הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
מאמרים
ראשי  /   מוזיקה  רדיו  תרבות 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת
מועדון +
כסף רופאים שמאים יועצים אדריכלים
שופטים עורכי דין עיתונאים רואי חשבון
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
איש הכותל
31/07/2017   |   עידן יוסף
 
 
 
חראם על שקאו
31/07/2017   |   אריאל י' לוין
 
 
 
האם נשלם בעד מטען יד
31/07/2017   |   איתמר לוין
 
 
 
חורבן הבית השלישי
31/07/2017   |   רן לוי
 
 
 
הוגה הקללות המאוסות
31/07/2017   |   עמי דור-און
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
על מוזיקה אנינה בעידן המוני
"מה כבר ירוויחו אם יסגרו את קול המוסיקה?" [צילום: AP]

כשברקע משתוללת הסערה ברשות השידור זוכים אנשי תחנת "קול המוסיקה" לרגע של נחת זה קורה היום - כשזמירה לוצקי, עורכת בכירה בתחנה, זוכה בפרס אקו"ם

>
>
>
▪  ▪  ▪
מבין פרסי אקו"ם שיוענקו היום (ד', 24.3.10), הפרס שמוענק לזמירה לוצקי, מעורכי תחנת "קול המוזיקה" (לשעבר כל המוזיקה) של קול ישראל, הוא מגמתי במוצהר. כמי שמוכרת מהרדיו ככוהנת הגדולה של המוזיקה המודרנית בת-זמננו, מחשיבה לוצקי כ"עבודת-קודש" את פועלה הבלתי נלאה והייחודי למען המוזיקה הישראלית, מה שכבר זיכה אותה בעבר הרחוק בפרס דומה.

"בקבלת הפרס הזה אני מרגישה כשליחה של התחנה שלי ושל ציבור המאיזנים שלה", מצהירה לוצקי. "זמירה היא המובילה הגדולה אצלנו של המוזיקה העכשיווית", מעיד אבי חנני, מנהל "קול המוזיקה". "אפשר לומר זאת אחרי אלפי תוכניות שערכה במרוצת השנים ומאות ראיונות שניהלה בהם. היא זו ששומרת על המוזיקה הישראלית ועל מעמדה".

בעוד שהעורכים האחרים ב"קול המוזיקה" מתמרנים בין שלל מלחינים שרובם כבר אינם בין החיים (באחד מימי השבוע שעבר התאלתר שם, לדוגמה, באופן בלתי מתוכנן מרתון ברהמס מהבוקר עד הערב), עשייתה של לוצקי מתרכזת במלחיני ההווה, עם דגש מבורך על הישראלים שבהם, שאל חלקם היא מודעת מאז היותה פסנתרנית צעירה. "די מבדח אותי לראות שמעניקים לי פרס, או ציון לשבח, על מה שהם הגדירו כיחסי החיובי למוזיקה הישראלית", היא מעירה. "רק 'יחס חיובי'? - בלי הצטנעות, אומר שעל-רקע מה שקורה מסביב, אני עושה מה שאני עושה במסירות-נפש".

שזה גובל בהליכה נגד הזרם...

"הייתי אומרת את זה אחרת – אם אנחנו, ב'קול המוזיקה', מייצגים מיעוט, בתוך המיעוט הזה ישנו המיעוט של המלחין הישראלי שכנראה, מישהו צריך לדאוג לו".

זאת איננה תופעה חדשה שהציבור מעדיף קלאסיקות על פני המוזיקה בת-זמנו. הרי כך היה בימי בטהובן וגם לפניו.

"כאן אנחנו נכנסים למקום המלחין בחברה שבתוכה הוא פועל, כשמטבע הדברים הציבור נוטה יותר ליצירות מוכרות שנוצרו לפניו. באשר לתחום העיסוק שלי, שידורי המוזיקה אצלנו , הנוגעים למוזיקה בת-זמננו, הם בדרך כלל בשעות המאוחרות של היום, שהרי כאן מדובר בהשקעה רבה יותר בהאזנה".

