|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תמנון רב זרועות ושמו גולדשטיין

לכאורה, ריצ'רד גולדסטון הוא שופט חוקר, שעליו לקבוע אם העובדות מצדיקות עריכת משפט למעשה, הוא שפט את ישראל עוד לפני שה"משלחת" שלו שמעה את העד הראשון, וינסה להביא להטלת עיצומים עליה זמן רב אחרי שהתקשורת תתפנה לכותרות אחרות
15/11/2009  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
הנאשמים יתכבדו להכנס לתבנית ה"אשם בכל מצב" שהוכנה להם מבעוד מועד [AP]

גולדסטון ממליץ על הקמת מנגנונים בינלאומיים אשר יאלצו את ישראל לשלם על כל דבר קטן או גדול בעזה, משום שלדידו, כל הרע שם נגרם עקב פעולותינו הצבאיות. ואולם את קביעתו שבגלעד שליט יש לטפל על-פי אמנת ז'נבה ועל-פי החוק הבינלאומי אין הוא טורח ללוות בשום איומי עיצומים

שוו בנפשכם שאיש חוק אחד בשם ראובן גולדשטיין, אינו אוהב אתכם ומחשיד אתכם בעבירה כלשהי, ואתם מקבלים הזמנה לבוא למשטרה ולהיחקר, שעליה חתום אותו ראובן גולדשטיין. הקצין העוצר אתכם גם הוא גולדשטיין, התובע המראיין אתכם גם הוא אותו אדם, כלומר גולדשטיין, וגם השופט הדן בהארכת מעצרכם, שופט השלום הדן בעניינכם, העד המומחה המביא חוות דעת מלומדת, השופט המחוזי הדן בערעור, העיתונאי הכותב על הפרשה הזאת, הסוהר הכולא אתכם, ראש ועדת השחרורים הדן בהפחתת שליש מעונשכם והזקיף היורה בכם כשאתם מנסים לברוח - כולם אדם אחד, שאינו אלא אותו טיפוס שרוצה ברעתכם.

זה בעצם מה שקרה לישראל - לא עם ראובן גולדשטיין אלא עם ריצ'רד גולדסטון. כל ההליך הקשור בדוח שלו, שתחילתו באפריל האחרון וסופו טמון הרחק בחיק העתיד, אינו אלא ניגוח מכוון, על-פי פרמטרים שגיבשה התקשורת, של מדינה קטנה, היחידה בעולם ללא משפחת עמים, שעליה קל להתנפל ושסומנה מראש כפוגעת בזכויות האדם הבסיסיות ביותר. לכאורה גולדסטון הוא רק יושב הראש של משלחת לבדיקת עובדות, כלומר מעין שופט חוקר, שעליו לקבוע אם העובדות הממשיות המצדיקות עצם עריכתו של משפט.

למעשה, הוא מייצג את כל המִדרג ששפט את ישראל עוד לפני שה"משלחת" שמעה את העד הראשון. מדרג זה ינסה, כמו תמיד, להטיל על ישראל עיצומים עוד זמן רב אחרי שהתקשורת תתפנה לכותרות אחרות. ניסוח המנדט של המשלחת בידי מועצת זכויות האדם של האו"ם והפירוש המרחיב שנתנו לו גולדסטון וחבריו, מעידים כי יש כאן רצון לעשות לישראל מה שתמיד עושים לה: להעמיד אותה לחקירות ואחר כך גם ל"דין האומות" על כל ההיסטוריה שלה, מאברהם אבינו ועד עתה, או, במילים פשוטות - על עצם קיומה.

סעיף 1 בדוח, העוסק במנדט של "המשלחת לאיתור עובדות", אומר: "ב-3 באפריל 2009 הקים נשיא המועצה לזכויות האדם את משלחת האו"ם לאיתור עובדות בסכסוך בעזה, עם מנדט 'לחקור כל הפרה של חוקי זכויות אדם בינלאומיים וחוקים הומניטריים בינלאומיים שנעשתה בזמן כלשהו בהקשר לפעולות הצבאיות שהיו בעזה בתקופה שבין 27 בדצמבר 2008 לבין 18 בינואר 2009, לפניהם, בזמנם או לאחריהם" (ההדגשה שלי, ע"ג). והנה, בסעיף 4 לדוח שלו בא גולדסטון ומפרש זאת כך: "המשלחת פירשה את המנדט כדרישה להציב את האוכלוסיה האזרחית שבאזור במרכז דאגותיה בנוגע להפרות של החוק הבינלאומי" (שוב ההדגשה שלי, ע"ג). אלא שבמונח "אוכלוסיה אזרחית" מתכוונת המשלחת בעיקר לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון - האוכלוסיה האזרחית היהודית שישבה בעבר בעזה ואוכלוסי ישראל באזור עוטף עזה אינם מרגשים במיוחד את גולדסטון, למרות החירות שהוא נוטל לעצמו לחקור כל מה שעולה על דעתו בכל רחבי הארץ ובכל זמן, ולא רק בעזה בתקופת הלחימה של "עופרת יצוקה". כך למשל, הוא נוגע אגב אורחא בהתרחשויות האיומות והנוראות בבתי הכלא של הרשות הפלשתינית בשטחים, כולל קיפוח חייהם של אסירים שם, אך אינו טורח להציע מנגנונים כלשהם לתגובה של ממש עליהן.

