|   15:07:40
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דבר המפרסם

כיצד מתמודדים בידיעות אחרונות עם התחרות מצד "ישראל היום", שהחל להוציא מהדורת סוף-שבוע? גורמים בעולם הפרסום מדווחים מהחזית
29/11/2009  |   אורן פרסיקו   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
מתייחסים ברצינות לאיום [צילום: פלאש 90]

ביום שישי שעבר, אחרי חודשים ארוכים של הכנות, יצא לאור גליון סוף-השבוע הראשון של "ישראל היום". גם אם מבחינה עיתונאית לא הביא עימו בשורה חדשה, עצם קיומו של גליון סוף-שבוע בעל מוספי בידור ופוליטיקה מאיים לערער, לראשונה זה שנים, על מעמדו הדומיננטי של ידיעות אחרונות בתחום העיתונות המודפסת, וממילא על מעמדו הדומיננטי בתחום הפרסום בעיתונות המודפסת.

"המהלך הזה מאוד מלחיץ את 'ידיעות אחרונות'", אומר בשיחה עם "העין השביעית" גורם בכיר באחד ממשרדי הפרסום בישראל, שכמו מרואיינים אחרים לכתבה זו, ביקש להישאר בעילום שם כדי שלא לפגוע ביחסים השוטפים עם שני העיתונים המתחרים. לדבריו, בידיעות אחרונות מתייחסים ברצינות רבה לאיום החדש מצד "ישראל היום" ונערכים להתמודדות עם האתגר. לאחרונה למשל, הוא מספר, ערכו נציגי "העיתון של המדינה" "שיחות נזיפה" עם משרדי פרסום שהגדילו את נתח הפרסום ב"ישראל היום" על חשבון ידיעות אחרונות. שילה דה-בר, עורך ידיעות אחרונות, וציון פרץ, סמנכ"ל העיתון, סירבו להשיב לפניית "העין השביעית" בעניין זה, או באשר לכל נושא אחר המוזכר בכתבה זו.

הפרסומות בגליונות סוף-השבוע, יש לזכור, הן נתח מכריע מסך ההכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת. אותו גורם מסביר את המציאות בשוק בלשון ציורית. "עיתון", הוא אומר, "המנויים לא מעניינים לו את התחת. מעניין אותו כמה הוא גובה ממודעות. כמובן שאם יהיו לו הרבה מנויים הוא יוכל לגבות הרבה כסף, אבל מה שמעניין אותו בסוף זה בכמה הוא מוכר עמוד. זה מה שנוני מוזס סופר. כמה עמודים, מה המחיר הממוצע לעמוד, הוא מכפיל ואומר - זה מה ששווה העיתון שלי".

אם לשפוט על-פי גליון סוף-השבוע הראשון של "ישראל היום", למתחרים אין עדיין סיבה לחרדה: מוספיו כללו מעט פרסומות יחסית, ולדברי גורמים בשוק הפרסום, העיתון פירסם אותן חינם אין כסף. אך לדברי איש שיחנו, אין לראות בכך סימן לבאות. הוא מזכיר שטקטיקה דומה ננקטה עם השקת גליונות ימי החול של "ישראל היום", ורק לאחר כמה שבועות החלו לגבות תשלום עבור המודעות, בתעריף שהלך והאמיר ככל שהעיתון הלך ונהיה נפוץ.

"המלך הבודד יצטרך להתרגל לחיות בדואופול"

בישיבות שמקיימים לאחרונה אנשי ידיעות אחרונות עם בכירים בתחום הפרסום, מוסר אותו מקור, נעשה שימוש בדימוי המשווה את חלוקת "ישראל היום" לחלוקת חטיפי במבה חינם, דימוי שצוטט ב"דה-מרקר" על-ידי אופיר בר-זהר כעמדת "בכיר בקבוצת 'ידיעות אחרונות'". לדבריו, נציגי ידיעות אחרונות טוענים כי "בשלב מסוים ל'ישראל היום' ייגמר הכסף", משום שאין לו מודל עסקי, זאת בניסיון לשכנע את הפרסומאים לשמור דווקא עם ידיעות אחרונות על קשר טוב.

