|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ערוץ 10 - פרפורי גסיסה

איש ממנהלי ערוץ 10 מעולם לא כתב שורה יצירתית מימיו הערוץ צריך הצלה בתחום התוכן - או המתת חסד מחליפים ראויים כבר יגיעו
02/11/2009  |   דן שילון   |   מאמרים   |   תגובות
מה לכם העבודה הזרה הזו, תוך נסיון לחקות את ערוץ 2? התהדרו במה שאתם טובים בו - חדשות, אקטואליה, ו"השרדות" במציאות הישראלית [צילום: ערוץ 10]

מצא את הקשר
השימוש שביבי עשה במטוסו הפרטי של מימן, חברו, לצורך הנסיעה החשאית והמבזה למוסקבה, היא רק המחשה קטנה ולא הכי בולטת לקשר בין הון לשלטון, אך יש בה יותר מרמז לטיב הקשר שבין הממסד הפוליטי לבין הערוץ, ואת נכונותם של בעלי ההון לשעבד את נכסיהם כדי להתחכך בשלטון ולזכות בהטבות וכיבודים.

אין ארוחות חינם
פוליטיקאים ששים להושיט יד תומכת לערוץ טלוויזיה מקרטע, בבחינת "שלח לחמך", ויעידו על כך יוזמות הגישור וההצלה והדיונים המרתוניים בכנסת, במשרדי הממשלה ובמוסדות הרשות השנייה. אבל איך יתרצו את התנהלותם מנהלי הערוץ וחלק מעובדיו המקצועיים, שמוכנים למשכן את עתידם המקצועי והמוסרי בידי פוליטיקאים ולהיות סמוכים על שולחנם? אין ארוחות חינם. החשבון יוגש להם והם ייאלצו לשלמו.

יש יותר מדרך אחת להצלת ערוץ 10 לפני שיחזיר את נשמתו לבורא. הראויה שבהן לא כרוכה בחקיקה המוצעת, גם לא בפריסת חובותיו. אלה רק ידחו את הקץ.

ערוץ 10 נולד בחטא, נוהל בחטא ומוסיף להתנהל בחטא. יש סיבות טובות לתת לו מנת חמצן להמשך פרפוריו, ויש סיבות טובות עוד יותר לניתוקו ממכונת ההנשמה. המשך קיומו באמצעות צינורות החייאה שלטונית, לא ימנע את מותו בתוך שנה-שנתיים. זה יהיה מוות איטי, מלווה בייסורים. את כולם הוא יאשים במותו, רק לא את עצמו.

נכון שהנזק שגרם הרגולטור, במעשה ובמחדל, היה הרסני. אבל, מאז הקמתו לא החמיץ הערוץ שום טעות בהתנהלותו.

יוסי מימן, הבעלים, איש טוב, מיליארדר, חבר של ביבי, שפך מכיסו הרבה כסף על ראשו של הערוץ, אבל יותר מכל אדם אחר, הוא האחראי והוא האשם העיקרי בקריסתו. אשמתו היא במינוי מנהלים בלתי ראויים לתפקידי מפתח מקצועיים.

יש להם בערוץ 10 מהדורות חדשות ואקטואליה משובחות, אבל כמעט כל השאר - מקריות, חיקוי ושממה.

כל איש מקצוע ששורשיו בעולם התוכן ועסק אי פעם בבניית לוחות משדרים יודע שעם כל חשיבותן, אין בכוחן של מהדורות חדשות ואקטואליה, מרופדות בתוכניות סתמיות, לנצח בהתמודדות מול ערוץ מסחרי או ציבורי ללא מקפצה תוכניתית תומכת ותוכניות מעוררות בשעות הפריים-טיים.

אפילו הישרדות, ספינת הדגל היחידה של הערוץ, הפכה העונה לעטיפת צלופן דהויה של עצמה. ואם אמיתית הכוונה להסיט את תוכניתם של לונדון וקירשנבאום ממשבצת השידור שלהם לטובת טלנובלה עם גלית גוטמן, זו תהיה עוד ירייה באוויר ומהלך שגוי שישמן את גלגלי הערוץ בדרכו לשומקום.

השימוש שביבי עשה במטוסו הפרטי של מימן, חברו, לצורך הנסיעה החשאית והמבזה למוסקבה, היא רק המחשה קטנה ולא הכי בולטת לקשר בין הון לשלטון, אך יש בה יותר מרמז לטיב הקשר שבין הממסד הפוליטי לבין הערוץ, ואת נכונותם של בעלי ההון לשעבד את נכסיהם כדי להתחכך בשלטון ולזכות בהטבות וכיבודים.

פוליטיקאים ששים להושיט יד תומכת לערוץ טלוויזיה מקרטע, בבחינת "שלח לחמך", ויעידו על כך יוזמות הגישור וההצלה והדיונים המרתוניים בכנסת, במשרדי הממשלה ובמוסדות הרשות השנייה. אבל איך יתרצו את התנהלותם מנהלי הערוץ וחלק מעובדיו המקצועיים, שמוכנים למשכן את עתידם המקצועי והמוסרי בידי פוליטיקאים ולהיות סמוכים על שולחנם? אין ארוחות חינם. החשבון יוגש להם והם ייאלצו לשלמו.

גרוע מזה, מנת החמצן שתוזרם לבור הזה, תספיק לכל היותר לשנה-שנתיים, ואולי גם זה לא. החוק המוצע, שאמור לאפשר לערוץ להמשיך לשדר מבלי למלא את מחויבותו במכרז, ייתן לערוץ לא יותר מפסק זמן קצר לשאיפת חמצן. גם פריסת חובותיו המוצעת, אינה אלא חיבור כסף טוב עם כסף רע. כל איש עסקים בינוני יעיד שחיבור כזה מניב ברוב המקרים פירות באושים.

להשאר עם החדשות, להפטר מכל השאר
מהדורת השבט [צילום: עכבר העיר]

ישראל, אולי יותר מכל מדינה אחרת, היא יצרנית וצרכנית חדשות מובילה בעולם. את המציאות הזאת ניתן לנצל. זה יהיה השלב שבו ערוץ 10 עשוי לבסס את מעמדו כמדורת שבט אולטימטיבית, ויאפשר את ראשיתה של התאוששות ארגונית וכלכלית.

בהתנהלותו הנוכחית, אחת דינו של ערוץ 10 - מיתה. זה רע, אבל לא אסון. רע לכולנו אם ניוותר לתקופת ביניים רק עם ערוץ 2 המסחרי, שמחציתו האחת מקצועית ויעילה, והשנייה רופסת ומפרפרת, ועם ערוץ ציבורי-ממלכתי, שזה מכבר הפך בלתי רלוונטי. אבל אין ואקום בחיים. החלל יתמלא, ואל יהלכו עלינו אימים, כאילו איש לא ירצה לשוב ולהקים ערוץ מסחרי חדש בישראל. ערוץ 10 פשט רגל. יקומו לו מחליפים.

מיום הקמתו הוחלפו והתחלפו בערוץ אין ספור מנהלים, רק מעטים היו ראויים, רק מעטים מהם מבינים את שפת המקצוע. איש מהם לא כתב שורה יצירתית מימיו. לערוץ 10 מעולם לא הייתה אמירה מקצועית-תוכניתית.

כלי תקשורת איננו באסטה בשוק. לא כל מה שמוכר עולה לדוכנים. לא כל מה שדומה למשהו מצליח, ראוי לעלות לאוויר. לא כל מי שיודע למכור יודע לייצר. ערוץ 10 נוהל ומנוהל בידי אנשי שיווק, לא בידי אנשי תוכן. וכך זה נראה. יש בו שיווק, אבל אין לו מוצר. זה מתכון לריסוק.

חרב הפיטורים שמאיימת על פרנסת עובדיו, קשה ומלחיצה, אבל אנשי המקצוע המעולים שמשדרים בערוץ, והם רבים, יפלסו את דרכם לערוץ החדש, או שימצאו את מקומם בערוצים הקיימים.

ואף על-פי כן ולמרות הכל, יש סיכוי קלוש לחילוצו של הערוץ ממצבו האנוש. יש יותר מדרך אחת לכך. כולן מחייבות גישה תוכניתית. לא ארגונית, לא כלכלית ולא שיווקית. היותר ראויה מביניהן היא תוכנית דו שלבית, שתימשך כארבע שנים, ותשמש בסיס לשינוי ארגוני וכלכלי.

לפני הכניסה לתוכנית החירום, הבעלים יחליטו על תקציב מסגרת בעצה עם מנהלי הערוץ. המנהלים יהיו אנשי תוכן, מנהיגים באופיים המקצועי, ורק הם יעצבו את לוח המשדרים, ויחליטו על המבנה הארגוני ועל החלוקה הפנימית של עוגת התקציב. אנשי הכספים, הארגון והשיווק ישמשו חוליה מסייעת ותומכת. הם לא יקבלו החלטות תוכניות, ואפילו לא כלכליות.

זו תהיה יריית הזינוק לשלב הראשון, שיהיה שלב מעבר ויימשך כשנתיים. הוא יעמוד לכאורה בניגוד מוחלט לתפיסה התוכניתית הקלאסית. לוח המשדרים בשלב הזה ישאב את כוחו מיתרונו היחסי של הערוץ ויכלול שידורי חדשות ואקטואליה בלבד. לא בידור, לא דרמה, לא סוגה עילית ולא תחתית. רק אקטואליה לסוגיה לאורך כל שעות היממה.

ישראל, אולי יותר מכל מדינה אחרת, היא יצרנית וצרכנית חדשות מובילה בעולם. את המציאות הזאת ניתן לנצל. זה יהיה השלב שבו ערוץ 10 עשוי לבסס את מעמדו כמדורת שבט אולטימטיבית, ויאפשר את ראשיתה של התאוששות ארגונית וכלכלית.

במהלך השלב הזה, מנהלי הערוץ יתכננו בקפידה את השלב הבא שיתבסס על לוח משדרים יצירתי מלא, ויכלול את כל הז'אנרים הדרושים לתפקודו של ערוץ טלוויזיה מעניין ויעיל. תעשיית הטלוויזיה בישראל רוויה יוצרים צעירים ומחוננים, חלקם מנוסים ומוכרים, חלקם פחות מוכרים, שניתן לאתרם וללקטם. בכוחם להציע למנהלי הערוץ אין ספור תוכניות, לא בהכרח כאלה שמבוססות על פורמטים זרים או על חיקויים, בתחומי הבידור, התרבות, הדרמה והתיעוד.

למותר לציין, שמנהלי הערוץ עצמם, יהיו אנשי מקצוע שמסוגלים ליזום רעיונות תוכניתיים, לצקת בהם תוכן, לעצבם ולשבצם בלוח המשדרים.

מועצת הרשות השנייה תחרוק שן, ארגוני היוצרים יזעמו ויפגינו בעיקר נגד השלב הראשון, אבל ניתן להסביר ואולי אפילו לשכנע. לא תהיה להם ברירה. הם ייאלצו לבלוע ולעכל את תוכנית החילוץ אם ירצו למנוע את החשכת המסך. במצב הקיים הם בולעים צפרדעים ולועסים חצץ באין תכלית ובאין קרן אור בקצה המנהרה.

זו תוכנית חירום, לא יחידה, שמעניקה סיכוי להצלתו ולשיקומו של ערוץ 10. וכן, יש יותר מנוסחה תוכניתית אחת ויותר מתוכנית חירום אחת שעשויות להצילו. הן לא מצויות בידי מנהלי הכספים, הארגון והשיווק. הן מצויות בידי לא מעט אנשי תוכן מנוסים, חלקם עובדים כיום בערוץ עצמו, שיודעים ומכירים את מרכיביהן ומסוגלים ליישמן. למרבה הצער, קברניטי הערוץ אפילו לא בכיוון.

פורסם במקור ב-nrg
דן שילון הוא עיתונאי, שדר טלוויזיה ושדר רדיו. היה ממקימי ערוץ 1, ממקימי ערוץ 2, ומנכ"ל "רשת" בערוץ 2
תאריך:  02/11/2009   |   עודכן:  02/11/2009
דן שילון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערוץ 10 - פרפורי גסיסה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
2/11/09 14:18
 
לבני בקר
2/11/09 15:06
 
מרק_טווין
2/11/09 17:24
 
מורה נבוכים
3/11/09 10:17
 
צודק לחלוטין
2/11/09 17:16
2
רפי בר
2/11/09 14:36
3
שמאלנים קיצונים
2/11/09 15:13
4
שידורי השמאל
2/11/09 17:10
5
הרשלה
2/11/09 22:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנפת הכרזות בטקס ההשבעה בכותל על-ידי חיילים מגדוד "שמשון" נגד הפינוי של חומש והתמיכה שקיבלו על-ידי ההורים הנוכחים, מזכירות לנו שבקרב הציבור הדתי-ציוני ישנם גורמים המורדים נגד הממלכה. טענתי בעבר שההינתקות ופינוי היישובים היו לצומת דרכים שבו החליטו מתנחלים רבים על הליכתם בדרך המקבילה לזו של המדינה. בתמיכה של פוליטיקאים בעלי דעות פוליטיות דומות, המתנחלים המיליטנטיים החליטו לתת גט כריתות לכל ממשלה שלא תנהג לפי האידיאולוגיה שלהם. באמצעות פסיקות הלכה שונות, רבנים ואישי ציבור בקרב המתנחלים מובילים מסע של דה-לגיטימציה כנגד הממסד הצבאי ובכך פוגעים קשות בצה"ל.
02/11/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הידיעה הופיעה בחודש מרס השנה במדור הסלבריטאים של הטבלואיד הבריטי "דיילי מירור" ובאתר האינטרנט שלו. כמה שורות, מנוסחות בלשון המתחנחנת של מדורי הרכילות: כוורת הדבורים, כפי שמכונה מגדל השיער השחור של הזמרת אמי ויינהאוז, עלתה באש במסיבה בצפון לונדון בעקבות קצר חשמלי בעיצומה של מסיבה. אחרי ימים אחדים צצה הידיעה שוב, הפעם בטבלואיד "דיילי סטאר". כדרכם של סיפורים כאלה, התפשטה האש בשדות הקוצים של אתרי רכילות-הכוכבים באינטרנט, ומשם הדרך הייתה קצרה לעיתונים ברחבי העולם, ובהם היומון הסולידי "טיימס אוף אינדיה".
02/11/2009  |  רפי מן  |   מאמרים
רונית תירוש, מנהלת בית ספר מצליחה, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר והיום ח"כ מטעם קדימה, עשויה לקנות את עולמה בשל יוזמתה לפנות לאזרחי ישראל ולהנחותם לסרב לשלם את מס הבצורת ונימוקיה עימה.
02/11/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
אפשר להבין, בלי להסכים, כי גם לגבי ילדי העובדים הזרים חל החוק הישראלי כמות שהוא ואין לרחמים ולחמלה ולסנטימנטים הומאניים כדי לעכב את גירושם מן הארץ. אפשר להבין, גם בלי להסכים, כי בנסיבות שנוצרו יש 'לפנים משורת הדין', וילדים שנולדו בישראל ובה קרקעית צמיחתם, ועקירתם מכאן כמוה כגזר-דין של זרות עולם בארצות הלאום החוקי שלהם, ועל כן אין לחוק כמות שהוא סיכוי לעמוד במבחן המוסר היהודי והאנושי. גם אם המחלוקת הזאת אינה לשם שמים בלבד, ומעורבים בה שיקולים כספיים שקופים, קרעי תיאוריות דמוגרפיות, שאריות עקשניות של פחדים שבטיים מולדים, היא מחלוקת לגיטימית שאפשר, אם אירע שצריך, לנהל אותה במסגרת של דקדוק סביר. אבל כל המנהל את המחלוקת הזאת בדקדוק שחדר לתוך המילון של שר הפנים, עובר על האיסור של "שמור לשונך מרע", כלומר הישמר שהרע לא ייכנס ללשונך.
02/11/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ספק אם היה אירוע יחיד באינתיפאדת אל-אקצה שהיה כה מזיק וכרסם בלגיטימיות של ישראל לאורך זמן כמו הפרשה המבוימת של מוחמד א דורה מתחילת אוקטובר 2000. את הנזק העצים והכפיל האלוף גיורא אילנד שאמר בשם צה"ל כי יש סבירות גבוהה שא-דורה אכן נהרג מירי חיילי צה"ל וסגן הרמטכ"ל הביע, בשם צה"ל, צער על מותו. לאחר מכן כל היתר היה מבחינת הצטדקות שאיש לא היה מעוניין בה. למעשה ההסברה הישראלית הרשמית התמקדה בהצטדקות ולא התעמתה עם אמיתות הטענות לגופן, אולי אפילו נתנה להם אישור במשתמע. אם תירצו זו הבעיה המרכזית והעיקרית של ההסברה הישראלית.
02/11/2009  |  דני רשף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il