בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אז מה אם נדע מי סתם את הבארות
|
אין קיום בלא מים, אין תקווה בלי שלום. מה יקרה ביום בו יתברר כי אכן אין יותר מים וביום בו יתברר כי אפסה גם תקווה לשלום?
|
היהיה לנו כוח להכתיר עלינו מי שיפתח את הבארות או יכרה אותן מחדש?
|
|
|
|
|
|
|
|
מה אפוא כן יהיה כשלא יהיו יותר מים לשתות העם? במוספים הכלכליים יככבו פרשני ההזדמנויות שהוחמצו ויסבירו כי בנסיבות שהיו, ובקרב האישים שעשו את הנסיבות, ובצל יריביהם שלא בחלו בגלגול נסיבה אחר נסיבה ועוד נסיבה לזירה והפכו אותה לחסרת תוחלת. הם יהיו מקוריים בדברם על מה שהיה ואי-אפשר לשנותו עוד, ויצירתיים בהבנת הסמטאות העקלקלות של העבר, וחדי קולמוס במלחמות שהם יאסרו על מי שאינו מוקיע את האחראים למחדלים שכבר החזירו נשמתם לבוראם, ויקראו להיסטוריה לעשות עימהם חסד ולשכוח את מעידותיהם | |
|
|
|
|
ואם באמת לא יישארו עוד מים במדינה, ונתעורר יום אחד למציאות שחונה ששום היטל או מס לא יוכלו אפילו ללחלח אותה קצת, מה נאמר? שממשלות ישראל לדורותיהן לא הכירו באמת הבלתי-נמנעת, התעלמו מן המתמטיקה הבסיסית וסרבו לחשב כמה תושבים צורכים כמה ליטרים של מים, וכמה ליטרים כאלה יש בכנרת ובתהומות ובאקוויפרים, וכמה ימי גשם יש בשנה שאין גשומה ממנה, וכמה מילימטרים מרעיפים עלינו ענני השמים בחורף המבורך מכל חורפים, ונאמר כי סרבו, ונצעק כי התרשלו, ונאשים כי איחרו להתפיל, וכי תופפו במקלות סרק על תופי אזהרות שווא, והטילו היטלים שלא עמדו במבחן רחשי הציבור ולא היה להם על כן כל סיכוי, ואיימו במיסים שלא היו אלא כסות לחידלון שהיכה את הארץ בירקון ואז מה? אז יהיו מים שאין? לא יהיו. אין מים יש מאין. מה שלבטח יהיה, הוא שהחכמים הצודקים תמיד יתייצבו בתוכניות המלל באולפני המיקרופונים והמצלמות ויוכיחו מתוך דברי הימים כי קברניטי המדינה וראשי צאן בוחריהם הפכו את המצוקה הטבעית של הארץ הזאת למכה חשוכת מרפא. זה יאשים בכה וזה יגנה בכה, ובין כה וכה יילמד כי הכל אשמים ומי שכבר איננו ולא יכול יותר לתת את הדין - אשם מכולם.
|
מה שיקרה הוא פשוט, המציאות תחדל להיות הזויה. גם בכסף לא ייקנו מים. לא יהיה מה לקנות. נצטרך או ללכת מכאן, כי אין חיים בלא מים; או להתחיל את הכל מחדש ולחפור את הבארות שחרבו באיוולתנו ובאיוולת אבותינו, בכפל ושילוש ובריבוע הדמים שחסכנו כדי לשתות בצמא גדול מן המעט שהיה לנו עד טיפת המעט האחרונה. ולכן? לכן אין מנוס. או לסמוך על נס שכבר אמרו שאסור לסמוך עליו, או להשאיר את הדאגה לניסים למי שעשה ניסים לאבותינו ולקום ולעשות מיד בנחישות, בלי תירוצים, בלי סיבות טובות לדחיות עוד ועוד, ביוקר גדול, את הכל, כדי שיהיו מים מחרתיים. מחר כבר אבוד.
|
ואז מה? יהיה מה לשתות לעם? ירוו את צימאונו בבקבוקי מים מיובאים שמחירם לא יאפשר למעוטי היכולת אלא לגימות של ביטוח לאומי והוקעת הרווים בעשירון העליון שלא תפיל אף דייר-מגדלים ממרפסתו אל הקרקע הצחיחה? חזון שווא. ומכל מקום, מה הועילו חכמים בתקנתם? תתגשם נבואת הנחמה של ישעיה "יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר וְצִיָּה וְתָגֵל עֲרָבָה וְתִפְרַח כַּחֲבַצָּלֶת"? הלוואי, באחרית הימים. מה אפוא כן יהיה כשלא יהיו יותר מים לשתות העם? במוספים הכלכליים יככבו פרשני ההזדמנויות שהוחמצו ויסבירו כי בנסיבות שהיו, ובקרב האישים שעשו את הנסיבות, ובצל יריביהם שלא בחלו בגלגול נסיבה אחר נסיבה ועוד נסיבה לזירה והפכו אותה לחסרת תוחלת. הם יהיו מקוריים בדברם על מה שהיה ואי-אפשר לשנותו עוד, ויצירתיים בהבנת הסמטאות העקלקלות של העבר, וחדי קולמוס במלחמות שהם יאסרו על מי שאינו מוקיע את האחראים למחדלים שכבר החזירו נשמתם לבוראם, ויקראו להיסטוריה לעשות עימהם חסד ולשכוח את מעידותיהם. ואז? הארץ לא תצהיב? הגינות בערים לא תשובנה להיות כורכר רותח בקיץ ועיסת בוץ דביקה בחורף, ועצי השדרה לא ייבשו, וגנני השתילים לא יסגרו את עסקיהם, ומכוני רחצת הרכב לא יושבתו, ורק מכוניות הדורות תבהקנה בחוץ ליד רכבי המחירונים הישנים שיחלפו מאובקות או תעמודנה כחלודות לצידי המדרכות העצובות? מה פתאום.
