|   15:07:40
דלג
  יוסף עברון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

תזכורת מבן-גוריון לראש הממשלה ולנשיא המדינה

האיומים על ישראל בימי רה"מ הראשון היו גדולים וממשיים, אך דוד בן-גוריון נקט עמדה ועשה מעשים שהותירו את ישראל איתנה נתניהו ופרס, המסר מכוון בעיקר אליכם...
19/03/2010  |   יוסף עברון   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל [צילום: אתר הכנסת]

ערב צאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון, כשברקע ביקורו בארה"ב "האולטימטום השקט" של הנשיא ברק אובמה - מן הראוי לשוב ולהזכיר, כיצד נהג ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן-גוריון, במצבים קריטיים דומים אל מול אולטימטומים חריפים בהרבה, שאיימו על עצם קיומה של המדינה, מצד שתי מעצמות העל דאז, ארה"ב וברית המועצות הקומוניסטית.

וטוב גם לזכור ולהזכיר, במיוחד לנשיא המדינה הנוכחי, שמעון פרס, המתיימר להיות ממשיכו של בן-גוריון, מה הייתה עמדתו של מייסד המדינה וראש ממשלתה הראשון בשאלת מעמדה של ירושלים.

האולטימטום האמריקני ערב כינון המדינה
דוד בן-גוריון

שעות ספורות לפני ההכרזה ההיסטורית על הקמתה של מדינת ישראל, ביום השישי הבלתי נשכח של ה' באייר תש"ח, שיגר הבית הלבן אולטימטום חריף וחד-משמעי לדוד בן-גוריון: "עליכם לדחות את ההכרזה על הקמת המדינה ולהסכים לשביתת נשק בת עשרה ימים". האולטימטום אף לווה באיום מפורש על-ידי שר החוץ האמריקני, ג'ורג' מרשל: "הם ישמידו אתכם! ואל תצפו לעזרה מארצות הברית המזהירה אתכם מפני הסיכון החמור שאתם נוטלים על עצמכם..!".

ערב יום הולדתו השמונים סיפר לי דוד בן-גוריון בראיון עיתונאי בשדה בוקר על המצב הצבאי שבו שרוי היה היישוב בעת שיגור האולטימטום:

  • "עוד בטרם אתא ליל ה-15 במאי כבר הסתכמו אבידותינו בלמעלה מ-750 הרוגים מטובי לוחמינו... מרבית יחידותינו היו תשושות בעקבות שישה שבועות של קרבות מרים, לא היה בידינו אפילו טנק אחד, מטוס בודד או אפילו תותח שדה... היו אלה רגעי חרדה שכמותם לא ידעתי בכל מהלך חיי... ב-12 בלילה הודיעו לנו שצבאות ערב חצו את הגבול... היינו נטולי נשק... והם עלו עלינו מכל עבר..."


ואף על-פי כן, כשמחוגי הזמן הורו את שעת ההכרעה, בן-גוריון נמצא במקום שהוועידה לו ההיסטוריה, על במת אולם המוזיאון בתל אביב - מנהיג של אומה שעדיין לא גובשה, של מדינה שלא הייתה קיימת, והצהיר בקול רוטט קמעה: "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל!"

מי יודע, אילו מישהו אחר ולא דוד בן-גוריון, צריך היה להגיע באותן נסיבות, לאותה החלטה היסטורית - בניגוד לרצונו המפורש של נשיא ארצות הברית דאז ולאיומיו הבוטים של שר החוץ שלו - האם מדינת ישראל הייתה קמה בכלל?

האולטימטום הרוסי ב"מבצע סיני"
גולדה מאיר

כעבור שמונה שנים, ב-5 בנובמבר 1956, בעיצומו של "מבצע סיני", שיגר ראש ממשלת ברית המועצות, ניקולאי בולגנין, לבן-גוריון, אולטימטום חסר תקדים בחריפותו, ובו נדרשה ישראל להפסיק את תוקפנותה ולבצע נסיגה מיידית, שאם לא כן - נשקפת סכנה ל"עצם קיומה של המדינה".

"הרגשתי היא שזה מכתב שיכול להיכתב בידי היטלר, בידי נאצי. אבל בתשובה מוכרחים אנו לענות בכבוד...", מצוטט בן-גוריון בפרוטוקול ישיבת הממשלה למחרת קבלת מכתב האיום הדרמטי מבולגנין. "השתוללות הטנקים הרוסיים בהונגריה מעידים מה נאצים קומוניסטים אלה מסוגלים לעשות", רשם ביומנו.

שרת החוץ דאז, גולדה מאיר, הייתה איתנה בעמדתה, שיש להתייחס בשיא הרצינות לאיום הרוסי. לשם כך חשפה בפני השרים את עיקריו של מסמך מודיעיני שהונח על שולחנה, ובו תרשים שיחה עם מקור מהימן בניו-יורק, שאת זהותו לא גילתה, ולפיו, אם ישראל לא תיענה בחיוב לדרישה לנסיגה מיידית מסיני, תכננו הרוסים להפציץ את ישראל במשך יום אחד: "רק יום אחד של הפצצה על ישראל", אמרה שרת החוץ, "הם הניחו שבגלל זאת אמריקה לא תיכנס למלחמת עולם. אבל הכוונה הייתה ללמד לקח את ישראל. שלא תקום לאיזה מעשה במשך שנים רבות".