הגורם מוסיף וטוען, כי אנשי ההנהלה המסחרית של ידיעות אחרונות מציעים למפרסמים עסקות שנתיות במטרה לחסום את המתחרים, תוך דרישה לבלעדיות או לנתח מסוים מתקציב העיתונות של המפרסם. לדבריו, הסכמים המעגנים נתח מסוים מעוגת הפרסום במדיה מקובלים בערוצי הטלוויזיה, שם מתחרות ביניהן הזכייניות מתוך יחסי כוחות שווים, ולא בשוק העיתונות המודפסת. "'ידיעות'", הוא אומר, "היה עד עכשיו המלך הבודד, ועכשיו הוא יצטרך לחיות בדואופול".

אותו גורם מוסיף, כי חל שינוי בטווח המחירים שמציעים למפרסמים בידיעות אחרונות. "ב'ידיעות' מוכנים להתגמש היום יותר מפעם כדי להתחרות במחירים של 'ישראל היום'. אם פעם היה מאוד קשה לנהל משא-ומתן ב'ידיעות אחרונות', היום יותר קל".

גורם אחר, בעל עמדה בכירה באחת מחברות רכש המדיה, טוען לעומת זאת כי אין שינוי ממשי בתעריפים שגובים בידיעות אחרונות. "אני לא הרגשתי שיש שם התרגשות", הוא אומר. "נכון שב'ידיעות אחרונות' מתייחסים ל'ישראל היום'. זה לא שהוא לא שחקן מבחינתם, אבל אני לא מרגיש שבגללו משפרים מחירים או נעשים יותר גמישים. יחסית לתפוצה שלו, כפי שהיא משתקפת בסקר TGI, המחירים של 'ישראל היום' מאוד נמוכים, כך שיש פה סוג של סכנה ל'ידיעות אחרונות', אבל לקוחות שמפרסמים באופן קבוע ב'ידיעות אחרונות' ויודעים מה זה עושה להם בקופה לא יוותרו על הפרסום".

לדבריו, המפרסמים הקבועים בידיעות אחרונות יכולים להרשות לעצמם לפרסם מדי פעם מודעה גם ב"ישראל היום" כדי לבדוק את התגובה בשוק, וזאת משום שהמחירים הנמוכים של הפרסום בעיתון זה אינם גורעים מתקציבי הפרסום שלהם במידה משמעותית. "אף אחד עוד לא עשה עדיין תפנית חדה", הוא קובע.

לדברי אותו גורם, גמישות יחסית שבכל זאת ניכרת במחירי הפרסום בידיעות אחרונות אינה מגמה חדשה מהשבועות האחרונים, אלא תופעה שצצה בשנים האחרונות, ונובעת מהתמודדויות מול זירות פרסום חדשות ולא מהשקת גליון סוף-השבוע של "ישראל היום". "פעם מחיר המחירון היה המחיר", הוא אומר, אך בשנים האחרונות העיתון פתוח יותר למשא-ומתן.

עבור כמה מהמפרסמים, מסביר בכיר אחר מעולם הפרסום המקומי, "ישראל היום" אינו יכול להיות תחליף לידיעות אחרונות, וזאת בגלל קהל היעד ותדמית העיתון, שאינם חופפים בשני העיתונים. "מי שרוצה לפרסם בעיתונות, ויש לו כסף, עדיין ילך קודם כל ל'ידיעות אחרונות'". לדבריו, יש להבדיל בין קמפיינים של מכירה של נופשונים או משקאות קלים, למשל, ובין קמפיינים תדמיתיים למוצרי יוקרה כגון מכוניות. בעוד שהראשונים עשויים להשתלב בהצלחה ב"ישראל היום", האחרונים אינם מתאימים לפרסום בו. "בגלל זה אני לא רואה את 'ישראל היום' כמהפכה", הוא מסביר. "זו אולי מהפכה לקהלים מסוימים - לסטודנטים או למסעודה מבאר-שבע או לנהגי מוניות שמקבלים את זה חינם וזה חוסך להם כמה גרושים".

אז בידיעות אחרונות יכולים להמשיך בעסקים כרגיל?

"ראית שנוני מוזס נבחר למס' 2 ברשימה של מגזין 'פירמה' לאנשי התקשורת החזקים? זה לא סתם שהוא מס' 2. הוא מס' 2 כי הוא יודע לקרוא מהלכים בשוק, ובלשון שפת הרחוב, הוא לא פראייר. בוודאי שב'ידיעות אחרונות' לא יושבים עם רגליים למעלה על השולחן ושותים סנגריה. אתה יכול להיות בטוח שהאנשים האלה עסוקים בזה לא מאתמול וגם לא משלשום. הם עסוקים בנושא החינמונים עוד לפני שהושק חינמון בארץ, כי אלה אנשים שנמצאים בעובי הקורה ורואים מה קורה בעולם והם תמיד כמה שנים קדימה. אם הם לא עושים מהלך, זה לא כי הם לא יכולים או שהם לא יודעים, אלא כי הם יודעים ויכולים והחליטו לא לעשות את זה בינתיים".

