|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

מירוץ החומרות ה'ליטאי'

לאחרונה פורסם במגזר החרדי 'פסק הלכה' בחתימת ארבעה רבנים מן השורה ה'ליטאית' העליונה, האוסר מעליות שבת ואף-על-פי-כן, מעלית השבת נוע תנוע
23/10/2009  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות

תהליך קבלת הלכות

אני משער כי חלק מן הקוראים שמעו על ה'פצצה' שנחתה בתחום השיפוט החרדי; 'פסק הלכה' בחתימת ארבעה רבנים מן השורה ה'ליטאית' העליונה (הרבנים קרליץ, קנייבסקי, וואזנר ואלישיב שליט"א) האוסר מעליות שבת "כאשר לפי התפתחות המדע הטכנולוגי משתנים כסדר דברים, והנה הובא לפנינו חוו"ד טכנית בכתב ובע"פ...". מכיוון שמכון 'צומת' בראשותי עוסק בבדיקת מעליות-שבת ואישורן, ובעקבות הצפת-פניות מכל החוגים, אני מוצא לנכון להתייחס לנושא גם מעל במה זו. ואדגיש בדגש חזק: אין בפי ביקורת כלפי גדולי התורה החתומים. חיציי מכוונים כלפי אנשי החצר, מושכי החוטים ומכווני-מסנני המידע.

למותר(?) לציין, כי ה'פסק' איננו מנומק ולו במשפט אחד. למותר(?) לציין, כי איש מבין העוסקים והמתמחים בסוגייה זו (ראשי שני מכונים ומהנדסיהם) לא התבקשו להבהיר או להסביר לפני או אחרי הטלת ה'פסק' לחלל עולמם של המצייתים למודעה, למרות שבעקבותיה שבתם תיהפך לצער פיסי ורוחני ולמעלה מזה. גם גישושי מגע, לאחר ה'פסק', שערכתי עם אנשי שלוש חצרות, העלו חרס ואי-נכונות לשמוע מה יש לבעל-דבר-לכאורה לומר. ה'מרצע יצא מן השק' בדמות הבהרה שעלתה מכמה כיוונים בנוסח: "מה הרעש? ממילא הרבנים החתומים (הכוונה לשלושה מתוכם) תמיד התנגדו למעלית-שבת, בעיקר בשל ה'אווירה' ו'זילותא'". אם אכן מדובר במיחזור-החמרה מסוג זה למה ליצור מצג של משהו דרמטי שהתחדש? קשיא! ולמשמשי החצרות פתרונים...

לגופו של נושא אציין בקצירת האומר: החידושים הטכנולוגיים שהתחדשו ברבות השנים אין בהם מהפך עקרוני הגורם שאותן סיבות אשר שימשו כיסוד ההיתר לפני 50-40 שנה יפוג תוקפן. להסבר מפורט בנושא אפנה לאתר מכון 'צומת' (zomet.org.il), שם תמצאו בצד ההבהרות גם את ה'פסק' ואת 'חוות הדעת המקצועית' החדשה, העמומה והמגמתית בעליל.

"עונג שבת דוחה חומרות"

אכן, אין זה סוד שמעלית-שבת היא מן הנושאים אשר מעולם נפלגו בה פוסקי הציבור, כמו בשאלות הלכ-טכניות נוספות הקשורות לשבת: חוט העירוב, שימוש בחשמל, פתיחת מקרר, סיר לבישול איטי ועוד. נימוקי האוסרים - מהם הלכתיים 'טהורים', מהם מדיניות של 'אווירת השבת', מהם התנגדות לכל חידוש מחשש לכרסומים ו'מדרון חלקלק'. ההגונים בקרב מחברי ספרי הלכה עכשווית מציינים בליקוטיהם כי נחלקו הפוסקים זה בכה וזה בכה, תוך הפניה לתשובות מפורטות ומנומקות. פוסקי הלכה לציבור, ההגונים שבהם, משיבים לשואליהם כי בנושא הנשאל נחלקו הדעות והמקל "יש לו על מה ועל מי שיסמוך".

המשתמש במעלית-שבת שאיננה על הירח משפיע בכובד משקלו. השאלה היא, האם יש בכך סרך איסור? הרב שלמה-זלמן אוירבך זצ"ל, זה שבזכותו (כמעט) כולנו פותחים מקרר בשבת, הוא שהורה היתר במעלית השבת מסיבות די דומות. הוא אשר מפיו שמעתי לא אחת אמירה הלכתית-חינוכית מאוד משמעותית: "עונג שבת הוא חיוב מדברי נביאים ודוחה חומרות"! מסר זה הפך לאסכולה הלכתית מלאה וכמדומה שמרבית הציבור שומר המצוות אמון עליה, כמאמין ב'תורת חיים'.

כנגדה מוצבת האסכולה ה'ליטאית', המוצאת סיפוק ומרגוע-עצבי בריבוי חומרות. יתר על כן, חסידי אסכולה זו, ובפרט אנשי חצר הסובבים וסוככים על גדולי התורה, חדורים לעתים בלהט לזכות את הרבים ב'חומרות' חדשות לבקרים. לדידי, אסכולת 'נתגלתה חומרה חדשה' לגיטימית, ובלבד שתשרור שקיפות והבהרת 'מהיכן דנתוני?', ולא הנחתת פסקי-מודעות כבת קול המפוצצת בראשי ההרים.

אני סמוך ובטוח כי הציבור החרדי הנזקק למעליות שבת ימשיך לנהוג כך, כל עוד פסקי החצר לא יעוגנו כדרכה של הלכה, ומעלית השבת אף-על-פי-כן נוע תנוע. ההחמרה הכוללנית מצד 'זילותא דשבת' הופכת לבומרנג - ל'זילותא' דפסיקת הלכה ול'זילותא' של חצרות מרנן ורבנן.

