בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אליוט גולד לא מאלתר תשובות
|
במפגש עם השחקן אליוט גולד במסגרת פסטיבל הקולנוע בחיפה, לא ניתן היה ללמוד ממנו הרבה על עמדותיו האמנותיות או הפוליטיות ● אבל נראה כי הסרטים הגדולים שלו ממשיכים להרשים
|
פסטיבל הקולנוע בחיפה [צילום: www.haifaff.com]
|
|
|
|
|
|
|
|
על יחסיו עם רוברט אלטמן, סיפר גולד כי לא היו בגדר "אהבה ממבט ראשון". במפגשם בסרט מ.א.ש. דרש אלטמן משחקניו שיאלתרו על הסט. אליוט גולד ודונלד סאתרלנד התלוננו עליו באוזני המפיקים. אלטמן מצידו, היה בטוח ששחקניו מביימים עבורו פרק המשך ב"מרד על הקיין" ופשוט מנסים להעיף אותו | |
|
|
|
|
"כיתת אמן - שנות ה-70' של אליוט גולד", כך נקרא אחד האירועים המרכזיים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בסינמטק חיפה, שנערך השנה זו הפעם ה-25, בחול המועד סוכות. השחקן היהודי-אמריקני אליוט גולד, שהיה השנה ראש חבר השופטים בתחרות הקולנוע הישראלי של הפסטיבל, סיפר כי הגיע לקולנוע לאחר כמה שנים של הופעה בתיאטרון ובמחזות-זמר (ואכן, אם לשפוט על-פי רגליו, שאותן חשף במכנסיים קצרים, הן בהחלט הולמות רקדן או שחקן כדורגלן). כוכבו דרך בזירה ההוליוודית בסוף שנות ה-60', ודעך מאמצע שנות ה-70', ובשנים האחרונות הוא זכור מסרטים חסרי חשיבות דוגמת "אושן 11" והמשכיו "אושן 12" ו"אושן 13". סדרה משעממת זו, המרוצפת כוכבים כג'ורג' קלוני ובראד פיט, מבוססת על סרט השוד הוותיק "דני אושן 11", מן השנים שבהן כוכב הוליוודי עדיין היה כוכב: פראנק סינטרה, דין מרטין, סמי דייויס ג'וניור, ג'ואי בישופ ופיטר לאופורד. את הדרך לחיפה עשיתי בתקווה שגולד יתייחס מעט לסרט שבו כיכב ב-1970, לצד קנדיס ברגן, אשר בזמנו הותיר עלי רושם רב ושעד היום אני רואה בו את אחד הסרטים המעניינים שנוצרו - "המתבגרים" (Getting Straight). הסרט מתאר זוג חברים, סטודנטים לתואר מתקדם, המיטלטלים בין דילמות שאיפיינו את אחת התקופות הסוערות בתולדות ארה"ב והחברה המערבית בכלל - סוף הסיקסטיז, מהומות הסטודנטים. במשך ימים הייתי נתון תחת הרושם של הסרט הזה, שהגיע לארץ - כמו שאר הסרטים - הרבה לאחר שהוקרן במדינות המערב האחרות. כמי שגדל כאן ונחשף למהומות הסטודנטים בצרפת ובארה"ב רק מדפי העיתונות ומחדשות הרדיו, והמהומה היחידה שידע מקרוב הייתה ההפגנה בוואדי סאליב, שחוסלה אחרי יום יומיים, הרהרתי לא מעט במניעיהם של אותם סטודנטים, שבאותה תקופה הצטיירו כחבורת מפונקים שגדלו בבור שמנת ומחפשים אקשן לגוון בו את חייהם חסרי המטרה. הסרט, שהציג דמויות אנושיות שניתן היה להזדהות איתן, העלה אצלי מחשבות ותהיות שבעצם לא נפתרו עד עצם היום הזה: מה גורם לדור צעיר - בחברה שאך בעור שיניה נחלצה כמנצחת מימי מלחמה ומחסור, ומתחילה להרגיש שקצת רווח לה - לרצות לבעוט בכל?
