|   15:07:40
  ירון זליכה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

נטרול מלאכותי של אי-ודאות

אין כל אפשרות מעשית להגן ריאלית ולאורך זמן על שערו של שער חליפין ואילו הנזקים מניסיונות סרק אלו עלולים להשפיע לשלילה על יכולותיו של המשק לאורך שנים מה ארע בפעם הקודמת שבנק ישראל ניסה להתערב בשוק המט"ח
23/09/2009  |   ירון זליכה   |   מאמרים   |   תגובות
עיוות ממשלתי. רכישת דולרים [צילום: AP]

כריכת ספרו 'אי ודאות, ציפיות ומדיניות מאקרו כלכלית' של ירון זליכה

   עופר וולפסון
נגד המגמה: בנק ישראל רכש מאות מיליוני דולרים

   עופר וולפסון
בנק ישראל מזניק את הדולר

פישר: מתפלא על הקריאות להגביל תנועת הדולר
עופר וולפסון
בראיון לרשת ב' אמר נגיד בנק ישראל כי ההתערבות בשוק המט"ח תיפסק כאשר המצב בעולם יהיה שוב "נורמלי" ושוק העבודה ישוב לפסים הנכונים * התייחס גם לשיעורי הריבית, לפרשיית הפועלים ולמשכורות עובדי הבנק
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  חוסר הוודאות בכלכלה
  הפחתת נטל המס - עכשיו ומייד
  "הגווארדיה השחורה" - המדינה כמעלימת מס
  על הון-שלטון-עיתון בישראל
  פרס אולמרט לשלום

כידוע, אי ודאות היא חלק אינטגרלי מהמציאות הכלכלית ולפיכך, שינויים בסביבת אי-הוודאות משפיעים באופן משמעותי על התנהגותם של השחקנים הכלכליים. מכאן, קצרה הדרך למסקנה המוטעית כי תפקידן של ממשלות לנסות ולנטרל שינויים באי הוודאות בהתעלם מהמחיר הכרוך בהתערבותן. למעשה, הניסיון הכלכלי לאורך השנים מוכיח כי המחיר הכרוך בהתערבות עולה לרוב על התועלת הצפויה, בפרט אם ההתערבות אינה מקטינה את אי הוודאות אלא מנסה לנטרל את השפעתה באופן מלאכותי.

במסגרת זו, קיים הבדל משמעותי בין נקיטת צעדי מדיניות אמינים ועקביים ובהם, לדוגמה, צמצום הוצאות הממשלה באופן שיקטין את אי הוודאות נוכח סביבת המיסוי העתידית, לבין התערבות ממשלתית מעוותת בשווקים שתנסה לנטרל באופן מלאכותי תנודות מחירים, או לשנות את מגמתם. דוגמאות לניסיונות לנטרול מלאכותי של אי הוודאות קיימות בעולם למכביר, ובכלל זה מכירות נפט מהמאגרים הלאומיים בעתות של עליות מחירים, רכישת מניות על-ידי הממשלה בעתות של משברים בשוק ההון או רכישה ומכירה של מטבע חוץ, בניסיון לנטרל שינויים חדים בשער המטבע המקומי (בין אם באופן מלא, במסגרת של משטר שער חליפין קבוע, ובין אם באופן חלקי במשטר של שער חליפין נייד). יודגש, כי דוגמאות אלו מייצגות את ניסיונותיהן של ממשלות להקטין את השפעת אי הוודאות על השחקנים הכלכליים, בעוד שהן אינן מקטינות את אי הוודאות עצמה ויתכן שאף ההיפך מכך. במילים אחרות, הניסיונות מהווים מעין ביטוח שער (חלקי או מלא) שמעניקות הממשלות, ללא תמורה, לחלק מהשחקנים הכלכליים על חשבון הרווחה הכלכלית הכללית. למרבה הצער, גם ממשלות ישראל נטלו ונוטלות עד היום חלק בניסיונות עקר אלה ובמחיר גבוה מאוד.