ז'אנדרם כפרי בסרט של לואי דה-פינס
התעלמות מנזקי הקסאם [פלאש 90]

ואולם נראה כי בכל זאת הוא "החמיץ" כמה מדיווחי שמונה השנים האחרונות על הטרגדיות שגרמו הפיגועים בגוש קטיף וההפגזות על שדרות ועל יישובי הדרום. האזכורים שלו בעניין נזקי הטילים ופצצות המרגמה חיוורים מאוד לעומת האזכורים של נזקי פעולות ישראל בעזה, המומחשים אצלו תמיד בהרחבה ובאור דרמטי, שלא לומר אפוקליפטי.

סעיף שולי לכאורה הוא סעיף 10: "בעקבות השימועים הפומביים בז'נבה נודע למשלחת שמשתתף פלשתיני, מר מוחמד סרור, עוכב בידי כוחות ביטחון ישראלים בעת שובו לגדה המערבית, והיה חשש שעיכובו נגרם כתוצאה מהופעתו לפני המשלחת. המשלחת נמצאת עימו בקשר וממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות".

סעיפי המבוא במסמך של משפט בינלאומי פומבי, כמו דוח זה שיש בו קרוב ל-1,800 סעיפים, אמורים לטפל בענייני יסוד בעלי אופי חוקתי. הכללת העניין של סרור במבוא לדוח, ועוד באופן כה חד-צדדי, חושפת מבלי משים את סדרי העדיפויות האמיתיים של ה"משלחת": להציק לישראל ולהציג אותה מלכתחילה כאויבת האמת, זכויות האדם וההומניזם וכגוף נכלולי. הדוח כולו רצוף היטפלויות מנופחות ומלאכותיות לישראל והתעלמויות מזוטי דברים כמו הכרזת חמאס על כוונתו להשמיד אותנו. הרי זה כאילו במשפטי נירנברג היו מתעלמים לגמרי מ"מיין קאמפף".

כמו ז'נדארם כפרי באיזה סרט של לואי דה-פינס, הסובר שהוא שופט-על, כך גם גולדסטון מנסה לפסוק הלכות בכל הסכסוך של הערבים עם ישראל – נושא גדול בהרבה ממידתו. הוא מרבה לדבר על הסגר על הרצועה ועל הצורך לקומם את עזה לכשיסתיים – ולפי גולדסטון יש לסיימו מיד – ולבנות אותה לתפארת ובמימדים גדולים על חשבונה של ישראל. כמו הגנרל הבריטי האנטישמי אוולין ברקר, מאהבה המגוחך של קתי אנטוניוס, המארחת הערבייה שנודעה בכל המזרח התיכון בתקופת האימפריה הבריטית, אשר אמר כי את היהודים יש להכות בכיסם, כך גם גולדסטון ממליץ על הקמת מנגנונים בינלאומיים אשר יאלצו את ישראל לשלם על כל דבר קטן או גדול בעזה, משום שלדידו, כל הרע שם נגרם מפעולותינו הצבאיות. ואולם את קביעתו שבגלעד שליט יש לטפל על-פי אמנת ז'נבה ועל-פי החוק הבינלאומי אין הוא טורח ללוות בשום איומי עיצומים.

אחד המקורות החשובים של גולדסטון הוא קטעי עיתונות ודיווחים של כלי תקשורת, ונראה שהוא, או מי מעוזריו קוראי העברית (ולא צריך להיות הבלש הפופולרי פנדורין, כדי לדעת מי בישראל סייע לו), קרא בעיון את העיתונות הישראלית, שרובה "מתאים" לו.

ואולם נראה כי בכל זאת הוא "החמיץ" כמה מדיווחי שמונה השנים האחרונות על הטרגדיות שגרמו הפיגועים בגוש קטיף וההפגזות על שדרות ועל יישובי הדרום. האזכורים שלו בעניין נזקי הטילים ופצצות המרגמה חיוורים מאוד לעומת האזכורים של נזקי פעולות ישראל בעזה, המומחשים אצלו תמיד בהרחבה ובאור דרמטי, שלא לומר אפוקליפטי.

השופט הרחום והחנון הזה כואב את כאבם של פצועי עזה ומתאר את הרצועה אחרי פעולת ישראל בצבעים קודרים, כמעט כפי שתוארו הירושימה ונגסאקי בסוף 1945. בסעיף 1773 הוא פונה לקהילייה הבינלאומית במילים אלו: "לנוכח תוצאות הפעולות הצבאיות, ממליצה המשלחת כי רשויות פלשתיניות אחראיות וכן נותני סיוע בינלאומיים ישימו לב במיוחד לצרכי בני אדם בעלי מוגבלויות.

