|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

השוויון הצליח, הצדק מת

את ההוראות שבפרק החוק המוצע ל"הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה" יש ללמוד ולהורות, אבל לא לכלול בחקיקה, כדי שלא לנטרל את שיקול הדעת השיפוטי האמיתי
20/02/2010  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
המחוקק אינו יכול לחזות מראש את כל מנעד המקרים אשר עשויים להידון בפני השופט. מתן מרחב-שיקול-דעת לשופט הוא הכרח הנובע מאי הקוהרנטיות של המציאות

מעשה באיש ואשתו שנסעו באוטובוס לתל-ברוך, שם עבדה האשה בזנות, כדי לממן את הוצאות הבית והחשמל בדירתם. האיש – שלא היה הסרסור ה"קלאסי" המתפרנס מסרסרות – הורשע בסרסרות לזנות אך נידון למאסר בן שעה אחת בלבד

העיקרון של השוויון בעוצמת המכות הניחתות על נאשמים, שעברו עבירות דומות אך שונים לחלוטין באישיות, בכושר הספיגה של המכה ובהתאוששות ממנה המאפשרת חזרה לחיי חברה תקינים – אינו מצוי בהצעת החוק.

ועדת חוק, חוק ומשפט של הכנסת דנה בימים אלה בהצעה להוספת פרק בחוק העונשין על "הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה", כלומר, בחקיקת חוק להנחיית שופטי ישראל כיצד לשקול בדעתם את העונש הראוי לנאשם. מקריאתה של הצעת החוק (ואף משמו ומכמות הסטטיסטיקה המלווה עתה את עיבודו) נראה שמציעי החוק רואים לנגד עיניהם תבניות ענישה כתבניות בנייה, שיש לצקת תוכן בכל אחת מהן, אבל במסגרת התבנית.

ההצעה אומנם מכירה בסטיות אפשריות, כפי שמתרחשות סטיות בכל מעשה בנייה בגלל אילוצים שונים, ולכן גם לפי החוק המוצע תיתכנה סטיות לחומרה ולקולה מהענישה המתוכננת. אך אני - שאינני מחוקק הבונה תבניות, אלא שופט שדן בעבר מאות, אם לא אלפי אנשים, ראה ורואה תמיד בכל אחד מהם את היחיד, שעניינו מיוחד וכמעט תמיד שונה מעניינם של האחרים שדינם נגזר, או צפוי להיגזר, מבלי לשכוח את אחריותי לביטחון הצבור ואת הסבל הנגרם לו מעברייניו - סובר שלא יתכן להרהר על ענישה הולמת וצודקת במסגרות של תבניות.

הסיבה לחקיקה המוצעת היא חוסר שביעות הרצון של מציעי החוק מחוק העונשין הנוכחי, הקובע (בדרך כלל) רק את הרף הגבוה של העונש ולפיכך, כאמור בדברי ההסבר, "התוצאה היא, בין השאר, פערי ענישה גם כאשר המדובר בעבירות דומות שנעברו בנסיבות דומות". מטרת החקיקה המוצעת, לפי דברי ההסבר, היא יצירת הלימה "בין חומרת מעשה העבירה ואשם הנאשם לבין חומרת העונש שיוטל עליו. יחס זה מבטא את עיקרון הגמול".

השוויון המדומה בין עורך דין למחלק לחם

שהרי עורך הדין, המבזבז סכום זה בבילוי של מוצ"ש, לא הוטרד מהקנס וכדי להתגבר על תקופת השלילה העסיק נהג שכיר וניכה את הוצאות העסקתו מהכנסותיו. ואילו מחלק הלחם, המשתכר שכר מינימום, חש היטב את חסרון הכיס בשל הקנס ואף נאלץ להעסיק נהג במקומו, שישמור לו את קו החלוקה. אבל מטרת החוק הושגה: השוויון בענישה גבר על הענישה הצודקת והראויה!

