|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שישה בשישי

התבלבלתם

יו"ר הכנסת טועה, הנתון המביש של היעדרות ח"כים מישיבות המליאה יכול להשתנות רק בפגיעה בכיס ובמשכורות של נבחרי הציבור
15/01/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

ליו"ר הכנסת יש פתרון מקורי לבעיית היעדרותם של חברי הבית מישיבות המליאה בימי שלישי: לבטל אותן. כך הם יוכלו, טוען ראובן ריבלין, להתרכז בעבודת הוועדות ותימנע הפארסה של מליאה ריקה.

ריבלין התבלבל. חובתם של חברי הכנסת היא להשתתף בעבודת בית המחוקקים, והעובדה שהם מבריזים אינה סיבה לטהר את השרץ. ואילו הטיעון הנדוש לפיו מחוקקינו נעדרים מהמליאה כי הם שקועים בוועדות, אינו עומד במבחן המציאות.

בדקתי השבוע את הפרוטוקולים של עשר הישיבות האחרונות בשלוש מן הוועדות החשובות בכנסת (את ועדת החוץ והביטחון לא יכולתי לבדוק, כי היא לא פרסמה אף מילה מזה למעלה משלוש שנים). אז ככה: מבין 16 חברי ועדת הכספים, נכחו בממוצע שמונה בכל ישיבה. בוועדת הכנסת נכחו בממוצע שבעה מבין 16 החברים. ואילו בוועדת חוקה, חוק ומשפט המצב מביש עוד יותר: נוכחות ממוצעת של חמישה בלבד מבין 13 החברים.

והנה עוד נתון: שלשום (ד', 13.1) בשעה 9:32 נכחו במשכן הכנסת רק 32 מחברי הבית. מובן שזה אינו אומר שהם עסקו בעבודה פרלמנטרית; זה רק אומר שהם הגיעו לבניין. תארו לעצמכם כל מקום עבודה אחר, שבו עמוק בתוך יום העבודה נמצאים רק רבע מהעובדים.

יהיה מי שיטען, שלפחות חלקית הסיבה לנוכחות הדלה בכנסת היא ממשלתו המנופחת של בנימין נתניהו, המונה 38 ח"כים שהם שרים וסגני שרים. אבל גם זה לא נכון. יש בממשלה הזו הרבה שרים לענייני כלום ושום דבר, ורוב סגני השרים ודאי אינם עמוסים במיוחד - אז שלפחות יבואו לעבודה. במקום זה הם באים לעבודה בעיניים.

מובן שפתרון אמיתי היה פגיעה משמעותית וכואבת בשכרם של הח"כים שאינם טורחים להגיע למקום עבודתם, ואולי אפילו מניעת התמודדות ממי שמבזים כך את בוחריהם. אך זה לעולם לא יקרה, כי הרי הח"כים לא יפגעו בעצמם. אז הנה פתרון אחר: קביעת קוורום לקיום ישיבות המליאה, נניח - 20% מהחברים (24 איש, ממש לא יותר מדי). כל חבר כנסת שירצה ליזום דיון, יצטרך לשנס מותניים ולכתת רגליים ולהבטיח שלפחות חמישית מעמיתיו יופיעו לדיון - בלי קיזוזים ובלי תיזוזים. הח"כים יוכלו גם לעשות עסקות של "שמע לי ואשמע לך", שזה ודאי עדיף מהביזיון הנוכחי. אבל לתת להם יום חופש כי הם לא טורחים לעבוד? זה עולם הפוך לחלוטין.

אבי זמיר
[צילום: יותם פרום]

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף אבי זמיר, קרא השבוע להחרים מוצרים שמפרסמת בר רפאלי, בשל השתמטותה משירות צבאי. זמיר טען, כי צה"ל אינו יכול לעשות דבר, מאחר שהדוגמנית הציגה תעודת נישואין כחוק.

אבל זמיר מתבלבל. הנישואין היו פיקטיביים, ולפיכך לתעודת הנישואין אין שום תוקף. בעצם, יש לה תוקף – כראיה לגיוסה של הגברת ולהעמדתה לדין באשמת קבלת דבר במירמה. מאחר שרפאלי עדיין אינה בת 25, ומאחר שרווקות אמורות לשרת במילואים עד גיל זה, העבירה שלה נמשכת עד עצם היום הזה. לכן, כדאי שצה"ל יפסיק לדבר ויתחיל לעשות – לפני שרפאלי תודיע שהיא בכלל אזרחית זרה, כפי שהיא טוענת שלצורכי מס היא כבר אינה תושבת ישראל.

החזאים
[צילום: AP]

"לדעתי, מכל ההבלים המטופשים שהאנושות נגועה בהם, ההונאה ששמה 'תחזית מזג האוויר' היא הגרועה ביותר. היא 'מנבאה' בדיוק מה שהיה אתמול או שלשום ובדיוק הפוך ממה שיהיה היום". כך כתב ג'רום קיי ג'רום לפני כ-120 שנה ב"שלושה בסירה אחת", ודומה שלא הרבה השתנה מאז.