|
ועכשיו, כשכבר קלטנו את הרעיון הזה, בואו נכתוב את התיבה שלום בכל מקום בו כתבנו מים. לא נעשה כן חלילה כדי להפוך את המים משל ואת השלום נמשל, אלא כדי לומר שאי-אפשר בלי שניהם ואף על-פי כן שניהם אוזלים, כי כשם שנתעורר באורח בלתי-נמנע ליום בו נודה כי אין מים ולא חשוב מי אשם, ומה שחשוב הוא מי סוף-סוף ייענה לשיר "מים ימים מים, הבו לנו מים", כך נתעורר באורח ודאי ליום בו נודה כי אנחנו עומדים בצומת הייאוש מן השלום ששום תקווה אינה יכולה לעמוד בו בלי להחליט לאן ללכת ולא חשוב מי אשם, ומה שחשוב הוא מי ישנה את המציאות וייענה בתעוזה לשיר "יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל". לא יעזרו לנו כל המוחות האנליטיים, חובשי וחובשות הכומתות הצבאיות לצבעיהן, וחובשי וחובשות כובעי האקדמיה השחורים, וחובשי המגבעות הרבניות, והכיפות הסרוגות, וגלויי הראש, והמשוררים והמשוררות, והמפגינים והמפגינות הרושמים בשלטים אמיתות מוחלטות. העימותים המשוננים, המחפשים ראיה כי כל הבארות השלום סתמום פלשתים, או המציעים כנגד אלה ראיות שכל הבארות סתמו עבדי אברהם ויצחק ויעקב אבותינו, לא יעמדו לנו ולא יוכלו להביא לנו מזור, ואו נלך מפה כי המחר של החרב גם הוא נגמר, או לא נסמוך יותר על הנס ונקום לעשות מיד, בנחישות, בלי תירוצים, בלי סיבות טובות לדחות עוד ועוד וביוקר גדול, היום, לא מחר ולא מחרתיים, את מה שלא זכינו לעשות עוד תמול שלשום.
|
|
תאריך:
|
17/11/2009
|
|
|
עודכן:
|
17/11/2009
|
|
יצחק מאיר
|
אז מה אם נדע מי סתם את הבארות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
dodel
|
17/11/09 20:33
|
|
2
|
|
מורה נבכים
|
17/11/09 20:44
|
|
3
|
|
אבי געזונט
|
18/11/09 01:52
|
|
4
|
|
the saint
|
18/11/09 02:58
|
|
5
|
|
איתן.
|
18/11/09 03:38
|
|
6
|
|
יפים
|
18/11/09 04:49
|
|
פורום: משבר המים בישראל
|
כתוב הודעה
|
|
עצרת הזיכרון האחרונה בכיכר רבין במלאת 14 שנים להירצחו, הייתה מרשימה, ממלכתית, חרף הכרזות, שהזכירו את הרקע לרצח. זאת הפעם הראשונה שנציג הממשלה, מראשי הליכוד, שר החינוך גדעון סער, נאם בעצרת, נאום יפה, ממלכתי מאוד, כיאה לשר חינוך. אולם, כמי שהיה באותה כיכר לפני 14 שנה, יצאתי בתחושה לא של "כבר ראינו זאת", אלא שברבות השנים, דווקא הממלכתיות הופכת את האירוע לריטואל שהוא חלופה להפקת לקחים.
|
|
|
לצערי, ההוויה המתעצמת היום במדינת ישראל יוצרת תודעה של הליכה בדרך של שמעון ולוי - בני יעקב אבינו. לעברם של שמעון וליו הפגין יעקב שאט נפש, שלל וגינה אותם מכל וכל, כי "בְּאַפָּם הָרְגוּ אִיש".
|
|
|
ב-17 במאי 1999 נערכו בישראל הבחירות לכנסת ה-15. הימים היו ימי ליקוק הפצעים בעקבות שלטונו של ביבי נתניהו, שלטון מפלג ומתריס שנמשך כשלוש שנים. אז, באותה תקופה, ברק לא המריא, ביבי היה לא אחראי ואמנון ליפקין-שחק היה בחזקת ראש ממשלה בפוטנציה, לפחות עד שפתח את הפה.
|
|
|
בחודש יוני השנה הבהיקה על המוניטורים של סוכנויות הידיעות ידיעה שאמורה הייתה לזעזע את אמות הסיפים של הכלכלה העולמית ולהתפרץ בכותרות ראשיות בכל מדורי הכלכלה.
|
|
|
במרכז הפרשה ניצבות שתי דמויות מרכזיות, שבבוא היום ולאורך אלפי שנים, הן יטביעו את חותמן לאנושות כולה. אלה הם יעקב ועשו. הם גדלו יחד בביתם של יצחק ורבקה, למדו באותה הישיבה... ותהום פעורה ביניהם. מהיכן שורש ההבדל הענקי הזה?
|
|
|
|