בנוסף, המשלחת ממליצה כי יובטח מעקב רפואי בידי גופים בינלאומיים ופלשתינים מתאימים אחר חולים שסבלו מקטיעות או שסבלו באופן אחר מתחמושת אשר טיבה לא הוברר, במגמה לנטר השפעה אפשרית ארוכת טווח על בריאותם. יש לספק סיוע כספי וטכני לאבטחת מעקב רפואי הולם לחולים פלשתינים". ומה עם הילדים והילדות של גוש קטיף ושל שדרות שאיבריהם נקטעו עקב פיגועי הפלשתינים? כלום.

על-פי אותה גישה, לכל מסמך שהגישו לו הערבים הוא מתייחס ברצינות תהומית. כך למשל, בפרק ההמלצות הוא כותב בסעיף 1767: "לתובע בית הדין הבינלאומי לפשעים: בהתייחס להצהרה על-פי סעיף 12 (3) שקיבל משרד התובע של ה-ICC מממשלת פלשתין, סבורה המשלחת שאחריותיות כלפי הקורבנות ועניין השלום והצדק באזור מחייבים, כי התובע יפעיל את הקביעה המשפטית שלו בזריזות הרבה ביותר האפשרית".

לריצ'רד גולדסטון אין סבלנות. מפרק ההמלצות שלו עולה כי הוא רוצה לראות אותנו בהקדם על ספסל הנאשמים בבית הדין הבינלאומי לפשעים, במועצת הביטחון, בעצרת הכללית של האו"ם, במועצה לזכויות האדם של האו"ם, בוועידה מיוחדת שבכוונתו לכנס נגדנו בשווייץ בהשתתפות הצלב האדום, ובכל מקום אפשרי אחר. לו ידע על טריבונל כלשהו הפועל על אחד מירחי נפטון, ודאי היה טורח לסחוב אותנו גם לשם. את מלאכתם של החברים בכל הפורומים הנכבדים האלה הקדים ועשה עבורם ריצ'רד גולדסטון בעצמו, עוד בטרם התכנסו. פסק הדין וגזר הדין כבר כתובים בז'רגון משפטי נמלץ על דפי הדוח שלו.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  15/11/2009   |   עודכן:  15/11/2009
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תמנון רב זרועות ושמו גולדשטיין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פון-קלאוזן
15/11/09 15:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף השבוע נשמנו לרווחה. אחרי כמה ימים של מתח בלתי-נסבל, של לילות ללא שינה, נתבשרנו כי אוניברסיטת טרונדהיים בנורווגיה החליטה לא להטיל חרם על המוסדות האקדמיים של ישראל. מה היינו עושים אילו ההחלטה הייתה הפוכה? איך היינו יכולים להתקדם, לחקור, לפתח, בידיעה שמוסד אקדמי בארץ הפיורדים מחרים את מכון ויצמן, האוניברסיטה העברית והטכניון?
15/11/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
לאחר הצגת תיאוריות הקונספירציות הקודמות, בין משרדי הבריאות והאוצר (פורסמו ב-31.10.2009 וב-8.11.2009), בין משרדי התשתיות והאוצר (פורסם ביום 4.11.2009) וגם משרד הפנים לא קופח (פורסם ב 10.11.09) נראה כי עדיין היד נטויה.
15/11/2009  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
שמו של המחזה טרטיף המוצג בימים אלה בתיאטרון גשר נקרא במקור על-ידי מחברו טרטיף או המתחזה , TARTUFFE ou L'IMPOSTEUR Le המחזה נכתב בשנת 1664 על-ידי מולייר והוצג לראשונה על יד להקתו ובבימויו בארמון ורסיי ליד פאריס ב-12 למאי באותה שנה.
14/11/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בימים אלו נדונה בבג"צ עתירה עקרונית ומשמעותית בנושא הפעלת קווים מופרדים ("מהדרין") לציבור החרדי. אחת הטענות המועלות מצד המתנגדים לביטול ההסדר הקיים היא שהפעלת קווים חלופיים רגילים לצד "קווי מהדרין" אינה משתלמת כלכלית (מה שלא ציינו מעלי טענה זו הוא המחיר הנמוך ממנו נהנים נוסעי המהדרין).
14/11/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
ההאמרה הממאירה במחיר המים עלולה לגרום להיווצרותן של מחתרות מים אימתניות שיהלכו אימים על תושבי המדינה. לוחמי גרילה רעולי פנים וערלי לב יגיחו בחשאי ובמבצעי-קומנדו מסמרי שיער יבזזו מים מברזים של אנשים, ירוקנו מימיות של מטיילים במטה קסמים, יאיידו כל טיפת מי שתיקרה בדרכם ואחר-כך, בבית, יעבו אותה למים חיים.
14/11/2009  |  אברהם שרון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ועדת גולדסטון    / 
עשינו טעויות, נשוב לפעול  /  איציק וולף
"לראשונה נהגנו כבמלחמה"  /  עידן יוסף
אולמרט נגד גולדסטון: מתקפה צבועה וצדקנית  /  איציק וולף
תגידו את האמת  /  איתמר לוין
המחדל התקשורתי מגיע לממד קטלני  /  יוסף דוריאל
שלוש פרשיות לוהטות  /  עו"ד אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il