רעייתי ואני היינו השבוע בפריז. באופן טבעי, לפני הנסיעה ביקשנו להתעדכן בתחזית מזג האוויר. היה ברור שהולך להיות חורפי מאוד וקר מאוד, אבל בכל זאת – שלג או גשם? מעונן לגמרי או קצת שמש? הלכנו ובדקנו. נצא מתוך הנחה שהתחזית אמורה להיות מדויקת ליום בו היא ניתנת ליום המחרת. הטבלה המצורפת מראה את מה שמצאנו ביום ראשון (10.1) בשישה מקורות שונים – שניים ישראלים, אחד צרפתי, אחד בריטי ושניים בינלאומיים. כל מילה נוספת – מיותרת.

הרבנות בירושלים
[צילום: פלאש 90]

בלי יותר מדי תשומת לב של התקשורת הכללית, מתנהל מזה חודשים מאבק איתנים על בחירת הרבנים הראשיים לירושלים, בעיקר סביב משרת הרב האשכנזי. הציונות הדתית בחרה ברב אריה שטרן, הנהנה גם מתמיכתו של ניר ברקת. מולו יש כמה מועמדים חרדים: הרב משה חיים לאו, בנו של הרב ישראל מאיר לאו; הרב יוסף אפרתי, ראש "חצרו" של הרב יוסף שלום אלישיב; הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה; וזוכה פרס ישראל, הרב יצחק דוד גרוסמן.

שאלה לאחרונים, סתם מתוך סקרנות: האם יכול להיות רב ראשי שאינו מוכן לאכול ממערכת הכשרות שהוא מופקד עליה?

חופש הביטוי
[צילום: פלאש 90]

יותר מדי אנשים מתבלבלים לאחרונה בין חופש הביטוי לבין חופש הביזוי, ושוכחים שהאחרון אינו קיים בספר החוקים של ישראל. הנה שתי דוגמאות מהשבוע שעבר.

לפני שבועיים סיפרתי כאן על נאומו של מנהל תיכון עירוני א' בתל אביב, רם כהן, אשר קרא לתלמידיו "להילחם בכיבוש", עודד אותם שלא להתגייס לצה"ל ואף הביע הבנה למבצעי פיגועים. כצפוי, הדברים עברו די בשקט מבחינה תקשורתית; זה הרי לא ראש ישיבה שקורא לסירוב פקודה. ובכל זאת, ב"ידיעות תל אביב" של ידיעות אחרונות המשיכו לעסוק בסקופ שלהם.

העיתון, בצורה אובייקטיבית כמובן, מדבר (8.1.) על "עליהום פוליטי" נגד רם, ולצד הביקורת שמתחו עליו אישים זוטרים כגון השר גדעון סער, הוא מביא בהרחבה את התמיכה לה זוכה רם מצד רון חולדאי. העיתון גם יודע לספר שערך משאל בן 17 מנהלי תיכונים בעיר, מתוכם חמישה תמכו בכהן – ומביא רק את דעות התומכים.

ומה לב הטיעון של התומכים? חופש הביטוי. זוהי אכן זכות נעלה, אך כמו כל זכות – יש לה מגבלות. אסור להוציא לשון הרע, אסור לגלות סודות מדינה וכן הלאה. ואסור גם לקרוא לעבור על החוק ולהמריד – שזה לכאורה מה שעשה כהן. חוץ מזה, אם חופש הביטוי כל כך חשוב לכם – היכן הייתם כאשר אהוד ברק נקט בפעולה כוחנית נגד ישיבת הר ברכה בעקבותיו דבריו של הרב אליעזר מלמד? ולהזכירם: הרב מלמד עומד בראש מוסד פרטי, בעוד כהן עומד בראש מוסד הממומן כולו מכספי ציבור. אבל נראה שגם הזכות לחופש הביטוי היא עניין של פוזיציה.

והדוגמה השנייה: בכתבה מרתקת, חשף קלמן ליבסקינד (מעריב, 8.1) את שהתחולל בבית המשפט ומאחורי הקלעים בתביעת לשון הרע של סרן ר' נגד אילנה דיין בפרשת "וידוא ההריגה" שלא היה ולא נברא. לפי הדברים שעלו בבית המשפט, על המשטרה לפתוח בחקירה נגד כמה וכמה מהמעורבים בתיק, בחשדות לשיבוש הליכים, הטרדת עד ועדות שקר – אם כי אני מוכן להתערב שזה לא יקרה.

