|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

להרגיש בצד העולה של גלגל ההיסטוריה

התנהגותה הפוליטית של אירן מונעת על-ידי שלושה גורמים: היסטורי, אידיאולוגי ואזורי היא מבקשת להחזיר את עטרת האימפריה שלה ליושנה, תוך התרסה כלפי המערב המתירני, הנהנתני והרקוב
03/10/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
להשיב עטרת האימפריה הפרסית ליושנה. ושיתפוצץ העולם [צילום: AP]

נפט
משק הנפט המתוח מצד אחד, והכלכלה העולמית המדשדשת מצד שני, לא יאפשרו למערב להעמיד בסכנה את מקורות הנפט באירן, במפרץ הפרסי ובעירק, וגם לא את דרכי שיווקו, ואת זה האירנים יודעים היטב.

ושעשועים
הם חשים שביכולתם "למתוח את החבל" עם המערב ללא קץ, כי עצביהם חזקים יותר, כי הם מוכנים להקריב קורבנות אדם למען גאוותם הלאומית, ואילו המערב עייף, תשוש ואינו מוכן להילחם למען ערכיו. כך הם מפרשים את השקט העולמי לנוכח המראות הנוראים של דיכוי ההפגנות במהלך החודשיים שלאחר "הבחירות" המזויפות אשר העניקו לאחמדינג'אד כהונה נוספת.

אירן העתיקה והמרכז הפרסי שלה היו אימפריה רבת עוצמה, ששלטה על רחבי המזרח התיכון אלפי שנים לפני היות האיסלאם. הפרסים גאים עד היום בהישגיה המדעיים של האימפריה העתיקה שלהם - מתמטיקה, גיאומטריה ואסטרונומיה. שבטי הבדווים שפרצו מהחיג'אז במאה השביעית כבשו במלחמת בזק את האימפריה הפרסית, החריבו את עריה ושדדו את אוצרותיה, ועד היום הפרסים לא שכחו לערבים מעשה זה. הבדווים גם כפו על הפרסים את האיסלאם, וגם על זה רבים מהפרסים אינם סולחים לערבים. האירנים מתהלכים בתחושת עליונות גדולה של עם עתיק, מפותח ומשכיל, המביט על שאר העולם מגבוה ומרחוק.

ההיסטוריה של אירן המודרנית עד 1979 היא של כיבוש בריטי וסובייטי שהחל ב-1941, ושל מדיניות פנים וחוץ שכפו עליה הבריטים והאמריקנים, כדי להבטיח את זרימת הנפט למערב. המעורבות המערבית בפוליטיקה הפנימית האירנית הביאה להפלת ממשלת מוצאדק ב-1953. השאה, ששלט באירן באכזריות רבה, נתפס - ובמידה רבה של צדק - כבובה של ארה"ב, בריטניה וישראל. מכאן הזעם הגדול באירן כלפי מדינות המערב וההתרסה המתמדת נגדן מתוך תחושה של גאווה.

המרכיב האידיאולוגי אינו נפרד מההיסטורי: האירנים הם שיעים, וככאלה נרדפו לאורך ההיסטוריה על-ידי המרכזים הסוניים. מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, השתלטה עליהם קבוצה המאמינה בעקרון "וילאיית אלפקיה" - "שלטון איש הדת" - שהנהיג ח'ומייני, המבוססת על ההנחה, שאיש הדת מחובר ליושב במרומים, ולכן כל החלטותיו נכונות. לאנשי הדת הבכירים מיוחסת "עיצמה" - תכונה שאינה מאפשרת להם לטעות, ולכן הם דומים לנביאים. הם מאמינים, שהמנהיג העליון מקבל את ההשראה להחלטותיו היישר מן האימאם הנסתר, שהוא מעין משיח, אשר ישוב ויראה לעולם כי השיעה היא הדת האמיתית היחידה.

לפיכך, אם האייתוללות החליטו על פרויקט גרעיני, זוהי החלטה שמיימית, שלאיש בעולם אין הזכות לבדוק את מהותה ובוודאי שלא לומר להם לעצור את הפרויקט. בראייתם, השיעים הם ה"מאמינים" היחידים, ולכל האחרים - סונים, נוצרים, יהודים וכופרים אחרים - אין שום זכות לערער על החלטותיהם השמיימיות.

המרכיב האזורי מכתיב לאירנים שאיפה לשוב ולכבוש את מעמד הבכורה שהיה להם עד המאה השביעית, שבה הרסו הבדווים את האימפריה שלהם. הם יודעים כי מיד כשיהיה בידם נשק גרעיני, אף גורם בעולם לא יעז לתחוב את אפו לשיקוליהם, וכדי להסיר כל סכנה, עליהם לאיים באופן קבוע על העולם הערבי, על אירופה ועל אמריקה. הם יודעים שהעולם יודע כי ביכולתם להבעיר את שדות הנפט העירקיים, להשבית את תנועת הנפט במיצרי הורמוז, להרוס את תשתיות הנפט בנסיכויות המפרץ, לארגן פעולות טרור ולהתסיס את הקהילות האיסלאמיות בכל מדינות העולם.