הפערים בענישה במקרים זהים אינם נובעים בהכרח מליקוי בשיקול הדעת של השופטים או משוני קיצוני בהשקפותיהם על מהות הענישה הראויה. הפערים ברבים מהעונשים נוצרים כתוצאה מהשוני בין הנאשמים השונים הניצבים בפניהם, במצבם הגופני והכלכלי, בהיותם בנים למשפחות תומכות או מתנכרות, בהרגלי חייהם, כאנשי עבודה שמעדו בעבירה (אפילו חמורה כשוד, בגלל הפרעה נפשית כלשהי) או כמי שיוצאים ובאים בבתי הסוהר כדרך שאדם בא ויוצא ממשרדו, וכיו"ב. אף חקיקה לא תוכל להקיף את כל השוני בין הנאשמים ובין הנסיבות של ביצוע העבירות ואף לא את כל מיגוון התופעות האנושיות המצדיקות חומרה או הקלה בענישה.

השוויון בענישה אינו מתבטא בעונשים זהים או דומים בגין אותה עבירה. על השוויון להתבטא בשוויון הסבל (כתוצאה מהענישה) שיסבלו כל הנאשמים שעברו עבירות זהות, או דומות. למשל: שניים נהגו במכונית מאותו סוג, מאותה שנת ייצור וחצו את הצומת באור אדום. – אחד עורך דין והשני מחלק לחם. שניהם נידונו לשלילת רישיון הנהיגה ל-6 חודשים ולקנס של 2,000 שקלים. האם שוויון זה בענישה צודק? שהרי עורך הדין, המבזבז סכום זה בבילוי של מוצ"ש, לא הוטרד מהקנס וכדי להתגבר על תקופת השלילה העסיק נהג שכיר וניכה את הוצאות העסקתו מהכנסותיו. ואילו מחלק הלחם, המשתכר שכר מינימום, חש היטב את חסרון הכיס בשל הקנס ואף נאלץ להעסיק נהג במקומו, שישמור לו את קו החלוקה. אבל מטרת החוק הושגה: השוויון בענישה גבר על הענישה הצודקת והראויה!

הואיל ואין בכוחנו לברוא את כל בני מיננו שווים זה לזה, לא מהבחינה הפיזית, לא מהבחינה הנפשית ולא מהבחינה הרוחנית, הסיק פרופ' חיים פרלמן, במאמרו "על הצדק, מסות על המוסר ועל המשפט", ש"לנהוג מנהג צדק הרי זה לנהוג עם הבריות בשווה", והשוויון הצודק מוגדר "כעיקרון פעולה שעל–פיו יש לנהוג עם בני אותו הסוג המהותי". לעניינו, השוויון בענישה במקרה המתואר היה מקבל ביטוי רק אילו היו שני הנהגים בעלי מעמד כלכלי זהה.

לא אכביר מילים על המטרה של הלימת הענישה את חומרת העבירה. המטרה הראויה צריכה להיות הלימה של הענישה למבצע העבירה על-פי נסיבות העבירה ונסיבותיו האישיות. על היעדר התייחסות של המחוקק לנסיבות האישיות של העבריין ניתן ללמוד מהחקיקה של עונשי החובה. ואילו חוסר האמון של כנסת ישראל בשופטי ישראל בא לביטוי בשלילת שיקול הדעת השיפוטי שלהם על-ידי קביעת עונשי חובה ועונשי מינימום (עונשים מזעריים). כדי להמחיש את האבסורד אביא שתי דוגמאות מאולם המשפט שלי:

מעשה באיש ואשתו שהשאירו את בתם אצל אחות האשה ונסעו באוטובוס לתל-ברוך, שם עבדה האשה בזנות (עד שהוגשה נגדה "תלונה" על הסגת גבולה של פרוצה אחרת), כדי שיהיה להם כסף לתשלום הוצאות הבית והחשמל, אשר אותו עמדה חברת החשמל לנתק מדירתם. את האתנן מסרה האשה לבעלה שהמתין לה בשולי המקום. האיש הורשע בסרסרות לזנות, אשר העונש אשר נקבע עליה בזמנו (לפי סעיף 207 לחוק העונשין, לפני ביטולו) היה מאסר חובה. לפיכך, הנאשם נידון למאסר, אבל לשעה אחת בלבד. לא חשתי שאני מבזה את החוק. הרגשתי שהמחוקק, אשר שלל את שיקול הדעת מהשופט כי ראה לנגד עיניו את הסרסור ה"קלאסי", האלים, המתפרנס מסרסרותו – לא ראה, ולא יכול היה לראות, לנגד עיניו את כל מקרי הסרסרות אשר ייפלו לגדר הגדרת החוק ואת השימוש שייעשה בחוק על-ידי התביעה.

והנה מעשה בנאשם בן 18 ושלושה חודשים, שהורשע במסירת סם לחברו הקטין בן ה-17 ותשעת החודשים. לעבירה זו קבע המחוקק (בסעיף 25 לפקודת הסמים המסוכנים) עונש מאסר חובה בלבד. שירות המבחן דיווח לבית המשפט על נכונות הצבא לגייס את הנאשם (למסגרת מקא"ם, הידועה כ"נערי רפול"), אם לא ייאסר. כלומר, היעדר שיקול הדעת השיפוטי עלול היה להביא לכך שהנאשם ייאסר ויימנע ממנו הסיכוי להשתקם. לכן הוא הורשה לחזור מהודאתו על מסירת הסם לחברו, בן קבוצת גילו, הקטין, והודה בהחזקת הסם. הפרקליטות, שהבינה את העיוות שבחקיקה, הסתפקה בהודאה זו והנאשם נידון למאסר על תנאי.

הנה כי כן, העבירות היו חמורות מאוד מאוד. הלימת הענישה על-פי החוק את חומרת העבירות באותן נסיבות הייתה בלתי צודקת בעליל. מדוע, במקרים כאלה צריך השופט לחפש בנקודות החוק את המוצא להקלה? אולי יגיע המקרה שבעניינו הנחיות החוק לא יספקו מוצא, כי טרם השכלנו להכיל בדמיוננו את כל הנסיבות האפשריות?

סיכול החקיקה על-ידי פרשנות בית המשפט

ענישת חובה, שניתנת לעקיפה באמצעות פרשנות, סוכלה ותסוכל על ידי בתי המשפט. ענישת חובה שאינה ניתנת לסיכול על ידי בית המשפט מעודדת את הפרקליטות – שאף היא כבית המשפט, מופקדת על תוצאה צודקת של המשפט – להגיש כתבי אישום שאינם משקפים את מלוא חומרת העבירה.

בהשקפתי על יישום הענישה הנגזרת על השופט על-פי החוק – אין חידוש, שהרי בית המשפט העליון מאז תחילת פעילותו במדינת ישראל הרשה לעצמו לפרש את החקיקה באופן שלא יוטלו על נאשמים שאינם ראויים לכך עונשי החובה שכנסת ישראל קבעה בחוקיה. כך, מאסר חובה בגין תקיפת שוטרים פורש ככולל גם את האפשרות של מאסר על תנאי. וכך, כל עוד עונש המוות היה עונש חובה על עבירת רצח, נמנע בית המשפט העליון מהרשעת נאשמים ברצח, על-ידי פרשנות המרחיבה את המושגים "קנטור" ו"הכנה". כאשר בוטל עונש המוות ושונתה הפרשנות, הסביר כבוד נשיא בית המשפט העליון, שמעון אגרנט, את השינוי בפסק דינו בנו נ' מדינת ישראל כדלהלן: "לדעתי, פירוש זה משקף אומנם את מגמתו המקורית של המחוקק, אך מבחינה פנולוגית, ניתן לומר, שיש לו הצדקה נוספת מהיום שבו הוחלף עונש המוות, שנקבע בצד הפשע של רצח, בזה של מאסר עולם".