מה ידיעות אחרונות יכולים לעשות כדי להתמודד עם האתגר החדש?

"הם יכולים לעשות הכל, במסגרת החוק. צריך לזכור גם שבשוק שלנו יש חשיבות מאוד גדולה לצוות המסחרי של גופי המדיה. יש בסך-הכל חמש חברות מדיה גדולות בארץ. זה שוק די ריכוזי והקשרים בו נעשו לאורך זמן. 'ידיעות אחרונות' נמצא פה כבר עשרות שנים ויש קשרים מורכבים, לחיוב דווקא, בין חברות המדיה ל'ידיעות'".

עם או בלי פאניקה, המערכה בעיצומה

אנשי הפרסום אולי חלוקים באשר למידת הפאניקה בחדרי הישיבות של הנהלת ידיעות אחרונות, אולם כולם מסכימים כי המנהלים אכן אינם יושבים "עם הרגליים על השולחן". למעשה ההיערכות של קבוצת ידיעות אחרונות החלה כבר לפני שנים, גם אם הוכחשה על-ידי העומדים בראשה.

ב-2007, שבועות אחדים לאחר הופעת הבכורה של "ישראל היום", סיכמה תמר גוטמן עבור "העין השביעית" את התחושה בבית ידיעות אחרונות כלפי המתחרה החדש כ"ההר הוליד עכבר". "מאז יציאתו לאור של החינמון 'ישראל היום'", כתבה, "מקפידים בכירי העיתון 'ידיעות אחרונות' לשדר מסר שתמציתו היא אנחת רווחה". באותה הזדמנות ציטטה גוטמן את ערן טיפנברון, מהבכירים במערכת ידיעות אחרונות, שאמר לה: "נכון שהייתה אווירה של דריכות לקראת מועד ההשקה שלו, אבל היא התפוגגה תוך מספר ימים. התחושה היא שבסוף כלום לא קרה, ו'ישראל היום' לא מהווה איום על 'ידיעות'".

כיום ברור לכל כי גם כלפי חוץ שינו בידיעות אחרונות את הטון. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בטענה הפומבית למשחק לא הוגן שמטיח "ידיעות" ב"ישראל היום", אלא גם בשינויים שחלו בעיתון עצמו. לאחר פרסום תוצאות סקר TGI האחרון, שבהן ניכרה צמיחה נוספת בתפוצת "ישראל היום", החל ידיעות אחרונות לפרסם מדי יום רצועה על שערו ובה הפניות למבחר כתבות במוספיו היומיים - נקודת יתרון שלו על פני "ישראל היום" חסר החלק המגזיני ובעל מדורי ספורט ופנאי מצומצמים.

לאחרונה, עוד בטרם ראה אור גליון סוף-השבוע הראשון של "ישראל היום", נקט "ידיעות" פרסום עצמי תקדימי של מהדורת סוף-השבוע שלו באמצעות באנר בראש אתר Ynet. מהלך נוסף שנועד, ככל הנראה, לחזק את מעמדו של "ידיעות" בעת מבחן זו הוא היציאה במבצע נושא פרסים רחב היקף.

ביום שישי האחרון השיק ידיעות אחרונות את מבצע "שגעון המיליון". הפניה בולטת בשער ומודעה על פני עמוד שלם של קונטרס החדשות בישרו על המבצע, שיימשך שלושה שבועות ויציע הזדמנות לזכות בפרס בסך מיליון שקלים לאחד מקוראי העיתון, כמו-גם פרסים יומיים בסך 10,000 שקלים. מאז השקתו מופיעה מדי יום הפניה למבצע בראש שער העיתון, מודעות על פני עמוד שלם מעודדות את ההשתתפות בו, וידיעות חדשותיות על הזוכים בו משולבות בדפי העיתון.

זו אומנם אינה הפעם הראשונה שהעיתון יוצא במבצע כזה, אך להבדיל מפעמים קודמות, הפעם כולל המבצע שיתוף פעולה עם תוכנית הרדיו של דידי הררי, שם ניתן לזכות בפרס של עד 300 אלף שקלים נוספים. נוסף על כך, קשה להתעלם מהעובדה שהמבצע הושק בדיוק ביום שבו יצא גליון סוף-השבוע הראשון של "ישראל היום". "העיתוי של המבצע הוא לא מקרי", מעריך אחד מאנשי הפרסום ששוחח עם "העין השביעית". נראה שלא מקרי גם עיתוי מבצעי החלוקה של העיתון, שדיילים מציעים אותו למכירה במקומות ציבוריים במחיר של שני שקלים בלבד.