גולדה מאיר לא הייתה היחידה, שסברה, שיש להיענות ללא דיחוי לאולטימטום של הרוסים. דיווחים רבים שהגיעו לראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, הזהירו, שברית המועצות, בהנהגתו של ניקיטה חרושצ'וב, עמדה על סף הטלת מהלומה צבאית עזה על ישראל.

"בן-גוריון לא הסתיר את דאגתו העמוקה נוכח העמדה הרוסית ולא ניסה להתעלם ממלוא חומרת משמעותה, אך תגובתו לא הייתה פיק ברכיים, לא אחזה בו בהלה", מציין הרמטכ"ל דאז, משה דיין, בספרו, 'יומן מערכת סיני'; "להפך, מהבחינה האמוציונאלית האולטימטום הרוסי דרך אותו למאבק". ודיין מוסיף: "שמחתי מאוד על קור הרוח שבו ניתח בן-גוריון את פני הדברים", תוך שהוא מטעים: "אני מכיר את מי שעלולים היו להיות ראשי ממשלת ישראל, לולא מילא בן-גוריון תפקיד זה, ואין לי ספק כי תגובותיהם במצב זה היו חדורות יותר משמינית שבשמינית של פאניקה...".

תזכורת למפקפקים לגבי זכותנו הריבונית המלאה על ירושלים

קודם כל, לנשיא מדינת ישראל הנוכחי, מר שמעון פרס (המתיימר להיות ממשיך דרכו של בן-גוריון), המצוטט לאחרונה בכלי התקשורת, כמי שמתנגד להתיישבות יהודית באזורים המאוכלסים על-ידי ערבים בירושלים:

האם הייתה היום דריסת רגל ליהודים בנצרת אילמלא החליט בן-גוריון להקים את נצרת עילית? או בעכו, אילו לא התיישבו שם יהודים? ועוד כהנה וכהנה מקומות ואזורים, שלא כאן המקום לפרטם?

ואשר לדעתו של בן-גוריון לגבי אכלוסם של יהודים בירושלים, להלן ציטוט מתוך דבריו בכנסת ב-31.7.1967:

  • "יש רק דרך אחת להבטיח לנצח נצחים את יהודיותה וישראליותה של ירושלים הגדולה והשלמה - לא על-ידי הרחקת התושבים הלא יהודיים אלא על-ידי הבאת רבבות משפחות יהודיות. רק מפעל התיישבות בתוך העיר העתיקה וסביבותיה יחזיר לעולמים את ירושלים לעם שיצר בעיר זו ערכים בני אלמוות ועשה עיר זו למשוש תבל..."


מן הראוי היה שראשי השלטון בישראל ישננו לעצמם את אימרתו ההיסטורית של בן-גוריון:
"באמת לא חשוב מה יאמרו הגויים, אלא מ-ה י-ע-ש-ו ה-י-ה-ו-ד-י-ם!"

תאריך:  19/03/2010   |   עודכן:  19/03/2010
יוסף עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תזכורת מבן-גוריון לראש הממשלה ולנשיא המדינה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
19/03/10 18:02
2
קורא ותיק
19/03/10 18:15
3
ג'ינגי'
19/03/10 21:43
4
אלטע קאקער
20/03/10 02:06
 