התנהגותם של האירנים נובעת מן התחושה, שהם מצויים בצד העולה של גלגל ההיסטוריה, ואילו המערב המתירני, הנהנתני והרקוב - שוקע אל סופו. הם אינם חוששים להתריס כלפי העולם, וערב פתיחת הדיאלוג עם המערב הם שיגרו סדרת טילים, שחלקם יכולים לשאת ראש גרעיני לאירופה. הם חשים שביכולתם "למתוח את החבל" עם המערב ללא קץ, כי עצביהם חזקים יותר, כי הם מוכנים להקריב קורבנות אדם למען גאוותם הלאומית, ואילו המערב עייף, תשוש ואינו מוכן להילחם למען ערכיו. כך הם מפרשים את השקט העולמי לנוכח המראות הנוראים של דיכוי ההפגנות במהלך החודשיים שלאחר "הבחירות" המזויפות אשר העניקו לאחמדינג'אד כהונה נוספת.

על אובמה ועל שותפיו האירופים להחליט עתה, אם הם מוכנים להראות לאירן, כי לא יאפשרו למנהיגיה להמשיך ולאתגר את המערכת הבינלאומית, וכי לא לאורך זמן יאפשרו להם להמשיך ולמכור את שקריהם השקופים. על-פי דיווחים באמצעי התקשורת, הדיאלוג בין הצדדים שיחל בימים אלה יימשך עד סוף השנה, כלומר שלושה חודשים בלבד. קשה להאמין שהאירנים ייכנעו לדרישות המערב, כי לא נראית עדיין הנחישות המערבית לומר לאירנים שבתום שלושת החודשים יעבור המערב לפסים מעשיים חמורים. משק הנפט המתוח מצד אחד, והכלכלה העולמית המדשדשת מצד שני, לא יאפשרו למערב להעמיד בסכנה את מקורות הנפט באירן, במפרץ הפרסי ובעירק, וגם לא את דרכי שיווקו, ואת זה האירנים יודעים היטב.

האב, הבן ורוחות השינוי
אילו שפנים מצויים בכובע המצרי? [AP]

תנועת המחאה המצרית "כיפאיה" מבקשת להביא לקיצה את כהונת הנשיא מובארק ואת השלטון של חבר מושחתיו. אנשי התנועה חוששים כי מינוי בנו גמאל ליורשו – גם אם ייעשה בתהליך דמוי בחירות – יביא את הקץ על ניסיונם לרענן את שורות השלטון

כל יום שעובר מקרב את הנשיא מובארק אל קץ נשיאותו, ועובדה זו, הידועה לכל, מעוררת את שאלת המחליף, שאלה שבפניה לא עמדה מצרים מזה 28 שנים, עת החליף מובארק את סאדאת שנרצח ב-6 באוקטובר 1981. כל המשקיפים מאוחדים בדעה, שאירוע חילופי הנשיא עלול להיות טראומטי למצרים, שכן לאורך 57 השנים מאז מהפכת הקצינים החופשיים היו בה רק שלושה נשיאים וחצי: החצי היה מוחמד נגיבּ – נשיא מצרים במשך שתי שנותיה הראשונות של המהפכה, שלא הותיר בה חותם, והשלושה היו גמאל עבד אל-נאצר (1970-1954), אנואר אל-סאדאת (1981-1970) וחוסני מובארק (מאז 1981). נגיב הודח, עבד אל-נאצר מת משברון לב, סאדאת נרצח ומובארק עדיין נשיא, ולכן לא התפתחה במדינה שיטה של העברת שלטון באורח לגיטימי.

כהונתו של כל נשיא הוארכה מדי חמש שנים באמצעות משאל עם שבו הוצג מועמד אחד – הנשיא, אך לפני שלוש שנים שונתה החוקה, ובאופן תאורטי היא מאפשרת כיום לציבור לבחור אדם אחר. בשנים האחרונות מסתמנת כוונתו של מובארק להושיב על כס הנשיאות את בנו, גמאל, אשר כוכבו הפוליטי דרך בזכות תפקידים רבי השפעה שהטילה עליו מפלגת השלטון – המפלגה הלאומית הדמוקרטית – והוא, כמובן, "קיבל את דין התנועה". כיום הוא ממלא שני תפקידי מפתח במפלגה זו: עוזר המזכיר הכללי, וראש אגף המדיניות. התפקיד הראשון מאפשר לו למנות מקורבים ותומכים לתפקידים בכירים במפלגה, והתפקיד השני מקנה לו כוח החלטה באשר למדיניות המפלגה והממשלה.