|
"כולם התברגנו, הלכו לעבוד אצל מיידוף"
|
|
הכותרת "כיתת אמן" נשמעת יומרנית למדי, אמר אליוט גולד בגילוי לב - תכונה שאיפיינה לא רק את הדמויות שגילם אלא, כפי שהעיד, גם הסבה לו לא מעט בעיות. בתקופה מסוימת סומן כבעייתי וכבלתי ניתן להעסקה בהוליווד. לאחר שביקש ממי שלא מצאו כיסא פנוי באולם המלא עד אפס מקום, לבוא ולשבת על הריצפה בקדמת הבמה, הוא הציע שהמפגש, בהנחיית מבקר הקולנוע דיויד דארסי, יתנהל בצורת שאלות ותשובות. מתוך ראיון עיתונאי שנערך איתו כמה ימים קודם לכן, ניתן היה ללמוד, שגולד מדבר מתוך שטף תודעה אינטואיטיבי, ושאין לצפות ממנו להסברים מובְנים ואקדמיים בסגנון יועצי "חברת מקנזי". מן המפגש התברר שמבין הסרטים שבהם השתתף הוא מייחס חשיבות מיוחדת ל"מגע" בבימויו של אינגמר ברגמן (מיותר להסביר מדוע, גם אם לא זכה להצלחה קופתית) ולסרטים שביים רוברט אלטמן, אשר הידוע והמצליח שבהם הוא "מ.א.ש". בגילוי לב אופייני העיד גולד שדווקא בעיניו ההצלחה הקופתית נחשבת יותר מדעת הביקורת, והרי ממילא הביקורת התובענית ביותר כלפיו – זו שתמיד רצה לעמוד ברף הדרישות שהציבה – באה מצד אימו. על יחסיו עם בובי (רוברט) אלטמן, שמנימת דבריו ניכרה החיבה שרחש לו, הוא סיפר כי לא היו בגדר "אהבה ממבט ראשון". במפגשם בסרט מ.א.ש. דרש אלטמן משחקניו שיאלתרו על הסט, דבר שלא גרם נוחות רבה לאליוט גולד ולדונלד סאתרלנד. בהתחלה, הם חשבו שהם פשוט אינם מבינים מה הבמאי רוצה מהם, ומדוע אינו נותן בידם תסריט מדויק לשנן ולהציג, והתלוננו עליו באוזני המפיקים. אלטמן מצידו, שהיה זה סרטו המשמעותי הראשון, היה בטוח ששחקניו מביימים עבורו פרק המשך ב"מרד על הקיין" ופשוט מנסים להעיף אותו. כידוע, הם צלחו יחד את המשברים הללו ובסגנון "הפי אנד" הוליוודי – זכו להצלחה רבתי, אולי הגדולה ביותר לכל אחד מהם. בסך-הכל עשו אלטמן וגולד ביחד חמישה סרטים, ביניהם "שלום לנצח" (The Long Goodbye) על-פי ספרו של ריימונד צ'אנדלר, שבו גילם גולד את הבלש פיליפ מארלו – דמות ספק סרקסטית ספק טראגית של בלש הגון ולוזר, שאינו זוכה להצלחה כספית או ציבורית, אך זוכה לחטוף סנוקרת פה ושם. אני מודה כי סרט זה מונח על המדף אצלי ומעלה אבק. מראהו הקצת אקדמי, קצת אנרכיסטי וקצת "יהודי" של גולד מעולם לא הסתדר לי עם תדמית הבלש עטור המגבעת ומעיל הגשם הבוגארטי, ולטעמי, אפילו ההומור הצ'אנדלרי היבש מצריך פנים קצת רזות יותר, אך מי אני שאתווכח עם אלטמן, במיוחד כשהוא איננו עוד עמנו? ובכל זאת, למדתי מגולד שהבמאי המקורי של הסרט, פיטר בוגדנוביץ', אשר הוחלף באלטמן, אפילו לא שקל לשבץ אותו בליהוק, והעדיף על פניו את רוברט מיצ'ם – העדפה שבהחלט אפשר להבין. אחד המשתתפים במפגש מרים להנחתה: הוא מספר על הרושם שלא נמחה אצלו זה 40 שנה מהסרט "המתבגרים". גולד מתרשם פחות ומשיב כי את הסרט ביים ריצ'רד ראש, במאי לא נחשב, שקודם לכן ביים סרטים בסגנון "מלאכי הגיהינום על גלגלים" או "אופנועים", אך בכל זאת הייתה זו חשיפה טובה, לדעתו, שבעקבותיה באו דברים אחרים. זה הכל? – התאכזבתי – ומה עם הסוגיות הערכיות שמעלה הסרט ועוצמת הקונפליקטים שבו?, אבל את שאלתי לגולד ניסחתי קצת אחרת, בניסיון לייצר טריגר, ובתקווה שגולד ישחרר בלמים: "היכן לדעתך גיבורי הסרט היום?" – שאלתי, "נניח שעושים היום סרט המשך, היכן נמצאות הדמויות: הרי וג'אן? ניק וג'ייק? האם הם שרדו בכלל את הסיקסטיז?" קיוויתי