האפיזודה המשמעותית ביותר, שהתרחשה מאז תוכנית הייצוב של המשק הישראלי משנת 1985 ועד להתערבותו הנוכחית של בנק ישראל בשוק המט"ח, החלה במחצית שנות ה-90 של המאה הקודמת. על-רקע העימות בין המדיניות הפיסקלית השגויה שהוביל משרד האוצר החל משנת 1994 ואילך (שעיקרה תוספות תקציביות גבוהות המיועדות להסכמי שכר מופרזים, הסדרי פנסיה לא סבירים ועוד), לבין המדיניות המוניטרית שקבע בנק ישראל בניסיון לאזן ללא הצלחה את הפעילות במשק, התרחש בסוף שנת 1996 משבר פיננסי גדול. ההרחבות התקציביות הגדילו את הגירעון התקציבי ופעלו להגברת קצב האינפלציה, ואילו כנגדן העלאות הריביות התכופות במשק (עד לשיא של 17%), אומנם איזנו מעט את הצד הריאלי של הפעילות במשק, אך יצרו משבר חריף בשוק המט"ח.

באותה תקופה התנהל משטר שער החליפין של השקל ברצועה צרה, העולה באלכסון קבוע מראש לאורך זמן אל מול סל מטבעות ובראשם הדולר. מחד-גיסא, רצפת הרצועה, שהומחשה ברכישת דולרים על-ידי בנק ישראל כל אימת שסל המטבעות איים לרדת אל מתחת לאותה רצפה, הבטיחה לשוק כי הדולר לא ירד מתחת לאותה רמה מובטחת. מאידך-גיסא, הריבית הגבוהה הבטיחה את חוזקו של השקל ומנעה את עליית שער הדולר מעבר לאותו שער רצפה מובטח. במצב זה ניהלה הממשלה, למעשה, משטר של שער חליפין קבוע בתוך רצועה ניידת של שוק חופשי. התוצאה הייתה שאנשי עסקים, מוסדות פיננסים וגם ספקולנטים גייסו הלוואות דולריות בחו"ל בריבית נמוכה, מכרו את הדולרים בשוק המט"ח הישראלי המעוות, ואת השקלים תמורתם השקיעו ללא סיכון בישראל תמורת ריבית גבוהה. בנק ישראל מצידו ניסה לנטרל את היצע הכסף ההולך וגדל באמצעות גיוסים אדירים של ניירות ערך קצרים (מק"מ). לא זו בלבד שבסיבוב זה ספג בנק ישראל הפסדים כבדים נוכח פער הריביות, אלא שהוא נאלץ גם ללוות כספים בעצמו על-מנת לרכוש את הדולרים המגיעים, שאם לא כן, ירד שער הדולר אל מתחת לרצפת רצועת הניוד. בתוך חודשים אחדים נאלץ בנק ישראל לרכוש מיליארדים רבים של דולרים בניסיון נואש, יקר ובלתי מוצלח להגן על רצועת הניוד. אולם כוחו של בנק ישראל התברר, מטבע הדברים, כמוגבל ביחס לכוחם של השווקים, ואילו השחקנים הפעילים בשווקים נהנו מהעיוות שיצרה הממשלה במו ידיה.

בראשית שנת 1997 התייצבו נגיד בנק ישראל, פרופ' יעקב פרנקל, ואנשי צוותו בראשות ד"ר דוד קליין, לפגישה חשאית אצל ראש הממשלה החדש נתניהו והזהירו, כי אם הממשלה לא תבטל את רצועת הניוד ותשחרר את בנק ישראל מחובתו להגן על הרצועה, יגיע בנק ישראל בכבודו ובעצמו למשבר פיננסי חמור והמבין יבין. למשמע דברים אלו נזעקו ראשי האוצר להזהיר את נתניהו, כי אם תבוטל רצועת הניוד (ועמה גם משטר האלכסון, שפירושו ששער הרצפה של הדולר יפוחת בקצב קבוע של 6% בשנה ובכך יבטיח כביכול את כדאיות הייצוא הישראלי), יגלוש דווקא המשק למיתון חריף. לדבריהם, שער הדולר יתמוטט והייצוא הישראלי יקרוס. במקום ביטול הרצועה דרשו ראשי האוצר הפחתת ריבית דרמטית, שלה בנק ישראל התנגד בנימוק הנכון שכל תוצאתה, במצב זה, תהיה התפרצות אינפלציונית חמורה עוד יותר.