דיין ופרקליטיה מנופפים מאז הפסידו במשפט באיום הנורא שפסק הדין מציב על חופש הביטוי. זהו קשקוש מוחלט. פסק הדין מעניש על עיתונאות רשלנית במקרה הטוב וזדונית במקרה הרע, על עיוות עובדות, על הצגת דברים בצורה שקרית, על התעלמות מן המציאות לטובת הרייטינג. לכל אלו אין ולא כלום עם חופש הביטוי. אם כבר, הם מאיימים עליו.

מה הסיכוי שערעורה של דיין יתקבל? לכאורה – נמוך, כי בית המשפט העליון לא אמור להתערב בממצאים עובדתיים, שהם ליבו של פסק הדין במחוזי. אבל תביאו בחשבון את זה: מצד אחד – עיתונאית מובילה, דוקטור למשפטים, בעלת היכרות אישית עם בכירי שופטי ישראל (נראה כמה מהם יצטרכו לפסול את עצמם), הנהנית מתמיכה של קצינים בכירים לשעבר ואישי תקשורת מובילים בהווה. מצד שני – קצין שאפילו שמו אסור בפרסום, והשופט נועם סולברג שרחמנא ליצלן כיפה לראשו ומגוריו בגוש עציון, שתי עובדות שהספיקו לדורית ביניש לפסול את מועמדותו לבית המשפט העליון. ממש לא כוחות.

ראשי הרשויות המקומיות
[צילום: פלאש 90]

מספרים על אחד מגדולי ישראל, שהתקבל לרבנות בעיר בה היה המנהג, שכל רב חדש רשאי להוסיף תקנות לאלו המחייבות את הקהל. נטל הרב את ספר המנהגים וכתב בו את עשרת הדברות. למראה תמיהתם של ראשי הקהילה, הסביר להם: אם עשרת הדברות יוגדרו כמנהג המקום – אולי יש סיכוי שתקיימו אותן.

נזכרתי בסיפור הזה כאשר ראיתי מודעה על ניסוח קוד אתי לראשי הרשויות המקומיות. קוד אתי? קודם שישמרו על החוק. אתם יודעים – הדבר הזה שאוסר מעילות, שאוסר מינוי מקורבים, שקובע כללים לניהול מכרזים, שקובע כיצד לנהל את נכסי הציבור, שקובע כיצד לטפל בתכנון ובנייה, ועוד כהנה וכהנה. ואם בכך יסתפקו – דיינו.

תאריך:  15/01/2010   |   עודכן:  15/01/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התבלבלתם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהושפט
15/01/10 14:04
 
אלטע קאקער
15/01/10 22:35
2
הניה
15/01/10 15:32
 
נכון מאד
16/01/10 00:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כשבוע מלאו 4 שנים לנפילתו של אריאל שרון לתרדמת.
15/01/2010  |  אריאל קלנר  |   מאמרים
האנשים והנשים בתקשורת שאני מעריך את כתיבתם מביאים אלי בין השורות עולמות של מושגים. מהם אני לומד שככל שאנחנו הופכים להיות חברה שיוויונית יותר שבה כל ההזדמנויות פתוחות לכל אחת ואחד - וגם כשהם בעיני עצמם ביטוי מהלך לפלורליזם ונאורות - אנחנו עדיין תקועים בסיפורי המוצא.
15/01/2010  |  חיים שיבי  |   מאמרים
משולש היחסים ארה"ב, ישראל וטורקיה, מושתת על רשת סבוכה של אינטרסים ביטחוניים וישרוד אפילו את הח'ליף ארדואן. הכרות עם יחסי הכוחות ומערך האיזונים ובלמים הפנים טורקית היה מגלה כי חשוב הוא ארדואן אך מערכת היחסים הזו היא הרבה מעבר לכוחו ורום מעמדו. למעט אם בנסיבות העניין טיפש אחד בצד הישראלי ישחק לידיו.
15/01/2010  |  דניאל (דני) הכהן  |   מאמרים
במקום שאין בו ממשל יציב ובתי משפט המתפקדים כהלכה, שם מצוי כוחה של ההסתדרות. כוחה של ההסתדרות (התארגנות) כנגד ההנהלה (משטר חוקי מקצועי, דוגמת ארה"ב) הוא במדינות מפגרות, שלא לומר, עולם שלישי.
15/01/2010  |  0  |   מאמרים
רק השבוע קיבלנו שיעור כואב כיצד התנהלותנו בעבר הקרוב היא שהביאה לפיאסקו ביחסי חוצנו עם טורקיה. זהו מקרה ברור המאפיין את תרבות ה"סמוך - יהיה בסדר" שלנו. אנו בוחרים לא להגיב מסיבות שונות לאירועים אנטי-ישראלים הקורים סביבנו וכאשר מגיעים מים עד נפש, אזי אנו מתנערים בכעס ובצדק רב ומגיבים באורח הפחות מידתי וחכם האפשרי. כך מגיבים אנשים מהבטן במקום מהראש.
15/01/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il