לא לשווא לקח אותו עמו אבא חוסני לכינוס העצרת הכללית של האו"ם שנערך לאחרונה, וזו גם הסיבה, שגמאל התלווה אל אביו בפגישה עם נשיא ארה"ב, אובמה. היכרות עם מנהיגי העולם ותמונה משותפת איתם אף פעם לא הזיקו לאדם, השואף לעלות אל על במעלות מדינאים ומנהיגים.

גמאל מובארק נהנה מתמיכת האדמיניסטרציה הממשלתית המתפרנסת ממשרותיה, ובמצרים מוכת האבטלה אין זה דבר פעוט. המינהל הציבורי מונה מיליוני אנשים, שרבים מהם חוששים לפרנסתם, אם יחולו זעזועים גדולים מדי בעת חילופי המשמרות בארמון הנשיאות, ולכן מינוי בנו של הנשיא נתפס בעיניהם כמינוי המשך ללא שינוי פרסונלי משמעותי. גם רבים במגזר הפרטי, שכבת הביניים והמתעשרים החדשים, מעוניינים בהמשכיות, כדי שיוכלו להמשיך ולהתעשר על חשבון השכבות החלשות שהן הרוב במדינה.

העניים, יושבי משכנות העוני והשכונות הלא מתוכננות, זועמים על השלטון המושחת והרקוב ונותנים את אהדתם בדרך כלל לארגון "האחים המוסלמים". אלא שלארגון אין קבוצת מנהיגות אלטרנטיבית, וזאת עקב הרדיפות ארוכות השנים שמנהל השלטון נגד השכבה המנהיגה אותו.

יש המדברים על שר המודיעין, עומר סלימאן, כעל מועמד לרשת את מובארק, אך הוא אינו צעיר וגם בריאותו אינה מן המשופרות.
אנשי הצבא אינם זוכים לתמיכה רבה במערכת האזרחית, ולכן גם בשורות הצבא אין מועמד טבעי לרשת את הנשיא. לפיכך, גמאל מובארק נראה כמועמד של פשרה, בעיקר בהיעדר מועמד אחר, וככל שעובר הזמן, כך מתרגלים יותר אנשים בציבור המצרי לראות בו את היורש הטבעי.

אלא שככל שתדמיתו של גמאל מתגדלת מעבר לים, מתגברות הבעיות מבית. מאז 2004 פועלת במצרים תנועת "כיפאיה" – "מספיק ודי" – ששמה לה למטרה להביא לקיצה את כהונת הנשיא מובארק ואת השלטון של חבר מושחתיו. התנועה אומנם לא הצליחה להגשים את מטרתה העיקרית, אך הביאה לשינוי בחוקה המאפשר קיום בחירות לנשיאות.

עתה חוששים אנשי התנועה שמינויו של גמאל מובארק – גם אם ייעשה באופן חוקי בתהליך שייראה כמו בחירות – יביא את הקץ על ניסיונם לרענן את שורות השלטון, שכן גילו של גמאל (46) יאפשר לו לרבוץ על כס הנשיאות עשרות שנים, והקיפאון השלטוני והמינהלי יגבר אף יותר. אולם, כל עוד גמאל אינו מוכרז רשמית כיורש – אין לתנועה על מה לבסס את מחאתה נגדו.

לאחרונה החלה התנועה להסב למובארק – האב והבן – כאב ראש, כשפרסמה שהיא עומדת לפנות לבית משפט בתביעה נגד גמאל מובארק, כדי שיואיל להסביר מהיכן הגיע לעושרו. החשד העומד בבסיס התביעה הוא, שגמאל קיבל שוחד תמורת מינוי אנשים לתפקידים ממלכתיים, וגזר קופונים מרכישות שעשתה המדינה. די בפרסום כוונה כזו כדי להעלות אגלי זיעה קרים במצחם של הנשיא ושל בנו, היודעים שניהם מה יש בתיבת הפנדורה שאותם מבקשת תנועת "כיפאיה" לאלצם לפתוח. גם אם בסופו של דבר לא תגיש התנועה תביעה, עצם העלאת נושא עושרו הנסתר של גמאל מובארק בציבור, עלולה לשמוט את הלגיטימיות של מינויו.