בתחום התוכן טרם ניכר שינוי בגליונות סוף השבוע של ידיעות אחרונות. בעיתון "גלובס" נכתב לפני כחודש על כוונה לפצל את המוסף "7 ימים", אך מהלך זה טרם יצא אל הפועל. בינתיים נוקט העיתון מדיניות אגרסיבית כלפי שיתופי פעולה של אנשי יחסי-ציבור עם "ישראל היום", ומחרים אותם כאמצעי ענישה - כך, לפחות, לפי דיווח באתר "וואלה".

"גם ל'ידיעות אחרונות' יש הרבה שומן", מזכיר אחד מאנשי הפרסום שהסכים להתראיין לכתבה זו כשהוא נשאל על אפשרויות התגובה של ידיעות אחרונות למהלך של "ישראל היום". "אם הוא רוצה, הוא יכול להשיק חינמון, ברצינות, לא כמו בפעם הקודמת [הכוונה ל"24 דקות"], ואז הוא בהחלט יכול לתת פייט במגרש של 'ישראל היום'".

עוד בנושא:



פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  29/11/2009   |   עודכן:  06/12/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דבר המפרסם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסלביץ
29/11/09 15:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שבו ידוממו את המנועים של תהליכי שלום מזויפים למיניהם, ויחתמו על הסכם ראוי, שדואג, קדם כל (ובעיקר) לאינטרסים של מדינת ישראל, כמדינת העם היהודי; ביום שבו לא נצטרך לפתוח את הבוקר עם עוד ביקורת חד-צדדית ועוינת (כי ההכנה שעשינו מראש הפכה אותה לפתטית) - ביום הזה נוכל לתקן באופן סופי את זרעי הפורענות שזרעו, בעמל רב, הבריטים ואומות העולם שאישרו את תוכנית החלוקה במתכונתה המצומצמת והשקרית - תוכנית שהובילה למצב בלתי נסבל בשטח, שגרר בעקבותיו מלחמות ואלפי הרוגים.
29/11/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
בקע מפשעתי או הרניה הינו פגם בשרירי הבטן המתפתח בגלל היחלשות נקודתית של הדופן, כאשר התוצאה היא התבלטות מקומית או פתח בדופן הבטן. מצב זה דומה למצב בו חלקו הפנימי של גלגל אופניים מתבלט דרך קרע בצמיג, שכבות הבטן הפנימיות נדחפות מבעד לפגם ויוצרות התבלטות דמויית בלון או שק.
29/11/2009  |  ד"ר עמיר סולד  |   מאמרים
האח הגדול כבר הודיע למעיין חודידה שאם תמשיך לקלל תודח מהבית. הדבר בא לאחר עצומות ומחאות מצד הצופים הזועמים, שראו את המתמודדת ג'י מושפלת עד עפר יום אחרי יום. מה שלא מבינים הצופים, כי לא רק דיירי האח הגדול כלואים בתוך הבית, אלא גם הם.
29/11/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
כותרת אתר הארץ מיום 22.11.09: "ועדת השרים אישרה: פיקוח אחר משתמטות מטעמי דת. על-פי הצעת החוק שאושרה על-ידי שרי הממשלה, יוגבר המאבק בתופעת השתמטות בנות משירות לאחר שהצהירו באופן פיקטיבי על דתיותן".
29/11/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הפגנות המחאה של חיילי חטיבת כפיר עוררו מחדש ובדרך הטבע את הוויכוח הציבורי בצדקתן ובחוקיותן של ההחלטות לפנות יהודים היושבים במאחזים ובהתנחלויות בשטחי הגדה המערבית. במסגרת הדיון שהתלקח, הועלתה גם התביעה שאסור להפעיל את חיילי צה"ל למטרה זו. מי שמעלים תביעה זאת מבססים טענתם על שלוש הנחות:
29/11/2009  |  שלמה גזית  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמת העיתונים  /  מי ומי    / 
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
אין חדש תחת הרשת  /  אורן פרסיקו
הרגע שבו צריך להתחיל בדיון  /  אורן פרסיקו
הממיר האינטימי שלי  /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il