אנסמבל ועוד

לוצקי אינה מסתפקת בפועלה מעל גלי האתר למען המוזיקה העכשיווית. לוצקי מנהלת עם המלחין דן יוהאס את "אנסמבל המאה ה-21”', שהם הקימו יחד ועושה לו נפשות ב"קול המוזיקה". "דן ואני ידידים מאז ימי לימודינו באקדמיה למוזיקה", היא מספרת. "הגענו לכך מתוך חיפוש אחר במה למוזיקה בת-זמננו. בשנה הבאה נחגוג עשרים לאנסמבל שהוא יחיד במינו בארץ. מדובר בגוף שאיננו פועל ברצף ומתכנס לקראת הקונצרטים שלו. בבסיסו נגנים מהתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור ואליהם הצטרפו בכירי הנגנים מהכלים השונים. הם נקראים לפי הצורך של תוכנית זו או אחרת".

ולא רק האנסמבל. לוצקי היא מוזיקאית שאף פעם לא הצטמצמה בפעילותה הרדיופונית. כבר לא כל-כך זוכרים, אבל היא הייתה המפיקה הראשונה של "חג המוזיקה הישראלית", המכנס פעם בשנה ממיטב המוזיקה המקומית, העכשיווית והקלאסית, לוצקי ניצחה עליו בשלוש שנותיו הראשונות עד שהתגלגל לידיים אחרות.

"מה התחיל מיום אחד של קונצרטים באולמות השונים של 'תיאטרון ירושלים' עם יצירות של מלחינים שזכו ב'פרס ישראל', התרחב עם השנים בצורה מבורכת", מספרת לוצקי. "היום, בניהולו של המלחין מיכאל וולפה, זה התרחב ה'חג מתקיים בשבוע אחד במקומות שונים בארץ ומושך רבים".

חסכוניים ומצומצמים

היא תל אביבית במקור, המתגוררת בירושלים, לא הרחק מאולפני 'קול ישראל'. הרומן שלה עם הפסנתר מתנהל מגיל שש. לוצקי למדה אצל הדסה ביריביס-עורי ואצל אמה גורוכוב ובהמשך השתלמה באקדמיה "סנטה צ'צ'יליה”, ברומא וגם אצל ארטורו בנדטי מיכלאנג'לי, מגדולי הפסנתרנים של המאה העשרים. מפאת עיסוקיה הרבים האחרים, חדלה להופיע לפני שנים רבות והיא מנגנת בביתה להנאתה. גם כאן שיסלחו לה באך, שופן ודומיהם, אבל אף בהיותה ברשות עצמה, היא נאמנה למוזיקה המודרנית. "יש עוד דברים מעניינים אחרים בחיים", היא אומרת לאחר מעשה על ירידתה מבמת הקונצרטים. "אי-אפשר להספיק הכל...”

לוצקי היא בין עורכי "קול המוזיקה", המשדרים בקולם את תוכניותיהם ואינם מסתייעים בקריינים. "אני מאמינה שהגשה אישית של מוזיקה בת-זמננו מקרבת את המוזיקה הזאת למאזין שרוצה בכך", היא אומרת. ידוע שזה לא עובר בשקט. מדי פעם יש המתקוממים על אופי ההגשה שלה, לעומת רבים אחרים שאוהבים לשמוע אותה. "איש-איש וטעמו", לוצקי מתייחסת לכך בהומור.

איך זה לפעול על-רקע כל הסערות והקשיים ברשות השידור?

"קשה לנו מאוד. אנחנו מצומקים ופועלים בתנאים בלתי אפשריים. מאיימים לא פעם בסגירת התחנה שלנו, אבל לפי תגובות המאזינים שלנו ברור לא רק לנו שאנחנו נחוצים. מה כבר ירוויחו אם יסגרו אותנו? הרי ממילא אנחנו מאוד חסכוניים".

משמיעה גם מוזרויות

המלחינים, שאיש-איש מהם פועל בדל"ת אמותיו ומהם מתקשים להגיע לביצוע יצירותיהם באוזני הקהל הרחב, יודעים שאצל לוצקי ימצאו אוזן קשבת, גם אם המוזיקה שלהם תישמע כמוזרה ביותר שרק ניתן להעלות על הדעת. "התחנה שלנו מצטיינת בפתיחות בלתי נדלית", שחה לוצקי. "אני גאה בתחנה הזאת, המוכרת כאחת מהטובות בתחומה בעולם. באים אנשים מחוץ-לארץ ואומרים לי שלא ייאמן מה שהם שומעים אצלנו מבחינת התכנים והגיוון".