בהקשר זה מן הראוי לציין, כי אמצעי התקשורת המצריים כיסו בהרחבה את החקירות שנוהלו בישראל נגד הנשיא קצב ונגד ראש הממשלה אולמרט, כאשר שניהם היו עדיין בתפקידיהם, ואת כתבי האישום שהוגשו נגדם לאחר שנאלצו להתפטר. הכיסוי המצרי נועד בעיקרו להכפיש את שמה של ישראל כמדינה מושחתת מקודקודה ועד רגליה, אך אנשים חושבים במצרים שקראו ושמעו על הנעשה בישראל, תהו – חלקם בקול – מתי יגיע הזמן שבו ייחשפו נשיאם וחבר מרעיו על-ידי תקשורת חופשית, ייחקרו על-ידי משטרה הגונה ויועמדו לדין על-ידי פרקליטות חסרת פניות. ישראל היא עבורם המראה שבה משתקפת תמונתם ההפוכה.
קשה לנבא היום מה יהיה עתידו הפוליטי של גמאל מובארק, גם אם יחליף את אביו על כס הנשיאות, שכן לא ברור האם הוא ניחן במידה מספקת של "אינסטינקט הרוצח" – אותה תכונה חיונית לכל המבקש לעמוד לאורך ימים בראש מדינה ערבית, כשהלגיטימיות של שלטונו היא ממנו והלאה. תנועת "כיפאיה" בוודאי אינה מוסיפה לו רוגע ושלוות נפש.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  03/10/2009   |   עודכן:  03/10/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להרגיש בצד העולה של גלגל ההיסטוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תודה
3/10/09 23:43
2
הניה
4/10/09 11:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היה זה ב-2004, כשעבד אל-קאדר חאן - מדען הגרעין של פקיסטן, שהיה מבוקש לחקירה על-ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה בקשר להפצת נשק גרעיני לצפון-קוריאה, לאירן וללוב - השאיר מכתב לאשתו ההולנדית, הני, ולבתם, ובו פרטים על פעולותיו בתחום זה, שנעשו בידיעתה, אם לא בהסכמתה, של ההנהגה המדינית והצבאית בארצו. מטרתו המוצהרת של המכתב היה להביא לידיעת בני עמו, כי כל מה שעשה, עשה בשליחותה של ההנהגה הפוליטית והצבאית בארצו, וכי לא פעל כנוכל עצמאי, כפי שזו ביקשה להציגו.
03/10/2009  |  רמן בהוקטומבי  |   מאמרים
משהו משונה מתרחש כרגע בשוויץ. אחד הבמאים המוכשרים ביותר בעולם הסרטים: היהודי-צרפתי-פולני-אמריקני, רומן פולנסקי, נכלא בבית כלא בשוויץ וממתין להסגרה לארה"ב.
03/10/2009  |  שולמית קיסרי   |   מאמרים
במאמרי "ללמוד מהמומחים בתחומם" טענתי, כי הטחת העלבון "וירוס" בתנועות השמאל הקיצוני וב"אליטות" על-ידי משה (בוגי) יעלון הייתה משגה, ולו רק משום שבכך מנע דיון מהותי במסרים השונים שביקש לקדם. ואכן, החברה הישראלית, וביתר שאת מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין, מפגינה רגישות רבה מאוד לביטויי אלימות מילולית, ותופסת אותם כעידוד או כמתן הכשר לאלימות פיזית. דומה כי הכל מסכימים כי "מילים הורגות", וכי "אלימות מילולית מובילה לאלימות פיזית".
03/10/2009  |  איתן אורקיבי  |   מאמרים
היסטוריונים שיבחנו את התנהגותם ודבריהם של ראשי מדינת ישראל בעשרות השנים שלאחר מלחמת ששת הימים, יגלו כי אלה התעלמו בעקביות ובהתנשאות מכל התבטאות ערבית להסדר. לאחרונה ראינו זאת בהתעלמות מיוזמת השלום הערבית (שנולדה אצל יורש העצר הסעודי), ואף בהתעלמות מהרמזים שבאו מראשי החמאס כי עשיית שלום היא בהישג יד. עוד ימצאו ההיסטוריונים כי בסירובם לכל עשייה למען חיים בשיתוף עם האוכלוסיה הפלשתינית, נעזרו ראשי ישראל בדעות קדומות ובדברי הבלים, שבמבט לאחור - ברור כי היו דמגוגיים לחלוטין.
03/10/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
בשבוע שעבר הכריז צה"ל על אזור הכפרים הפלשתינים בדרום הר חברון כ"שטח צבאי סגור", במטרה למנוע כניסת שיירת מים שארגנו תנועות שלום ישראליות שונות. למרות זאת, הצליחו הפעילים הישראלים להעביר את השיירה כפי שתכננו.
03/10/2009  |  אדם קלר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
אובמה הסכים: לא לחשוף הגרעין הישראלי  /  ספי קיני
ז'נבה: נפתחו השיחות בין אירן למעצמות  /  ספי קיני
לפתוח את המתקן לפקחים  /  מאיה שני
הטור של פריצי ‏  /  אברהם (פריצי) פריד
היהודים בארה"ב מתנגדים ליישובי יש"ע - האמנם?  /  סוזי דים
עם קדימה מול גולדסטון  /  יוסי אחימאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il