שגולד נמנה על אסכולת המשחק הריאליסטי של דסטין הופמן, חניך "אולפן השחקנים" של איליה קאזאן ולי סטרסברג בניו-יורק, ולא על זו של כוכבו המבוגר יותר של "איש המרתון" – לורנס אוליבייה, איש ה"אולד סקול", ושהוא ינסה "להכניס את עצמו" לסרט שלי. אבל גולד לא ממש ענה על הציפיות – בתשובתו הוא החל לספר על שחקני "המתבגרים", שעם חלקם הוא נמצא בקשר עד עצם היום הזה, ואז הודה כי אומנם אין ברצונו להיראות כמתחמק מהשאלה, אך מאידך אין ביכולתו לענות עליה: "מדובר בתשובה סבוכה, והסיטואציה הקשה באמריקה כיום ידועה לכל". את המסמר האחרון באשליותי תקע כשענה לי כי לא אִלתר דבר בסרט, שכן התסריטאי רוברט קאופמן כתב הכל לפרטי פרטים, ולא השאיר לו מקום לאילתור ולו של מילה או חצי מילה, מה גם שלא יכול היה לאלתר, כי לא הייתה לו כל היכרות אישית עם חיי הקמפוס או הצבא. באומרו זאת, נזכרתי בקשיים עליהם סיפר כי היו לו במפגשו עם אלטמן, אשר דרש אלתור – אליוט גולד כידוע לא התנסה ברפואה ("מ.א.ש") או בבילוש ("שלום לנצח"). כנראה שגדולתם של מרבית האמנים היא בתחום האינטואיטיבי, שבדרך כלל אין להם מושג איך להסביר את אמנותם, וששיחה מלומדת עם ואן-גוך לא הייתה מסתיימת בתובנות רבות יותר. ובכל זאת, השאלה שעליה השיב לי גולד כפי שהשיב, לא הרפתה ממני, וכשחזרתי עליה באוזני חבר חובב קולנוע שפגשתי בבית הקפה לאחר מכן, הוא צחק ואמר: "מה השאלה? כולם התברגנו, הלכו לעבוד אצל גולדמן, זאקס או מיידוף". לא נותר לי אלא לחזור הביתה, להכניס את קלטת "המתבגרים" למכשיר הווידאו ולצפות בה פעם נוספת. המסקנה? מומלץ ביותר, סרט בלתי תקין פוליטית לחלוטין – בכל מובן שהוא, אך עדיין רלוונטי ומרשים. סרט שמלמד אותך בוודאות, ולו רק משפת הגוף, כי אליוט גולד אִלתר כאן לא מעט, ובגאוניות.
|
|
|
איציק סיבוש הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות.
|
|
תאריך:
|
17/10/2009
|
|
|
עודכן:
|
17/10/2009
|
|
איציק סיבוש
|
אליוט גולד לא מאלתר תשובות
|
|
זוהי, כמובן, אשמתו של השופט ריצ'רד גולדסטון. הוא אשם בזה, כמו שהוא אשם בכל דבר שקורה לנו עכשיו. הוא אשם בצרות שיש לנו באו"ם, בניו-יורק ובז'נבה. בניסיונות להביא את מנהיגינו המדיניים והצבאיים לדין בהאג. במשבר ההולך ומחמיר בינינו לבין טורקיה. ביוזמות הרבות בעולם להטיל חרם על ישראל. עכשיו הוא אשם גם בסכנה הקיומית המרחפת על שלטונו של אבו-מאזן (מחמוד עבאס).
|
|
|
מותר האדם מן הבהמה. כך כתוב בספר ויקרא.
|
|
|
אין ספק ששר הביטחון המגה נהנתן אהוד ברק גרם עוול מסוים ליו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ דליה איציק, הנהנתנית הוותיקה, בכך שסיפור בזבוזי כספי הציבור הראוותנים שלו ושל משלחת משרד הביטחון בעת הסלון האווירי בפריז שנפרס בהרחבה בדוח מיוחד של מבקר המדינה, דחק את סיפור בזבוזיה שלה.
|
|
|
כל מי שמזדמן לאנגליה בשנים האחרונות יתקשה שלא להבחין בתמורה שמתפתחת בערים ובפרוורים. רחובות שלמים מאוכלסים במוסלמים - בעיקר ערבים. מסעדות ובתי קפה מזרח תיכוניים כשמתוכם בוקעת מוזיקה כל כך מוכרת ובפתחיהם יושבים ערבים - בעיקר בשעות הערב - ומעשנים נרגילות.
|
|
|
חובבי הדגה המזדמנים למרינה של הרצליה כבר יודעים מזמן את הכתובת: 'דרבי בר דגים'. כמסעדת הדגל של הרשת היא קנתה לה מומחיות בבישול דגים בתנור-אדים, בגריל או בשמן עמוק, בצד מבחר של פירות-ים לסוגיהם.
|
|
|
|