ציונה
20/03/10 13:48
 
ירדנה ביק
21/03/10 10:44
5
מושיקו
20/03/10 22:02
6
אחת העם
21/03/10 10:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נחנך ברוב פאר והדר בית הכנסת 'החורבה' בירושלים שבין החומות. אני משער (במוצ"ש לפני שבוע) כי הטקס (י)היה מרשים ו(י)שודר בכלי תקשורת רבים, בארץ ובעולם. עוד אני משער כי העולם הערבי (י)געש ו(י)רעש: "היתכן להרים כיפה מתגרה מול כיפת אל-אקצה"? כמו-כן אני בטוח כי גדלה בציבור המשכיל 'תודעת ירושלים' ותהלוכותיה ב-300 השנים האחרונות לתפארת תלמידי הגר"א, הרבנים שמואל סלנט ואברהם-יצחק קוק, ולהבדיל הסולטאן העותומאני, הנציב הבריטי ו...טייקוני אוקראינה הנדיבים.
19/03/2010  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
מזה כמעט שבועיים רוגשת אצלנו התקשורת בדיבורים על משבר בין ממשלת ישראל לזו של ארה"ב. המשבר לכאורה, פרץ בעת ביקורו של סגן נשיא ארה"ב בארץ. הוא הגיע הנה כדי לנסות לחדש את השיחות בין הישראלים לפלשתינים. השיחות האלה תקועות כבר זמן רב ובאופן לגמרי "טבעי", האחריות לתקיעות הזאת מוטלת על ממשלת ישראל. לכן היא נדרשה להקפיא את הבנייה ביהודה ובשומרון, כאילו כדי להפגין רצון טוב מול הפלשתינים המסכנים, והסכימה לעשות זאת לזמן מוגבל, לעשרה חדשים. והנה בעיצומה של ההקפאה, ומה שיותר גרוע בעיצומו של הביקור הידידותי של סגן הנשיא האמריקני, מודיעה ועדה מקומית על החלטה לבנות אלף ושש מאות יחידות דיור חדשות בירושלים, בשכונת רמת שלמה, שטח שהפלשתינים טוענים לבעלות עליו. נו, כזאת סטירת לחי למבקר הנכבד, ומכאן משבר מדיני חמור ביותר. לכאורה.
19/03/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
האמריקנים טוענים כי פעולות ישראל בירושלים פוגעות באינטרסים האמריקניים. גם לישראל יש סיבה לטעון כי משחקי הברוגז האמריקניים מקשיחים את עמדתו של אבו-מאזן, ומה שיותר חמור, מעודדים את הקיצוניות של ארגוני הטרור ביהודה ובשומרון וגורמים להתפרעויות. החידלון בנושא הגרעין האירני בוודאי מסכן את ישראל. יש כמובן הבדל, לטוב ולרע, משום שארה"ב היא מעצמה עולמית. לטוב, משום שאיזו מין מעצמה היא זו שהחלטה של פקיד בוועדת התכנון של ירושלים יכולה להעמיד אותה בסכנה ביטחונית. מי שביטחונה יותר שברירי ודורש התחשבות היא ישראל. לרע, משום שאין סימטריה בינינו לבינם. הם יכולים להיעלב ולכעוס עלינו, ואנחנו לא, כפי שראש הממשלה נאלץ לבלוע בשקט את העלבון שספג כאשר הבית הלבן פרסם תמונה שבה נראה אובמה משוחח בטלפון עם נתניהו כשרגליו על השולחן. אפשר אומנם במאמץ דיפלומטי רב לגשר על-פני אינטרסים שבאופן נקודתי נמצאים בעימות, אם יש אינטרס גדול משותף, וזו בעצם השאלה.
19/03/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
במקום להתנצל בפני הממשל האמריקני, עלינו להביא את האמת בפני דעת הציבור שם. התקשורת הבינלאומית מפיצה עלילות על יהודים מתנחלים בירושלים, הגוזלים בתים של ערבים הגרים ב'מחנה פליטים שועפאת' (פליטים מן הארץ? הם גרים בארץ ישראל ובירושלים, ומהו המחנה? לא אוהלים אלא בתים בנויים לתפארת). ממשלת ישראל צריכה להוקיע את הדרישה הגזענית למנוע מיהודים לגור בבירתם - האם יוכל מישהו למנוע מאזרח מוסלמי לקנות בית בוושינגטון? עלינו להסביר כי הנשיא ברק אובמה כועס משום שהוא מתכנן למסור את ירושלים - הקדושה גם לנוצרים - לשלטון מוסלמי. ממשלתנו גם צריכה להפריך את הטענות של סגן הנשיא ג'ו ביידן כי מעשי ישראל מגבירים את העוינות לאמריקה בעולם - עוינות שהוא עצמו יוצר בהאשמותיו נגד ממשלת ישראל. מעל הכל, עלינו להסביר כי החלשה של ישראל אינה יוצרת אהדה לאמריקה אלא ממלאת שכרון ניצחון את אויבי אמריקה, ומעודדת אותם להגביר את המלחמה נגד העולם החופשי.
19/03/2010  |  ד"ר אברהם שלום  |   מאמרים
"דיני הקרבנות הם לנו כספר חתום. לא טעמי הקרבנות בכללן מובנים לנו ולא טעמם של פרטי דיניהם. ואפשר, מפני שאין אנו יכולים לקיימם מאז שחרב בית מקדשנו [ואולי] התנוון בנו 'החוש' לקרבנות" - כך פותחת פרופ' נחמה ליבוביץ זצ"ל את מאמרה הראשון "על טעמי הקרבנות" בספרה הידוע "עיונים בספר ויקרא". וגם אמנה, רבו הדרשות ורבו הפרשנויות להסברת ולהבנת "תורת הקרבנות" שהיא בעצם מערכת אדירה, מדהימה ובעיקר מיוחדת ואין כל ספק "שרב בה הנסתר על הגלוי". יש מן הפרשנים שנסקו לגבהים וראו במערכת זו יסודות קבליים מיסטיים ויש שפישטוה וראו בה יסוד של עבודת ה' פשוטה ואמיתית שראשיתה בהינזרות והינתקות מן "העבודה הזרה" (תרתי משמע: עבודה זרה ממש, כמו גם סגידה לדברים ועיניינים אשר בהם ולהם פעמים האדם מתמכר ומעלה אותם לדרגת עבודה זרה ממש) וכלה בהתקרבות ובהקרבה עצמית לבורא עולם, מעין מה ש"מדרש גם" מכנה זאת בשם: "הקרבה אדמית". והבן.
19/03/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il