|   15:07:40
דלג
  יעקב אסתרליס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מכות מצרים בזמננו

משבר כלכלי חריף, נפילת מוסדות פיננסיים רבים, אבטלה עצומה, שפעת החזירים ונשיא שכל הערכים אמריקנים זרים לו - הם רק חלק מהמכות הפוקדות את המעצמה האמריקנית שהולכת לעבור שינוי קיצוני המסקנה לישראל: להתרחק מארה"ב ה"נגועה" ולעמוד לבד על הרגליים!
24/09/2009  |   יעקב אסתרליס   |   מאמרים   |   תגובות
אבטלה גואה בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות [צילום: AP]

מכות מצרים - כמה פעמים שמענו את הביטוי! כל ההיסטוריה העתיקה של עמנו מבוססת על שחרור ויציאת עם העבדים משליטת המעצמה הגדולה באותה התקופה, שנחרבה כמעט בעצם היציאה ונכבשה אחריה על-ידי עם הנוודים (חיקסוס – "עאמו" בפי המצרים) - ורק אחרי הרבה שנים הצליחה להתאושש. הסיפור ידוע לכולם ולא הייתי מזכירו לולא שאלה בסיסית אחת: האירוע, מנקודת מבט היסטורית, היה חד-פעמי או חזר על עצמו בצורה זו או אחרת גם בתקופות אחרות או במקומות אחרים? ברור שעוצמת האירועים לא יכלה לחזור, אבל בכלל, משהו דומה במקומות אחרים קרה או לא?

כדי לדעת מה קורה סביבנו, רצוי, ואפילו חובה, להבין את דרך התפתחות המאורעות, כדי שעמנו (לא מהגדולים בתבל) יצליח לשרוד בתקופה הנוכחית, שאיננה פשוטה כל כך (מתי היו תקופות פשוטות בהיסטוריה שלנו?)...

במשך אלפי שנות ההיסטוריה האנושית היו לא מעט מעצמות אדירות גם בכוח וגם בשטח. כולן נשארו בעבר: התפרקו, נחרבו או נכבשו על-ידי מעצמות חזקות יותר. בשינויים קיצוניים בקנה מידה עולמי - קודם כל נוצרים תנאים להיווצרות התהליך ואחר-כך שרשרת מאורעות מביאה את התהליך לכיוון השינוי. מהי נקודת ההתחלה? זו השאלה. האם יש דבר-מה משותף בין כל נקודות ההתהפכות הידועות לנו באירועים קריטיים בעלי השפעה עולמית?

נתחיל מיציאת מצרים שממנה פתחנו. בכל שנה אנו חוגגים את חג החירות בסדר פסח ומדברים על עשר מכות שבורא העולם הנחית על המצרים. היו רק עשר? מה עם האירועים שקדמו לתקופת המכות? אנו יודעים שלפני תקופת המכות התחלף שליט מצרים: נפטר הפרעה שבביתו התחנך משה רבנו והוכתר בנו תחתיו. האם בתקופת שלטון האב אירועי היציאה היו יכולים להתרחש? ברור שלא. עם ישראל הסתגל לכל קשיי חיי העבדות בתקופת האב כשהסבל עוד לא הגיע לשיאו והבן הוסיף רדיפות נוספות, עבודה עד לרמה בלתי נסבלת – ורק אז באה הצעקה הגדולה לאלוהי ישראל. בנוסף, לו הכל היה מתרחש בתקופת האב – הוא היה מגיב אחרת ומחוסר ברירה היה משחרר את ישראל ממש בתחילת האירועים, כדי לשמור על מצרים.

לסיכום: האירועים התחילו לא במכה הראשונה (דם) אלא בהחלפת השליט, וזו בעצם המכה הראשונה כי לולא הוא עלה לשלטון, ייתכן, שכל סדרת המאורעות שבאו אחר-כך לא היו מתגשמים אחרי יצירת התנאים, במקרה שלנו - פילוג האוכלוסיה למצרים ולישראלים (לא ידוע למי היה הרוב). למה זה לא מודגש בתורה? מבחינתה זה לא היה אירוע חשוב.

אפשר לתאר את תהליך נפילת המעצמות באופן כללי כך: קודם-כל נחלש הכוח העיקרי המאחד את העֵם או קבוצת עמים (המהווים או יוצרים את המעצמה) ותחילתו של תהליך פירוד ומתחים פנימיים. בשלב השני מגיעות לשלטון אישיות או קבוצה שפעילויותיה מדרבנות את השינויים ואת תהליך פירוק הבסיס המאחד (יריבות פנימית, מאבק על שלטון). במקרה הצורך – באה "עזרה" מבחוץ: אסונות טבע, מכות הגורל, מגיפות/מחלות שהופכים את השליטה המרכזית לבלתי אפשרית. לאירועים אלה מצטרפת מלחמה או מפלה צבאית.