לוצקי משמשת כעורכת מספר תוכניות ב"קול המוזיקה" ומבלי לנסות לבדל אותן זו מזו, ייאמר שבכולן יש נוכחות בולטת של מוזיקה ישראלית. ביניהן - "מפתחות", "עניין של הסכמה", "עוד לא מאוחר" ו"עננים, חגיגות, סירנות", תוכנית ששמה שאול מיצירה מפורסמת של קלוד דביסי. לוצקי התחילה את התוכנית עם שלמה ישראלי, מהבולטים באנשי "קול המוזיקה", שעזב את התחנה. "זאת תוכנית שהולכת לפי מצב הרוח", מעירה לוצקי. "לפעמים אני פותחת בעננים, לפעמים אני פותחת בחגיגות, כשיש סיבה לחגוג ולפעמים אני פותחת בסירנות, במובן של בנות-ים ולא במובן האחר שלהן".

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
יעקב בר-און

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מוזיקה אנינה בעידן המוני
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
פורום: מקור ראשון כתוב הודעה
+
משה פלאם
18/12/15 03:04
+
שלום ח
21/10/15 22:18
+
עופרק'ה
21/06/15 14:07
+
אהבת הארץ
29/05/15 09:49

תגובות בפייסבוק

ברחבי הרשת

רשימות קודמות
הבדיחה הישנה:
24/03/2010  |  עמרם שלומי  |  מאמרים
בישראל נוהגים מאז ומתמיד בילדים פלסטינים על-פי האמרה "בני כינים ככינים". יש האומרים זאת בריש גלי, ויש השותפים לדעה בשתיקה. אין חודש שבו לא הורגים כמה ילדים פלסטיניים, בתירוצים מעורפלים שאיש לא מבין, עד ששוודי אחד מנסה לנחש - ואז משתיקים אותו בכל התותחים האפשריים. על-פי רוב מצליחות רשויות הכיבוש לזייף את גילם של ההרוגים הקטנים, להמציא להם פשעים וכוונות זדון, וכשכל אלה גם יחד לא עוזרים - נפטרים מן האשמה, כמו שחקני פינג-פונג, במשפט: "אופס, סליחה".
24/03/2010  |  נורית פלד-אלחנן  |  מאמרים
הציונות הדתית עוברת בימים אלה טלטלה עזה. דומה כי רצף האירועים שפוקד את הציבור הדתי-לאומי בשנים האחרונות חושף תהליכי עומק מורכבים ומשמעותיים, המלווים בלא מעט כאב וקשיים. דומני כי אם נאפיין תהליך זה בכללותו, אפשר לראות בו חבלי התבגרות של ציבור שלם. ככל תהליך התבגרות, גם תהליך זה רצוף בכאב הפרידה מהנוסטלגיה היַלְדִּית התמימה והרומנטית, ובחדירה, מלאת ייסורים ומכאוב, למציאות המורכבת והמסובכת המאפיינת חברה בוגרת ומפוכחת, המישירה מבטה נוכח הקיום השברירי ומלא הסתירות של החיים האנושיים.
24/03/2010  |  יונתן בן הרא"ש  |  מאמרים
בעקבות המאמר הראשון על אודות מרים הנביאה קיבלתי תגובות ואף דואר אלקטרוני של מגיבים, הטוענים שמרים זכתה לאזכור נרחב בתורה. אם כן, מרים הנביאה, אחת משלוש הנביאות שהיו לעם ישראל, מופיעה בתורה אך ורק בארבעה סיפורים קצרים עד למאוד. אני רואה בכך ביטוי שרחוק מלהיות ביטוי נרחב, כפי שציינו המגיבים.
24/03/2010  |  איתן קלינסקי  |  מאמרים
טיפ לילידי השבוע - ונוס מלכת היחסים הבין-אישיים נמצאת החודש במזל שלכם ומביאה אליכם ימים טובים של פינוקים ותחושה שאתם נמצאים במרכז תשומת הלב. הרשו לעצמכם קניות מפנקות.
24/03/2010  |  צילה שיר-אל  |  מאמרים

רשימות נוספות
רמת שלמה אינה "שטח כבוש"  /  אריאל כהנא
ההסכמות הסודיות של נתניהו  /  אריאל כהנא
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
המשפחה הסודית  /  יפעת ארליך
ללא שונאים, ללא מרפקים, ללא עבודה  /  יעקב בר-און
משפט ההיסטוריה  /  אורי ישראל פז

פורומים
מוזיקה
מקור ראשון
רדיו
תרבות
כתבות מקודמות
עמינח
הגיע הזמן להחליף מזרן
אמריקן קומפורט
אל תתפשרו על כורסאות טלוויזיה
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
אקסלנס ייעוץ משכנתאות
בי פטנט פתרונות מיוחדים
קלאב הוטל
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט