|   15:07:40
דלג
  משה גביש  
יועץ כלכלי, בורר ומגשר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שלטון החוק - באנו לחזק ויצאנו מוחלשים

כמו בדוחושב האורווליסטי- שם חירות היא עבדות, מלחמה היא שלום ובערות היא הכוח, בדוחושב של נאמן "חיזוק שלטון החוק" פירושו: החלשתו מדוע יש להתנגד לתוכנית נאמן
12/11/2009  |   משה גביש   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
שיטת הסלמי למיגור שלטון החוק [פלאש 90]

העובדה כי נאמן אינו מתייחס ישירות למסקנות הוועדה בראשות השופט שמגר שפסלה את הצעת הפיצול, העובדה שהחזק בנימוקיו הינו איום בהתפטרות אם הצעתו לא תתקבל, האשמת מתנגדי התוכנית כי הפכו כלי משחק בידי פוליטיקאים, כל אלה מעידים כי נימוקים של ממש חסרים גם חסרים.

למי נאמן נאמן?
אריה אבנרי
מיהו אולמרט עבור נאמן? ראשה לשעבר של הממשלה שבה הוא מכהן כשר משפטים, לקוח לשעבר, איש סוד, חבר או שכן? או שמא, כולם יחדיו? מעולם לא היו העניינים מנוגדים כל כך * הערת אזהרה (49)
לרשימה המלאה


מבוא: המטרה האולטימטיבית:
אסטרטגיה לעומת טקטיקה

התוכנית לפיצול סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה מהווה נדבך ראשון בתוכנית רחבה בהרבה שתכליתה לשנות מקצה לקצה את מערכות החוק והאכיפה שאנו מכירים כיום, אלה שיצרו את שלטון החוק והגנו על מדינת ישראל ועל אזרחיה כמעט מאז קומה.

במאמר מבוא זה, ובבאים אחריו שיפרטו כל יוזמה בנפרד, ננסה להראות כיצד יוזמותיו של שר המשפטים יעקב נאמן (כמו גם של קודמו דניאל פרידמן) עלולות להביא את שלטון החוק בישראל למחוזות אחרים.

1. אחד אחד ובאין רואה
תוכנית השלבים [חדשות 2]

דרך זו אכן מוכיחה את עצמה, וגם אנשים נבונים ששלטון החוק חשוב להם, מתייחסים לפיצול סמכויות היועץ כאל אירוע בדיד, מבלי לראות את המטרה האולטימטיבית ואת האופק המצפה לנו אם התכנית הגדולה תתממש.

אופיו והיקפו של הויכוח הסוער המתנהל עתה בעניין פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה הוכתב למעשה על-ידי שר המשפטים והפרקליט המנוסה יעקב נאמן. נאמן, פיקח, יעיל ומנוסה בתכסיסים פוליטיים הרבה יותר מקודמו פרידמן, רוצה להעביר חקיקה זו מבלי שהציבור ומקבלי ההחלטות יבינו כי זו רק מטרת ביניים, ולכשתושג יעביר עוד חוק שיפגע במערכת המשפט, ועוד אחד וכך ימשיך עוד ועוד, ויום אחד נפקח כולנו עיניים במדינה אחרת לגמרי.

נאמן, שלא התמנה לבית המשפט העליון, ושגם צריבת כתב האישום שהוגש נגדו לא פגה עם הזמן, למרות שזוכה, שם לו למטרה לשנות מן היסוד את מערכת האכיפה והמשפט בישראל.

נאמן הינו עורך דין מנוסה, בעל ניסיון במאבקים משפטיים בבית המשפט ומחוצה לו, וטקטיקן מיומן. על כך יכול להעיד הח"מ עוד מן התקופה בה שימש נציב מס הכנסה ונאמן הופיע בפניו פעמים רבות.

יעקב נאמן יודע כי עורך הדין הטוב אינו פותח חזית רחבה המאפשרת ניצול נקודות תורפה רבות על יד היריב (גם פון קלאוזביץ מסביר עניין זה בהרחבה), ולפיכך ויתר בשלב זה (ובשלב זה בלבד) על שאר תוכניותיו בעניין החוק והמשפט, אליהן ישוב מאוחר יותר.

דרך זו אכן מוכיחה את עצמה, וגם אנשים נבונים ששלטון החוק חשוב להם, מתייחסים לפיצול סמכויות היועץ כאל אירוע בדיד, מבלי לראות את המטרה האולטימטיבית ואת האופק המצפה לנו אם התוכנית הגדולה תתממש.

אנו ננסה להביא בהמשך את התמונה הכוללת.

2. עיקרי התוכנית בראשי פרקים

א. פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה.
ב.חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה תהיה בגדר חוות דעת בלבד ולא תחייב את הממשלה
ג. פיטורי כל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ומינוי חדשים על-ידי השרים.
ד. חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה לא תחייב את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה.
ה. .צמצום סמכויות בית המשפט העליון, בעיקר בשבתו כבית דין גבוה לצדק.

א. פיצול סמכויות היועמ"ש
הפיצול יחזק את הפשיעה [AP]

גם הטיעון שהפיצול יתרום למלחמה בפשיעה הוא במקרה הטוב מוזר, ובמקרה הרע מניפולציה. שילוב וריכוז כוחות הוא תנאי הכרחי למלחמה בפשיעה החמורה ובשחיתות השילטונית, ופיצול כוחות הוא ערובה לריב סמכויות ולחידלון בתחום זה.

להצעת פיצול הסמכויות כשלעצמה ניתן למצוא גם נימוקים תומכים, אם כי הם בוודאי אינם שקולים כנגד הנימוקים השוללים את הפיצול, ואינם מצדיקים פגיעה באחת המערכות השילטוניות הבודדות שהוכיחו ומוכיחות עצמן מידי יום.

הפיצול שמציע נאמן הוא פיצול דינמי; תחילה דיבר על פיצול תפקיד היועץ. בשלב שני הוסיף תפקיד של תובע כללי מעל פרקליט המדינה, בשלב הבא הוא מפצל גם את הפרקליטות. סביר שמדובר במסך עשן, שבסיומו יציע נאמן פשרה שתביא ליישום יוזמתו המקורית, בתמורה ל"ויתורים" על תוספות הפיצולים האמורות; הוא יוותר על ה"עיזים" ואנו נישאר עם התייש.

העובדה כי נאמן אינו מתייחס ישירות למסקנות הוועדה בראשות השופט שמגר שפסלה את הצעת הפיצול, העובדה שהחזק בנימוקיו הינו איום בהתפטרות אם הצעתו לא תתקבל, האשמת מתנגדי התוכנית כי הפכו כלי משחק בידי פוליטיקאים (עת הוא מנהל מו"מ בעניין זה עם נציגי מפלגה בקואליציה ומאיים עליהם כי "נמצא חברי כנסת אחרים שימלאו את מקומכם בקואליציה"), כל אלה מעידים כי נימוקים של ממש חסרים גם חסרים.

ההאשמה הבוטה כי שרים חוששים כיום מן היועץ ולכן אינם מצביעים על-פי מצפונם הינה האשמה קשה, אך לא כנגד היועץ אלא כנגד אותם שרים, אם אכן ישנם כאלה.
מדובר ככל הנראה בהמצאה חסרת בסיס; באמירה זו פוסל נאמן את חבריו לממשלה ומגדירם כחסרי יושרה ופחדנים, בעוד הוא עצמו עשוי ללא חת ובניגוד להם אינו חושש מן היועץ.

אכן, בניגוד לטענתו של נאמן על פוליטיזציה של דיון זה ועל פחדם של שרים, לא כל חבריו לממשלה או לקואליציה בדעה זו. בניגוד להאשמותיו המתנגדים אינם רק שרים וחברי כנסת ממפלגת העבודה, ודי לציין את השרים בני בגין ודן מרידור, וכן רבים מחברי הכנסת של הליכוד וקדימה. שיוך ההתנגדות דווקא למפלגה מסוימת הוא ניסיון לפסול דעות מתנגדים ללא ביסוס של אמת.

גם הטיעון שהפיצול יתרום למלחמה בפשיעה הוא במקרה הטוב מוזר, ובמקרה הרע מניפולציה. שילוב וריכוז כוחות הוא תנאי הכרחי למלחמה בפשיעה החמורה ובשחיתות השילטונית, ופיצול כוחות הוא ערובה לריב סמכויות ולחידלון בתחום זה. אינני סבור כי זו מטרתו של נאמן, אך הפיצול יסייע להשגת תוצאה בלתי רצוייה זו.

די לראות את העובדות; דווקא בשנים האחרונות ראינו טיפול ממשי בעבירות נבחרי ציבור, ולראשונה נמצאים ראשי משפחות הפשע מאחרי סוגר ובריח.

ב. חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה תהיה בגדר חוות דעת בלבד ולא תחייב את הממשלה
"עייצס גיבר" [פלאש 90]

אמנם נאמן, שהתבטא בזכות החקיקה שתהפוך את היועץ ל"עייצס גיבר", הסיר זמנית את חסותו מיוזמה זו ואינו מנסה לקדמה עתה (הוא אף העביר לאחרונה הצעה לפיה תיוותר סמכות היועץ על כנה), אך הדבר נובע ממניעים טקטיים בלבד. לאחר פיצול סמכויות היועץ תועבר חקיקה שתבטל את החלטת בית המשפט העליון בעניין זה וייקבע כי הן בגדר המלצות בלבד.

חקיקה זו, שיעביר נאמן בשלב הבא, תכליתה לאיין את פסיקת בית המשפט העליון שקבע כי חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה משקפות את החוק ועל הממשלה להתנהל בהתאם להן.

אמנם נאמן, שהתבטא בזכות החקיקה שתהפוך את היועץ ל"עייצס גיבר", הסיר זמנית את חסותו מיוזמה זו ואינו מנסה לקדמה עתה (הוא אף העביר לאחרונה הצעה לפיה תיוותר סמכות היועץ על-כנה), אך הדבר נובע ממניעים טקטיים בלבד. לאחר פיצול סמכויות היועץ תועבר חקיקה שתבטל את החלטת בית המשפט העליון בעניין זה וייקבע כי הן בגדר המלצות בלבד.

מרגע העברת החוק, הופך היועץ למי שדעתו אינה מחייבת. הממשלה תוכל להתייעץ במי שתשכור את שירותיו בכסף ולפיכך חוות דעתו תהיה ברורה מראש. יתירה מזאת; אם תחפוץ תוכל להתנהל ללא ייעוץ משפטי כלל.

לא יהיה מי שיתריע בפני הממשלה כי פעולה בלתי חוקית לא תעמוד במבחן בג"צ, לא יהיה מי שימנע מראש פגיעה בזכויות מעטים או רבים, לא יהיה מי שיקבע כי הפעולה המבוקשת נוגדת את החוק בישראל או את החוק הבינלאומי.

יטען הטוען כי תמיד יעמוד לנו בג"צ שיוכל לפסול החלטה שאינה חוקית או הנוגדת חוק יסוד, אך כאן טמון המארב הבא. ראשית, גם כוחו של בג"צ להתערב בפעולות הממשלה והכנסת יופחת בחקיקה בשלבים הבאים, ושנית פעולות שלא ניתן לשנותן, שאינן הדירות, תתבצענה במהירות וביעילות (פרקטיקה שהממשלה תסגל לעצמה בעניין זה, גם אם לא בעניינים אחרים) ללא שהיועץ המשפטי יוכל למנען או לפחות לעכבן עד הדיון בבג"צ, כך שהתערבות בג"צ, גם אם תהיה , תבוא מאוחר מידי.

ג. פיטורי כל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה ומינוי חדשים על-ידי השרים
גם אלו פני ההתנדות לפיצול [יוסי זליגר]

זהותם הפוליטית של המתנגדים להצעה (ליכוד, עבודה, ישראל ביתנו) מצביעה שוב כי הנימוקים של פוליטיזציה מועלים על ידי נאמן ללא כל ביסוס.

יוזמה מעניינת זו, של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, נדחתה על-ידי וועדת השרים לחקיקה ביום 10.5.09, אך בעקבות ערר של השר אדלשטיין עלתה שוב לדיון, ווועדת השרים לחקיקה בראשות נאמן אישרה את הסכמת הממשלה ליוזמה זו ביום 12.7.09 .

מעניין לציין כי השרים יצחק הרצוג, יצחק אהרונוביץ, בני בגין ודן מרידור ביקשו דיון חוזר בממשלה בעניין זה אך לא נענו. גם כאן, זהותם הפוליטית של המתנגדים להצעה (ליכוד, עבודה, ישראל ביתנו) מצביעה שוב כי הנימוקים של פוליטיזציה מועלים על-ידי נאמן ללא כל ביסוס.

ביסוד ההצעה פיטורין שרירותיים של כל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה המכהנים שש שנים בתפקידם, וזאת בתוך שנה. מינויים מחדש, אם יחפוץ בכך השר, ייעשה על ידו שלא בהליכים המקובלים בשירות המדינה של מכרז או וועדת איתור. מעשית – על היועץ למצוא חן בעיני השר כדי שזה יחדש את כהונתו.

לא ברור מדוע דווקא היועצים המשפטיים נבחרו להיות הסנונית הראשונה לקציבת כהונה במשרדי הממשלה, וזאת בדרך של חקיקה, אך סביר שאחריהם יבואו החשבים במשרדי הממשלה ושאר שומרי הסף השומרים על המינהל התקין והאינטרס הציבורי. יוזכר כי בעת כהונת הממשלה הקודמת עלתה יוזמה במשרד ראש הממשלה כי חשבי המשרדים ימונו על-ידי השרים או המנכלים של המשרדים ולא על-ידי האוצר, אך יוזמה זו מצאה מקומה, למזלנו, במקום בו צריכה להימצא גם היוזמה הנוכחית.

ההחלטה לתמוך בהצעת החוק התקבלה למרות שבחודש מרץ 2009 אימצה הממשלה המלצות וועדה שמונתה בעניין זה וביקשה להשלימן לגבי יועצים משפטיים מכהנים. כמו בעניין פיצול הסמכויות, מתעלמים המציעים מקיום הוועדה ומאימוץ המלצותיה, ומבקשים לפטר את היועצים המשפטיים במחי קולמוס, למרות בעיות קשות של דיני עבודה ודיני חוזים, ללא התייחסות לאיכות עבודתו של היועץ, לניסיונו ולמידת התועלת שהוא מביא למערכת .

סעיף מרכזי בהצעת החוק קובע כי שר יוכל לפטר יועץ משפטי גם בעתיד, ללא קשר למשך עבודתו ולדרך בה הוא ממלא את תפקידו, באמתלת קיום חילוקי דעות מהותיים ביניהם. זה נימוק מסוכן מאוד לפיטורי יועץ משפטי, בעיקר אם חילוקי דעות אלה נובעים מרצון השר לפעול בניגוד לחוק, מאחר שהיועץ יהיה שוב תלוי לחלוטין בשר.

אנשי מפתח ב-OECD שהיוזמה הובאה לידיעתם, הביעו תמיהה כיצד מדינה המעוניינת להיות חברה מן המניין בארגון חשוב זה מוכנה לפטר בחוק את כל יועציה המשפטיים, ועדיין טוענת להיותה מדינת חוק.

כדאי לשים לב לטיעון זה ולרושם שיווצר בעולם בכלל. ניסיון העבר הקרוב מוכיח כי לא רצוי לפעול חזיתית כנגד מוסדות בינלאומיים.

ד. חוות הדעת לא תחייב את היועצים המשפטיים לממשלה
קפד ראשו, עקור שיניו [פלאש 90]

המנגנון המחייב כיום מעין בוררות, אצל היועץ המשפטי לממשלה, בין משרדי ממשלה החלוקים ביניהם, לא יוכל להתקיים שכן היועץ המשפטי לממשלה לא יוכל לאכוף דעתו על היועצים המשפטיים במשרדים בינם התגלעו חילוקי דעות.

השלב הבא, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה יכנס לגדר יועץ שחוות דעתו אינה מחייבת את הממשלה, והיועצים המשפטיים במשרדי הממשלה תלויים בשרים, הינו ניתוקם של היועצים במשרדים מן היועץ המשפטי לממשלה.

מעשה חקיקה זה יקבע כי חוות דעתו של היועץ המשרדי, שנבחר ומונה על-ידי השר, היא זו המחייבת את השר ואת המשרד בראשו הוא עומד, וליועץ המשפטי לממשלה אין סמכות משפטית מחייבת לגבי היועצים המשרדיים.

המנגנון המחייב כיום מעין בוררות, אצל היועץ המשפטי לממשלה, בין משרדי ממשלה החלוקים ביניהם, לא יוכל להתקיים שכן היועץ המשפטי לממשלה לא יוכל לאכוף דעתו על היועצים המשפטיים במשרדים בינם התגלעו חילוקי דעות.

היועץ המשפטי של משרד התשתיות ינפק ללקוחו, השר הממונה, חוות דעת משפטית שהחוק מאפשר הקמת תחנת כוח פחמית, השר לאיכות הסביבה יקבל מן היועץ שלו חוות דעת נוגדת, והעניין ייתקע עד החלטת בית המשפט, או שהממשלה היא שתפסוק ותחליט בעניינים משפטיים.

נראה אבסורדי? לא יותר משאר היוזמות המנויות כאן.

ה. צמצום סמכויות בית המשפט העליון, בעיקר בשבתו כבית דין גבוה לצדק
מיעט להתערב [מיכאל חורי]

למרות האמונה העממית כי בית המשפט הגבוה לצדק מתערב ללא הרף בהחלטות הממשלה והכנסת, ועל אף התבטאויות מיותרות של הנשיא הקודם אהרון ברק בעניין זה, הרי שבדיקה אמיתית מראה כי אין הדבר כך וכי בית המשפט נמנע ככל האפשר מהתערבות, אולי יתר על המידה.

למרות האמונה העממית כי בית המשפט הגבוה לצדק מתערב ללא הרף בהחלטות הממשלה והכנסת, ועל-אף התבטאויות מיותרות של הנשיא הקודם אהרן ברק בעניין זה, הרי שבדיקה אמיתית מראה כי אין הדבר כך וכי בית המשפט נמנע ככל האפשר מהתערבות , אולי יתר על המידה.

כל זה לא מונע את שר המשפטים לתמוך בהצעות חקיקה שמטרתן להגביל את סמכויות בג"צ, ולמנוע מעורבותו בהתאמת החלטות הרשויות, המחוקקת והמבצעת, לחוק ולערכי המוסר והצדק.
צמצום סמכויות בג"צ, בעניין שהוא במהותו "משחק סכום אפס", משמעו בהכרח חיזוק סמכויות הכנסת והממשלה גם אם הן משמשות להשגת מטרות בלתי ראויות, והפרת שיווי המשקל בין הרשויות השונות.

במסגרת המבוא לא נדון בהצעות השונות ובהשלכותיהן האפשריות, אך ברור כי אלה מהוות חלק נוסף בתוכנית הכללית, ועם השלמתן נביט באופק חדש ואמיץ של שלטון עם בקרות פחותות.

3. סיכום המבוא

אני מחזיר את כולנו לספריו של ג'ורג' אורוול.

הייחוד בספרים אלה (1984 וחוות החיות) אינו רק בתכנם ובהתאמתם לשיטות מימשל מסויימות, אלא בשפה המשמשת אותם. אורוול המציא את המונח "שיחדש" (קיצור של ,שיח חדש" בתרגומו של ג. אריוך בהוצאת עם עובד). "שיחדש" הינו שפה המחליפה את השפה הקיימת, ומטרתה לצמצם את המחשבה על-ידי צימצום השפה למה שרצוי לשילטון. (ראה לעניין זה גם את משנתו של ויטגשטיין).

בין השאר, קובעת מפלגת השלטון בספר 1984: "מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות, בערות היא כוח".

בענייננו, ניתן לקבוע כי השימוש במילים "חיזוק האכיפה ושלטון החוק" על-ידי מצדדי מעשי החקיקה האמורים משמעותו בפועל החלשת מערכות אלה.

בימים אלה ממש, פועל ראש ממשלת איטליה, ברלוסקוני, לשינוי החוקה במדינה, לאחר שבית המשפט העליון באיטליה פסל חוק שעבר בבית הנבחרים, לפיו תוענק חנינה לברלוסקוני וחבריו בגין עבירות שביצעו.

גם שם נימוקיו של ברלוסקוני הם חיזוק שלטון החוק, הפרדת רשויות ומניעת בית המשפט מלשים אזיקים על הרשות המבצעת. בפועל מטרתו לאפשר שלטון פוליטיקאים ללא מורא של מערכת אכיפה חזקה וללא חשש מבית משפט מוחלש.

לו לא יהי חלקנו עימם.

תאריך:  12/11/2009   |   עודכן:  12/11/2009
משה גביש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק - באנו לחזק ויצאנו מוחלשים
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק_טווין
12/11/09 09:43
2
בלה בלה בלה בלה
12/11/09 09:46
3
שולץ
12/11/09 10:51
4
ההוא
12/11/09 10:55
5
שלא נראים לו
12/11/09 11:06
6
מיכאל ב
12/11/09 11:11
7
דיאלקטיקון
12/11/09 12:00
8
צנזורה מושהית
12/11/09 12:44
9
אורי פ
12/11/09 12:56
10
צחיי
12/11/09 14:59
11
שמדבר בקלישאות
12/11/09 16:06
12
אורוול
12/11/09 18:04
13
בבא בובה
12/11/09 18:33
14
אחד שראה וזעק
12/11/09 20:09
15
א מ רול
12/11/09 23:26
16
דמוקרטיה וצדק
13/11/09 12:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה וששון: בית הדין הצבאי לערעורים חילץ את תא"ל משה תמיר מהורדה בדרגה ומפיטורים מצה"ל, ו"רק" השעהו לשנתיים מקידום בדרגה ומתפקיד פיקודי. חבריו של תמיר ואפילו פרופ' כשר נתנו לו הכשר, ועודדו שקרן נוסף, תא"ל עימאד פארס, כי יש לו תקווה. נדגיש מיד: הכשל אינו רק של תא"ל תמיר ושל חבריו, אלא בעיקר כשלונו של הרמטכ"ל אשכנזי. כדי להבין זאת, הבה נעיין בפסק הדין, בפרטים שבהם הודה תמיר, לאחר עסקת טיעון שבה נמחקו אישומים חמורים בהרבה. נביא להלן את תמצית הדברים:
11/11/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' (ישראל ביתנו), החליט לקחת לידיים את כל העסק הזה שהוא ממונה עליו, ביטחון הציבור, ולהילחם בתופעת אלימות בני הנוער. כעת הוא מתכנן להביא בפני הכנסת הצעת חוק שתאסור מכירת משקאות משכרים (לכלל הציבור לא רק לקטינים) בין השעות 7:00-23:00 ואחזקת בקבוק אלכוהול פתוח בלילות. לדבריו, זה ימנע מבני נוער להשתכר וכעת לא יהיו בני נוער שיכורים שמכים ודוקרים.
11/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   מאמרים
בשבוע הבא תימלֵא שנה לפיגוע הרצחני בבית-חב"ד במומבאי, שהסעיר בשעתו את העולם כולו. זו הייתה שנה כואבת מאוד למשפחותיהם של ששת הקרבנות - הולצברג, טייטלבאום, קרומן, אורפז ושוורצבלט-רבינוביץ' הי"ד - אך מתוך הכאב והאובדן הנורא גם מתנשא לפיד גדול של אמונה ועוצמה.
11/11/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
התוקפים את התנהלותו של פרקליט המדינה, משה לדור, בעניין מכתבו המתוקשר לשר המשפטים, מדביקים לו את התואר "פקיד" וטוענים שמשום היותו פקיד היה עליו להימנע מהפצת המכתב - על כל הביקורת החריפה הכלולה בו.
11/11/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
די לפוליטיקה
11/11/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il