שתי דוגמאות בקצרה:

האימפריה הרומית הייתה מעצמה עולמית בתקופתה ונפילתה שינתה את העולם. מהי הנקודה שבה התחיל התהליך? היסטוריונים חלוקים בזה, אבל לכמה מאורעות הייתה השפעה גדולה אף על-פי שהנפילה הסופית של האימפריה התרחשה במחצית השנייה של המאה החמישית (הפלת הקיסר האחרון). את תחילת הנפילה אפשר לייחס כבר למאה השלישית לספירה עם התפשטות הנצרות, חלוקת האוכלוסיה למספר קבוצות שלא היה קשר ביניהן, משבר כלכלי בחלקה המערבי, החלשת השלטון המרכזי, פלישת שבטים ברבריים, החלשת הצבא והגדלת החלק של שכירי חרב גרמנים שהיו אמורים להגן על גבולות האימפריה מפלישת השבטים הברבריים - אלה הסיבות שהלכו והחריפו וגרמו בסוף לנפילת האימפריה.

במקרה של נפילת ברית המועצות, הסיבה העיקרית הייתה נעוצה בניוון הכלכלי שהביא אותה כמעט לפשיטת רגל, עליית מנהיגות של "זקנים סניליים", שלא היו מסוגלים לשנות את המצב ולהתאים את המדינה לעולם משתנה שמתפתח בקצב מסתחרר, ומלחמה חסרת תכלית באפגניסטן. אבל שום דבר לא היה קורה לולא עליית מנהיג חדש (גורבצ'וב) שהבין את הצורך בשינויים ובמקביל למכות "הגורל" שנפלו על המדינה מלמעלה: אסון צ'רנוביל, אסונות בצי הצבאי ובמקומות שונים אחרים. התאסף גם לחץ בלתי פוסק של יהודים ליציאה חופשית וכוחות הדמוקרטיים לשינויים – ובמשך 4-3 שנים המדינה התפרקה.

מעצמה ללא אחיזה
ארה"ב נרמסת תחת המכות [צילום: AP]

כל ההקדמה הארוכה הזו נכתבה לא בתור מאמר היסטורי – הסיבה היא שממש לפנינו התחיל תהליך דומה שחשוב להתייחס אליו בזמן אמת - המדובר במעצמה העולמית של זמננו: ארצות הברית של אמריקה.

ארה"ב נמצאת במשבר כבר מספר שנים: אין לה איזון כלכלי - היא צורכת הרבה יותר ממה שהיא מייצרת, הגירעון מסחרי שלה מגיע לסכומים אסטרונומיים. הרכב אוכלוסייתה משתנה: הגירה בלתי חוקית כמעט לא נשלטת (גרים בה עכשיו, לדוגמה, בסביבות שישים מיליון "היספנים" – דוברי ספרדית, רובם לא יודעים אנגלית וגם אין להם צורך בה). קיימות עוד קבוצות באוכלוסייתה בעלות רקע ומנטאליות שונים ממנטאליות אמריקנית בסיסית. זהו הרקע לשינוי שכבר מוכן.

המצב היה יכול להימשך כמו שהוא עוד מספר שנים – אבל התרחשו מאורעות שדרבנו את השינוי: המשבר הכלכלי החריף עם הוספת משבר המשכנתאות למשבר הקיים ונפילת מוסדות פיננסיים רבים, נפילת הבורסה ופליטת המוני כוח אדם ממקומות עבודה. ואז קרה דבר שלא היה יכול לקרות בשום מצב רגיל: נבחר נשיא שבמצב אחר לא היה מגיע לשלטון - אובמה. איש שכל הערכים אמריקניים זרים לו, שמייצג את החלק המיליטנטי באוכלוסיה "החדשה" בחברה אמריקנית.

הוא בעל מנטאליות המתאימה יותר למדינות העולם השלישי, והוא "הצליח" בזמן הקצר ביותר לפרק כל הבריתות שמדינתו במאמץ רב הקימה במשך עשרות שנים – השאיר את המדינה ללא תמיכה חיצונית, חשופה לכל הרוחות. כל בעלי ברית של ארה"ב הרגישו את עצמם נבגדים, עזובים ומתוסכלים. לעומת זאת האויבים של אתמול קיבלו הבנה, תמיכה ויחס חם. גם פורקו לא מעט מנגנוני הגנה פנימית נגד ארגוני הטרור.

בנוסף - הדרך, בה הוא מנסה להתגבר על המשבר הכלכלי – הדפסה מסיבית של מיליארדי דולרים בלי שום כיסוי והזרמתם למשק – יכולה להביא רק להחרפתו, אחרי תקופת רגיעה קצרה. אפשר להמשיך כך עוד ועוד, אבל בגדול, לדעתי, הרעיון מובן: ארצות הברית, כמו שהיא מוכרת לנו, הולכת לעבור שינוי דרסטי.