יצוין, כי גם כך שררה במשק האטה חמורה עקב ההרחבות התקציביות (באותה תקופה התקיים קשר שלילי בישראל בין הרחבות תקציביות לבין הצמיחה במשק בשל דיכוי הצריכה הפרטית וההשקעה הפרטית, אך באותה עת לא היו קובעי המדיניות מודעים לכך), והממשלה החדשה בראשות נתניהו התקשתה בזמנו להתמודד עמה.

מכל מקום, ראש הממשלה נתניהו נקרע בין האזהרות הסותרות: אי ביטול רצועת הניוד של שער החליפין עלולה, לדברי הנגיד, למוטט את בנק ישראל, ואילו ביטול רצועת הניוד (והפסקת ההגנה על שער הדולר) תעמיק את ההאטה ותהפוך אותה למיתון של ממש, לדברי משרד האוצר. בניסיון להגיע לדרך ביניים ביקש נתניהו מהנוכחים לחפש דרך שלישית או לשכנע, לחלופין, אחד את השני לעמדה מגובשת אחת.

כאשר הסתיימה הישיבה הציע כותב שורות אלה, במסגרת תפקידו דאז כממונה על התחום הכלכלי במשרד ראש הממשלה, תוכנית חליפית. הבעיה המרכזית המיידית, על-פי התוכנית, לא הייתה הרצועה, אלא גל גיוסי ההלוואות הדולריות בחו"ל שמציף את המשק בדולרים ומביא ללחץ על הרצועה. המניע המרכזי להלוואות הוא פער הריביות בין ריבית בנק ישראל הגבוהה לבין הריבית הנמוכה יותר בחו"ל, והכול בסביבה של אי ודאות נמוכה באופן מלאכותי (שהרי שער הדולר כלוא כאמור בין הרצפה, שמונעת את התחזקותו לבין הריבית הגבוהה שמונעת את היחלשותו). למעשה, הממשלה נותנת, ללא תמורה, ביטוח שער מיותר לשוק והשחקנים הפעילים בו יודעים לממשו לרווחתם. לפיכך, אם ייפסק הניסיון לנטרל באופן מלאכותי את אי הוודאות, ולשוק מטבע החוץ ישוב הסיכון הטבעי הקיים בפעילותו, עשויים השחקנים השונים להקטין את לחצם על שער המטבע; ואם הסיכון יהיה גדול דיו, יחדל הלחץ על רצפת הרצועה. על-פי תוכנית זו, אם תופחת הריבית בשיעור של 1.2%, יקטן שיפוע הרצועה מ-6% ל-4% (ומאוחר יותר ל-2%, אחר כך ל-0% ובשלב האחרון תבוטל כליל, כפי שאכן התרחש, הגם שבמשך 8 שנים נוספות), יבוטל שער האמצע של הרצועה שאליו כיוון בנק ישראל בפעילותו בשוק, ולבסוף תקרת הרצועה תעלה בשיעור ניכר של עשרות אחוזים עד לביטולה האפקטיבי, יהיה בכך די. על-מנת לאזן את הפחתת הריבית מליצור לחצים אינפלציוניים שיעקרו את המהלך, תוכנן גם קיצוץ של כ-2 מיליארד ש"ח בתקציב המדינה. היתרון הגדול של התוכנית היה ששער הרצפה לא יבוטל מיד, אלא רק כעבור מספר שנים ובאופן הדרגתי, ולפיכך לא ייתכן התיסוף הגדול ממנו חששו ראשי האוצר. בה בעת, ביטוח השער המלאכותי שיצר את המשבר מלכתחילה יעוקר הלכה למעשה.

