרו אשר במיניסטריון המלחמה אמר לי מילים, שחזר עליהן אחר כך, מעל בימת הפרלמנט: "אני אלחם בשערי פריז; אני אלחם בתוך פריז; אני אלחם מאחורי פריז!" ואלה שהכירו את קלימנסו, ידעו שאין אלה דברי התפארות גרידא..." הדגיש צ'רצ'יל. ואין ספק, ששעה שמצא עצמו חוזר על אותם הדברים, 22 שנה לאחר מכן, בתקופת ה"בליץ" של לונדון - הוא חש היטב במשמעותם הגורלית, ואולי, מי יודע - ראה אז נגד עיניו את דמותו של "הנמר" בפריז המופגזת? - אילו שעה העולם לאזהרותיו של קלימנסו ב-1917.

אולם לא רק בנאומים דמו שני האישים - אלא גם בדרך התנהגותם בתקופת שתי המלחמות. במקביל לכהונותיו הציבוריות המשיך קלימנסו לעסוק בעיתונות. בין השאר היה פעיל במסגרת המאבק הדרייפוסי. ב-1898 פרסם בעיתונו "לאורור" את מאמרו הבלתי נשכח של אמיל זולא "אני מאשים". בשנת 1906 נבחר לכהן כראש ממשלת צרפת והתפטר ב-1909. ערב מלחמת העולם הראשונה הזהיר בכתב ובעל-פה מפני כוונותיה של גרמניה וקרא לשווא לצרפת להתכונן לקראת הסכנה. בשנת 1917, בהיותו בן 76, נקרא לקבל לידיו את ראשות הממשלה וכיהן בתפקיד במשך השנה האחרונה של המלחמה ועד לשנת 1920.

על-אף העובדה שקלימנסו היה מבוגר מצ'רצ'יל ב-11 שנה, שעה שהתמנה לראש הממשלה, והוא אז בן 77 - ביקר תכופות בחזית והתרועע עם החיילים. דמותו המוצקה, כובע הקרב שלו והמקל שבידו - הפכו במרוצת הזמן לסמל ולאגדה בקרב הלוחמים. לעתים, נוהג היה לנופף במקלו בזעם לעבר הקווים הגרמנים ולשאוג: "חכו, חזירים - עוד ידנו תשיג אתכם!", ובכך קנה את הערצת חייליו.

קלימנסו מת בגיל 88, ועד יומו האחרון נותר פעיל. המוות מצאו באמצע כתיבת ספרו: Grandeurs et misères d’une victoire
- "העליות והמורדות של הניצחון" (האין זה מזכיר את ספרו של צ'רצ'יל "ניצחון וטרגדיה"...?).

תאריך:  01/09/2009   |   עודכן:  01/09/2009
יוסף עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שני האנשים ששינו את מהלך ההיסטוריה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גרנש
2/09/09 00:51
 
ציפורה
2/09/09 19:25
 
גרנש
4/09/09 13:05
2
אחת העם
2/09/09 20:17
3
גילוי האמת
5/09/09 16:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נושאי תקשורת שוב עומדים להיות בנסיגה בתקופה הקרובה. בתאריך ה-6 לחודש זה ייכנס כוכב מרקורי האחראי על התקשורת לנסיגה (רטרו) למשך כשלושה שבועות ועד לתאריך ה-29 לחודש. הפעם תתרחש הנסיגה במזל מאזניים ובתולה.
01/09/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
חודשים מספר לפני תחילתו של 'מבצע שלמה' ההיסטורי, להעלאת אחינו היהודים מאתיופיה, נפלה בידי הזכות הגדולה לקחת חלק בהיסטוריה המדהימה שרשמה מדינת ישראל, לתפארת העם היהודי כולו (ראה: "הקשר האפריקני", מאת: דני בז בהוצאת משרד הביטחון-2005). הייתי אז מפקד ההכשרה לכוחות המיוחדים של אתיופיה ('הדיביזיה המוטסת), כחלק ממספר תנאים שהציב שליט אתיופיה דאז מנגיסטו היילה מאריאם ליציאת היהודים מארצו. כשותף סוד, ידעתי מהי מטרת המבצע המכין עליו הופקדתי, אך לא שיערתי בנפשי עד כמה עמוקה ורחבה תהיה המעורבות הישראלית במאמץ הלאומי להציל את יהדות אתיופיה.
01/09/2009  |  דני בז  |   מאמרים
חלמתי שחזרתי לביתי אחרי היעדרות ממושכת ושכן עוין החל ממרר את חיי: איים, גידף, שבר שמשות. השכנים טענו שבגללי אין שלום בשכונה ובאו אלי במשלחת. העניין הוא, הסבירו, שהשכן רוצה את אשתי והם, למען השלום, מציעים פתרונות פשרה - טריטוריאליים, פונקציונליים, ולתקופת המו"מ - הקפאת היחסים ביני לבינה. "השתגעתם?", התפרצתי עליהם, וגירשתי אותם מהבית. לעיתונאים שחיכו בחוץ "לפריצת דרך" דיווחו השכנים שאני "שונא שלום". הקיצותי בבהלה. שונא שלום? הלא רק אוהב אני את אשתי...
01/09/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
האחד בספטמבר יהיה תמיד תאריך היסטורי. אצל רבים הוא נקשר לסוף החופשה ותחילת שנת הלימודים. לאחרים הוא יום קשה. יום פלישת גרמניה הנאצית לפולין, מה שסימל את תחילת מלחמת העולם השנייה. השנה זה יוצא תאריך עגול, בדיוק 70 שנה.
01/09/2009  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
הרמב"ם הוא הראשון שקבע כי על-ידי שינויים בחלוקת הדם באיברים השונים, הבאים כתוצאה מתחושות המשפיעות על הגוף, נוצרות ההשפעות על חלקי הגוף לטובת הבריאות או לרעתה חלילה. כלומר, ההרגשה הנפשית של האדם משפיעה על תנועת כלי הדם, המתכווצים או מתרחבים בהתאם לתחושותינו. בכך מושפעים איברי הגוף. הנה ידוע על אנשים הטוענים ש"מרוב לחץ קיבלו אולקוס", מרוב לחץ חלו בסכרת, מרוב לחץ, חלש ליבו. זה הכל בהשפעת כלי הדם בגופנו המושפעים מתחושות האדם: שמחה, עצב, כעס, אושר, רגיעה ועוד.
01/09/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il