|
הימורים באינטרנט [משטרת ישראל]
|
|
|
|
|
האם מותר להמר מהמחשב האישי?
ההגדרה של מותר ואסור תלויה במיקום ואופי המעשים שבוצעו. במקרים בהם הגלישה תהיה אל אתרים בחו"ל יצטמצם הסיכון מפני ביצוע עבירות. בנושא זה יש חשיבות רבה למשמעות וסוג הפעולות המתבצעות באמצעות המחשב וייתכן שגם למיקומם הפיזי של השרתים על גביהם פועל האתר בו אנו גולשים. עמדת הפרקליטות והמשטרה נוטה לפרשנות קיצונית ומחמירה של הוראות החוק הפלילי, אולם יש על כך ביקורת לא מעטה.
מה מותר ב"גלישה" באתרי הימורים?
אם מדובר בגלישה באינטרנט, חלים הקשיים שצוינו קודם. לעומת זאת, במקרים בהם ההימורים התבצעו באמצעות שימוש באנשי קשר מקומיים או ברשת מחשבים פנימית ומבלי שהפעילות תהיה קשורה לגלישה באינטרנט - יהיה קשה יותר לטעון שמדובר בפעילות מחוץ לישראל.
יש לזכור כי בתי המשפט לא מדקדקים בפרשנות משמעות המעשים וכאשר המעשה בעל מאפיין של הימורים, הנטייה היא להתעלם מהמשמעות הטכנית של פעולת הגלישה באינטרנט. גם אם משפטית יש ספק בדרך זו, הרי שהחלטת בית המשפט מגדירה את האיסור הלכה למעשה.
מה בכוונת הרשויות לעשות?
הרשויות הקימו לאחרונה כח משימה מיוחד שיתמקד במיגור התופעה. לנוכח הקשיים המשפטיים, נראה שהרשויות לא ימהרו לפעול נגד המהמרים הבודדים ("הגולשים"). היעדים העיקריים צפויים לכלול את מפעילי האתרים,,במיוחד אלו המצויים פיזית בישראל ואולי המפרסמים או המארגנים של הפעילות המשותפת. יחד עם זאת, צריך לזכור שקשה למצוא הבדלים של ממש בין פרסום גלישה באתר אינטרנט המצוי פיזית מחוץ לישראל, תוך ציון עובדת האפשרות להמר באמצעות הגלישה דרכו, לבין פרסום טיסה לעיר בחו"ל, תוך ציון עובדת האפשרות להמר בקזינו המצוי באותה עיר.
אפשרות נוספת היא לפנות אל הגורמים שמאפשרים את התשלומים, לרבות סליקה של כרטיסי אשראי או אמצעי תשלום אחרים, אולם גם כאן העניין לא פשוט, שכן הטיעון לפיו אמצעי התשלום מעודד את ההימורים או מאפשר את ביצוע העבירה מכיל שני כשלים. האחד - יש להראות שמדובר בעבירה, על-פי כללי השיפוט הטריטוריאלי; הקושי השני נובע מכך שאמצעי התשלום יכול לשמש או לאפשר מספר תשלומים - לאו-דווקא ביצוע עבירות ואין בכך כדי להצדיק הטלת אחריות על גורמי הסליקה.
אפשרות נוספת בה יכולות הרשויות לנקוט היא פניה אל האתרים בהם מופיעים קישורים אל אתרי הימורים בטענה כי גם הם מסייעים לביצוע העבירה, או מאפשרים את ביצועה. הטענות הנ"ל תקפות גם ביחס למפעילי האתרים.
עוד שמורה לרשויות האפשרות לתיקון חקיקתי, אולם הרשויות נמנעות בדרך כלל מנקיטה בפעולה שכזו, שכן זו מחייבת משאבים וזמן ועלולה ליצור פרצות חדשות הגדולות מאלו שייסתמו לאחר כניסתו של חוק רלוונטי לתוקף.
לכאורה, הפעולה המוצדקת ביותר תהיה איתור מפעילי האתרים ופנייה ישירה אליהם. יחד עם זאת, מאחר שקשה יהיה לאתרם או להטיל עליהם אחריות טריטוריאלית, ניתן להניח שהרשויות יעדיפו לפעול אל מול גורמים קרובים, גישים וקשובים יותר, כדוגמת חברות כרטיסי האשראי, המפרסמים או האתרים.
האם כדאי להילחם בתופעת ההימורים באינטרנט?
שאלת המלחמה בתופעה אינה מובנת מאליה. למרות כל המגבלות צריך לזכור שעל מרבית פעילות ההימורים באינטרנט אין פיקוח. לכן, לא ניתן לדעת אם ההגרלות או המשחקים מנוהלים באופן הוגן. התקדמות הטכנולוגיה יכולה ליצור פתח מסוכן להטיית משחקים או שימוש לרעה בבקשות הגולשים כדי להגדיל את רווחי המפעילים על חשבון המהמרים בניגוד לבית הימורים פיזי. ייתכן וכוחות השוק יצמצמו תופעות מסוג זה אולם ספק אם היעדר פיקוח הוא מצב נסבל מבחינת הציבור בכלל. נתון נוסף נוגע להיעדר בקרה פיזית על זהות המשתמשים ואמצעי התשלום שלהם. היתרונות בפיקוח יצמצמו תופעות של קטינים שיהמרו או של שימוש באמצעי תשלום ללא היתר או תוך מירמה.
ימים יגידו כיצד תתפתח הפעילות והביקורת בענף ההימורים באינטרנט. עתה ברור כי לא מדובר בתופעה זמנית והיא נמצאת במגמת צמיחה.