לאחר מאמצים רבים השתכנעו ראשי בנק ישראל, הנגיד, פרופ' יעקב פרנקל, והמשנה לנגיד, ד"ר דוד קליין, ובתמיכתם אישרה הממשלה באפריל 1997 את התוכנית כולה, על-אף התנגדותם התקיפה של ראשי האוצר (שבשיאה אף התפטר מתפקידו שר האוצר דאז). מיד לאחר אישור התוכנית נפסק זרם הדולרים שהציף את שוק מטבע החוץ, והמשבר הוסר. במהלך השנים שחלפו מאז יושמו השלבים הבאים בתוכנית עד שנתניהו, כשר האוצר, יחד עם פרופ' סטנלי פישר כנגיד בנק ישראל, זכו בשנת 2005 ליישם את השלב האחרון ולבטל את הרצועה כליל. עם זאת, הנזק מחודשי המשבר היה כה רב עד כי מאז ועד היום מכביד נטל ההלוואות שנאלץ בנק ישראל לגייס למימון רכישת הדולרים על מאזנו, ועלות המימון הכרוכה בו היא בין הסיבות המרכזיות לאי יכולתו להעביר רווחים לממשלה זה שנים רבות.

מאז חלפו למעלה מעשור שנים, חלק מהאישים התחלפו, גם חלק מהנסיבות השתנה, אך העובדה הכלכלית הבסיסית נותרה כשהייתה. אין כל אפשרות מעשית להגן ריאלית ולאורך זמן על שערו של שער חליפין ואילו הנזקים מניסיונות סרק אלו עלולים להשפיע לשלילה על יכולותיו של המשק לאורך שנים. על-רקע זה, אין לנו אלא לשאול את עצמנו, האומנם לא למדנו דבר ולו משגיאותינו אנו?

הכותב הוא החשב הכללי לשעבר. ספרו "אי ודאות, ציפיות ומדיניות מאקרו כלכלית" ראה אור לאחרונה בהוצאה משותפת של הקריה האקדמית אונו ודיונון מבית פרובוק.
תאריך:  23/09/2009   |   עודכן:  23/09/2009
ד"ר ירון זליכה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נטרול מלאכותי של אי-ודאות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב נצר, רעננה
23/09/09 23:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צודקים ראשי ציבור המתנחלים באומרם שההתנחלויות אינן מכשול לשלום. יישובים לעולם אינם יכולים להיות מכשול לשלום אלא המנהיגים. במדינות אחרות, כשלון או הצלחה נמדדים לפי סולם ערכים שונה לחלוטין מזה הקיים בישראל: יכולתה של המנהיגות להוביל ולהכריע. בישראל אשמים העצמים המכונסים אל תוך מה שמכונה ישובים.
23/09/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בספרות המקצועית והכללית, יש ומזהים את בית המשפט כהיכל הצדק.
23/09/2009  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
יש שני צדדים למטבע הדוח של האו"ם, צד המקרו וצד המיקרו. כל מלחמה שתנותח במיקרוסקופ, יימצאו בה פעולות שהדעת אינה סובלתן - פגיעה מיותרת באזרחים, בתשתיות, והרי הירי על כוחותינו הקורה בכל מלחמה יכול להיחשב כפשע נגד האנושות, כי כוחותינו לא מהווים שום איום על כוחותינו, ולמה לירות עליהם?
23/09/2009  |  אפרי הלפרין   |   מאמרים
דוח ועדת גולדסטון הוא בבחינת מסמך מכונן אשר נוסח כדבר הדבור על אופניו, מנומק ומעוגן כדבעי, ומשום כך תהא זו טעות יסודית לסמוך על ממד הזמן, אשר כידוע "מקהה מעוקצם של דברים". עיון חוזר ונשנה במסמך שולל בעליל את טענת מחבריו לגישה אובייקטיבית ומאוזנת כלפי ישראל מזה והחמאס מזה. אדרבה, ברי כי הרטוריקה ה"חריפה" כלפי החמאס מינורית עד מאוד הן מהיבט הטון והן בממד היקף המלל המוקצה לארגון טרור זה. הדוח הוא אכן אנטי-ישראלי, בלתי מאוזן ומגמד את פשעי החמאס.
23/09/2009  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
גילוי נאות: הח"מ משתמש באכסנייה זו בלית ברירה. מסיבות שתסתברנה בהמשך, המקומות הראויים לפרסום מאמר זה הם העיתונים "לאנשים חושבים" ו"של המדינה", אלא שהח"מ יודע, מניסיון אישי, לאילו חומרים אין סיכוי לבוא בשעריהם.
23/09/2009  |  ספי סגל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il