ענישת חובה, שניתנת לעקיפה באמצעות פרשנות, סוכלה ותסוכל על-ידי בתי המשפט. ענישת חובה שאינה ניתנת לסיכול על-ידי בית המשפט מעודדת את הפרקליטות – שאף היא כבית המשפט, מופקדת על תוצאה צודקת של המשפט – להגיש כתבי אישום שאינם משקפים את מלוא חומרת העבירה. כך עובר שיקול הדעת מבתי המשפט אל הפרקליטות. היא זו שתקבע את הענישה, בהביאה לדין את הנאשם בעבירה קלה במקום חמורה, כפי שנהגה, לפי שיקול דעתה על העונש הראוי, בהאשימה נאשמים בהריגה – כדי שיהיה לשופט שיקול דעת בגזירת העונש – במקום ברצח, המחייב הטלת עונש חובה של מאסר עולם).

החוק המוצע להבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה משאיר בתוקפם את עונשי החובה הקיימים כיום. עליהם הוא מוסיף את החובה לגזור דין על-פי הטבלה שתיקבע ל"עונשי מוצא" ("עונש המוצא" הוא העונש המחייב שייקבע על-ידי ועדה מיוחדת באישור ועדת חוקה). אבל, "למרבה השמחה", אזיקי הענישה המחייבת לא יהיו ב"עונשי המוצא" כה הדוקים כמו בעונשי החובה. נותר מִרווח לשיקול הדעת השיפוטי, אך זה תחום בגבולות סמוכים לעונש המחייב. החוק המוצע מאפשר אפוא לבית המשפט לסטות מהעונש המוצע במקרה של נסיבות מקילות או מחמירות שאינן קשורות בביצוע העבירה, אך זאת "בלבד שלא יהיה בעונש שנקבע סטייה ניכרת מהעונש ההולם כאמור בסעיפים...".

חוק זה יחול על כל העבירות שהוועדה המיוחדת תספיק לקבוע עבורן עונשי מוצא. כך, עם חלוף הזמן יוטלו אזיקי החקיקה על שיקול הדעת השיפוטי בכל, או במרבית, העבירות המנויות בספר החוקים. לא עוד ענישה לפי ראות עיני השופט – הלומד להכיר את הנאשם, את אישיותו ואת חלקו בביצוע העבירה, כדי לתת לו עונש ההולם את העבירה ואת נסיבותיה ואת צרכי הציבור והולם גם את הנאשם עצמו כאדם – אלא ענישה לפי ראות עיניהן של ועדה נכבדה, וועדת חוקה, תוך התעלמות מהנאשם כאדם, כאישיות אינדיבידואלית.
"העיקרון המנחה בענישה", נאמר בהצעת החוק, הוא "קיומו של יחס הולם בין העונש המוטל על נאשם שביצע עבירה לבין חומרת מעשה העבירה ואשמו של הנאשם". העיקרון של השוויון בעוצמת המכות הניחתות על נאשמים, שעברו עבירות דומות אך שונים לחלוטין באישיות, בכושר הספיגה של המכה ובהתאוששות ממנה המאפשרת חזרה לחיי חברה תקינים – אינו מצוי בהצעת החוק. אומנם החוק המוצע נותן אפשרות לבית המשפט "לחרוג מהעיקרון המנחה ולהורות על נקיטת אמצעי שיקומי כלפי הנאשם... אם מצא (בית המשפט – א"ש) כי הנאשם הוא בעל פוטניצאל שיקומי", אך אינו נותן – ליתר דיוק, כפי שיובהר להלן, בקושי נותן – אפשרות לקצר את תקופת המאסר באופן ניכר מ"עונש המוצא", אם הנאשם אינו "בעל פוטניצאל שיקומי", למרות שכל חזותו ומצבו מעידים עליו שכל יום מאסר שלו הוא שווה ערך לחודש מאסר עבור חברו. העיקרון השיקומי יכול היה לסייע (במקרה שתואר לעיל) למוסר הסם לקטין, אילו היה חוק כזה בעת משפטו, אך לא לבעל האומלל שהורשע בסרסרות.

על-פי הצעת החוק לא ייוותר לשופט אלא מפלט אחד להפעיל את שיקול דעתו ללא הגבלה וזהו סעיף הקובע, שאין בהוראת החוק "כדי לגרוע מסמכות בית המשפט לשקול נסיבות נוספות לחומרה או לקולה, בין אם הן קשורות בביצוע העבירה ובין אם לאו". אם צנור המפלט הזה ייהפך לאוטוסטרדה בה ילכו השופטים – ימים יגידו. אבל, אם בסופו של דבר יישאר שיקול הדעת לשופט – מדוע טורחים המחוקקים בהוראות חוק שכל הוויתו אומרת אי-אמון בשיקול דעת השופטים?

תורת האינדיבידואליזציה של הענישה

שיקול הדעת שהעניק לו המחוקק, מחייב את בית המשפט: אין הוא יוצא ידי חובה בהטלת עונשים שגרתיים ואוטומטיים, מעשה מכונה; אלא כדי לקיים 'ושפטו את העם משפט צדק', חייב הוא ליתן דעתו תחילה לאיש המיוחד העומד לפניו ולנסיבות המיוחדות שבהן עבר עבירתו.

לא נותר אפוא אלא לסיים בדברי השופט חיים כהן, שלמרות היותו בדעת מיעוט באותו פסק דין (זוקאים ואח' נ' מדינת ישראל), הם שעליהם, לדעתי, להדריך כל שופט הגוזר דינם של עבריינים:
"הכלל שהעונש ההולם נותני שוחד הוא מאסר בפועל – כבודו ותוקפו במקומם מונחים; אבל אין בו כדי לפטור את בית המשפט מלבדוק בדוק היטב את כל הנסיבות, שמא מן הדין או מן הצדק הוא לסטות מן הכלל. שיקול הדעת שהעניק לו המחוקק, מחייב את בית המשפט: אין הוא יוצא ידי חובה בהטלת עונשים שגרתיים ואוטומטיים, מעשה מכונה; אלא כדי לקיים 'ושפטו את העם משפט צדק', חייב הוא ליתן דעתו תחילה לאיש המיוחד העומד לפניו ולנסיבות המיוחדות שבהן עבר עבירתו. והדברים פשוטים, וידועים לכל בר-בי-רב. מן המפורסמות הוא, שיש ובית המשפט מקל ויש ובית המשפט מחמיר – תהא אשר תהא העבירה הנדונה; וחזקה על בית המשפט שטעמו ונימוקו עמו, גם כשהוא מקל וגם כשהוא מחמיר, ואין הוא צריך לגור מפני איש אשר אולי יחשוד בו אחרת".

"תורת האינדיבידואליזציה של הענישה" (כלשונו של השופט חיים כהן בפסק הדין אברז'יל נ' מדינת ישראל) מחייבת, לדעתי, להימנע מכבילת השופט באזיקי החקיקה בבואו לגזור עונש על הנאשם הניצב באולמו, ולסמוך על שיקול דעתו ועל שיקול דעתה של ערכאת הערעור בקביעת העונש ההולם את העבירה, את הנאשם ואת צרכי הציבור.

על כן, לדעתי, יש ללמד את הציבור שהחזות של שוויון בענישה אינה הולמת את ערכי החברה שלנו. את ההוראות החשובות בחוק המוצע להבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה יש להורות במכון להשתלמות שופטים, או בבית הספר (לכשיקום) ללימוד תורת השפיטה, אבל לא לכלול אותן בחקיקה. חבל על המשאבים שהושקעו ויושקעו בהכנת החוק ועל הזמן השיפוטי והמלל הרב שיוקדשו לפרשנות החוק, לכשיחוקק.

לאתר מגזין מראה
אורי שטרוזמן, שופט מחוזי (בדימוס) ובעבר שופט בבתי דין צבאיים, כותב בנושאי משפט ואקטואליה וממלא תפקידי ציבור שונים, ביניהם חבר בצוות המכון לאסטרטגיה ציונית להכנת חוקה למדינה
תאריך:  20/02/2010   |   עודכן:  20/02/2010
אורי שטרוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוויון הצליח, הצדק מת
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן סובול
20/02/10 14:34
 
הנ"ל
20/02/10 14:41
 
הנ"ל
20/02/10 14:45
 
מרק_טווין
21/02/10 01:57
2
פ.ר.
20/02/10 18:35
3
גדעון אמיר
20/02/10 22:27
4
מרק_טווין
21/02/10 01:50
5
ע.ג3
21/02/10 07:11
6
עודד החולני
13/11/10 18:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר משה (בוגי) יעלון, המשנה לראש הממשלה ולשעבר הרמטכ"ל, התייחס בראיון לאתר החדשות ynet ב-17 בדצמבר 2009, לאתגרים העומדים בפני ישראל בתחום ההסברה ולדרכי ההתמודדות עימם.
20/02/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
"מבקר המדינה מתח ביקורת קשה על הוצאות הבחירות של הסיעות בכנסת. בראש בזבזני כספי הציבור עומדת סיעת "ישראל ביתנו" בראשותו של שר החוץ אביגדור ליברמן שחרגה מהמותר בסכומים ניכרים" [מן העיתונות].
20/02/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
המניעה תמיד יעילה ואפקטיבית יותר מאשר הטיפול במחלה לאחר שפרצה ועל הנחה זו מבוססת הקריאה שבכותרת. דומה וקיים ציבור בינינו, אומנם זניח אך קולני, המנסה להתעלם מאמת בסיסית זו בשם אידאולוגיה יפת נפש אוניברסלית אשר אין לפסלה בתנאים (שוויצרים) מסוימים אך יש להתעלם ממנה לעת הזו במצבה הגאופוליטי האזורי של ישראל. והרי כבר נאמר "ועת לכל חפץ".
20/02/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
משהו רע קורה לתקשורת בישראל. יותר ויותר עיתונאים ופרשנים מקשקשים דברי הבל בפרשת חיסול אל-מבחוח, משל הם משדרים בערוץ הטלוויזיה של חסן נסראללה, וכאילו הצופים הם אנשיו של איסמעיל הנייה - שזקוקים לחיזוקים לנוכח כישלונו של היריב, כביכול.
19/02/2010  |  יואב יצחק  |   מאמרים
עם הצגת תוכנית הממשלה לחבר את הפריפריה למרכז הארץ ברשת רכבות, קמים המתנגדים לתוכנית, איש איש וטעמיו עמו. ברורה וצפויה התנגדות אגף התקציבים באוצר, שלפחות ב-30 השנה האחרונות התנגד באופן עקבי ורצוף לכל השקעה בכלל ובתשתית בפרט, והביא אותנו למצבנו הנוכחי של אפס עתודות מים, חשמל ותחבורה. אך מתנגדי התוכנית מבינים כי לנוכח עמדתם המסורתית של אנשי האוצר אין הם "נחשבים", ועל כן ממהרים המתנגדים להצטייד במאגר של פרופסורים ונביאי זעם. אחד מהם, הכלכלן פרופ' ראובן גרונאו, מצוטט בהרחבה בכתבתה של מירב ארלוזורוב בהארץ (7.2.2010), ובאיצטלת "אחד המומחים המובילים לתחבורה בישראל", הוא מבטל את תוכניתו של ראש הממשלה, תוך הבעת "בוז תהומי". כיוון שכתבה זו אופיינית, ניתן להתייחס אליה כמייצגת תופעה.
19/02/2010  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
דוח גולדסטון הוא רק הקצפת  /  רן ברץ
שורת המקהלה  /  קובי קמין
יש מחשב - אפשר לכתוב רומן  /  יוסף אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il