לסיכום, לפנינו, בלי שהרגשנו, הייתה כבר מכה ראשונה, אולי מכה שנייה בדרך, לא סתם הופיעה באזור מחלה שהולמת בתושבי המדינה הזו. עוד מוקדם לומר, אבל כל אלה בינתיים השערות – רק חסר הדבר העיקרי – "מכות הגורל". אלה יהיו הוכחה ניצחת שארה"ב בדרך להתרסקות, אבל התהליך דורש זמן. כידוע, מכות מצרים ויציאת ישראל משם נמשכו יותר מעשר שנים. נפילת האימפריה הרומית נמשכה עשרות ואולי מאות שנים. התפרקות ברית המועצות נמשכה כחמש שנים. ובארה"ב לא ידוע אם אנו בשלב התחלתי או מתקדם – רק העתיד יבהיר זאת. וכאן אני מדגיש עוד פעם שבמאמר זה אנו עוסקים בניסיון ניתוח אנליטי, המבוסס על מאורעות העבר, של מצב ידידתנו מאתמול וחיפוש כיוון התנהלותנו מחר.

והמסקנה היא: היום אין לנו ברירה - חייבים להתחיל להתרחק מארה"ב ולעמוד על רגלינו אנו – כי עכשיו היא דומה לאונייה טובעת וידוע שאונייה היורדת למצולות יכולה לשאוב איתה לקרקעית את כל מה שקרוב אליה.

תאריך:  24/09/2009   |   עודכן:  24/09/2009
יעקב אסתרליס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכות מצרים בזמננו
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
24/09/09 13:05
2
הוט דוג
24/09/09 18:29
 
מרק_טווין
24/09/09 22:45
3
DIDI
24/09/09 18:31
4
מיכל מירושלים
24/09/09 19:32
5
אלטע קאקער
24/09/09 22:33
 
ברוך שטיין
24/09/09 23:49
 
ציב
27/09/09 07:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים האחרונים, בעקבות מפגש הפסגה בניו-יורק, כלי תקשורת בישראל עסקו במשא-ומתן המדיני עם הפלשתינים וסיכוייו. אך כעת, באופן פרדוקסאלי, דווקא בשמאל חושבים פחות על הסכם שלום ומתחילים להיערך למאבק הבא לתוכו יגררו את מדינתנו, למען נסיגה חד-צדדית של ישראל מיהודה ושומרון. נראה, שחוגי השמאל מפנימים את ההערכה שמשא-ומתן מדיני עם הפלשתינים לא יוביל להסכם ולשלום. בהדרגה ובשקט הם מפנימים הערכה זאת ומשלימים איתה. אבל, ולמרות זאת, השמאל לא מת ולא התייאש. כלל וכלל לא, והוא מתכונן לקרב הבא, למען פינוי התנחלויות, למרבה הפלא והאבסורד, למרות כישלון ברור של הינתקות. למעשה, המערכה הזאת כבל החלה.
24/09/2009  |  ברוך לוין  |   מאמרים
אין טעם לטשטש את העובדה: בסיבוב הראשון של כיפוף-הידיים בין ברק אובמה ובנימין נתניהו, אובמה הובס.
24/09/2009  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
"האזינו השמים ואדברה, ותשמע הארץ אמרי פי" - פותח משה את פרשתנו, השירה הגדולה האחרונה שבתורה ואחת הגדולות בתנ"ך כולו. המפרשים לאורך דורות רבים התחבטו בשאלה מה עושים כאן השמים והארץ, מה פשר ההאנשה הקוראת להם לשמוע את דבריו של משה. נביא כמה מן הפירושים ולאחר מכן נציע אפשרות נוספת.
24/09/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הבנק הפדראלי הותיר את הריבית ללא שינוי בגובה של 0.00%-0.25% ומסר כי ימשיך ויותיר את הריבית ברמה אפסית למשך זמן מה, וזאת כדי להבטיח את המשך התאוששותו של המשק האמריקני ואת היציבות בשווקים הפיננסיים.
24/09/2009  |  יוחאי שויגר  |   מאמרים
הרעיון המוסרי הנשגב, ההופך את יום הכיפורים ליום סגולה משאר הימים ואת עם ישראל לעם-בחירה מכל העמים מוצא את ביטויו הנמרץ בנבואתו של יחזקאל בן בוזי הכהן. המדובר ברעיון האחריות האישית של האדם, ופירושו: אין אדם ניתן מצד עצמו לגזירה קדומה על החטא הקדום העובר בירושה ואין גאולתו ותקנתו מתנת-חסד מגבוה. גאולתו היא בו בעצמו ותקנתו בידיו.
24/09/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il