מעלות-מעליות בתיבת נח

כידוע, נח הצטווה על תיבה בת שלוש קומות. האם פעלה בה מעלית בשבת? בחול? ובכלל איך התנהלו בה החיים היומיומיים במשך מחצית השנה?

להפתעתנו מצינו התייחסות חז"לית סותרת ומגוונת באשר לחלוקת הקומות בין שוכני התיבה. רש"י (על-פי סנהדרין קח, ב) נשמע סביר והגיוני לטעמנו הלוגיסטי: "תחתיים לזבל, אמצעיים לבהמה, עליונים לאדם". אך מה נעשה עם מדרש בראשית רבה (פל"א) התמוה באזני אמרגן מקצועי: "תחתיים לזבלים, שניים לו ולבניו ולטהורים, והעליונים לטמאים. ויש מחליפין: תחתיים לטמאים, שניים לו ולבניו ולטהורים והעליונים לזבלים". התמיהה גובהת לשחקים למקרא פרקי דרבי-אליעזר (כג) המשייך ומשדך את נח ומשפחתו עם ה...שקצים והרמשים: "מדור כל בהמה וחיה ביציע התחתון, מדור לכל העופות ביציע השניה, מדור שקצים ורמשים ובני אדם ביציע השלישית".

מה הפשר? על כרחך עלינו לפרש כמו את כל סיפורי התנ"ך, שלא בדרך הריאליה. "תחתיים שניים ושלישיים" עוטים בספרי ההגות, החסידות והסוד מחלצות של 'מדרגות' ו'בחינות', ולא נוחות לוגיסטית וריאליה יבשושית. יש אפילו מי ששייך את הקומות לבנים: שם, חם ויפת...

תאריך:  23/10/2009   |   עודכן:  23/10/2009
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מירוץ החומרות ה'ליטאי'
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
23/10/09 15:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יכול להיות ש"לבלוע את הרוק" יותר קשה מאשר לכסוס ציפורניים ולהמתין לימים טובים יותר. יצחק רבין, האיש שתיעב את שמעון פרס כסס את ציפורניו 15 שנה (מ-77' עד 92'), עד שזכה להגיע להנהגת המפלגה. אילו פרש, לא היה מגיע לשפיץ. לעמי איילון לא הייתה הסבלנות של רבין, והוא החליט "לנסות מבחוץ". זה נגמר רע. אילו "כסס ציפורניים" מתחת לעץ, מנהיגות המפלגה הייתה נופלת לידיו כפרי בשל.
23/10/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מאה ועשרים שנה נמשכה בניית תיבת נח; לכאורה, זה הרבה מדי זמן לביצוע המשימה הזאת, מדוע בכל זאת לקח כל כך הרבה זמן? את השיקולים של הבורא יתברך בעניין זה מגלה לנו רש"י: עד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי, ואם לא ישובו אביא עליהם מבול. כך כביכול אמר לעצמו הבורא יתברך. כלומר, הרעיון היה שאנשי הדור הרשעים יראו את נח מתעסק בבנייה זמן ארוך כל כך, יתעניינו אצלו במה הוא משקיע את זמנו, הוא יספר להם על המבול הצפוי והם יעשו תשובה וינצלו. מכאן נראה שהמסר הנצחי של התיבה הוא רעיון התשובה, ממילא יש להניח שגם כל יתר הפרטים ופרטי הפרטים שמסופרים בתורה שבכתב ושבעל-פה, כולם מתכוונים להנחות אותנו בנתיב התשובה הנכונה. לא נוכל להקיף הכל במסגרת זו, אז נסתפק בדוגמאות ספורות ומהן נלמד לכל יתר הפרטים. ומי שירצה להעשיר את התבוננותו בפרטים נוספים - יפנה אל הכותב ובע"ה אשלח לו את המקורות.
23/10/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מדור חדש על ענייני השבוע - שישה בשישי והפעם: על אהוד ברק; על האירועים המוזרים באוניברסיטת תל אביב; על השערוריה החדשה במכבי תל אביב שהתגלתה עם התאבדותו של מוני פנאן. ועוד ועוד.
23/10/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עם צאתה של חוברת עת-מול המוקדשת למשפחת ריבלין, דומה שיהא זה ראוי לכתוב על כלל שמות המשפחה אשר, בדומה לשם ריבלין, נוצרו משמות נשיים.
23/10/2009  |  חנן רפפורט  |   מאמרים
סוף סוף נפגשו הקווים המקבילים שלעולם לא ייפגשו, האידיאולוגיה של שס מתחברת עם האידיאולוגיה הגוססת של שינוי, על גבם של ילדי העובדים הזרים. והצביעות - חוגגת.
23/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
כאשר התרחבות תופעת סרבנות המילואימניקים החלה לכרסם בלכידות הצבא, נזדעקו בכירי צה"ל להתריע כי קיימת סכנה של ממש לפגיעה אנושה בכשירות צה"ל
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
החמאס מציל אותנו מפני עצמנו    בלעדיו אכלנו והיינו ממשיכים לאכול איש את רעהו חיים    זו לגמרי לא חוכמה להקשיב לשיבוט גנטי של עצמך, האתגר הוא בהקשבה למקורות אשר חולקים עליך בדעתם
איך הם עושים זאת? [צילום: באדיבות יחסי ציבור נסיקה]
מירי חיון
אנחנו חיים בעולם שבו יותר ויותר מבוגרים מאמצים את התחום הדיגיטלי ושבו אנשים רגע לפני הפנסיה, איבדו את מקום עבודתם ומחפשים מקורות הכנסה נוספים ומהימנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il